MTB i Norrort?!

Gaabag

Medlem
MTB i Norrort?!
Tjingeling!

Det enda härjandet norr om Sthlm har skett i NICK-spåret. Tänkte därför vidga mina vyer och ta en tur i norra delarna av Stockholm på lördag. Så vill höra mig för om någon trevlig "halvdagstur" på skogsstigar, optimalt runt en sjö så man kan hoppa i plurret vid bra väder. Gärna "flowiga stigar" men modell Gröna spåret i Hellas går också bra.

Dessutom har jag ingen bil utan hoppas man kan ta sig dit kommunalt från de södra förorterna. "Åka pendeltåg- jag är en loser baby"

Har ni några bra förslag?

Hppre!

/Gabbe

MTB i Norrort?!
Järvafältet är fint. För lite tekniskt åkande kör gröna spåret som anluter vid Bögs Gård. Eller kör en sväng på Järvaleden mellan Väsby Gård och Motocrossbanan, i det skogspartiet finns det en hel del fina stigar. Skall du promt till en sjö så åker du till norra delen av järvafälten och rundar antingen Översjön eller så tar du dig norr om Rotebroleden och kör ner till mälaren vid Ängsjö. Där kan man hoppa på Upplandsleden längs mälaren norrut. Pendeltåg till Helenelund/Häggvik/Norrviken.

Roslagsleden som startar i Danderyd är oxå att rekommendera. Passerar lite diverse sjöar. Sämre kommunikationer dit dock - inget pendeltåg - och Roslagsbanan brukar grymta om cyklar...

Trevlig tur!

/H

MTB i Norrort?!
Nordvästförslag: V-spåret i Grimstaskogen eller Fornstigen på Lovön eller Röda spåret på Kärsön. Längre tur så kör båda de två sistnämnda. Se forumet för beskrivningar.

MTB i Norrort?!
Lejon skrev:
-------------------------------------------------------
> Nordvästförslag: V-spåret i Grimstaskogen eller
> Fornstigen på Lovön eller Röda spåret på
> Kärsön. Längre tur så kör båda de två
> sistnämnda. Se forumet för beskrivningar.

Jag skulle inte kalla v-spåret "flowigt", då slår jag hellre ett slag för lövsta.
Fornstigen är riktigt bra.

MTB i Norrort?!
Jag har testat lite olika delar av Roslagsleden, från Danderyd till Angarn. Många partier är rätt fulla av rötter och sten, så det är ingen snabb led (i alla fall inte för mig).
Mellan rödsjön och täby kyrkby är det flera ställen som jag har fått leda cykeln. Längs med Vallentunasjön hade det varit bra med info om att det är flera gärdsgårdar som stoppar, sjukt trångt att komma förbi så det blir att lyfta cykeln över.

Märkte också snabbt att de Rocket Ron som sitter på cykeln inte riktigt passar terrängen just nu när det är blött och lerigt. Väntar spännt på att få sätta på de nya Nobby Nic som ska komma med posten vilken dag som helst.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp