MTB - Förvirrad nybörjare behöver hjälp.

Rajmo

Ny medlem
Jag är helt ny på allt vad MTB cyklar heter, men har hela sommaren varit sugen på att börja cykla i skogen där jag normalt tar mina löpturer. Det handlar mest om stigar men är även intresserad av att kunna gå ännu mer offroad.
Jag vill även redan nu be om ursäkt för en wall of text men jag hittade ingen FAQ. Jag har försökt dela upp mina frågeställningar så gått jag kunnat.

1. Efter att ha läst en del har jag förstått att Vitus är i framkant för nybörjare? I synnerhet Vitus Nucleus?
Den verkar dock vara helt slutsåld och jag har kikat på andra modeller, dock lite högre prisgrupp.

Nucleus https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vr-mountainbike-2019/

Rapide https://www.wiggle.se/vitus-rapide-mountainbike-slx-1x11-2019/

Rapide VR https://www.wiggle.se/vitus-rapide-vr-mountainbike-nx-eagle-1x12-2019/

Sentier VR https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-slx-1x11-2019/ (Denna är också slutsåld)

2. Kan någon förklara för en nybörjare vad som skiljer dessa cyklar? Att det är olika specs ser jag men som novis förstår jag 0. Vad betyder det i praktiken? Vad skiljer själva modellerna åt Nucleus, Rapide, Sentier?

3. Om man kikar på priset, är Rapide VR en dubbelt så bra cykel som Nucleus? På vilket sätt? Och vad skiljer Rapide VR från den utan VR?

4. Vad tycker ni om nämnda cyklar? Har ni andra tips?

5. Jag är 187cm, är Large rätt storlek för mig?

6. Är det något man måste köpa till, på bilden finns det t.ex. inga pedaler? Antar att man får köpa till det själv? Vilka ska man ha? Är det fler saker man ska tänka på som man behöver?

7. Vad för skydd rekommenderar ni? En hjälm är ju självskriven, men vilken modell rekommenderar ni?

8. Har ni tips på någon bra youtube kanal eller liknande där man kan lära sig mer?

Har ni något som helst tips utöver mina frågeställningar till en potentiell MTB nybörjare så lyssnar jag hemskt gärna. Som ni säkert förstått vid det här laget så kan jag absolut ingenting men lär mig gärna.

Allt gott,
Rajmo

Rapide är lite mer vanlig XC medan sentier är lite med trail. Hjälm räcker väl till att början med för xc

tycker också långa fingrar är trevligt, men man ska inte ta emot med händerna utan landa så man sätter igång ett rull. armbågsskydd underlättar detta.

kais01 sa:
tycker också långa fingrar är trevligt, men man ska inte ta emot med händerna utan landa så man sätter igång ett rull. armbågsskydd underlättar detta.

Håller med och passar på att göra reklam för knäskydd också. Hjärna, armbågar och knän läker dåligt så därför vettigt att skydda. Personligen cyklar jag bättre när risken för invalidiserande skador vid ett misstag är reducerad. Men jag är också en feg gubbe som ogillar smärta - så för de som är skickligare cyklister eller bara helt enkelt lite tuffare så är det nog överdrivet.

Som den nybörjare jag är, så ska jag även försöka förklara på nybörjarvis vad som skiljer cyklarna åt. :D

Nucleas / Sentier: Dessa cyklar kallas för trail-cyklar. De har längre dämpning/slaglängd fram, typiskt 130-140mm beroende på hjulstorlek (130 vid 29" hjul och 140 vid 27.5). Trail-cyklar har även flackare styrvinkel, vilket kommer kännas lite stabilare, samt bredare däck (2.35/60mm och uppåt). Dessa egenskaper tillsammans gör att cykeln är lite mer lämpad för tuffare terräng.

Rapide: Denna model kallas för XC. Lite brantare gaffelvinkel, kortare slaglängd (100-120mm) och smalare däck. Den klarar såklart att cykla smala skogsstigar, men kanske inte lika härlig att bomba på i tuff terräng med. Däremot så är den mångsidig och cyklar man grusvägar, snällare stigar eller rent av asfalt så är den snabbare och mer lättrullad än en trail-cykel.

Nucleus är för övrigt instegsmodellen/nybörjarmodellen, som fått utmärkelser för bästa nybörjarcykel i sitt segment. För den pengen så finns det inte mycket roligare att köpa verkar det som.

Hjulstorlek är också en parameter du bör ta hänsyn till. Jag valde 29" för det sades att det var stabilare och antagligen skönare för en nybörjare. Än så länge håller jag med! Känns väldigt tryggt. :)

VR/VRS/VRX-modellerna är upphottade versioner av cyklarna, helt enkelt. Lite mer premium ju högre upp i klasserna man går. Antagligen ingenting varken du eller jag kommer känna någon större skillnad på initialt. Du får helt enkelt känna av själv vart din smärtgräns går ekonomiskt. :D

Angående skydd. En hjälm med MIPS. Bästa är om du åker till XXL / Stadium / Cykelbutiker och provar någon som känns och sitter bra. Passa på att kika lite på knäskydd också. Handskar är också trevligt, både för grepp (om du lider av lite handsvett) men även som skydd.

Pedaler kan du köpa något billigt till att börja med. Jag gillar DMR - V6 Plastic. Här kommer folk tycka att jag är dum i huvudet, men eftersom det är så mycket man ska köpa såhär i början så får man väl snåla in lite på vissa grejer. Dessa har dugit gott åt mig i alla fall.

Bra-att-ha-prylar: Cykelpumpar (stor för hemmabruk, liten för fältbruk), dämparpump (så du kan få rätt tryck i framdämpningen), multitool-verktyg, ett par extra slangar, däckjärn, en flaskhållare och en flaska! ;D

Youtube-kanaler. Börja med att spana in följande:

GMBN:
En rad olika videos, både rena MTB-videos men också mycket tips och tricks.

GMBN Tech:
När du väl köpt en cykel så kommer du antagligen behöva lära dig lite basic grejer för att sköta om din cykel. Den här kanalen kan säkert ge dig lite tips och hjälp!

Aja, nu fick du en vägg av text tillbaka. :P Hoppas det var till någon nytta!

Senast ändrad:
Bättre svar än så får man inte!! Och till ts, det är fan inte lätt att hitta cykel i dagsläget för din budget! Dvs om det inte är XC du vill ha utan en mer aggressiv HT, även nukeproof scout har nu blivit slut sålda. Min rekommendation till dig är att du antingen uppar din budget till typ 17-20k eller väntar tills dom nya 2020 cyklarna rullar in. Vitus t.ex släpper sina 2020 modeller i början eller mitten av oktober.

Kan även rekommendera Calibre bossnut som har fått riktigt bra omdömen, kolla in den nya 2020 Bossnut som nyss släpptes. Problemet där är att dom inte fraktar internationellt förräns om 3 veckor; https://www.gooutdoors.co.uk/15903684/calibre-bossnut-mountain-bike-15903684
Med 10% discount code och frakt till sverige går den för lite under 13k. Jag är precis i din sits, men jag har bestämt mig för att vänta i några veckor och sedan beställa hem en Calibre som första cykel.

Kolla även blocket och K&S här. Till youtube kanal kan jag rekommendera Seth's bike hacks, sjukt duktig liten kille som gör skit bra och underhållande videos. Han har det mesta man behöver veta, bara att söka.

Senast ändrad:
Kul att du vill börja hoja i skogen!
Jag kan tycka att som första cykel köpare så har man många fördelar av att handla från en cykelaffär som ligger nära, förutsatt att den är bra... Många gånger ingår en första service efter några veckor där butiken kollar om allt sitter fast och eventuellt justerar växeln om vajern har sträckt sig. Ofta "sätter"sig saker efter lite cykling och kan behöva kollas över.
Nu har många butiker också rea för att göra plats för nyheter mm.
Det är lite lustigt att det blivit så specifikt nu redan från början vad man ska ha hojen till för när jag började cykla mtb i slutet på 80talet så använde man samma mtb till allt och man lärde sig som man säger the hard way hur man inte skulle dö på olika sätt när man körde i tuff terräng, mycket fostrande...
Du ligger i längd på övre largegränsen mot XL så det kan vara skönt att prova rent fysiskt vad som känns bra för dig.
Hjälm med mips som nämnts, knäskydd jätteskönt och handskar tycker jag är en bra grund samt som några sagt även armbågsskydd men dessa är tycker jag riktigt svårt att hitta några som sitter bra så prova prova prova...
Summa sumarum
Leta på en bra cykelbutik skapligt nära dig.
Testa hojar tills du hittar en som känns bra sen kan man ju snöa in på hur mycket detaljer som helst men viktigast att den känns bra i storlek för att komma igång att hoja.
Testa hjälmar och skydd som sitter skönt och sitter kvar där dom ska...
Kolla här på happy om några i din närhet vill ut och cykla med dig. Det är otroligt givande och lärorikt att cykla med andra.
Ha kul!

Om det är stigar o ännu mer offroad du är ute efter så är det en trail-hoj du kommer ha roligast på. Rapide går därför bort.

Lägg till ca 2-3000 kr till budget för utrustning (blir ofta mer än man tror när man lägger ihop alla prylar o verktyg).

Beroende på budget så tycker jag att 10 000 kr är ganska lagom, d v s man får mkt för pengarna. Sentier (o några andra) ligger därikring o har det du vill ha från en HT (singelklinga, bra gaffel, boost) och kommer att hålla i längden. Jag kör Nucleus av olika anledningar och den är oxå ok men min polare har en Sentier som är i en annan liga. Köp rätt från början istället för att tro att man kommer billigt undan att uppgradera en billigare hoj senare, det blir alltid dyrare i längden.

Bra att du botaniserar här på Happy så du undviker gamla omoderna hojjar som konstruerades för 10 år sedan!

kais01 sa:

Akrobatiska övningar är inte det första man sätter igång med som nybörjare, att flyga över styret bara händer helt plötsligt och man ligger där på marken med utspärrade armar och ben.

Spacekitty sa:
kais01 sa:

Akrobatiska övningar är inte det första man sätter igång med som nybörjare, att flyga över styret bara händer helt plötsligt och man ligger där på marken med utspärrade armar och ben.

Jag tycker att kais01 kom med en rekommendation som är helt rimlig att sträva mot som nybörjare. Dessutom finns det många intressen som lär en den ädla konsten att landa mjukt.

Verkligen tack för all hjälp allihopa, helt fantastiskt! Jingleyschmidt, extra eloge till dig för att du tagit dig sån tid :)

cykelärkul, stor tack till dig med. Jag har försökt läsa på lite om hardtail vs full suspension. Samt kikat på Calibre Bossnut och den verkar helt klart intressant. Tänker du fortfarande slå till på den eller är du också sugen på en Cube Reaction TM Pro? Eller har du bestämt dig för full sus?

Jag försöker jämföra Cube Reaction TM Pro med Vitus Sentier men ja, som nybörjare förstår jag inte vilka specs som är bra. Vad skiljer de åt, vilken har "bäst" komponenter och varför? Rent procentuellt är det ju en fin rabatt iaf. Men har inte hittat så många recensioner om den. Sen förstår jag inte om det är tubeless däck eller om den bara är förberedd för att ha det?

Jag har även hunnit upptäcka detta med dropper post idag, och det verkar ju onekligen oerhört smidigt. Har jag förstått det rätt att det finns dropper post som stock på Sentier och Cube Reaction men inte på Bossnut och Nucleus?

Fick för övrigt syn på att det fortfarande finns Vitus Nucleus 275 VRS i storlek XL i lager. Hur står den sig mot en Cube Reaction om man tänker bang for the buck. För prestandan anar jag är mycket bättre på Reaction. Å andra sidan, ska man kasta på en dropper post senare på Nucleusen så är man nästan ikapp pengarna som en Reaction kostar i alla fall antar jag?
https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vrs-mountainbike-2019/

Allt gott,
Rajmo

Hade inte jag bestämt mig för att köpa Calibre bossnut hade jag personligen slagit till på cube pro. Med dropperpost och rockshock sektor gaffel, bra bromsar osv är den väldigt prisvärd. Är den värd 17k? Njaa, det tror jag inte, därav finns det inte mycket recensioner att läsa. Standard vitus sentier kommer inte med dropperpost, inte vitus sentier VR heller, men VRX finns med dropperpost.

Ang nucleus tycker jag att det är bra mycket mer prisvärt att köpa Cube pro. Men vill du inte lägga dom pengarna är en nucleus vrs en bra instegscykel. Det beror väl på hur hårt du kommer köra, är du helt rookie, lär du dig snabbt osv spelar stor roll. Men som du säger, en dropperpost på nucleus och du är nästan ikapp Cube.. För en bra mycket sämre framgaffel, sämre bromsar, sämre allting egentligen.

Jag valde Calibre Bossnut för att cykla är nånting jag alltid varit väldigt bra på, så jag vet att när jag tar mig till Änggårdsbergen kommer det inte dröja lång tid tills jag tar mig an dom svåraste backarna. Och då tror jag en FS cykel är ett måste nästan. Men kommer den hålla jättebra? Det vet jag inte, och min budget tillåter inget värre just nu, och ärligt talat vill jag inte lägga mer heller för den delen. Inte förräns jag är mer insatt i sporten. Jag är säker på att den kommer ha ett bra andrahandsvärde också, vilket är viktigt för mig om man vill byta upp sig nån dag. Och nej, calibre kommer inte heller med dropperpost!

Bara så du ska ha ngt att jämföra med. Köpte just en Brand-X dropper på CRC för summan 142 € till min Nucleus. En fördel är väl att man kan flytta dropper till annan cykel vart det lider (om droppern fortfarande är hel vill säga) och sälja den gamla cykeln med original-stolpen.

Jag har blivit ganska sugen på en Cube efter att ha kikat runt ytligare. Har hittat TM Pro 29 på Wiggle som jag funderar på för samma pris.

https://www.wiggle.se/cube-reaction-tm-29-hardtail-mountain-bike-2019/

För övrigt så verkar det inte som att CRC skeppar cyklar till Sverige just nu? Jag slängde ihop en varukorg på skoj och fick upp: Shipping not available när jag valde Sverige.

Så jag gjorde samma på Wiggle. Vad tror ni om en sån order? Har jag gömt något? Funderar på en reservslang, men vad ska man ha?

Bilagor

• wiggle varukorg.png
    wiggle varukorg.png
    39.4 KB · Besök: 208
Senast ändrad:
Lifeline essential track pump, låter som helt fel pump om du bara ska ha den till terrängcykeln. Mätaren på den kommer vara alldeles för svår att läsa av för låga tryck.

Köp vilken fotpump som helst som är helt OK, sen köper du till en Schwalbe Airmax Pro som ändå är bra att ha hemma om man vill kolla däcktryck! Glöm inte heller att köpa en mindre pump att ha med dig i ryggsäcken/väskan när du är ute och kör, ifall du får punka i skogen vill du ju kunna laga/byta slang och pumpa upp fanskapet igen! ;D Typ den här: https://www.wiggle.se/topeak-mini-dx-master-blaster-minipump-med-matare/

cykelärkul sa:
Vad roligt, du kommer säkerligen bli jättenöjd :) Glöm inte ladda upp en bild när du har fått hem den :D

Har varit ute på min första tur idag. Helt fantastisk dag. Helt perfekt väder och min bror tog med mig på riktigt roliga sträckor.
Är jättenöjd med cykeln, helt klart över förväntan.
Tog en bild när vi tog paus, någon hade eldat och inte släckt efter sig så vi passade på att ta en fika där. Väl behövligt då turen blev 4 timmar :D

Bilagor

• Mtb tur 1.jpg
    Mtb tur 1.jpg
    809.9 KB · Besök: 497
Rajmo sa:
cykelärkul sa:
Vad roligt, du kommer säkerligen bli jättenöjd :) Glöm inte ladda upp en bild när du har fått hem den :D

Har varit ute på min första tur idag. Helt fantastisk dag. Helt perfekt väder och min bror tog med mig på riktigt roliga sträckor.
Är jättenöjd med cykeln, helt klart över förväntan.
Tog en bild när vi tog paus, någon hade eldat och inte släckt efter sig så vi passade på att ta en fika där. Väl behövligt då turen blev 4 timmar :D

Där kom den efterlängtade bilden :D Ser riktigt härligt ut! Jag väntar ivrigt på att min cykel ska anlända nu ?. Vart cyklar ni nånstans?
PS. Liiiite avis att du har en bror som kan visa dig runt ?

Senast ändrad:
Skoj! Blev det en TM Pro 29? Såg mörkare ut på din bild än på Wiggle! Hur som haver, roligt att allt känns bra och att du är nöjd! :D

Ni verkar ha en härlig dag. Grattis till nya cykeln!

Kollade den på Wiggle. 2.6” märkning på däcken... inte riktigt plus men bra nära. Hur breda är de egentligen....? :)

Jag försökte se om det fanns nåt på cykeln att ”åtgärda” men den ser ut att vara ihopsatt som den skall.;)

Perspektivet är lite svårt, kan vara det som gör det. Jag brukar kolla sadelns lutning och hur bromshandtagen sitter. Kan vara vidvinkel; men sadeln ser ut att luta en aning bakåt. Om den gör det i verkligheten trycker den på fel ställe kan man säga.
Bromshandtagen kanske är lite väl mycket ”nedåt”. Men vanligaste felet där är att folk sätter dem ”vågrätt” och får vinkla handleden kraftigt upp.

@cykelärkul - Jag bor i Karlstad. Vi cyklade i I2 skogen och i skogen runt ikring elljusspåret på Kronoparken. Sen cyklade vi ut till Ulvsby och körde stigar i skogen tillbaka till Stockfallet. Sen tillbaka till stan :)
Du kommer hitta stigar själv men det är jäkla smidigt att ha en som har koll med sig :) Du kanske kan hitta någon här på forumet? :) Vilken del av landet huserar du? :)

@jingleyschmidt - Det blev den från Wiggle, men såg att i beskrivningen står det 27,5 (står alltså fel i rubriken). Så jag funderade ett par dagar till och kollade endel videos på youtube: 27.5 vs 29 och bestämde att jag ville ha 27.5 ändå tillslut.
Den är nog lite ljusare än vad det ser ut som på bilden. Men tycker att kontrasten med det orange:a gör den riktigt snygg.

@Kristoffer R - Tack! Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar, men däcken är 2.6 inch vilket blir 6.6cm =)
Jag fick montera av allt på styret när den kom då de hade monterat allt typ spegelvänt. Så jag kikade lite på youtube sen monterade jag efter vad som kändes bra =)
Även wirestoppet på dropperposten var felmonterat. Angående sadeln så har jag prövat lite olika. Men att den lutar bakåt är en synvilla :P

@SocialGimp - Tack!

1. Sluta tänk nybörjare! Utan tänk på hur galen/snabbt du cyklade när du var liten. Ställ frågan i affär, håller den för medel tuff körning? Går den snabbt i skogen och kan du hoppa med den utan att den går sönder? Du skall ha en stig/enduro cykel oavsett märke! Det låter som du är ute efter en blandad körning. Cross Country skall du absolut inte ha = Supertråkigt, stel körning.

2. Se till att du får bra komponenter på cykeln så att den håller och växlar bra och snabbt och är rätt balanserad. Skivbroms är ett måste, växelkomponenter skall antingen vara Shimano XT eller Sram Eagle som är motsvarigheten om jag minns rätt. Det vill säga XT eller Eagle rätt igenom på pedal NAV, växel fram och bak, pedalen, dreven fram osv.

3, bra stötdämpare du skall inte ha för lång slaglängd för då blir det downhill rätt igenom. Fox samt Rock Shox är bra grejor.Tänk även på detta.

4. Priserna mellan cyklarna skiljer siv avsevärt på komponentnivå, det vill säga snabba växelsystem = dyra system, lätta stötdämpar = dyra system osv. Lätt cykel med bra komponenter = dyr cykel. Allt beror helt enkelt på vad du är ute efter och vad du kan tänkas betala.

5, Hjälm för stig cykling skall vara Mips2 till den cyklingen du tänkt dig och det finns mängder av märken. Kan rekommendera Bell eller konkurrenterna. Kolla på Bike Discont eller Chainreaction. Här rekommenderar jag dig att verkligen besöka en cykelaffär och prova hjälm och köpa den där eller beställa på Internet. Hjälm måste testas om de passar osv innan köp. Även detta går att förhandla med cykelaffär att du hittat den på nätet osv mm. Ibland går det att pruta.

6. Youtube kanaler för att lära dig mer?
Park tool visar hur man lagar/ställer in cyklar:
Global Cycling Network, lär ut cykelteknik både landsväg, MTB mm:
Global Mountainbike Network:
samma som ovan mer Mountainbike
Det är bara att söka och du finner =).

Sök på Danny Macaskill samt Fabio Wibmer på youtube för rolig underhållning och inspiration =)

Senast ändrad:
@Cubefritzz Bra skrivet men du är nog lite efter i tråden, ts har nämligen köpt cykel redan ^^

@Rajmo Coolt, låter som en riktigt härlig dag :) Jag bor i gbg, jag hittar definitivt någon som kan visa mig runt när det väl bär av, så det är ingen fara :) Men det är extra fränt att cykla med sin brorsa ;) Glömde säga att cykeln är riktigt snygg också! Konstigt hur dom hade monterat så fel dock haha..

cubefritzz sa:
växelkomponenter skall antingen vara Shimano XT eller Sram Eagle som är motsvarigheten om jag minns rätt. Det vill säga XT eller Eagle rätt igenom på pedal NAV, växel fram och bak, pedalen, dreven fram osv.

Kan inte hålla med om att man måste ha xt eller Eagle tvunget. Funkar utmärkt med Slx eller NX. Vill man ha någon av delarna bättre tycker jag att man ska välja bakväxelreglage ur så hög grupp som möjligt det gör mest skillnad.

Kan heller inte hålla med om att man absolut ska ha en trail-cykel, xc är bra på vissa saker och en trail på vissa. Tycker själv att en trail skulle vara för klumpig t.ex.

Hur som helst roligt att du börjat cykla Rajmo.

Senast ändrad:
@cubefritzz Tack för ditt svar! Dock har jag har redan köpt en cykel. Det blev en Cube Reaction 27,5 TM Pro. Angående slaglängd så har du säkert rätt. Men funktionen att man kan låsa gaffeln så den nästan blir stum gör att jag tycker cykeln fungerar bra för att förflytta sig på asfalten mellan olika skogar :) Men stort tack. Ska kolla dina youtube tips! :)

@cykelärkul Synd att du inte bor närmre, hade varit kul att ta en tur!
Ja självklart är det toppen att cykla med brorsan. Jag sa faktiskt precis hejdå till farsan som var här och provcyklade :) Det finns nog stor risk för en ytligare MTB ägare i familjen haha.

@Jon Tack :)

Tillbaka
Topp