MTB-handskar för regn och rusk

MagerValp

Aktiv medlem
?-säsongen är i antågande och jag behöver ett har handskar som klarar klassiskt göteborgsväder med 10 grader och regn. Provade ett par Fox Ranger Water Gloves i butik som kändes bra, men de får fruktansvärt dåliga recensioner med sömmar som spricker och de verkar inte hålla emot vätan heller.

Vad har ni för favoriter?

Jag köpte ett par Fox Defend Pro Fire.
Dom verkar vara av lite bättre kvalité.
Kommer dock inte ihåg senast jag körde med dem haha ?

Jag gillar kombon Hestra Nimbus skalhandske med en merino-liner under vid behov. Så torr och lagom varm har jag inte lyckats hålla mig med några andra handskar. Är det kallt har jag en annan varmare handske, men då är det sällan lika blött heller.

100% Brisker funkar bra. Inte vattentäta men du håller i alla fall värmen. Finns visst i en vattentät version också
Jag tycker de är ganska schyssta som koncept eftersom man fortfarande har fin kontakt med styret, men att de saknar mudd gör att det gärna blir glapp mot jackan vilket är trist.

Premiärtur för TEGERA 517 under friskvårdstimmen idag. Var kanske lite i varmaste laget, det var 10 grader och lätt regn ute, men annars funkade de perfekt. Ska jag hitta något att klaga på så är det kanske att det är lite mer vaddering på pekfingret än jag hade önskat, för bromskänslans skull, men för 75 spänn förlåter jag det. Grymt tips!

Lyfter den här tråden lite. Hur är 100%-handskarna i storlek? Nån som har nån känsla för vilken storlek man ska köra på om man brukar ha storlek 9 på handskar?

Lyfter den här tråden lite. Hur är 100%-handskarna i storlek? Nån som har nån känsla för vilken storlek man ska köra på om man brukar ha storlek 9 på handskar?
Jag med 8.5 ligger mellan M och L på deras långfingrade sommarhandskar.
Så hade kollat på L (och uppåt, om man vill ha extra utrymme den här delen av året)

Jag körde fox water glove för ett par år sedan men dom är precis lika kassa på att hålla vätan ute som deras övriga regnkläder, ett riktigt skämt! Jag letar också bra alternativ men verkar vara ont om vattentäta handskar på marknaden.

Kör 100% Brisker. Är en 11 i storlek och kör Large.

Håller inte ute vätan men materialet gör så att man inte blir kall så länge kroppen är varm och fartvinden inte är för hög.

Annars så rekommenderar jag vattentäta byggarbetshandskar, helt klart dugliga att köra i.

Premiärtur för TEGERA 517 under friskvårdstimmen idag. Var kanske lite i varmaste laget, det var 10 grader och lätt regn ute, men annars funkade de perfekt. Ska jag hitta något att klaga på så är det kanske att det är lite mer vaddering på pekfingret än jag hade önskat, för bromskänslans skull, men för 75 spänn förlåter jag det. Grymt tips!
Nu har både höger och vänster börjat spricka vid mudden och det knakar betänkligt när man drar på sig handskarna.

IMG_4740.jpeg

Jag har också tegera 517 som införskaffades under vintern. Ett par har gått sönder på precis samma sätt som magervalps. Kan säkert ha dragit för hårt i mudden vid påsättning men känns som att sömmarna där är lite B.

Sömmarna är enkelt att laga själva. Jag hade liknande problem på ett par Specialized MTB handskar. Lagande sömmarna och dom håll till jag kastade handskar när dom fick hål i tyget. Kanske är lagningen lite svårare om handskar har stoppning.

Har kört med ett par Granberg 4292 i vinter och det har fungerat kanon. Inte något för de riktigt kalla dagarna men ner till ett par minus funkar de.
Bra grepp, inga problem att tvätta i 40 och billiga.
1647458136669.png

Tillbaka
Topp