Mtb för skånska skogar

Krax

Medlem
Mtb för skånska skogar
Hallå expertisen,

Går i tankar på ny mtb och vill höra era råd. Cyklar nästan uteslutande i Genarp och skrylle (närhetsprincipen). Är inget fan av regnbågsbanan, tjurbacken/kullen eller liknande. Gillar mer när det går utför men kämpar när det går uppför. Har tidigare kört på en rätt tung transition smuggler som var suverän utför men ofta fick kliva av för att gå när det skulle klättras.
Vill be om er åsikt om en lite mer aggressiv cx hardtail för ändamålet alternativt en lättare fs trailcykel.
Har kikat på en focus raven 8.9, 2023 med 120 mm slaglängd eller som alternativ nya canyon neuron.
Om man går på neuron, finns det någon anledning att inte välja cf 8 över al 7?
Har hittat även hittat focusen för ca 30k så alla tre ligger ungefär runt samma prislapp.
Tack!

Mtb för skånska skogar
Smuggler borde klättra utmärkt? Även om den är två kilo tyngre än annat i den slaglängdsklassen.

Slå ett öga på Allebike Alpha med, passar bra till allt utom de absolut största hoppen/droppen i Genarp.
Ingen erfarenhet av ovan nämnda cyklar.

Mtb för skånska skogar
Smuggler borde klättra utmärkt? Även om den är två kilo tyngre än annat i den slaglängdsklassen.

Slå ett öga på Allebike Alpha med, passar bra till allt utom de absolut största hoppen/droppen i Genarp.
Med rätt person på den gör den säkert det ?. Min set-up vägde in på 16.5 kg vilket var mer än vad jag klarade av.
Ska kika in allebike.
Blir sällan att jag avviker från risen/Härkeberga/björnstospslingan i Genarp.

Mtb för skånska skogar
Med rätt person på den gör den säkert det ?. Min set-up vägde in på 16.5 kg vilket var mer än vad jag klarade av.
Ska kika in allebike.
Blir sällan att jag avviker från risen/Härkeberga/björnstospslingan i Genarp.
Vad har du för däck och hjul på? Det kan ju vara värt att testa något lättare om du sitter med enduro-däck som väger 1400g styck samt hjul på 2100g.

För mig blev det en enorm skillnad i rull och flyt på vanliga stigar när jag bytte till Spec Ground Control från gamla Butcher som kom på min Stumpjumper. Det kändes som en helt annan cykel framförallt när det gick uppför. Och det är med originalhjulen som väger 2200g för paret.

Edit: Hur gammal är cykeln förresten?

Mtb för skånska skogar
Vad har du för däck och hjul på? Det kan ju vara värt att testa något lättare om du sitter med enduro-däck som väger 1400g styck samt hjul på 2100g.

För mig blev det en enorm skillnad i rull och flyt på vanliga stigar när jag bytte till Spec Ground Control från gamla Butcher som kom på min Stumpjumper. Det kändes som en helt annan cykel framförallt när det gick uppför. Och det är med originalhjulen som väger 2200g för paret.

Edit: Hur gammal är cykeln förresten?

Det var 2017 års modell men den är inte längre i min ägo. Men ja, den hade onödigt beefiga däck.

Mtb för skånska skogar
Trail hardtail på 120-130 borde väl vara ett alternativ också?
Annars alpha, discovery. Stig 115 ser bra ut pappret. Nya neuron ja.
Såldes inte skeen trail väldigt billigt precis?

Mtb för skånska skogar
Tar gärna fler förslag på HT:s. Ingen som har erfarenhet eller synpunkter på focus raven 120 mm? Tack alla!
Den ser helt ok ut på xc sidan av trail. Väldigt låg om det stämmer annars hade jag gissat på uppgafflad xc med tanke på STA. Ingen dealbreaker för mig + ofta fel siffror på sta.
Stämmer alla siffror så går den knappt att gaffla varken upp eller ner.

Andra på trail sidan av DC är nya mb31, fuse, big trial 200, chameleon al, ARC och norco fluid ht.
Om det ska funka med 120mm (=xc gaffel)
Jag har bara kollat de som finns i small....

Jag antar att focus i kol är dyr? Arc är riktigt cool men jag ville inte riskera skilsmässa över en barncykel....

Mtb för skånska skogar
1000000742.jpg

Mtb för skånska skogar
Ingen som har erfarenhet eller synpunkter på focus raven 120 mm?
Den ser väl helt okej ut men jag kan inte säga att den ser speciellt mycket bättre ut än tex MB31 rescue för 13k, det är dock lite bättre spec och kolfiberram men nog inte värt dubbelt så mycket.

Sedan tycker jag nog att man bör skaffa en FS med din budget då dem är mer allsidiga. Där är Alpha, discovery och nya neuron bra alternativ allihopa även om jag hade gått för discoveryn. Svårslaget med Slx och charger 3 dämpare för 26k.

Mtb för skånska skogar
Den ser väl helt okej ut men jag kan inte säga att den ser speciellt mycket bättre ut än tex MB31 rescue för 13k, det är dock lite bättre spec och kolfiberram men nog inte värt dubbelt så mycket.

Sedan tycker jag nog att man bör skaffa en FS med din budget då dem är mer allsidiga. Där är Alpha, discovery och nya neuron bra alternativ allihopa även om jag hade gått för discoveryn. Svårslaget med Slx och charger 3 dämpare för 26k.
Den ser inte bättre ut men väger väl 2-3kg mindre.
Ska man ha xc gaffel på mb31 får man dessutom bygga den själv. Ja, eller de brukar vara flexibla

Mtb för skånska skogar

Ser intressant ut. Tack!

Mtb för skånska skogar
Mb31 ram väger drygt 2.2 kg i small. Det är mycket om man litar på vad tillverkare uppger för andra. Bird zero ska väga 2 har jag hört och flera aggro HT uppges ligga 2.2-2.3.
Det vore intressant att höra vad fuse väger.
Arc tror jag väger 1.2 -1.3. Inte 100 på att jag minns rätt

Mtb för skånska skogar
Kikar nu på en orbea oiz! Hittar h20 för runt 29k. Lite mittemellan. Funderar på att downa en bättre öl och ta mod till mig och beställa. Någon som känner att en nödbroms behövs?

Mtb för skånska skogar
Funderar på att downa en bättre öl och ta mod till mig och beställa. Någon som känner att en nödbroms behövs?

Mtb för skånska skogar
Ja gamla var en uppgafflad xc, nya ser ju bra ut. Nästan väl brant sta relativt reach men det verkar bara vara jag som bryr mig om det måttet.
Jag håller med, det hade nog varit mitt val om jag skulle få för mig att jag vill ha en XC cykel.

Jag kanske är dum nu men varför är sta för brant relativt till reach? Vad påverkar det? Är det för viktfördelningen?

Mtb för skånska skogar
Jag håller med, det hade nog varit mitt val om jag skulle få för mig att jag vill ha en XC cykel.

Jag kanske är dum nu men varför är sta för brant relativt till reach? Vad påverkar det? Är det för viktfördelningen?
Nej, jag tänker på avstånd sadel till styre när man sitter ner och cyklar. En del tillverkare verkar inte öka reach tillräckligt för att kompensera brantare sadelrör.
Nu när man förväntas ha kort stam och stolpe utan setback är det svårt att kompensera.
Svårt att räkna på eftersom det beror på sadelhöjd osv.
Brant sadelrör ska å andra sidan vara bra vid klättring. Gillar man det inre så finns ju fortfarande stolpe m setback, fast inte så många droppers

Mtb för skånska skogar

Hade en 2017 smuggler. Precis som ts skriver så var den hopplös uppför och underbar på flowiga stigar. Min nuvarande slash klättrar avsevärt mkt bättre.

Mtb för skånska skogar
Inte för att jag cyklat så mycket i Skåne och definitivt inte i Genarp men nya Scott Spark känns ganska allround. Lite mer stigorienterad XC med mer modern geo. Verkar finnas en hel del på rea har jag sett.

Mtb för skånska skogar
Hade en fin premiärtur igår och är väldigt nöjd. Även om den kämpar i det värsta stöket så känns den betydligt mer följsam och rappare. Hade dock ett otrevligt avslut på vägen hem då jag blev attackerad av en kamphund som jag kolliderade med. Flög över styret och är hyffsat tilltuffsad idag. Hunden var kopplad men tjejen som ägde den var alldeles för klen för att stå emot när den satte fart. Tror cykeln är ok men ska dubbelchecka allt idag.

Tillbaka
Topp