Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vill minnas att det går att köra med ett sånt lager i TF. Givetvis inte lika stor databas som Strava, men samtidigt mer relevant för mtb, så på gott och ont.någon som har luskat ut tekniken för position på heatmapkartor?
Just Viewranger kan de kanske vara idé att tveka lite inför närmaste månaderna.Jag fortsätter att hävda att Viewranger på styrmonterad mobil och Lantmäteriets karta är överlägset för att hitta runt
Ajdå, det var tråkiga nyheter ja. Använder den sällan så har missat detta (om det nu kommunicerats ut), men har haft god användning av den tidigare.Just Viewranger kan de kanske vara idé att tveka lite inför närmaste månaderna.
Åtminstone om detta stämmer
"Om ett år försvinner Viewranger."
...
"Tydligen så kommer karttjänsten bli del av Outdoor Active och appen Viewranger försvinner."
Ajdå, det var tråkiga nyheter ja. Använder den sällan så har missat detta (om det nu kommunicerats ut), men har haft god användning av den tidigare.
Prenumerationstjänster är djävulens påfund.
Kass, då är väl Lantmäterietkartorna jag köpt den vägen vaskade känns det som..
If you made one-off payments to access maps of an area within ViewRanger, then we are offering free access to a set of maps via the Outdooractive app and website instead
Nja, låter väl som det finns hopp. Dom lär inte betala nåt för lantmäteriets karta så den lär väl ligga kvar på hyllan.Ah jo, men tolkar det som att man troligtvis får tillgång till nån handritad karta på postitlappar som nån outsidejöns sen scannat in.
"The maps will be from the same map data provider or from an alternative map data provider depending on the map region"
Ja, det är ju en av de stora nackdelarna med den metoden, även med skärm av kan batteriet ätas upp om man har mobiltrafik påslagen och dålig täckning (t. ex. i fjällen). Jag har använt en äldre mobil (med bra batteri) som jag rootat, och slagit av typ alla bakgrundsprocesser (samt kör offlinemode) på samt dragit ner ljusstyrkan till lägsta läsbara, och då funkar det bra. ..Men det är ju en del jobb jämfört med att köra med en dedikerad enhet. :-) (Sen har jag en backupmobil för nödsamtal et. c.)Jag tog en gammal mobil med Trailforks samt offlinekartor, fäste medelst stem cap mount och tänkte att jag uppgraderar till en Garmin Explore när behovet uppstår och den stunden väntar jag fortfarande på. Dock är den stora fina mobilskärmen en batteridödare av rang om man kör always-on.
Ja, det var många bra tips! Jag har en Edge 1000 som jag har använt på min racer. Någon kamske vet om man kan få den att navigera ok på skogsstigarna också?
Enkelt svar:Jag har en Edge 1000 som jag har använt på min racer. Någon kamske vet om man kan få den att navigera ok på skogsstigarna också?
Ja det kan den. Med Trailforks stignät inladdat ser du alla stigar i Sverige (som finns på TF givetvis). Lite beroende hur du värderar begreppet navigering duger detta (jag cyklar oftast fritt på stignätet utan förutbestämd rutt), men vill man ha en specifik rutt kan den skapas på Trailforks. Dvs att du ritar själv med Route Plannern i TF eller tar en färdig rutt i område som någon annan lagt upp. Läs mer på Trailforks Sveriges FB-grupp och på Trailforks.com / Tools / Garmin.Ja, det var många bra tips! Jag har en Edge 1000 som jag har använt på min racer. Någon kamske vet om man kan få den att navigera ok på skogsstigarna också?
Håller med. Sökte efter en bra lösning för ett tag sedan men har fortfarande inte hittat något. Mig veterligen finns det bara två tjänster som kan visa Strava heatmap på en karta och det är Strava samt gpx.studio men ingen av dessa är bra för navigation.vad man egentligen vill ha när man spontankör är ju en strava heatmap satellitvarianten, och med enkel positionsmarkör.
Klickbar länk: https://www.trailforks.com/tools/garminmaps/Läs mer på Trailforks Sveriges FB-grupp och på Trailforks.com / Tools / Garmin.
Kan du infoga kartan med bara stigar, nåt sånt typ?
Min erfarenhet är att Strava är bättre eftersom det även används av löpare som springer i skogen. Dessutom känns det som att hela tanken med Trailforks är att planera och sedan följa den planen.Trailforks erbjuder som sagt heatmap på några olika sätt i sin mobilapp. Mindre data än Strava, men samtidigt troligtvis mer relevant data för cykling (mtb ffa, men vi är ju på happymtb.org).
Just det här är det absolut största fördelen med Trailforks och nåt som jag tror många underskattar. Med TF vet jag att en cyklist har passerat stigen och ansett den cyklingsbar.Vill minnas att det går att köra med ett sånt lager i TF. Givetvis inte lika stor databas som Strava, men samtidigt mer relevant för mtb, så på gott och ont.
Sen är förstås heatmappen begränsad av indatan, dvs dåliga gpspos in, dålig heatmap ut (mer eller mindre, en bra algoritm kan väl förbättra läget lite iaf).
Jag fortsätter att hävda att Viewranger på styrmonterad mobil och Lantmäteriets karta är överlägset för att hitta runt, förutom då för att se var andra har cyklat, då behövs heatmap eller dylikt. Styrmobil kör jag dock enbart om jag är nånstans där jag verkligen inte har nån koll, annars är jag nöjd med Garmin Edge Explore + OSM + TF-stigar.
Tanken med Trailforks är det finns inritade stigar som förmedlar mer än att det bara finns en stig. Det ritas också kringliggande grusvägar för att hjälp MTB-cyklisten att hitta runt. Du ser stigens svårighetsgradering och namn (zooma in), finns även länkade foton, videos, stigrapporter och kommentarer. Dessutom ritar vi bara ett streck per stig i skogen (Vi tillåter inte överlapp. En stig kan t.ex. inte vara både grön och röd samtidigt) vilket gör stignätet mer överskådligt.Min erfarenhet är att Strava är bättre eftersom det även används av löpare som springer i skogen. Dessutom känns det som att hela tanken med Trailforks är att planera och sedan följa den planen.
Att ge sig ut på vinst och förlust och använda en heatmap för att själv navigera (inte låta datorn/telefonen navigera åt dig) verkar inte vara vad Trailforks är gjort för men det kan vara min okunskap.
Trailforks är säkert fantastiskt och för väldigt många ett av de bästa valen. Tyvärr har jag aldrig cyklat i områden där Trailforks har gett mig mer insikt i vilka stigar som finns än vad Strava Heatmap gjort. Visst finns det en risk att stigarna inte alls lämpar sig för cykling men den är väldigt liten. Jag använder Trailforks med jämna mellanrum för att se vad som finns inlagt för ett visst område innan jag ger mig ut men aldrig under cykelturen.Tanken med Trailforks är det finns inritade stigar som förmedlar mer än att det bara finns en stig.
Trailforks är säkert fantastiskt och för väldigt många ett av de bästa valen. Tyvärr har jag aldrig cyklat i områden där Trailforks har gett mig mer insikt i vilka stigar som finns än vad Strava Heatmap gjort.
Samma sak i östra delen av Siljan, alltså Rättvik och då ffa, men inte endast, Jarlstugeområdet.Sitter just nu i Orsa strax utanför Mora och det är samma sak där.
Du är välkommen att lägga upp stigar du tycker saknas. Stiguppläggning är inte svårare än att lägga upp ett segment på Strava. I översta menyraden: Trails - Add Trail. Ladda in din ridelogg/GPX-fil, klipp till stigen/stigdelen med Crop. Klicka också Simplify för att rensa upp en plottrig fil. Vid behov kan man redigera punkterna (Edit Track under kartbilden, glöm inte att stänga sedan Close Edit Track). Sätt ett namn och en grad. Klart.Trailforks är säkert fantastiskt och för väldigt många ett av de bästa valen. Tyvärr har jag aldrig cyklat i områden där Trailforks har gett mig mer insikt i vilka stigar som finns än vad Strava Heatmap gjort. Visst finns det en risk att stigarna inte alls lämpar sig för cykling men den är väldigt liten. Jag använder Trailforks med jämna mellanrum för att se vad som finns inlagt för ett visst område innan jag ger mig ut men aldrig under cykelturen.
Som exempel följande bilder, från ett område i min hemtrakt där det finns ett myller av stigar som alla är cykelbara:
Visa bilaga 531562Visa bilaga 531564
Detta är bara ett exempel och jag kan hitta många fler. Sitter just nu i Orsa strax utanför Mora och det är samma sak där. Eventuellt skiljer det sig mellan storstadsområden och mindre orter där Trailforks har betydligt bättre täckning runt våra större städer.