MTB Stockholm-Smygehuk

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Hej.

Planerar en långtur i sommar. Jag vill cykla MTB mellan Stockholm och Smygehuk. Allra helst vill jag ta mig längs skogsstigar (vandringsleder), gärna längs östkusten. Grusvägar är välkomna, men vill undvika asfalt i den mån det går.
Är här någon som gjort liknande tur? Eller som har ide på hur jag skall planera rutten? Eller tips på websidor/kartor som uppfyller mina önskemål?

Alla tips och råd är välkomna!

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Det här kanske kan vara en hjälp på vägen:
Trailforks | Trail Database & Maps
Stort lycka till!
Tack och Tack!
Har kollat där, men det är små (och såklart längre) slingor som är utritat. Samma på Strava. Ritade dock upp en ungefärlig slinga i strava för att få en hum om hur många km det skulle landa på. Men den egenritade rutten kan ju lika gärna vara på asfaltsvägar till 80%, svårt att se i den kartan. Vill ha ännu mer detaljerat.

Bikzz

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Skogs&vandrings-leder ute i terrängen är svåra och ibland nästan omöjliga att cykla, steniga och långsamma.... Så jag skulle kolla på riktigt bra kartor och sen välja dom minsta skogs&grus-vägarna man kan hitta, och sy ihop en rutt. Det behöver inte vara rakaste vägen...

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Google streetview kan vara ett sätt att avgöra om vägar är asfalterade eller ej. Och är vägen inte med i streetviewen är det skaplig sannolikhet att det är grus.

Man kan även titta på denna. https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Slutligen kan manju sätta sig och försöka gissa utifrån satellitbilder.
Tack för tips. Det tar bara sån himla tid att millimeterstudera kartor på det sättet, men det kanske är vad som kvarstår i slutändan. Har ett par månader på mig i och för sig.

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Skogs&vandrings-leder ute i terrängen är svåra och ibland nästan omöjliga att cykla, steniga och långsamma.... Så jag skulle kolla på riktigt bra kartor och sen välja dom minsta skogs&grus-vägarna man kan hitta, och sy ihop en rutt. Det behöver inte vara rakaste vägen...
Att det är svårt och långsamt är jag medveten om. Det gör mig inget, har inte som ambition att sätta tidsrekord. Det är utmaningen som är min motivation. Tränar till 75% på den typen av stig så jag vet vad jag ger mig in på.

Akronym

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Tycker appen Komoot funkar rätt bra för att planera sträckor. Känns som den hittar fler stigar än trailforks ibland.
Går att välja startpunkt och slutpunkt och typ av cykling man vill göra.

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Tycker appen Komoot funkar rätt bra för att planera sträckor. Känns som den hittar fler stigar än trailforks ibland.
Går att välja startpunkt och slutpunkt och typ av cykling man vill göra.
Ja, den förstås. Den har jag använt mycket vid vandringar. Tycker dock den verkar föredra att välja grusvägar framför stig trots att jag valt MTB.

Bikzz

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Att det är svårt och långsamt är jag medveten om. Det gör mig inget, har inte som ambition att sätta tidsrekord. Det är utmaningen som är min motivation. Tränar till 75% på den typen av stig så jag vet vad jag ger mig in på.
Då kan du ju köra Sörmlandsleden & Bergslagsleden tex. Och andra låglandsleder. Och blanda med små grusvägar osv !

mzi

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Jag skulle nog följa någon av alla cykelleder och sedan väva in eventuella vandringsleder i det också.

Om du tar bort kravet på östkusten kan du ju följa E6, den går hela vägen från Stockholm till Malmö

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Jag skulle nog följa någon av alla cykelleder och sedan väva in eventuella vandringsleder i det också.

Om du tar bort kravet på östkusten kan du ju följa E6, den går hela vägen från Stockholm till Malmö

Lustigt att du länkade till just denna led 😀 eftersom ursprungsplanen för sommaren var att starta min vanding/cykling längs E1. Men behöver en plan B då Coronan kanske ställer till det uppe mellan Nordkapp och Abisko

Yonna

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Har gjort många långturer på det sättet, inte så ofta i Sydsverige men mer i mitt/norr, Norge, Finland och utomlands osv. Jag använder bl.a Komoot (mtb+vandring), jämför då rutterna på bra onlinekartor (för att kolla om dem är riktiga stigar), letar sedan info på de där mtb/vandringslederna, kollar om dem inte är förbjuden för cyklister (som t.ex Padjelandleden) och då hoppar jag på cykeln. I mitt fall en fatbike :)

Har cyklat bl.a Bergslagsleden i sydsverige några gånger, inte lätt när det är blött, eller det finns mycket snö eller när det har stormat, men om man är galen nog då går det :)

Lycka till, det blir säkert en bra tur!

Juhlin

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Jag planerade en rutt i trailforks och importerade den till Strava där jag mestadels använde heatmaps för att välja en lagom tillgänglig rutt, intensiv trafik indikerade asfalt, minimal aktivitet, svårcyklat.

Trailforks tycker jag har bättre rutter för stig, men det är ju inte heltäckande, då kan man använda Stravas heatmaps för att länka ihop det hela.

Jag vill inte säga att det är den bästa metoden, men den fungerade och genererade ett klart godkänt resultat, tyckte det gick att plocka det bästa ur båda plattformarna på det sättet, men det var ganska tidskrävande och vid osäkerhet kollades satellitbilder och streetwiev.

Leek123

Ny medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Jag har tänkt på liknande tur och sett en "rutt" som kallas european divide. Ej jätte mycket stig men fokus på skogsvägar och grus. Finns info hos användaren doubletrackfanatic på komoot.

velovin

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Antar att du har koll på "Min karta" från lantmäteriet, finns både som gratisapp och en webbversion. Ger möjlighet att detaljstudera kartor, men har tyvärr ingen bra funktion för att rita egna spår.

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Antar att du har koll på "Min karta" från lantmäteriet, finns både som gratisapp och en webbversion. Ger möjlighet att detaljstudera kartor, men har tyvärr ingen bra funktion för att rita egna spår.
Ja, den har jag koll på. Den är mycket bra!
Blir bara sååå pyssligt när det är så pass lång distans. -å andra sidan ligger jag hemma sjuk för stunden, så jag kanske skall utnyttja tiden och skriva ut hela sträckan och lägga pussel med alla utskrifter. 🙂

DH

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Jag ger mitt vanliga grundtips vad gäller hitta lämplig väg: använd Komoot.com
Där kan du välja typ av cykel - tex MTB - så plottar programmet ut lämplig väg mellan två punkter.

DH

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Om du sen laddar ner appen och betalar några Euro så har du evigt medlemskap och tillgång till kartor överallt.
Synka rutterna till din cykeldator - sen kan du fokusera på cyklingen och aldrig behöva fundera på vägval😊👍
SmartSelect_20210114-205838_Komoot.jpg

MTB Stockholm-Smygehuk
Som många redan har påpekat är Komoot ett mkt bra verktyg både i planeringen och när du är ute på rull. I planeringen kan du kanske ha nytta av Sveriges Länskarta också, den går ner till riktigt bra upplösning och många större stigar finns med.
// Oskar

Aron

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Sörmlandsleden tar dig ned till Kolmården. Därifrån ansluter Östgötaleden som slutar strax norr om Västervik. Sen har jag inga tips förbi Kalmar ned till Kristianopel där Blekingeleden börjar. Blekingeleden går till Sölvesborg där den möter Skåneleden. Följ Skåneleden återstoden av resan.

Detta bör bli en härlig resa. Dela gärna en reseberättelse om du genomför den!

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Sörmlandsleden tar dig ned till Kolmården. Därifrån ansluter Östgötaleden som slutar strax norr om Västervik. Sen har jag inga tips förbi Kalmar ned till Kristianopel där Blekingeleden börjar. Blekingeleden går till Sölvesborg där den möter Skåneleden. Följ Skåneleden återstoden av resan.

Tack! Det var precis sådant tips jag var ute efter! 😀

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Som många redan har påpekat är Komoot ett mkt bra verktyg både i planeringen och när du är ute på rull. I planeringen kan du kanske ha nytta av Sveriges Länskarta också, den går ner till riktigt bra upplösning och många större stigar finns med.
// Oskar
Tack! Komoot har jag haft i flera år och är inte riktigt nöjd med vilka vägval den gör. Även om jag väljer MTB så får jag ofta större vägar som alternativ.
Jag har dock använt mig av komoot nu när jag suttit och pysslat med sträckan. Men dragit en egen sträcka så den skall passa mina önskemål bättre. Detta i kombination med strava och Lantmäteriet. Som att lägga ett 10000bitars pussel och alldeles för pilligt för min personlighet. 🙃 men... är en tillräckligt motiverad så går det

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Jag ger mitt vanliga grundtips vad gäller hitta lämplig väg: använd Komoot.com
Där kan du välja typ av cykel - tex MTB - så plottar programmet ut lämplig väg mellan två punkter.
Tack! Komoot har jag haft i flera år och är inte riktigt nöjd med vilka vägval den gör. Även om jag väljer MTB så får jag ofta större vägar som alternativ.
Jag har dock använt mig av komoot nu när jag suttit och pysslat med sträckan. Men dragit en egen sträcka så den skall passa mina önskemål bättre. Detta i kombination med strava och Lantmäteriet.

MTB Stockholm-Smygehuk

Är det vandringsleder du önskar så kommer Tjustleden norr om Västervik, går ner till Ostkustleden till Oskarshamn, där kan du välja att ta färja över till Öland, cykla på grusvägar och stigar till Färjestaden, färja till Kalmar och Kalmarsundsleden vidare ner till Blekinge. Finns också ledalernativ på fastlandet mellan Oskarshamn och Kalmar, via några fina stigcykelområden ;-)
// Oskar

IM

Aktiv medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Är det vandringsleder du önskar så kommer Tjustleden norr om Västervik, går ner till Ostkustleden till Oskarshamn, där kan du välja att ta färja över till Öland, cykla på grusvägar och stigar till Färjestaden, färja till Kalmar och Kalmarsundsleden vidare ner till Blekinge. Finns också ledalernativ på fastlandet mellan Oskarshamn och Kalmar, via några fina stigcykelområden ;-)
// Oskar
Det finns väldigt mycket fina vägar på Öland. När du kommer söderöver får du dessutom lite variation i landskapet jämfört med fastlandet.

Tänk bara på att det är cykelförbud på Ölandsbron. Det finns en (cykel)färja som går mellan Färjestaden och Kalmar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
MTB Stockholm-Smygehuk
Det är verkligen värt att göra jobbet i förväg.

Har cyklat på liknande vis på Gotland (ex https://happyride.se/2010/01/04/gotland-runt-pa-50-mil/) och på Sardinien/Sicilien men primärt grusväg och mindre asfalterade vägar men inte avskräckts från stigar och större bilvägar där det krävts för att knyta ihop rutten. För oss har det varit guld värt att ha en färdig rutt i GPS så att vi kunnat fokusera på cyklingen och omgivningarna istället för att ha näsan i kartan och stanna i var och varannan korsning. Det möjliggör en så mycket mera komplicerad rutt.

Edit: Gotlandstrippen var nog en hel del stig ändå ser jag när jag läste vår gamla artikel igen.

Senast ändrad:

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
// Oskar
Tack!!

Ann-Sofie

Medlem
MTB Stockholm-Smygehuk
Det är verkligen värt att göra jobbet i förväg.

Har cyklat på liknande vis på Gotland (ex https://happyride.se/2010/01/04/gotland-runt-pa-50-mil/) och på Sardinien/Sicilien men primärt grusväg och mindre asfalterade vägar men inte avskräckts från stigar och större bilvägar där det krävts för att knyta ihop rutten. För oss har det varit guld värt att ha en färdig rutt i GPS så att vi kunnat fokusera på cyklingen och omgivningarna istället för att ha näsan i kartan och stanna i var och varannan korsning. Det möjliggör en så mycket mera komplicerad rutt.

Edit: Gotlandstrippen var nog en hel del stig ändå ser jag när jag läste vår gamla artikel igen.
Ja, jag tänker så jag också. Vill ha så mycket rutt som möjligt gjord på förhand just för att slippa stirra på kartan hela tiden. Men jag kommer också ha ett öppet sinne och förändra rutten om nya stigar öppnas eller sevärdheter upptäcks längs vägen tänker jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer