MTB runt Kungsbacka

kievY

Aktiv medlem
MTB runt Kungsbacka
Hej! Är ny inom MTB världen men har nyss skaffat mig en budget cykel som jag cyklar med i lite terräng. Bor i Kungsbacka och håller hus i varlaskogen/kungsbackaskogen men tänkte även ge mig ut i sandsjöbacka naturreservat. Har ni några rekommendationer på stigar och leder? Kanske flera st som cyklar vissa dagar och man kan hänga på? :)

MTB runt Kungsbacka
Här är länk till en karta på spåren som finns om du inte redan sett den: http://www.vastkuststiftelsen.se/wp...vastkuststiftelsen_sparkarta_sandsjobacka.pdf

Alla stigar är ganska knixiga med ganska mycket backar och sten men det är skoj!

Röd och grön slinga i Långås och den blåa slingan i Hagryd Dala är mina favoriter. En annan riktigt bra slinga man kan ta om man har lite längre tid på sig är den gula streckade linjen ända upp till Sisjön.

Lycka till!

MTB runt Kungsbacka
Ta Grönaburvägen in via Freeportområdet och sen mot Bräckan. Ganska lättcyklat, vackert och vanligen även torrt såhär års. Du kan få rejält med spångcyklingsträning på köpet. :) Visa extra hänsyn mot vandrare bara.

Norra sidan av Sandsjön är ganska tekniskt. Att köra mot Hagryd Dala och runt söderut mot Kyrkoby Dala är också bra, delar av det skulle jag dock beskriva som ganska svårt men jag cyklade där i vintras så kanske är det lättare nu.

Det sitter skyltar vid alla P-platser med de olika spåren, så det är lätt att hitta - ta ett foto med mobilen på skylten när du åker in så hittar du lätt ut.

MTB runt Kungsbacka
Hej!
Då är man hemma efter en tur.
Tog en liten runda för att känna efter och se. Slingan var 3.9 km lång och tog mig drygt 40 min att ta sig igenom.
Funderar att dra bort imorgon med och ta en lite längre runda.
En sak som jag märkte av på väg hem var att jag hade ont i baken lite och antar att sadeln som följde med min Merida är inte så bra. Den är tunn och väldig hård.
Efter en del sökande här på forumet har jag sett att många rekommenderar WTB.
Jag vill inte lägga för mycket pengar på en sadel och kollade på denna:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/wtb-rocket-sport-saddle/rp-prod125919

Är det något ni skulle rekommendera eller har ni andra förslag?
Kan tänka mig 300-400 kr för en sadel som passar på MTB och inte för hård.

MTB runt Kungsbacka
När det gäller sadel är det passformen och inte priset som avgör.

Med det sagt då tycks min rumpa komma bra överens med just WTB sadlar.

Dock kan du som färsking räkna med ont i början. Cykelbyxor med stoppning är förstås till stor nytta, men sadeln måste ändå passa då stoppningen bara fördröjer det eventuella lidandet. :)

Det finns en hel del online att läsa om sadlar; googla tex Bruses sadelskola.

MTB runt Kungsbacka
Hej igen!
Idag var det ännu en tur i skogen. Denna gång med en kompis. Hans bror jobbade idag så vi bestämde att vi genar genom Sandsjöbacka upp till Billdal och hälsar på.
Vi körde in bakom Freeport området och fortsatte Sandjöbackaleden. Väldigt vackert och lerigt, efter ca 2 km lyckades jag falla i en pöl av lera där hela växeln och kedjan dränktes i lera och fick kämpa mig genom. Våra cyklar såg ju ganska väl använda ut. Som jag läst här så är norra delen väldigt tekniskt, väldigt många stigar med stenar där vi gick för att inte trilla då det var halt.
Vi började att cykla runt 9 hemifrån och var i Billdal runt 12 så det gick ändå bra. Tillbaka tog vi vanliga cykelbana hem och allt som allt tror jag vi gjorde ca 2.5 mil. Väldigt vackert ställe och bra ställe man kan cykla i, får leta upp flera "träffar" där man kan haka på och följa med.
Bjuder på 2 bilder när vi vilade lite hur cyklarna såg ut.

Bilagor

• 2015-06-28 10.55.24.jpg
    2015-06-28 10.55.24.jpg
    145.4 KB · Besök: 45
  • 2015-06-28 10.55.39-1.jpg
    2015-06-28 10.55.39-1.jpg
    210.8 KB · Besök: 63
Tillbaka
Topp