MTB-hjälm som skyddar bäst?

Hej,

Det var en ordentlig vurpa på Sportson-tävlingen vid Klippan igår. En kille ramlade och slog upp ett ordentligt sår vid ena örat: han verkar ha fått en ordentlig hjärnskakning. Det fick mig tänka på säkerhet och hjälm. Jag cyklar nu med en Giro Prolight som mest är gjord för att vara lätt. Finns det någon MTB-hjälm som utmärker sig för att skydda extra bra? Vad är era erfarenheter?

/Alex

Din Giro lär skydda lika mycket som de andra i samma segment. Vill du ha nåt som skyddar mer så får du kika på dirtkrukor eller fullface.

Det fanns förut en Giro Parachute eller något i den stilen, en "vanlig" hjälm som man kunde montera dit ett klenare käkskydd på. Även Casco Viper om jag inte minns fel, vet inte om någon av dem går att få tag på längre dock.

jag var med på samma tävling och fick lite samma funderingar. Jag har en limar-hjälm som inte skyddar speciellt bra på sidorna, jag har en annan hjälm som går ner mer baktill, borde skydda sidorna bättre också,
samma typ som denna: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=56087

ska börja köra med den istället på mtb. Mitt största problem är att hitta ngt som passar min konstiga huvudform, det var det som gjorde att det blev en limar för mig.

* Giro Switchblade(finns ej längre, köpte en sådan -99 och använde oftast utan hakskyddet)
* MET Parachute
* Casco Viper

En vanlig hjälm är oftast tillräcklig, man kan inte skydda sig mot allt. Att cykla med en DH hjälm i skogen blir för varmt.

/Leo

Kör med en sådan här, Flux som andra här nämnt, när jag är ute själv, och utöver nacken/bakhuvud så inbillar jag mej att den skyddar något bättre vid trakterna runt öronen då hjälmen är ngt bredare/kraftigare och kan i vissa fall skydda då den sticker ut något mer i sidorna.

Men den skyddar ju naturligtvis inte som parachute eller switchblade så att ansikte och käkar går fredade ur situationen.

flux.jpg

Tack för alla tips! Jag ska ta en titt på en Fox Striker och de andra som nämns! Grejen är ju att man vill prova hur de passar innan man beställer. Har någon butik i Malmö/Lund dessa hjälmar hemma?

Har haft en Parachute som nu är pensionerad.
Jag körde den mest utan käkskyddet men de gånger jag använde det kändes det stabilt.

Kör med en Met Parachute som jag hoppas slippa pensionera, jag är verkligen riktigt nöjd. Inte för tung, men med ett hyfsat skydd. Enda nackdelen är att det är lite meckigt att dricka. Eller förresten, en nackdel till; du ser kanske lite väl Robocop ut. Men hittar du en som passar och du tycker att den är skön, och du tycker att estetik är för posörer, tjöp!

met-parachute-enduro-helmet-33315.jpg

Senast ändrad:
Jag har också en MET Parachute. FInns hyfsat billig på CRC. Käkskyddet går dessutom att ta av om man vill. Mycket nöjd med min hjälm!

Met Parachute ser bra ut. Hur mycket väger en sådan? Hur känns den på huvudet efter några timmars rejsande? Funkar den ihop med camelback?

Arne Anka skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör med en Met Parachute som jag hoppas slippa
> pensionsera, jag är verkligen riktigt nöjd. Inte
> för tung, men med ett hyfsat skydd. Enda
> nackdelen är att det är lite meckigt att dricka.
> Eller förresten, en nackdel till; du ser kanske
> lite väl Robocop ut. Men hittar du en som passar
> och du tycker att den är skön, och du tycker att
> estetik är för posörer, tjöp!
>
>

AlexanderLapajne skrev:
> Met Parachute ser bra ut. Hur mycket väger en
> sådan? Hur känns den på huvudet efter några
> timmars rejsande? Funkar den ihop med camelback?
>

Har hört att den kan påverka andningen (kanske bara mentalt) när man rejsar ordentligt. Dvs. bygeln är nära munnen.

Fikasvettot skrev:
> POC ser ut att ha mer skydd i nacken. Hur stor
> risken att man slår i där kan man dock fundera
> på.

Men den skyddar nog dessutom en hel del mer på sidorna och runt örat eftersom den går ner längre. Verkar vettig tycker jag.

Leo skrev:
> * Giro Switchblade(finns ej längre, köpte en
> sådan -99 och använde oftast utan hakskyddet)
> * MET Parachute
> * Casco Viper
>
> En vanlig hjälm är oftast tillräcklig, man kan
> inte skydda sig mot allt. Att cykla med en DH
> hjälm i skogen blir för varmt.
>
> /Leo

Exakt detta har jag klurat mycket på. Att det blir för varmt.
Jag har lagt min ögon på MET-hjälmen för länge sedan.
Den ser ju ut att lufta rätt bra?
Sen + att man kan ta bort käkskydd och flärpen ovanför pannan!

Martina skrev:
> Jag har också en MET Parachute. FInns hyfsat
> billig på CRC. Käkskyddet går dessutom att ta
> av om man vill. Mycket nöjd med min hjälm!

CRC? :)

Tillbaka
Topp