MTB för överkomligt pris

MTB för överkomligt pris
Jag har redan köpt cykeln och bryr mig inte så mycket. Jag försöker bara förstå det här med modern/progressiv. MB31 och BMC på bild ser jäkligt fina ut :-)
En progressiv geo ger en tryggare cykel, som de flesta nybörjare cyklar snabbare på och vågar mer med (= har roligare på?) på stig än en mer traditionell geo. Grabben gick precis från Scale till Epic Ht och han vill inte byta tillbaka. En progressiv xc-geo är inte dh, upplevs inte trög eller seg. Cyklar man mest grusväg och enkel stig spelar det ingen roll, cyklar man mer tekniskt/snabbt och kanske droppar och så spelar det en _viss_ roll. Men har man varit med hela vägen från 71* som jag, är jag ändå trygg att påstå: En Scale är en jättebra cykel. Grattis till köpet!

MTB för överkomligt pris
Fast nu undrar jag om det kommit en ny scale och jag missat det helt... fortfarande brant men med ett angleset.
Reach är dock längre så måste vara en ny ram.
Det var ju pinsamt...personligen gillar jag ändå BMC mer men det finns säkert de som tycker 67 grader är tokigt slack på xc.

Edit. Lite otydligt men nu fattade jag nog att tabellen är för head set satt till brant så i slack är den nere i 67.3 grader

Edit2. Men det är nog bara de dyra som är nya så gäller att veta vilken scale man handlar på sig.

Senast ändrad:
MTB för överkomligt pris
Tack för alla svar och inspel.
Nu har jag till slut bestämt mig för att gå upp lite lite grann i pris och landar på en Trek Procaliber 6.
Hoppas jag blir nöjd :)

MTB för överkomligt pris
Vad fick dig att välja den framför MB31?
Framför allt att jag kan handla den lokalt, så mycket enklare när det gäller garantier om något skulle inträffa.

Sen tror jag att jag hade gått på den dyrare mb31 om jag valt den då den kändes mer rätt för ändamålet och med det i åtanke kom jag lite billigare undan ändå.

MTB för överkomligt pris
Framför allt att jag kan handla den lokalt, så mycket enklare när det gäller garantier om något skulle inträffa.

Sen tror jag att jag hade gått på den dyrare mb31 om jag valt den då den kändes mer rätt för ändamålet och med det i åtanke kom jag lite billigare undan ändå.
Det verkar helt rimligt. Jag tycker också att det finns ett stort mervärde i att kunna handla lokalt, att få känna på cykeln innan köp, och att enkelt kunna vända sig till handlaren om något strular.

MTB för överkomligt pris
Nej, det är verkligen ett lotteri att köpa utan att prova om man inte har helt normala proportioner.

Den ser ju relativt trevlig ut. Modern XC HTA men kort reach och flack STA. De två sista tar ju ut varandra när man sitter ner så det kanske är någon tanke bakom detta.

(om det är denna version)
1720705255549.png

MTB för överkomligt pris
Men om vi ska försöka ha lite självinsikt så är det där med "modern" ett moving target.
Vi började på 71° gaffelvinkel, och de cyklar som var först ut med 69° var då moderna.
Sen blev 67.5° det nya heta och 69° var ocyklingsbart.
Nu för tiden kan man knappt ta sig ner för en trottoarkant om cykeln har brantare gaffelvinkel än 65.5° :P
Du glömde de farliga ”döds kottarna” som kan sätta krokben på en?

MTB för överkomligt pris
Tack för alla svar och inspel.
Nu har jag till slut bestämt mig för att gå upp lite lite grann i pris och landar på en Trek Procaliber 6.
Hoppas jag blir nöjd :)
Hej! Är just nu där du var för några veckor sedan, mitt i djungeln att välja cykel. Har samma kravspec som du hade och jag har läst tråden med intresse. Mitt val står mellan Mb31 Xc eller Procaliber 8. Är du nöjd med ditt val och var den lämpad för vasan?

MTB för överkomligt pris
Om man betalar 14 för en ny är det kanske ok. Det är väl främst gaffel och hjul (och beroende på behov typ av cykel ) som är bättre på mb31 slx som har samma ordinarie pris. Recon och 25mm hjul är kanske inte så roligt även om det är nåt så sällsynt som en recon gold. (Alu istället för stål)

MTB för överkomligt pris
Om man betalar 14 för en ny är det kanske ok. Det är väl främst gaffel och hjul (och beroende på behov typ av cykel ) som är bättre på mb31 slx som har samma ordinarie pris. Recon och 25mm hjul är kanske inte så roligt även om det är nåt så sällsynt som en recon gold. (Alu istället för stål)
Tack för dina tankar.

Är ju även bra rabatt på Procaliber 6 nu (12 700kr). Den kanske är mer prisvärd egentligen för så mycket sämre komponenter är det ju inte mot 8.

Hade det bara varit Vasan hade jag köpt Procaliber 6 direkt men jag vill samtidigt hålla möjligheterna till mer typer av cykling öppen. Därav kommer Mb31 in i bilden. Tänker jag rätt? Eller behöver jag ha andra däck för att köra mer stig om jag köper Mb31 Xc?

Senast ändrad:
MTB för överkomligt pris
Tack för dina tankar.

Är ju även bra rabatt på Procaliber 6 nu (10 500kr). Den kanske är mer prisvärd egentligen för så mycket sämre komponenter är det ju inte mot 8.

Hade det bara varit Vasan hade jag köpt Procaliber 6 direkt men jag vill samtidigt hålla möjligheterna till mer typer av cykling öppen. Därav kommer Mb31 in i bilden. Tänker jag rätt? Eller behöver jag ha andra däck för att köra mer stig om jag köper Mb31 Xc?
På mb31 trail dvs 130mm slag så är det väl någon form av traildäck men då vill du kanske ha andra till vasan ändå....

Jag tycker mb31 är en bra allround. Om man inte jobbar med att kapa minuter och sekunder på vasan så kan det vara roligare om man vill testa lite olika cykling hemma men jag jämför också med en urgammal xc. En modern har väl något bredare register kanske

MTB för överkomligt pris
Hej! Är just nu där du var för några veckor sedan, mitt i djungeln att välja cykel. Har samma kravspec som du hade och jag har läst tråden med intresse. Mitt val står mellan Mb31 Xc eller Procaliber 8. Är du nöjd med ditt val och var den lämpad för vasan?
Det var lite leveranstid så har bara haft cykeln tre veckor, så vasa blir först nästa år om jag inte börjar med mtb Vättern istället.

Hur eller hur så är jag nöjd med valet. Tycker denna passar mig bra, funkar kanon på stig och grusväg, dock inte där det är (i mitt tycke) riktigt rufflig terräng. Då behöver man någon annat.

Behöver en bättre justering av växlarna bara, får bli på 3 månaders kontrollen. De är lite hårda och har även haft kedjehopp mellan kassett och hjul, dock gick ju det att justera lätt själv. (och här är inte kritik mot cykeln utan mer affären ?)

Så i det stora hela är jag helnöjd.
Det som inte fanns på denna var ju lockout från styret, men funkar bra att låsa i farten ändå när man kör ut på asfalt.

Tillbaka
Topp