MTB i Torslanda - 2014

Efterklang

Ny medlem
MTB i Torslanda - 2014
Ok, det finns en del gammalt att läsa om mtb i Torslanda. Men nu kör vi en ny fräsch tråd.

Vilka kör och vilka är sugna på att köra ihop?

Vart kör ni? Tips Emellan oss!

Nu kör vi!

Senast redigerad av en moderator:
MTB i Torslanda - 2014
Kör mest bakom torsladavallen mot tumlehed slingorna runt mustadammen även letat stig bakom zenitgården och skogen mellan låssbyvägen och björlandavägen. Men imorgon blir det gbggirot en sväng.

MTB i Torslanda - 2014
Jobbar i Torslanda och cyklar där ibland efter jobbet.

Brukar utgå ifrån pendlarparkeringen några hundra meter ifrån Willys.
Norr om den ligger en motionsslinga plus många goa stigar.
Tyvärr var senaste stormen väldigt hård mot skogen där..
Någon som vet om den är röjd?

MTB i Torslanda - 2014
Mr K.

Det är mina local tralls. Bor där. Stigarna är riktigt kul.

Jag brukar alltid trampa upp från Runhällsgatan till Mustadammen. Sen när spåret möter det andra spåret från Lilleby så trampar man allt man kan mot Sillvik. Efter ca 50m när man fått upp farten viker man av vänster in i skogen. Sedan är det bara att trampa för glatta livet någon km innan man ploppar ut i dalen borta i Tumlehed. Följ de gröna prickarna som är sprayade lite varstans. Massa kul utefter den stigen.

MTB i Torslanda - 2014
Hogge skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bra röjt och körbart.

Gött, det var inga små rotvältor där inte.
Körde en mörkerrunda där efter stormen och det blev mycket bärande för att komma fram.

Efterklang: ja stigen västerut från dammen mot Tumlehed är riktigt kul!
Finns en lite lånsammare mer teknisk strax norrom också som också är roligast att köra ifrån dammen. Man kommer ut på motionsslingan vid en träbänk.

MTB i Torslanda - 2014
Mr.K:

Den norra är jag precis hemkommen ifrån sen tio minuter. Man kan komma på den vid toppen av Stugorna i Sillvik. Jättefin stig och som sagt mer teknisk. Körde den dock i östlig riktning.

MTB i Torslanda - 2014
Cyklade i skogarna runt lilleby i helgen och färgmarkeringarna underlättade stigvalet betänkligt. Riktigt kul att cykla i skogarna där.
Var även en del trailrunners på dessa stigar. Är det någon som vet om det är gjort av/för skogscyklister eller skogslöpare?

Det var grönmarkerat som jag följde. I vissa fall även orange/rödmarkerat, någon som vet om det är alternativa vägar eller varför?

MTB i Torslanda - 2014
Hej, cyklar en hel del i Torslanda.
En del av färgmarkeringarna kommer från Torslanda trail race.
Kolla deras hemsida för en slinga på 2 mil.
Finns en del Strava segment du kan söka på också.

//Andreas

MTB i Torslanda - 2014
Tack.
Det förklarade färgmarkeringarna. Var inne på strava och ser att det finns några etapper där jag inte testat. tack för tipsen, syns i skogen.
/Andreas

MTB i Torslanda - 2014
Hej,

Lite output från vårt samverkansmöte med Park & Naturförvaltningen i onsdags:

Någon eller några i Torslanda har sprayat orange färg på snäckskalsbank-stigen. Det är en stor no-no att markera i naturen så vilket retar upp fel folk. Om någon här vet vilka som gjort det så hälsa gärna att dom bör använda snitslar (och ta bort dom efter sig) nästa gång de behöver markera ut något. Låter ovan som att de tidigare kommer från Torslanda trail race men de förnekar att de fortsatt håller på med detta på sin hemsida (https://www.torslandatrailrace.com/banorna/).
"Torslanda Trail Race markerar sina banor Endast med Snitslar! De nygjorda sprayfärgmarkeringar som finns ute längs våra banor är INTE markerade av TTR.

Tyvärr förknippas dessa sprayfärgmarkeringar fortfarande med TTR men vi slutade att använda sprayfärg för några år sedan."

Någon här kanske har kontakter eller vet något?

F ö funderar förvaltaren på om de ska leda om cyklingen runt själva banken eller ej, det r lite kluvet då det tydligen finns några arter som är störningsgynnade (!) där . Inget cykelförbud idag och mest troligt inte framöver heller.

Senast ändrad:
MTB i Torslanda - 2014
Hej Westman,

Jag tog en tur längs skalbankarna nu och den enda markeringen som såg ny ut var upp på berget efter själva bankarna. Jag hade inte tid att följa den, men vad jag vet så med cykel är enda vägen ner samma som upp. TTR fortsatte dock vidare över berget så onekligen känns det som det fortfarande är för deras bana oavsett vem som markerat.

IMG_20170415_111701.jpg

Jag är tveksam till att det är cyklister eller för den delen någon annan i området. Gittar man dit, hittar man upp. Vägvalen är få.

Någon har dock lagt grenar och stockar över stigen. Förmodligen för att hindra cyklister, och det måste ha gjorts igår eller tidigare idag. Lite förvånande mtp hur sällan man möter folk där att någon stör sig. Inget hinder var förenat med livsfara men ett låg efter en lite dold sväng i en nedförsbacke.

IMG_20170415_112032.jpg

IMG_20170415_112415.jpg

IMG_20170415_112732.jpg

Över själva bankarna finns det ett blöthål där jag tycker cyklister har breddat onödigt mycket. Resten av stigen känns med lekmannaögon tålig ut iom att den är fast och inte särskilt blöt.

Bra att de inte vill förbjuda cykling iaf. Området är trots allt ganska lite nyttjat som det är.

MTB i Torslanda - 2014
Absolut, uppför backen genom stugområdet, håll höger in på en grusväg och sen höger igen efter 500m. Tror det sitter en skylt där också.

MTB i Torslanda - 2014
Nu har cyeklförbudskyltar kommit upp på snäckskalsbanken vid sillvik.
Gäller det hela området eller är det tillåtet att cykla på stigarna?
Någon som vet eller har insyn?

Tillbaka
Topp