Mtb i Falun ?

dragbjorn

Medlem
Mtb i Falun ?
Jag är nyinflyttad till Falun och undrar om det är någon som har tips på trevlig stigar och grusvägar att cykla på? Hur fungerar det tex på lugnet, får man cykla överallt där?

Mtb i Falun ?
Välkommen till Falun, här får man cykla överallt. :)

Jag vet inte om friluftsfrämjandet fortfarande kör. Men det kommer nog någon annan svara på.
Har för mig att dom kör 18.30 på torsdagar från Parkeringen i början av Lövbergsvägen(den som går mot Stångtjärn). Alldeles vid korset Ingarvsvägen/Stångtjärnsvägen/Lövbergsvägen.

Jag tycker Stångtjärn är trevligare för MTB-turer än Lugnet. Om än något plattare.

Törnbergs väg är ju en populär stig i Falun, som också är med på Långa Lugnets bana.

Mtb i Falun ?
Välkommen till Falun som sagt!

Stångtjärnsområdet och bort mot Källslätten och Grycksbo är fint. Där går att snickra ihop trevliga turer med blandat vägar och bra stigar.

Mtb i Falun ?
Om du vill cykla AM/FR så är källviken ett fint område med en del byggda stigar med träspångar och drops och annat kul. På lugnet finns två DH-banor att leka på. Ut mot grycksbo finns flertalet berg med roliga skogsmaskinspår att pumpa sig nerför.

Mtb i Falun ?
dragbjorn: Välkommen till härliga Falun.

Skicka ett mail till mig på oscar.ekstam@falun.se så kan du få en liten karta över bla mtb-lederna på Lugnet.
När det gäller lugn motionscykling så har också Falu CK gemensamma turer på måndagar från Cykel & Fjäll vid stora torget. De samlas vid 18 och drar ut ca en kvart efter. Det går att välja på både MTB och LVG. Den senare gruppen är störst för tillfället.

Mtb i Falun ?
Vet inte om man får cykla på vandringsleder men när jag var liten körde vi långtäktsstigen.

-edit- Hittade min gamla post när jag sökte efter stångtjärn. Har testat långtäktsstigen men den är så stenig och svårkörd att man spenderar (för)mycket tid på sidan av cykeln. Inte någon bra cykelstig alltså, verkar överlag dåligt med cykelstig i Hosjötrakterna... får sikta in mig på att flytta igen. :)

http://www.falun.se/www/vem/blivand...7FF1C1256B500066D7F9?OpenDocument&Expand=4.15

45km kan man tydligen få till om man kör på rätt ställen(kombinerat med gringsbostigen?). Vad jag minns så var vändan vi körde ungefär 8km och den utgick ifrån pumpen i Hosjö.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp