MTB Spår på Flottsbro

mtbglad

Ny medlem
MTB Spår på Flottsbro
Nu finns det 2 st sprillans nya MTB spår anlagda på Flottsbro Friluftsanläggning! Kom gärna och provkör! För meer info se www.flottsbro.se

MTB Spår på Flottsbro
Jag tog en tur till Flottsbro idag och provåkte de nya MTB-spåren.

Blåa börjar riktigt bra med en härlig klättring uppför "lilla" liftbacken.
flottsbro6.jpg ht=517

Väl uppe kan man spana in utsikten innan det bär neråt igen via servicebacken, höjdmetermissbruk skulle kanske några kalla det :-)
flottsbro4.jpg ht=512

Kraftledningsgatan står för blåa rundans stök och bjuder på lite "rockgarden light".
flottsbro2.jpg ht=673

Uppe på berghällarna är det MTB när den är som allra bäst, rolig snabb teknisk cykling.
flottsbro5.jpg ht=525

Gröna går lite djupare in i skogen och bjuder bitvis på riktiga rot-orgier.
flottsbro1.jpg ht=516

Men med 29er är det som att åka svävare över :-)
flottsbro3.jpg ht=543

Gröna besöker de underbara bergällarna vid två tillfällen.
flottsbro8.jpg ht=514

Nerfarten efter första berghällsbesöket är skapligt brant.
flottsbro7.jpg ht=557

Uppmärkningen av rundorna var bra men inte helt perfekt. På flera ställen fick man klura lite innan man såg åt vilket håll det fortsatte. Komplettera gärna skyltarna med blåa resp gröna pilar där spåren byter riktning.

Efter att ha åkt några varv på både blåa och gröna blir betyget mycket bra. Två riktigt kalasfina rundor. Mycket bra mix mellan lättåkta transporter, stökiga partier och teknisk cykling. Det är så här MTB-slingor ska se ut :-)

/Anders

MTB Spår på Flottsbro
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gröna är helgens bana (är jag 99% säker
> på)

Denna bild fanns i en tidigare tråd ang XC-banan. Jag körde idag slutet på blåa banan från 3G-masten och fick då för mig att den stämde med kartan. Slutet på blåa var ju ganska brant på nåt ställe.

Bilagor

• FlottsbrobananX.jpg
    FlottsbrobananX.jpg
    96.1 KB · Besök: 34
MTB Spår på Flottsbro
Kaijan skrev:
> Jag läste på Spårvägens hemsida att banan var
> samma som Kepsbanan + transporten från och till
> sjön
> http://www.svenskidrott.se/Discussion.asp?WCI=wiDi
> scussionArticle&Id=419070&OrgElementId=43892

Kepsbanan var väl avkortad pga jättehalka tyckte jag mig höra (kan vara fel). Det borde väl vara den ursprungliga kepssträckningen isåfall? Over to Spåret...

MTB Spår på Flottsbro
Yx cykelbröder och systrar !

Söndagens bandragning är gröna ut från Flottsbrobacken och upp i skogen, efter 3G masten kommer en sträcka under kraftledningarna och därefter byter man till blå bana över berghällar och nedförslöpor tillbaka ned till skidstadion. Det stämmer hyffsat med kartan ovan som jag knåpade ihop för någon vecka sedan i google earth. Varvet blir 4,4 km typ....

//Axel
(Hoppas vid gud att jag jag har rätt så jag inte bladdrar till det ännu mer....)

MTB Spår på Flottsbro
Ok, så andra halvan (om man kör medurs) är helt annorlunda än kepsbanan om jag fattat det hela. Kepsbanan gick ju rakt tillbaka till parkeringen ifrån en bit efter det att man passerat kraftledningen.

MTB Spår på Flottsbro
Skog skrev:
> Ok, så andra halvan (om man kör medurs) är helt
> annorlunda än kepsbanan om jag fattat det hela.
> Kepsbanan gick ju rakt tillbaka till parkeringen
> ifrån en bit efter det att man passerat
> kraftledningen.

Ja, det stämmer. Kepsbanan var aldrig uppe där avslutningen nu går via blåa spårets sista del. Sista delen av blåa utför kan vara värd ett besök innan racet.

/Roger

MTB Spår på Flottsbro
Oj vilka fina banor, åkte ett par varv där idag. Hoppas att det var tävlingsbanan jag fick till och åkte på. Riktigt tekniskt på sina håll på berghällarna med tvära kurvor och brant uppför och nerför. Bara det inte blir regn för då blir det haaaalt!=)

Kommer det bli uppför skidbacken först eller bara rakt in på gröna från starten?

MTB Spår på Flottsbro
Utan att verkligen veta så dristar jag mig till att uttala mig ändå. Slalombacken kommer inte vara med i bansträckningen. Starten går nere vid liftarna men sen cyklar man upp till parkeringen och vidare upp i skogen........

//Axel

MTB Spår på Flottsbro
Piprökarn skrev:
> Utan att verkligen veta så dristar jag mig till
> att uttala mig ändå. Slalombacken kommer inte
> vara med i bansträckningen. Starten går nere vid
> liftarna men sen cyklar man upp till parkeringen
> och vidare upp i skogen........
>
> //Axel

Ahh okej härligt, då har jag åkt hela varvet. Kommer bli utslagsgivande ändå den banan.

MTB Spår på Flottsbro
Skog skrev:
> Kaijan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag läste på Spårvägens hemsida att banan
> var
> > samma som Kepsbanan + transporten från och
> till
> > sjön
> >
> http://www.svenskidrott.se/Discussion.asp?WCI=wiDi
>
> > scussionArticle&Id=419070&OrgElementId=43892
>
> Kepsbanan var väl avkortad pga jättehalka tyckte
> jag mig höra (kan vara fel). Det borde väl vara
> den ursprungliga kepssträckningen isåfall? Over
> to Spåret...

Den banan hade inte jag velat köra den dan med det regnet innan.

MTB Spår på Flottsbro
de värkar som ni börjar få någorlunda koll på läget! den banan som de som åkt den idag är den som kommer gälla imårgon. i korta drag kan man säga att den har gröna spårets första hälft och blåa spårets andra hälft. Väl nere vid skidbacken kommer banan gå i serpentiner för att dämpa farten lite. detta kommer även ske uppför för att de inte ska bli ALLT för jobbigt + att gräset lär vara halt:P
hoppas så många som möjligt tar sig ner för att köra denna fina bana och tävling=) passa även på att titta på svenska 4x cupen, RIKTIGT duktiga cyklister som gör upp i en RIKTIGT tuff bana(belägen ovanför barnbacken)
Vädret lär också bli fint så de e bara att ta me de goda humöret och komma ner!
Mvh Micke Häggqvist

MTB Spår på Flottsbro
Jan Ullrich skrev:
> Synd att jag jobbar hela natten till 07.00 men jag
> ställer upp ändå, kan ju vara lite sliten
> imorgon bara=) väl mött!

Och jag som tycker att jag är trött som har sovit hela natten=/

MTB Spår på Flottsbro
Ang. riktningspilar så är de beställda och borde dyka upp i skogarna vilken dag som helst. Kommer precis som önskat att vara i ledernas respektive färger.

//Andreas, Flottsbro

MTB Spår på Flottsbro
Kaijan skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Synd att jag jobbar hela natten till 07.00 men
> jag
> > ställer upp ändå, kan ju vara lite sliten
> > imorgon bara=) väl mött!
>
>
> Och jag som tycker att jag är trött som har
> sovit hela natten=/

Jo jag var lite seg, kanske speglade resuktatet oxå. Men kul var det, skulle tagit det lugnare i starten bara.

Tillbaka
Topp