UprightCitizen
Aktiv medlem
Mtb navigation
För att?Man kan kanske summera att TF är inget för bikepackers.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För att?Man kan kanske summera att TF är inget för bikepackers.
Trailforks är väl generellt inte för gravel över lag. Men om man bikepackar på stigar, by all means!För att?
Jaja, ok ni tänker så ?Trailforks är väl generellt inte för gravel över lag. Men om man bikepackar på stigar, by all means!
Det som funkat bäst för mig när det gäller att improvisera är att ladda ner och installera Trailforkskartan på en Garmin Edge Explore. Sedan trycker jag bara igång enheten utan någon planerad rutt, ett swipe åt höger så får man kartan med pil på.Lite nyfiken på att hitta rätt bland de lokala trailforksspåren undrar jag om någon kan dela med sig av sin upplevelse hur det funkar. Vill inte behöva planera rutten i förväg på datorn utan kunna spontana. Har förstått att turn-by-turn är kasst och felvarnar ofta.
Så, funkar det att bara ha positionsmarkör på kartan, med utmärkta trailforksspår och på det viset hitta runt?
I min Edge 1030 kan man när man följer en sparad bana (rutt) välja/välja bortJag har inte lyckats utröna om man kan få det gyllene mellanläget med en inlagd rutt på kartan, men ingen navigation.
Tack! Har googlat järnet utan att hitta någon beskrivning att den kan användas så. Kan man se hastighet och sträcka på samma skärm som kartan med position, eller måste man swajpa fram ny skärm? Måste ju finnas fler som i första hand vill ha gps för att spontana runt utan att komma vilse.Det som funkat bäst för mig när det gäller att improvisera är att ladda ner och installera Trailforkskartan på en Garmin Edge Explore. Sedan trycker jag bara igång enheten utan någon planerad rutt, ett swipe åt höger så får man kartan med pil på.
Oftast kör jag dock med en inplanerad rutt, men då blir det ett jäkla pipande och tjatande om att göra u-svängar så fort man viker av. Jag har inte lyckats utröna om man kan få det gyllene mellanläget med en inlagd rutt på kartan, men ingen navigation.
Stämmer verkligen det?Man får swipea för att växla mellan dataskärmen och kartvyn.
Helt rätt och det är därför det borde finnas en bra app som grundar sig på Stravas heatmap och visar var man är på den kartan. Min erfarenhet är att varenda liten stig finns med på en heatmap och det är enkelt att avgöra var man skall byta spår. Navigationen löser man själv med sunt förnuft.Det spelar ingen roll vilken GPS du köper, träden kommer försämra positionen så att den tror du står bredvid stigen eller så att den tror att du står på en annan stig och då blir det pannkaka och den pekar helt vilt åt vilket håll du ska cykla.
Det är alldeles för enkelt.Fast det fungerar ju bra nu att följa ett spår....
Ja, det ska gåVet någon av er om det går att lägga in egna kartor i Garmin? Jag menar inte egna så som i att hämta från open streetmap utan kartor man gjort själv.
Länken är felmin karta på https://kartor.gokator.se.
Haha, bra när jag inte kan stava rätt i url:en till min egen sida, tack. Nu redigerade jag mitt inlägg också.Ja, det ska gå
Jag tror att det har varit uppe här tidigare, dvs sök
Länken är fel
Eller menade du inte
https://kartor.gokartor.se
Att det går är jag säker på, använder själv två lager ovanpå det som Garmin har. Dels ett lager med fler stigar och ett med fler höjdkurvor.Så om det går så skulle jag gärna bygga ett eget lager med karta, där jag kan ta med mina egna höjdkurvor, stigar och andra objekt man vill ha.