Mtb navigation

Mtb navigation
Som svar på ursprunglig fråga så fyfan vad bra Edge 1030 är alltså. Jag medger att jag var extremt skeptisk väldigt länge, pratade om hur telefon med app var minst lika bra osv. Men hell to the no. Det förutsätter dock att man har Trailforks eller annan karta uppdaterat där man cyklar, men det gäller såklart även telefon. Skärmen är kanske ett skämt om man ska titta på film på den, men nu gör man ju lyckligtvis inte det så ofta. Till cykling är den magisk! Speciellt som man får en enhet för typ 3-4kkr idag är det bara att köpa imho.

Mtb navigation
Lite nyfiken på att hitta rätt bland de lokala trailforksspåren undrar jag om någon kan dela med sig av sin upplevelse hur det funkar. Vill inte behöva planera rutten i förväg på datorn utan kunna spontana. Har förstått att turn-by-turn är kasst och felvarnar ofta.
Så, funkar det att bara ha positionsmarkör på kartan, med utmärkta trailforksspår och på det viset hitta runt?

Mtb navigation
För er som har turen att bo i ett område med aktiva kartritare i OpenStreetMap eller som ritar själv så kan jag rekommendera CyclOSM som är en rendering av OSM-data som jag tycker lyckats få in en oerhört mängd relevant data för de flesta cyklister.

cyclosm-hallby.png

Se detta exemplet från Hallby i Jönköping.

Dedikerade cykelstigar/vägar är blåa, det som ej definierat blir grönt och gångvägar blir bruna. Om sedan jämnhet eller underlaget är inlagt visas det också i renderingen (ej streckat är tillräckligt jämnt för en cykel med smala däck att köra på).

Uppmärkta MTB-stigar har en orange transparentlinje ovanpå (se bilden ovan).

På Garmin-enheter finns det ju flera baskartor att välja på som Lantmäteriets karta som någon tidigare i tråden hade, men tyvärr har stigarna där ofta dålig precision eller så saknas de helt. En karta baserad på OSM är klart bättre (Garmins egna använder OSM men de uppdateras sällan).

OpenMTBMap är ett alternativ som uppdateras en gång i veckan ungefär.

För uppdateringar mer frekvent än så så är enda alternativet att generera sin egen karta via mkgmap.

Om någon vill testa kartan jag själv renderar med det verktyget så finns den här (täcker Sverige).

stromsberg-garmin.jpg

Mtb navigation
Lite nyfiken på att hitta rätt bland de lokala trailforksspåren undrar jag om någon kan dela med sig av sin upplevelse hur det funkar. Vill inte behöva planera rutten i förväg på datorn utan kunna spontana. Har förstått att turn-by-turn är kasst och felvarnar ofta.
Så, funkar det att bara ha positionsmarkör på kartan, med utmärkta trailforksspår och på det viset hitta runt?
Det som funkat bäst för mig när det gäller att improvisera är att ladda ner och installera Trailforkskartan på en Garmin Edge Explore. Sedan trycker jag bara igång enheten utan någon planerad rutt, ett swipe åt höger så får man kartan med pil på.

Oftast kör jag dock med en inplanerad rutt, men då blir det ett jäkla pipande och tjatande om att göra u-svängar så fort man viker av. Jag har inte lyckats utröna om man kan få det gyllene mellanläget med en inlagd rutt på kartan, men ingen navigation.

Mtb navigation
Det som funkat bäst för mig när det gäller att improvisera är att ladda ner och installera Trailforkskartan på en Garmin Edge Explore. Sedan trycker jag bara igång enheten utan någon planerad rutt, ett swipe åt höger så får man kartan med pil på.

Oftast kör jag dock med en inplanerad rutt, men då blir det ett jäkla pipande och tjatande om att göra u-svängar så fort man viker av. Jag har inte lyckats utröna om man kan få det gyllene mellanläget med en inlagd rutt på kartan, men ingen navigation.
Tack! Har googlat järnet utan att hitta någon beskrivning att den kan användas så. Kan man se hastighet och sträcka på samma skärm som kartan med position, eller måste man swajpa fram ny skärm? Måste ju finnas fler som i första hand vill ha gps för att spontana runt utan att komma vilse.

Mtb navigation
Man får swipea för att växla mellan dataskärmen och kartvyn.
Stämmer verkligen det?
Det går ju att ha datafält i nederkant av kartvyn. Bilden nedan skall visa en Edge Explore

25fe8e67-444a-4bc4-9db6-cbeaa4cacd0b.__CR0,0,970,600_PT0_SX970_V1___.jpg

Och åtminstone på de Garmin Edge-modeller jag har haft går det att byta de fälten till vad man vill. Enklast är att hålla fingret på det fält man vill byta ut så kommer sidan med valen fram.

Kolla själv här: Garmin Edge Explore: Användarhandbok

Mtb navigation
Säkert så, det finns mycket att pilla på, jag har inte grävt ner mig i inställningarna. När jag rullar brukar jag bara vara intresserad av kartan, siffror kollar jag på hemma sen.

Mtb navigation
Kör ofta med Bryton utan förplanering. Bryton använder OSM, då är det inga problem att ge sig ut och bara utförska.

Bilagor

• DSC_4250.JPG
    DSC_4250.JPG
    135.5 KB · Besök: 53
  • DSC_4252.JPG
    DSC_4252.JPG
    128.9 KB · Besök: 63
  • DSC_4251.JPG
    DSC_4251.JPG
    169 KB · Besök: 50
Mtb navigation
Står själv nu i valet och kvalet av vad man ska ha för att bäst navigera i skogen. Var först inne på en Edge Explorer men den verkar svår att få tag på. Enda butiken som har den i lager sålde den rätt dyrt så då funderar jag på om jag kanske lika gärna ska gå till en 830 istället eftersom det endast skiljer 300 kr.

Jag kommer främst använda den för att navigera efter trailforks karta, troligtvis oftast efter en färdig rutt. Vad tror ni som har mer erfarenhet, en Explorer eller 830?

Mtb navigation
Jag har själv inte jmf 830 och Explorer (jag har en 1030)
Men är det navigering du prioriterar är skärmens strl och upplösning viktig,
men hur viktig den är för dig kan bara du svara på, försök därför göra en egen jmf
Ett tips om du vill komma ännu billigare undan:
Skärmen på Edge 530 är lika stor och med samma upplösning som den på 830, kolla denna jmf.
Det kan också vara givande att läsa vad Ray har skrivit om de du funderar på.

Mtb navigation
I skogen ska du inte navigera. Bara följ spåret på kartan. Det spelar ingen roll vilken GPS du köper, träden kommer försämra positionen så att den tror du står bredvid stigen eller så att den tror att du står på en annan stig och då blir det pannkaka och den pekar helt vilt åt vilket håll du ska cykla.

Mtb navigation
Det spelar ingen roll vilken GPS du köper, träden kommer försämra positionen så att den tror du står bredvid stigen eller så att den tror att du står på en annan stig och då blir det pannkaka och den pekar helt vilt åt vilket håll du ska cykla.
Helt rätt och det är därför det borde finnas en bra app som grundar sig på Stravas heatmap och visar var man är på den kartan. Min erfarenhet är att varenda liten stig finns med på en heatmap och det är enkelt att avgöra var man skall byta spår. Navigationen löser man själv med sunt förnuft.

Mtb navigation
Jag har en Edge 1030 plus och är inte helt nöjd med kartorna. Så denna tråden var intressant på många sätt.

Vet någon av er om det går att lägga in egna kartor i Garmin? Jag menar inte egna så som i att hämta från open streetmap utan kartor man gjort själv. För att förklara bakgrunden så pysslar jag en del med att göra kartor, ett jobb jag gjort i vinter är att jämföra stigar och vägar från olika datakällor för att få bättre underlag för min karta på https://kartor.gokartor.se. OSM brukar ofta vara bäst källa, om det finns i ett område. Så min metod har varit att jämföra lantmäteriets stigar med osm, och bara välja ta med de stigar från lantmäteriet som inte redan finns i osm. I kartan som jag länkade ovan är det inte implementerat ännu men kommer i vårens version.

Så om det går så skulle jag gärna bygga ett eget lager med karta, där jag kan ta med mina egna höjdkurvor, stigar och andra objekt man vill ha.

Senast ändrad:
Mtb navigation
Mtb navigation
Ja, det ska gå
Jag tror att det har varit uppe här tidigare, dvs sök

Länken är fel
Eller menade du inte
https://kartor.gokartor.se
Haha, bra när jag inte kan stava rätt i url:en till min egen sida, tack. Nu redigerade jag mitt inlägg också.

Jag får söka lite mer. Jag hittade mkgmap som ett verktyg som diskuterats, men kanske dissade det för snabbt då det verkade vara osm-data där också. Men det går ju förmodligen att ändra så min data ser ut som osm-data och går att plugga in i ett sådant verktyg också.

Mtb navigation
Så om det går så skulle jag gärna bygga ett eget lager med karta, där jag kan ta med mina egna höjdkurvor, stigar och andra objekt man vill ha.
Att det går är jag säker på, använder själv två lager ovanpå det som Garmin har. Dels ett lager med fler stigar och ett med fler höjdkurvor.
Trails overlay map från http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html
Garmin contours från https://garmin.opentopomap.org/#europe

Tyvärr vet jag inte exakt hur flödet skulle se ut för att komma till det format som Garmin använder. Påbörjade ett eget projekt med att få över Lantmäteriets terrängkarta till Garmin. Kom så långt att jag fick in Lantmäteriets vektorkarta i QGIS och började titta på mkgmap. Som jag förstått så kräver det att man går via formatet som OSM använder, precis som du säger. Dessutom behöver man se till att informationen visas rätt på enheten (TYP fil).
Borde återuppta mitt hobbyprojekt för jag tycker det är surt att betala tusentals kronor för en karta som är bunden till min enhet när det finns gratis kartmaterial från Lantmäteriet som är mycket bättre än standardkartan som Garmin skickar med.

Ps. Angående ditt eget projekt; Det skulle vara riktigt häftigt om man kunde ta Strava Heatmap för att skapa ett lager med stigar. Jag använder ofta https://gpx.studio där Strava heatmap finns som olika lager för att hitta nya stigar i skogen ;-) Ds.

Tillbaka
Topp