MTB-skor för breda fötter?

Stiglycka

Ny medlem
Hej,
Jag ska köpa nya skor för SPD-pedaler. Mina fötter är bredare framtill så de flesta skorna är för smala om de ska vara lagom långa.

Vilka märken/modeller är bredare i formen? Matbudget ca 1500kr.

//Magnus

K

Medlem
Specialized har vissa modeller med två läster, en vanlig och en med bred framfot. Går att beställa hem för å prova. Enda som funkar för mig.

Miracle

Aktiv medlem
Shimano har "wide" av vissa modeller. Ett sådant par kör jag å upp en storlek eller två.
Jag är plattfot med å rejält bred. :)

frid!

Jensen

Aktiv medlem
min erfarenhet (ankfötter deluxe, tänk hobbit :D) är att Lake wide, bont och Shimano Wide funkar ypperligt. SIDI mega har jag kört, det som blev fallet där för mig är att mega inte bara är bredare utan öven större uppåt, alltså hela lästen. så fick hotspot av boa spännenas tråd.

ska nämnas att mig veterligen är det bara bont och lake som gör bredare sulor och inte bara bredare lest på samma sula. men kör just nu Shimanos. wide och det funkar ypperligt, så deras xc701 kanske kan vara något i den prisklassen

Jag har breda ankfötter och en trasig knölig höger stortå, och Northwave ”Outcross 2 plus” funkar för mig. Kostar en tusenlapp ungefär. Såg att XXL hade dom för typ 650 spänn för ett tag sen, vet inte om det gäller fortfarande.

hungrig

Medlem
NickPick sa:
Det är ganska vanligt att fötterna är bredare framtill.
Ja, det vet ju alla utom skotillverkarna...

Jag provade allt som fanns i butik, men min erfarenhet att de som kallades för "wide" var som vanliga sportskor, det vill säga inte direkt fotformat. Beställde till slut ett par Bont, som känns okej, men gick sönder väldigt fort (båda sulorna spräckta, trasiga spännen, sönderriven plast på ovansidan).

Hur funkar ME701?

Credy

Medlem
Ja, det vet ju alla utom skotillverkarna...

Jag provade allt som fanns i butik, men min erfarenhet att de som kallades för "wide" var som vanliga sportskor, det vill säga inte direkt fotformat. Beställde till slut ett par Bont, som känns okej, men gick sönder väldigt fort (båda sulorna spräckta, trasiga spännen, sönderriven plast på ovansidan).

Hur funkar ME701?
Hej, jag ska beställa bontskor, vilken modell hade du som gick sönder?
Tänkte beställa Riot mtb+ modellen.

Mvh Edward

hungrig

Medlem
Jag hade Riot MTB, nu slängda eftersom typ allt var trasigt. Fick dessutom till svar från både tillverkare och återförsäljare att jag kunde glömma garanti. De är nog helt ok på landsväg / grus, men håller inte i skogen.

Har ett par spiuk som kostade en femhundring och fortfarande är hela efter att fått ta emot minst lika mycket stryk, så det är inte bara för att jag inte kan cykla som Bont gick sönder ;)

Kör nu med Shimano AM9, som egentligen är för smala, men annars nlg rätt sorts sko för mig.

Credy

Medlem
Jag hade Riot MTB, nu slängda eftersom typ allt var trasigt. Fick dessutom till svar från både tillverkare och återförsäljare att jag kunde glömma garanti. De är nog helt ok på landsväg / grus, men håller inte i skogen.

Har ett par spiuk som kostade en femhundring och fortfarande är hela efter att fått ta emot minst lika mycket stryk, så det är inte bara för att jag inte kan cykla som Bont gick sönder ;)

Kör nu med Shimano AM9, som egentligen är för smala, men annars nlg rätt sorts sko för mig.
Ok, haha, gött att du kör hårt!!

Jag myskör ju på grusväg så borde ju funka men lite orolig att du skrev att sulan sprack... kanske ska satsa mot carbonsula i alla fall då....?

hungrig

Medlem
Det var carbonsulorna som knäcktes. Plast verkar kunna flexa på ett annat sätt.

Så hårt kör jag inte, men ibland får man ju sätta i foten när man tappar balansen. Detta var mina första skor när jag började cykla igen som vuxen för ett och ett halvt år sedan. Har faktiskt ingen aning om exakt vad som knäckte sulorna. Spännena verkar ha gått sönder mest av att man bara drar åt dem och trampar, och jag har inte stora muskelben.

Credy

Medlem
Det var carbonsulorna som knäcktes. Plast verkar kunna flexa på ett annat sätt.

Så hårt kör jag inte, men ibland får man ju sätta i foten när man tappar balansen. Detta var mina första skor när jag började cykla igen som vuxen för ett och ett halvt år sedan. Har faktiskt ingen aning om exakt vad som knäckte sulorna. Spännena verkar ha gått sönder mest av att man bara drar åt dem och trampar, och jag har inte stora muskelben.
ok, intressant att höra.

vad var det för spännen? var det boa?

tänker jag testar ett par i nylonplast för att testa av lite, de kostar 1800kr.

hungrig

Medlem
Det inte boa på den tidigare versionen, du kan se här hur de såg ut :

De nedre spännena verkar vara samma på den nya versionen, och där sprack textilen där de var fastsydda. På de övre var det själva spännena /mekanismen som gick sönder

Credy

Medlem
Det inte boa på den tidigare versionen, du kan se här hur de såg ut :

De nedre spännena verkar vara samma på den nya versionen, och där sprack textilen där de var fastsydda. På de övre var det själva spännena /mekanismen som gick sönder
okej, hmm, skumt, tråkigt att höra, men får chansa på dessa ändå...
är så himla nöjd över passformen på mina racerskor!
har speciella fötter!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer