MTB i Rörbäcksnäs (tips för cykelvasan)

• Trådstartare Trådstartare nl
  • Start datum Start datum

nl

Ny medlem
Jag skulle vilja göra reklam och samtidigt tacka de/dem som har byggt MTB slingorna i Rörbäcksnäs. De är helt fantastiska! Vilket fantastiskt jobb som har lagts ned på at bygga dessa slingor som är verkligen de bästa och mest flowiga single track slingor som jag har cyklat.

Alla som uppskattar MTB och skall åka i närheten av Sälen får absolut inte missa det!

Än en gång, tack för allt jobb som har lagts ned!

Här finns slingorna dokumenterade: http://opentrailmap.net/viewtrails.php#lat=61.12284818883816&lng=12.821731567382812&zoom=12

Jag ska försöka skriva en bättre beskrivning, eller om någon annan vill så registrera er på sidan och uppdatera beskrivningen så den blir bättre.

Edit: Hade skrivit fel namn på byn, Rörbäcksnäs heter den och inte Rödbäcksnäs

Edit2: Glöm inte att passa på att värma upp i Rörbäcksnäs om ni ska till cykelvasan

Senast redigerad av en moderator:
Var där i midsommarhelgen.
Och jag håller med i lovorden.
Skitkul.
Tyvärr körde jag med cx.
Nästa gång blir det mtb så att man vågar släppa på

Var och körde stigarna i RBXNS förra helgen, fantastiskt roligt! Bilder följer..

Bilagor

• Rörbäcksnäs 012.jpg
    Rörbäcksnäs 012.jpg
    127.3 KB · Besök: 411
  • Rörbäcksnäs 003.jpg
    Rörbäcksnäs 003.jpg
    141.8 KB · Besök: 208
  • Rörbäcksnäs 014.jpg
    Rörbäcksnäs 014.jpg
    93.5 KB · Besök: 164
  • Rörbäcksnäs 013.jpg
    Rörbäcksnäs 013.jpg
    107.1 KB · Besök: 196
Ja, stigarna är fantastiska där! En variant är att utgå vid Gorrtjärnen, där grön slinga passerar, så kan man bada direkt efter cykling. Några bilder från 2009.
P7170539.JPG ht=544
P7170542.JPG ht=544
P7170546.JPG ht=544

Vi var där över midsommar i år, helt sjukt fina stigar, de har lagt ner mycket arbete på slingorna och det märks. Otroligt varierande med sagolika slingrande singletracks och riktigt stökiga sten-partier.

Jag och en kompis var där och cyklade för ett tag sedan, riktigt bra xc-slingor. Vi körde först den röda och sedan den blå slingan 28.6 km + 14,4 km. Passade även på att luncha på Biggans mat o cafe, dagens var stekt fläsk raggmunk och lingon, smaskens.

Bilagor

• DSC01326.JPG
    DSC01326.JPG
    115.1 KB · Besök: 192
Både Sälen bikepark och Rörbäcksnäs är barnvänliga. Fjällen runt Sälen är helt klart cykelvänliga men kanske inte så lämpade för någon som är 5 och 8 år. Dock så går det en grus/asfalt stig från Fjällkyrkan i Sälen till en raststuga som helt klart är cykelbar om man är 5-8år. Sedan på vägen hem så kan man testa att cykla på stigen som går just bredvid vägen.

Jag rekommenderar dock inte XC-slingorna i Lindvallen, de är fruktansvärda! (fast den asfalterade el-ljusspåret i Lindvallen skulle nog kunna vara rolig att köra med en LVG-hoj, dock är det nog lite risk fyllt med tanke på folk som går/springer där.

Tar på mig att svara på den frågan,det är absolut saker på gång med lederna,förhoppningsvis kommer det att bli fler singletrack partier till nästa sommar genom att separera blå och röd led bitvis där dom nu går gemensamt samt se om vi kan ordna ett stig parti där röd led går i väg på grusväg(första egna loopen) ganska tidigt på varvet.
Sen får vi se om vi hinner göra en ny led oxå.... och en cykeltvätt(om det behövs)

Låter mycket bra, den första sträckan på röda är lite trist. Men uppvägs helt klart av allt annat. Sedan är det lite synd att när man klättrat upp på röda, när man vänder hemmåt, så är det lite nedför på en skogsbilsväg. Men det är petitesser, tack för ett bra jobb.

Skickar med lite bilder:
Rrbcksns.jpg ht=544

Rrbcksns-2.jpg ht=725

Rrbcksns-4.jpg ht=725

Rrbcksns-5.jpg ht=725

Rrbcksns-6.jpg ht=544

Rrbcksns-7.jpg ht=544

Rrbcksns-8.jpg ht=725

Rrbcksns-9.jpg ht=725

Rrbcksns-10.jpg ht=725

Rrbcksns-11.jpg ht=544

Rrbcksns-12.jpg ht=544

Rrbcksns-13.jpg ht=544

Rrbcksns-14.jpg ht=544

nl skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vilja...tacka > de/dem som har byggt MTB slingorna i
> Rörbäcksnäs. De är helt fantastiska!

+1

Jag var där med bl.a. Kaijan och fredrikw under midsommar och som tack för de fina stigarna lade jag en hundralapp i brevlådan vid anslagstavlan vid starten. De flesta i vårt gäng la ett bidrag i lådan så att de fina stigarna kan upprätthållas av eldsjälarna som funnit och iordningställt denna MTB-pärla i Sverige.

Ja, jag blir en till som instämmer i berömmet. Roligare än så vete fan om det blir!! Tyckte inte ens det långa (nåja, 3km kanske?) grusvägspartiet i början på röda gjorde så mycket. Det är ju sjukt stor del av stigarna som är helt otroliga, kom på mig själv med att bokstavligen cykla och skratta...

Nu har jag knappast varit runt på alla stigar vårt avlånga land men Törnbergs stig hör i Falun får sig besök då och då. Och det var tidigare mitt mått på en riktigt, riktigt kul stig. Men i R-näs finns många kilometer stig som får Törnbergs att framstå som lite småtråkig!

Så är man i Sälen, norra Dalarna eller bara Svealand är det ett måste att ta sig dit om man gillar stigcykling!

8-årige sonen klämde förresten gröna där, så det funkade bra med barn också.

Var där igår och körde blå och röda slingan.
Fantastiskt fina banor. Vissa partier var tuffa med mycket stenar som satte ned farten rejält.
Hörde att gröna slingan också var fin.

Vi kan bara ta av oss cykelhjälmen och tacka för allt beröm, skulle samtidigt vilja tacka för alla fina bilder som ni lagt upp på banorna för att inte tala om dom fint presenterade kartorna och bidragen i vår lilla tiggar låda,alla ni som varit här och åkt välkomna tillbaka! Ni som inte varit här men ska upp på cykelvasan, ta chansen att köra ett litet pass innan eller rulla ur bena dagen efter!
Skyltning.JPG ht=640

Riktigt sköna stigar såg det ut att vara! Inte omöjligt långt borta heller, även om det var en bit att åka.

Bilderna gör det inte rättvisa... Det är nåt helt enormt fina stigar!
Tack till biketech för tipsen i lördags, blev en toppenrunda där vi hann med de flesta stigarna :-)
RR kommer...

Tänkte bara igen påminna alla som åker upp till cykelvasan att kolla in rörbäcksnäs. Känns 30km turen lång så ta 15km leden som en bra uppvärmning.

Grundregeln som ska vara målet för alla stigfinnare och stigbyggare är:
Grusväg uppför och stig nedför!

Jag måste prova dessa inbjudande stigar!

Bra jobbat!
/Magnus

Nu på Lördag 4 September är det ingen bra dag att cykla på banorna innan kl 15.00!
Då är det nämligen JAKTSTIG i Rörbäcksnäs, alltså skjutning med livsfarligt vapen.
Startplats för jaktstigen är där banorna börjar.
Efter 15.00 däremot fritt fram igen( Man lär väl se och höra när det är över)

Synd att jag inte såg den här tråden innan jag med familj åkte upp till Sälen för att köra Vasan. Vi tog en sväng till älgparken och då såg jag de inbjudande stigarna som korsade grusvägen vid parken. Då fanns det dock inte tid för ett återbesök för att cykla och jag visste inte då att det skulle vara så här bra som det framstår i denna tråd... :)

Hur som helst, nästa år ska det ble ett nytt besök!

Vad jag förstår så kan man hyra cyklar. Om man har med sig egna, på vilket sätt kan man supporta bygge/underhåll annat än att stoppa pengar i en låda? Eller är det det som gäller?

Som det ser ut nu i sommar så går det inte att hyra cyklar i Rörbäcksnäs utan närmaste uthyrning är vid Lindvallen( Skistar och Kaisers)som båda har xc cyklar för uthyrning.
Supporten just nu är vår sparbössa vid starten, Sen ska vi försöka ha fixardagar till våren då man kan vara med och hjälpa till med kroppen.

Jörgen, nu blir jag också sugen på att åka upp dit igen.

Jag skulle sattsa på att kunna köra lite i Sälenfjällen också då det är faktiskt riktigt bra cykling där eftersom det inte är så branta fjäll så kan man både cykla upp och ned.

Skulle vara roligt om någon skulle kunna skriva om lite mer turförslag runt om kring Sälen.

Behöver man lilla klingan där? Eller räcker det med 32-32 som lägsta utväxling? (inte för att få dig att ångra dig angående din andra tråd)

Någon som vet hur tidigt på året man kan köra där?

/* Jörgen */

nl skrev:

> Jag rekommenderar dock inte XC-slingorna i
> Lindvallen, de är fruktansvärda!

På vilket sätt? Ska köra CykelVasan i år igen och tänkte vara på plats några dagar tidigare för att cykla lite mer. Men är där inte bra slingor?

Jörgen_A skrev:
> Behöver man lilla klingan där? Eller räcker det
> med 32-32 som lägsta utväxling? (inte för att
> få dig att ångra dig angående din andra tråd)

I Rörbäcksnäs behöver man inte lillklingan, men jag använde den endel när vi var ute på fjället. Jag har haft det i bakhuvudet hela tiden när jag har konverterat min FS till 1x9.

Och 32-32 är på din 29:er eller? För jag kör ändå 32-34 på min FS. Dock hade jag min HT i Sälen som har 32-32 (på 26 tum).

charlies skrev:
> nl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag rekommenderar dock inte XC-slingorna i
> > Lindvallen, de är fruktansvärda!
>
>
> På vilket sätt? Ska köra CykelVasan i år igen
> och tänkte vara på plats några dagar tidigare
> för att cykla lite mer. Men är där inte bra
> slingor?

Rörbäcksnäs är väldigt bra, och det får man inte missa (det ligger väldigt nära Sälen/Lindvallen). Sälenfjällen är helt klart cyklingsbart om man tycker om mycket stök, långa uppförsbackar och långa härliga nedförsbackar. Vi köpte en enkeltur med liften upp från lindvallen till toppen, så man vinner några höjdmeter, och hade det som utgångspunkt på cyklingen på dagen.

Det finns några uppmärkta XC-slingor i Lindvallen, men jag skulle säga att det är mest för turister som aldrig har cyklat tidigare.

Det jag menade med den kommentaren var att man inte skulle åka dit och börja med dessa, eller säga att det inte finns bra cykling kring Sälen pga de uppmärkta XC spåren i Lindvallen. Satsa på Rörbäcksnäs och fjället och sedan kan det inte gå fel.

Skulle vara roligt om någon med mer lokalkännedom kunde göra lite mer rekommendationer i området, jag var bara där några dagar och körde på måfå. Dock var det väldigt roligt.

I första posten i tråden finns det en länk till kartor med stigarna i Rörbäcksnäs, här är en länk till de stigar som vi körde på Sälenfjällen http://opentrailmap.net/viewtrails.php#lat=61.145886259288694&lng=13.1451416015625&zoom=11

Om man nu ska vara sån så passar kanske Säfsens oändliga grusvägar bättre om man tränar inför Cykelvasan. Rörbäcksnäs har nog Sveriges bästa singletrack skulle jag vilja påstå, men om det är den perfekt uppladdningen inför det mest otekniska långloppet i Sverige låter jag vara osagt :)

nl skrev:
> Jörgen_A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Behöver man lilla klingan där? Eller räcker
> det
> > med 32-32 som lägsta utväxling? (inte för
> att
> > få dig att ångra dig angående din andra
> tråd)
>
> I Rörbäcksnäs behöver man inte lillklingan,
> men jag använde den endel när vi var ute på
> fjället. Jag har haft det i bakhuvudet hela tiden
> när jag har konverterat min FS till 1x9.
>
> Och 32-32 är på din 29:er eller? För jag kör
> ändå 32-34 på min FS. Dock hade jag min HT i
> Sälen som har 32-32 (på 26 tum).

Ja, till 29ern. Misstänker att det kan bli jobbig om backarna är lite längre. Känns som detta är en bra anledning att shoppa det där konverteringskitet som gör att man får 12-36 istället.

/* Jörgen */

Hur knepiga är stigarna rent tekniskt? På bilderna ovan ser det ju ut att vara väldigt lättkört.

Jag är också intresserad av att höra om det går några fina slingor uppe på "fjällen"?

Aron skrev:
> Hur knepiga är stigarna rent tekniskt? På
> bilderna ovan ser det ju ut att vara väldigt
> lättkört.

Teknisk nivå är ju ganska subjektivt, men det finns knepigare stigar än de som syns på bilderna. Det mesta är dock slingrig och tight singletrack, med vissa steniga och ordentligt stötiga partier som var rejält knepiga när det var blött.

> Jag är också intresserad av att höra om det
> går några fina slingor uppe på "fjällen"?

Vi körde Hundfjället runt, som finns beskrivet i den där MTB-boken, och den kan jag verkligen rekommendera. Rejält slitig bitvis då leden knappast är anpassad för cykling, men i princip cykelbar hela vägen. Utför på baksidan finns det ett par partier som var riktigt läskiga, men ner tog man sig i alla fall.

Aron skrev:
> Hur knepiga är stigarna rent tekniskt? På
> bilderna ovan ser det ju ut att vara väldigt
> lättkört.
>
> Jag är också intresserad av att höra om det
> går några fina slingor uppe på "fjällen"?

Bilderna ovan är bara från Rörbäcksnäs som är tight, snabb, singletrack.

På fjället är det mer stökigt, men allt (nästan) är cyklingsbart. Men det kan vara långt mellan platser man får slappna av på, dvs man cyklar i stök hela tiden. Jag kan försöka skriva ihop en RR från fjället. Men de tekniska bitarna på fjället (om man inte räknar när man blåser på nedför) handlar mycket om "utnötning", eftersom det tenderar att rinna vatten längs stigarna och då eroderar stenarna fram. Så man cyklar i princip på en stig av sten hela tiden.

Sitter och dricker öl i en stuga i Lindvallen och peppar oss inför fem dagars cykling. Skall bli grymt fint att prova på MTB-slingorna i Rörbäcksnäs! Någon som har lite tips om fler turer kring Sälen?

Hundfjället runt, man cyklar upp till toppen av Hundfjället och följer sedan sommarleden ner på baksidan av fjället tillbaka till starten. krävandeö bitvis riktigt tekniskt utmanande ffa nerför, och fin fjällmiljö på toppen.

Är på väg upp till Sälen under veckan med familjen. Tänkte hyra hojar och introducera enklare DH för både vuxna och barnen (10+11), samt kanske hinna med någon XC i lite mer avancerat tempo. Rörbäcksnäs ser ju underbart ut... och lindvallen bör räcka för att mätta familjens adrenalinbehov (i ett första läge iallafall :)

Hundfjället runt låter ju riktigt nice men är den uppmärkt? Eller sitter någon på en GPS track kanske? Tänkte åka upp på tisdag kväll och hoja några dagar.

Rörbäcksnäs var grymt fint i dag! Har kommit en del regn så stenarna var lite småsliriga, särskilt vid rullstensåsen. Underlaget annars var kanon, lite fuktigt men definitivt inte lerigt och cykeln var i princip ren även fast vi körde först röda svängen följt av den blå. Tog en miljon bilder ungefär, kommer upp några när vi valt ut ett par av de alla fantastiska omgivningar vi fotograferade.

Tillbaka
Topp