Mtb navigation

Mtb navigation
En med GPS och en riktigt bra, uppdaterad karta.

Största möjliga skärm med bästa möjliga upplösning är bra för navigering,
men samtidigt blir en sådan GPS dyr och en stor "apparat" på styret kan vara ömtålig och mer utsatt vid vurpa.
Med det sagt så är väl den cykelGPS som säljs i dag och har störst display med mest upplösning
Garmin Edge 1030 Plus

Mtb navigation
Vill du verkligen navigera så tycker jag en mobil med Viewranger (och bra karta, typ OSM eller Lantmäteriets, beroende på var du befinner dig) på styret är oslagbart, den visar en fart/riktningsvektor (tautologivarning!) så det är väldigt enkelt att se var du är på väg. Det finns dock stora nackdelar med en mobil på styret, så en dedikerad gps är oftast att föredra, även om den är svårare att navigera efter (sämre skärm, långsammare uppdateringsfrekvens mm). Du får säkert tips på såna från andra än mig.

Senast ändrad:
Mtb navigation
Garmin har koppling till Trailforks som jag tycker funkar helt ok i många fall. Är det väldigt tätt mellan stigarna så fungerar det inte lika bra eftersom täckningen och därmed noggrannheten inte är super i skogen.

Mtb navigation
vad man egentligen vill ha när man spontankör är ju en strava heatmap satellitvarianten, och med enkel positionsmarkör.

trailforks funkar i välrekade områden, men letar man nya stigar är man rökt, och segmenten är dels snuttifierade, dels alldeles för grovt inritade på t ex garmins kartor. man ser hur man ligger till i förhållande till segmenten, men just inte terrängen.

någon som har luskat ut tekniken för position på heatmapkartor?

Mtb navigation
någon som har luskat ut tekniken för position på heatmapkartor?
Vill minnas att det går att köra med ett sånt lager i TF. Givetvis inte lika stor databas som Strava, men samtidigt mer relevant för mtb, så på gott och ont.

Sen är förstås heatmappen begränsad av indatan, dvs dåliga gpspos in, dålig heatmap ut (mer eller mindre, en bra algoritm kan väl förbättra läget lite iaf).

Jag fortsätter att hävda att Viewranger på styrmonterad mobil och Lantmäteriets karta är överlägset för att hitta runt, förutom då för att se var andra har cyklat, då behövs heatmap eller dylikt. Styrmobil kör jag dock enbart om jag är nånstans där jag verkligen inte har nån koll, annars är jag nöjd med Garmin Edge Explore + OSM + TF-stigar.

Mtb navigation
Just Viewranger kan de kanske vara idé att tveka lite inför närmaste månaderna.
Åtminstone om detta stämmer
"Om ett år försvinner Viewranger."
...
"Tydligen så kommer karttjänsten bli del av Outdoor Active och appen Viewranger försvinner."
Ajdå, det var tråkiga nyheter ja. Använder den sällan så har missat detta (om det nu kommunicerats ut), men har haft god användning av den tidigare.

Prenumerationstjänster är djävulens påfund.

Mtb navigation
Jag tycker att Garmins cykelspecifika datorer är för dyra. Istället använder jag en vandringsenhet (med cykelfäste) vilken är drygt 2 gånger billigare.

Nämligen har jag haft Garmin Etrex 20 och Etrex 25 i sista 10+ år.

Fördelar med vandringsenheten:
1. Billigare än jämförbara Edgemodeller.
2. Tar 2 AA batterier vilket tillåter byta batterier under flerdagsturer.
3. Bekvämt att använda vid vandringen utan cykel.
4. Långt batteriliv (jag upplevde fantastiska 23 timmar med Etrex 20 och mindre imponerande men ändå bra 14 timmar med Etrex 25)
5. Förstår vanliga "legacy" IMG-kartor, vilket tillåter använda Openstreetmapbaserade kartor av min egen tillverkning (gäller kanske endast om man är GIS- och datornörd). De kartor som kommer med enheten är okej; man får uppdatera dem då och då, eller köpa dem för oilka världsdelar.

Nackdelar:
1. Lite tjockare än cykelenheter. Kanske är tyngre än dem. Visserligen inte lika "aero" som andra.
2. Plastfästet nöts ut under stökig terrängcykling efter ett par år. Man bör kontrollera att enheten sitter fast annars flyger den iväg i kraschen. Nya fästen är billiga, särskilt om man köper kinakopior.
3. Ingen trådlös exportering av inspelade GPX-spår. Man behöver koppla enheten till dator via en mini (sic!) USB-kabel.
4. Datorkopplingen använder USB 1.0, vilket är långsamt om man laddar upp stora kartor till enheten. Det tar typ 15 minuter att överföra en 400MB Sverigekarta.
5. Skärmstorlek är inte lika stor som på andra enheter.

Exempel på GPS-enhet:

1639931672221.png

Fästet:

1639931634732.png

Senast ändrad:
Mtb navigation
Ajdå, det var tråkiga nyheter ja. Använder den sällan så har missat detta (om det nu kommunicerats ut), men har haft god användning av den tidigare.

Prenumerationstjänster är djävulens påfund.

Mail från viewranger härom dagen

ViewRanger and Outdooractive have merged!
We would like to inform you of an important change:

Soon the ViewRanger service will be discontinued.

In order to focus all our effort on our Outdooractive app and website, we will be switching off access to the ViewRanger app and website. This email explains how you can continue to access your maps and other data through the Outdooractive app and website.

Timing
We currently expect to switch off access to the ViewRanger app and website at the end of February 2022. This email explains how you can continue to access your maps and other data through the Outdooractive app and website.

One-off payments in ViewRanger
If you made one-off payments to access maps of an area within ViewRanger, then we are offering free access to a set of maps via the Outdooractive app and website instead. The maps we are offering depend on the region of the maps you made one-off payments for in ViewRanger.The maps will be from the same map data provider or from an alternative map data provider depending on the map region:

Other data in ViewRanger
By connecting your ViewRanger account to Outdooractive, routes you have plotted, routes you have downloaded, activity tracks you have recorded, a record of the challenges you participated in, and points-of-interest you have marked, will continue to be available within your Outdooractive account.

Accessing Outdooractive
To access maps and other content in Outdooractive you will need to have an Outdooractive account. The content described above is available for you via the free version of Outdooractive. If you would like to access more advanced functions alongside that content then you can upgrade to a Pro or Pro+ subscription for a fee.

Once your account is connected, a free subscription will be started automatically. When this subscription expires your account will default to basic and you will not be charged anything.

Osv....

Mtb navigation
Ah jo, men tolkar det som att man troligtvis får tillgång till nån handritad karta på postitlappar som nån outsidejöns sen scannat in.

"The maps will be from the same map data provider or from an alternative map data provider depending on the map region"

Mtb navigation
Ah jo, men tolkar det som att man troligtvis får tillgång till nån handritad karta på postitlappar som nån outsidejöns sen scannat in.

"The maps will be from the same map data provider or from an alternative map data provider depending on the map region"
Nja, låter väl som det finns hopp. Dom lär inte betala nåt för lantmäteriets karta så den lär väl ligga kvar på hyllan.

Mtb navigation
Det jag ffa gillade med ViewRanger var som sagt vektorn som visar hastighet och riktning, har inte sett denna funktionen i nån annan app men det kanske finns nånstans? Den gör det betydligt enklare att göra rätt vägval än t. ex. vid navigering mha Trailforks o dylikt, då tycker jag man lätt kan hamna på fel stig en stund innan man sen får vända om och ta rätt. Kan ju till viss del bero på min bristande navigeringsförmåga, men men.

1640001969270.png

Mtb navigation
Jag tog en gammal mobil med Trailforks samt offlinekartor, fäste medelst stem cap mount och tänkte att jag uppgraderar till en Garmin Explore när behovet uppstår och den stunden väntar jag fortfarande på. Dock är den stora fina mobilskärmen en batteridödare av rang om man kör always-on.

Mtb navigation
Jag tog en gammal mobil med Trailforks samt offlinekartor, fäste medelst stem cap mount och tänkte att jag uppgraderar till en Garmin Explore när behovet uppstår och den stunden väntar jag fortfarande på. Dock är den stora fina mobilskärmen en batteridödare av rang om man kör always-on.
Ja, det är ju en av de stora nackdelarna med den metoden, även med skärm av kan batteriet ätas upp om man har mobiltrafik påslagen och dålig täckning (t. ex. i fjällen). Jag har använt en äldre mobil (med bra batteri) som jag rootat, och slagit av typ alla bakgrundsprocesser (samt kör offlinemode) på samt dragit ner ljusstyrkan till lägsta läsbara, och då funkar det bra. ..Men det är ju en del jobb jämfört med att köra med en dedikerad enhet. :-) (Sen har jag en backupmobil för nödsamtal et. c.)

Mtb navigation
Man kan ju komplettera med en powerbank, även om den lämnar laddporten lite öppen.
Har gått från en mobil till Wahoo Roam, men måste medge att mobil är trevligt med t.ex flygfoto i stället för karta.

Mtb navigation
Ja, det var många bra tips! Jag har en Edge 1000 som jag har använt på min racer. Någon kamske vet om man kan få den att navigera ok på skogsstigarna också?

Mtb navigation
Ja, det var många bra tips! Jag har en Edge 1000 som jag har använt på min racer. Någon kamske vet om man kan få den att navigera ok på skogsstigarna också?

Beror lite på vad du menar. Jag hade problem med att min 1000 inte lyckades räkna ut turn by turn, även på rutter den hade klarat av tidigare. Så jag använde mest "breadcrumbs" och följde strecket.

Mtb navigation
Jag har en Edge 1000 som jag har använt på min racer. Någon kamske vet om man kan få den att navigera ok på skogsstigarna också?
Enkelt svar:
Ja

Mer detaljerat svar
Det beror på (bästa svaret, som alltid)
Men med en bra karta, där stigarna du vill cykla på ligger på samma ställen där de ligger i verkligheten och om du följer en rutt som (allra helst) är planerad utifrån samma karta,
+ säker mkt mer som jag inte kommer ihåg nu, kommer det att funka riktigt bra.

Mtb navigation
Kör själv med Bryton 750 och Komoot nu för tiden, men mobil och Komoot är riktigt nice.
Många funktioner och kartor med stigar som är omöjligt att hitta annars.
På långa turer hade powerbank i sidofickan i ryggsäcken och laddade mobilen medan jag cyklade.

Mtb navigation
Ja det kan den. Med Trailforks stignät inladdat ser du alla stigar i Sverige (som finns på TF givetvis). Lite beroende hur du värderar begreppet navigering duger detta (jag cyklar oftast fritt på stignätet utan förutbestämd rutt), men vill man ha en specifik rutt kan den skapas på Trailforks. Dvs att du ritar själv med Route Plannern i TF eller tar en färdig rutt i område som någon annan lagt upp. Läs mer på Trailforks Sveriges FB-grupp och på Trailforks.com / Tools / Garmin.

Länk: Trailforks Sverige på FB

Vy på min Garmin 1030 över ett område i Hellas. Med Friluftskartan i bakgrunden.

179.png

Mtb navigation
vad man egentligen vill ha när man spontankör är ju en strava heatmap satellitvarianten, och med enkel positionsmarkör.
Håller med. Sökte efter en bra lösning för ett tag sedan men har fortfarande inte hittat något. Mig veterligen finns det bara två tjänster som kan visa Strava heatmap på en karta och det är Strava samt gpx.studio men ingen av dessa är bra för navigation.

Mtb navigation
Trailforks erbjuder som sagt heatmap på några olika sätt i sin mobilapp. Mindre data än Strava, men samtidigt troligtvis mer relevant data för cykling (mtb ffa, men vi är ju på happymtb.org).

Screenshot_20220104-082538.png

Screenshot_20220104-082633.png

Mtb navigation
Har aldrig tyckt om Trailforks, därför har ingen abonnemang.Har kanske fel? Hur funkar TF? Kan man skapa egen rutt av den typen?

Bilagor

• Screenshot_20211017-182406.png
    Screenshot_20211017-182406.png
    137.6 KB · Besök: 58
Mtb navigation
Kartan och stigarna kan du utforska själv på hemsidan, det är gratis så länge du använder webbläsaren på datorn. Det är bara mobilversionen man behöver betala för.

Men här är en rutt jag slängde ihop idag:
1641290582274.png

Mtb navigation
Trailforks erbjuder som sagt heatmap på några olika sätt i sin mobilapp. Mindre data än Strava, men samtidigt troligtvis mer relevant data för cykling (mtb ffa, men vi är ju på happymtb.org).
Min erfarenhet är att Strava är bättre eftersom det även används av löpare som springer i skogen. Dessutom känns det som att hela tanken med Trailforks är att planera och sedan följa den planen.
Att ge sig ut på vinst och förlust och använda en heatmap för att själv navigera (inte låta datorn/telefonen navigera åt dig) verkar inte vara vad Trailforks är gjort för men det kan vara min okunskap.

Mtb navigation
Vill minnas att det går att köra med ett sånt lager i TF. Givetvis inte lika stor databas som Strava, men samtidigt mer relevant för mtb, så på gott och ont.

Sen är förstås heatmappen begränsad av indatan, dvs dåliga gpspos in, dålig heatmap ut (mer eller mindre, en bra algoritm kan väl förbättra läget lite iaf).

Jag fortsätter att hävda att Viewranger på styrmonterad mobil och Lantmäteriets karta är överlägset för att hitta runt, förutom då för att se var andra har cyklat, då behövs heatmap eller dylikt. Styrmobil kör jag dock enbart om jag är nånstans där jag verkligen inte har nån koll, annars är jag nöjd med Garmin Edge Explore + OSM + TF-stigar.
Just det här är det absolut största fördelen med Trailforks och nåt som jag tror många underskattar. Med TF vet jag att en cyklist har passerat stigen och ansett den cyklingsbar.

Jag har inte särskilt uppdaterad info om hur Lantmäteriet karterar stigar men i bästa fall görs det via flygbildstolkning eller (i teorin) med inskickade data från kommuner för elljusspår/vandringsleder. Fråga dig själv på vilken plats i LMs prioritetsordning kartering av stigar ligger, eller för den delen för en kommun att dela med sig till LM var elljusspåren finns. Resultatet av det här är att många av de stigar som finns i dagens LM kartor är karterade för mycket lång tid sedan och kan ha växt igen eller förstörts genom åren.

Data i OSM kan också ha många olika ursprung och säger väldigt lite om en stig är cyklingsbar eller inte.

Min lösning för att hitta runt i skogen på mtb är gammal mobil på styret (med Quad lock) och Trailforks. I min mening bästa lösningen som går att få. Sen ställer GPS-noggrannhet till det ibland men det är vad det är oavsett vilken kartdata du har.

Det spelar såklart roll vad man menar med navigering också men med mobil kan jag alltid komplettera med andra appar vilket inte går i en cykeldator.

Mtb navigation
Min erfarenhet är att Strava är bättre eftersom det även används av löpare som springer i skogen. Dessutom känns det som att hela tanken med Trailforks är att planera och sedan följa den planen.
Att ge sig ut på vinst och förlust och använda en heatmap för att själv navigera (inte låta datorn/telefonen navigera åt dig) verkar inte vara vad Trailforks är gjort för men det kan vara min okunskap.
Tanken med Trailforks är det finns inritade stigar som förmedlar mer än att det bara finns en stig. Det ritas också kringliggande grusvägar för att hjälp MTB-cyklisten att hitta runt. Du ser stigens svårighetsgradering och namn (zooma in), finns även länkade foton, videos, stigrapporter och kommentarer. Dessutom ritar vi bara ett streck per stig i skogen (Vi tillåter inte överlapp. En stig kan t.ex. inte vara både grön och röd samtidigt) vilket gör stignätet mer överskådligt.

TF kan köras med egna rutter som är ritade på stignätet, eller med andra användares upplagda favorit-rutter (Discover). Vi gör en viss selektering för att det inte ska bli för många per område. Du kan också cykla helt enligt stigar som dyker upp allt eftersom. Så cyklar jag oftast själv, drar ut med en grov plan och tar avtag på intressanta stigar som dyker upp eller så. Man kan också kopiera nån annans ridelogg och använda som en rutt. Du kan ha din telefon på styret med TF-appen loggandes din tur så du hela tiden ser var du är. Det finns också koppling till Garmins Edge-enheter så du kan få upp hela stignätet och rutter där (se mitt inlägg en bit upp).

TF kan även användas för att lägga upp tävlingar á la ESS. Specialsträckor och transportsträckor kan markeras på rutten för att åskådliggöra evenemanget.

Stigarna läggs upp av TF:s användare, och det blir förstås inte bättre än vad användarna gör det till. Vi håller också med lokala/regionala admins över hela landet som hjälper till att moderera och redigera stigar med mera. Även vandrarare och trailrunners använder TF även om de inte är många jämfört med MTB-cyklisterna. Det finns en gratisvariant av TF-appen där du själv bestämmer en geografisk ruta om 60x60 km där stigarna syns. På webben är hela Sveriges och även andra länders stignät synliga för alla.

Bild över stignätet på Tjörn / Gunneby. Heatmappen är avstängd. Lila är grusvägar, grå är typ traktorväg. Den streckade blå linjen är primärt för något annat än MTB (kanske hike).

Mvh Örjan, TF Sverige-admin i Norrtälje

Screenshot (4 Jan 2022 13_11_19).png

Mtb navigation
Det är vad jag kan se i Komoot.
Inte mycket faktist ?

Bilagor

• Screenshot_20220104-135109.png
    Screenshot_20220104-135109.png
    129.5 KB · Besök: 57
  • Screenshot_20220104-135654.png
    Screenshot_20220104-135654.png
    260.1 KB · Besök: 52
Mtb navigation
Tanken med Trailforks är det finns inritade stigar som förmedlar mer än att det bara finns en stig.
Trailforks är säkert fantastiskt och för väldigt många ett av de bästa valen. Tyvärr har jag aldrig cyklat i områden där Trailforks har gett mig mer insikt i vilka stigar som finns än vad Strava Heatmap gjort. Visst finns det en risk att stigarna inte alls lämpar sig för cykling men den är väldigt liten. Jag använder Trailforks med jämna mellanrum för att se vad som finns inlagt för ett visst område innan jag ger mig ut men aldrig under cykelturen.

Som exempel följande bilder, från ett område i min hemtrakt där det finns ett myller av stigar som alla är cykelbara:
1641369729860.png
1641369935316.png

Detta är bara ett exempel och jag kan hitta många fler. Sitter just nu i Orsa strax utanför Mora och det är samma sak där. Eventuellt skiljer det sig mellan storstadsområden och mindre orter där Trailforks har betydligt bättre täckning runt våra större städer.

Mtb navigation
Trailforks är säkert fantastiskt och för väldigt många ett av de bästa valen. Tyvärr har jag aldrig cyklat i områden där Trailforks har gett mig mer insikt i vilka stigar som finns än vad Strava Heatmap gjort.
Sitter just nu i Orsa strax utanför Mora och det är samma sak där.
Samma sak i östra delen av Siljan, alltså Rättvik och då ffa, men inte endast, Jarlstugeområdet.
Det finns massor av spår där för MTB, löpning/vandring och skidor
För MTB finns förutom Mörksuggejaktspåret, även flera leder hos Biking Dalarna: Rättvik
Men minimalt av allt detta finns i Trailforks, trots en egen rubrik för Rättvik
Trailforks: Rättvik
Inga bilder, men jmf själv med motsv bild över Jarlstugeområdet i Strava
Strava Heatmap: Jarlstugan

Mtb navigation
Täckningen varierar ju mellan områden, inte minst eftersom användare måste aktivt lägga in stigar och rutter i Trailforks. Runt Göteborg är det väldigt god täckning på Trailforks ??

Strava till vänster, Trailforks mitten och höger.
Strava-TF-TF.png

Mtb navigation
Navigation i skogen?
A) kunna följa ett spår?
B) ta beslut om stigval under turen?
C) hitta specifika stigar/platser?

Jag blir ändå så trött att jag måste hämta andan ibland. Navigerar i kända områden med telefonen (TF) i ryggfickan. Kör i Hellas så närmast spännande att ge sig på en stig som inte finns på kartan :)

Mtb navigation
Trailforks är säkert fantastiskt och för väldigt många ett av de bästa valen. Tyvärr har jag aldrig cyklat i områden där Trailforks har gett mig mer insikt i vilka stigar som finns än vad Strava Heatmap gjort. Visst finns det en risk att stigarna inte alls lämpar sig för cykling men den är väldigt liten. Jag använder Trailforks med jämna mellanrum för att se vad som finns inlagt för ett visst område innan jag ger mig ut men aldrig under cykelturen.

Som exempel följande bilder, från ett område i min hemtrakt där det finns ett myller av stigar som alla är cykelbara:
Visa bilaga 531562Visa bilaga 531564
Detta är bara ett exempel och jag kan hitta många fler. Sitter just nu i Orsa strax utanför Mora och det är samma sak där. Eventuellt skiljer det sig mellan storstadsområden och mindre orter där Trailforks har betydligt bättre täckning runt våra större städer.
Du är välkommen att lägga upp stigar du tycker saknas. Stiguppläggning är inte svårare än att lägga upp ett segment på Strava. I översta menyraden: Trails - Add Trail. Ladda in din ridelogg/GPX-fil, klipp till stigen/stigdelen med Crop. Klicka också Simplify för att rensa upp en plottrig fil. Vid behov kan man redigera punkterna (Edit Track under kartbilden, glöm inte att stänga sedan Close Edit Track). Sätt ett namn och en grad. Klart.

En (lokal) admin ganskar sedan ditt stigförslag och gör eventuellt små justeringar innan den blir godkänd.

Sedan kan man givetvis fylla på med en beskrivning och några bilder. Man kan också länka in ett passande Strava-segment som sedan presenteras på stigens hemsida. Läs gärna vidare om våra ritregler och en guide till gradering här:

Länk till TF Sweden huvudsida med info: Trailforks Sweden
Länk till vår svenska FB-grupp: Trailforks Sverige på FB

TF:s ritregler i korthet: Rita stigen hela vägen ut till en stigkorsning eller mötande grusväg. Rita inte dubbelt ovanpå andra stigar. En stig får korsa andra stigar men inte sig själv, då bör den delas upp i delar (detta pga routing-motorn för att göra rutter skall fungera).

Duktiga stiguppläggare får en viss rabatt på TF:s PRO-licens som ett tack.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp