MTB till lång man

MTB till lång man
Hej!
Några kollegor på jobb har lurat mig till att börja cykla MTB, problemet är att jag är 207 cm lång och har svårt att hitta en cykel som passar.
Någon här som har tips på något som kan funka? :)
Prisklass runt 11-15k
Varit på de lokala cykelbutikerna men de hade inget hemma i någon större storlek, fanns heller inget intresse från deras sida att ta hem något.

Letar efter en hardtail.
Sneglat lite på:
Kona Honzo
Vitus Sentier
Nukeproof Scout

Tacksam för feedback och tips!

MTB till lång man
Scott Scale 980 i storlek XXL fingrade jag på idag och den är gigantisk... Den kanske kan passa in i samlingen?

MTB till lång man
Har provsuttit en Specialized Camber XXL (vill jag minnas) passade mig perfekt, om sadeln varit monterad direkt på överröret...

Dock skulle jag föredra Scouten eller Sentier av de föreslagna för sån cykling jag tycker är kul.

MTB till lång man
Av alla ovannämnde cykel är det bara Honzo i XL med 510mm reach och Scott Scale i XXL med 492mm reach som passar.
Jag är jättenöjd med min Honzo Steel, men det är inte mest cykel för pengarna.
Det måste finnas fler Brittiska MTB som är tillräckligt långa.

Edit: Ser nu att Kona Honzo 29 är faktiskt helt ok för priset.

Senast ändrad:
MTB till lång man
Berk sa:
Av alla ovannämnde cykel är det bara Honzo i XL med 510mm reach och Scott Scale i XXL med 492mm reach som passar.
Jag är jättenöjd med min Honzo Steel, men det är inte mest cykel för pengarna.
Det måste finnas fler Brittiska MTB som är tillräckligt långa.

Edit: Ser nu att Kona Honzo 29 är faktiskt helt ok för priset.
Ja jag tyckte också den hade bra reach och ett hyffsat pris! Vet inte riktigt hur övrig geometri står sig mot andra cyklar.

MTB till lång man
Jag tycker att det är enda cykeln med bra reach (Sixten verkar att vara konservativ idag). Jag tycker att geometrien av Honzon är perfekt. Reach är bra och korta kedjestag är roligt, men jämfort med "moderna" HT geometrien är styrvinkel lite brant. Jag gillar det för krångliga stig i Hellasgården. Men det beror var man cyklar och om man föredrar snabb styrning eller stabilitet. På min Revelation gaffel kan man enkelt byta airshaften och har en längre gaffel och slackare styrvinkel. Vet inte om Recon.

Senast ändrad:
MTB till lång man
Kan tillägga att Honzo har billiga, men breda och starka hjul, boost och bästa droppern som finns (Brand-X), mycket bättre en KS droppern (som kostar 2x så mycket) som kam på min Honzo ST.

MTB till lång man
Berk sa:
Kan tillägga att Honzo har billiga, men breda och starka hjul, boost och bästa droppern som finns (Brand-X), mycket bättre en KS droppern (som kostar 2x så mycket) som kam på min Honzo ST.
Tack för alla dina bra svar!
Rekomenderar du 27,5+ eller 29 hjul? Eller det är lite skitsamma? :)

MTB till lång man
Berk sa:
Obs: Om du bor nära Stockholm är det billigare att köpa Kona i en av den två Kona butiken än på bikester.
Jaha de har fysiska butiker med? Kul!
Nä jag bor Skåne, blir inte direkt så många turer till huvudstaden... Men det ska läggas på minnet om man har vägarna förbi!

MTB till lång man
PotatoBike sa:
Berk sa:

Tack för alla dina bra svar!

Till dej 33 tum :) Enda nackdelen av Kona Alu/karbån är att dom tar max 2.3 däck på backhjulen. Jag kör Honzo Steel med 29x2.6. 29x2.25 och 27.5x2.8 är nästan lika stor. 2.25 är lite snabbare, 2.8 (med lägre tryck och tubeless) ger mycket mer komfort och grep, framförallt på rötter och sten. Kona Big Honzo tar också 29x2.6, så kan du uppgradera hjul när du vill. Om du kör leriga stig ska du tar Big Honzo som har 10mm längre och lite bredare kedjestag och därför mer plats för ler.

PotatoBike sa:
Berk sa:
Obs: Om du bor nära Stockholm är det billigare att köpa Kona i en av den två Kona butiken än på bikester.
Jaha de har fysiska butiker med? Kul!
Nä jag bor Skåne, blir inte direkt så många turer till huvudstaden... Men det ska läggas på minnet om man har vägarna förbi!

Ingen "Kona butiker", två bar cykelbutiker som säljer (nästan) bara Kona.

Senast ändrad:
MTB till lång man
Viktigare än reach är höjden. Det är höjden som är det stora problemet om man är lång på riktigt, speciellt om man dessutom har långa ben.
För att slippa byta till en meter sadelstolpe som på en minicykel så är det bra att alltid först titta på höjden.

Det enda riktigt bra alternativet för långa är dirtyniner, men då överskrids budgeten flera gånger om.

MTB till lång man
PotatoBike sa:
Du skall inte välja 585 mm fälgdiameter, välj 622 mm. Om något välj bredare däck på 622 mm fälgen, alltså 29+.

Till 207 cm jag räknar med att rätt storlek har 560-568 mm avstånd till till styret.
Cannondale Trail 1 ovan är inte för liten. Tabell med några cyklar nedan, där jag lagt till stam och spacers för samma fit. Sorterade från stor till större cykel.

Bilagor

• 207cm.png
    207cm.png
    22.8 KB · Besök: 193
Senast ändrad:
MTB till lång man
Berk sa:
530 mm sadelrör ska väl också räcka till 207 cm, eller?

Högst tveksamt om inte PotatoBike har kort ben och köper en jättelång sadelstolpe. Själv skulle aldrig ens fundera på att köpa en 53cm cykel.

Eftersom alla fabrikstillverkade cyklar är för små för cyklister över 2m så är mitt råd att leta efter den största cykeln i prisklassen och köpa den.

MTB till lång man
+ 88 cm sadelhöjd.
- 6 cm bygghöjd på sadeln.
- 4 cm bygghöjd på dropperns beslag.
- 17 cm slaglängd på droppern.
-------------------------------------------
= 61 cm max längd på ramens sadelrör
- 10 cm max utstick på droppern ur sadelröret
----------------------------------------------
= 51 cm min längd på ramens sadelrör

Bilagor

• CB_Highline170.png
    CB_Highline170.png
    57.6 KB · Besök: 100
MTB till lång man
Med old school geo är 510 reach långt, med new school, alltså brantare sadelrörsvinklar, snortkorta stammarr, är det inte jättelångt. Jag är 189 lång, kör 493 reach, kunde lätt kört 510. 40 mm stam då, och 76-77 grader sadelrör.

MTB till lång man
Vad sitter TS på för sadelhöjd? Alt. hur långt innerbensmått har du?
88cm sadelhöjd som Sixten kom fram till låter spontant väldigt lågt för en 207 cm lång person.

jag tror också att höjden blir ett större problem att få till än längden, framförallt moderna enduro-hojar har sällan speciellt väl tilltagna sadelrör. En lösning kan iofs vara en riktigt lång dropper post, finns ju modeller som är 500 mm långa.

MTB till lång man
Du kan sitta och teoretisera hur mycket du vill baserat på en gissad sadelhöjd. Men jag kan säga att om den där sadelstolpen är 40 cm så kommer det inte att gå att höja sadeln tillräckligt, om inte Potatobike har korta ben och det vet vi inget om.
Det enda informationen på den bikestersidan är diametern på stolpen.
I alla fall så är det bra att köpa en stor cykel om det nu ändå ska köpas en ny.

MTB till lång man
Jag är iofs liten jfrt TS med mina 199 cm. Men jag ligger på 75-78 i sadelhöjd på ett ungefär. 88 cm borde då räcka?

Jag har köpt en Gusset Lofty XXL som är 450mm lång, samt shims så den passar i ramen. Om man vill ha en fast stolpe. De flesta cyklar i största storleken räcker dock till.
Tydliga undantag jag upplevt är Commencal som är allmänt små och Cube som är lite allmänt korta.

Kona räcker bra till i längd, bara kolla att de inte är för låga map sadelrör. Min Process var precis på gränsen.

MTB till lång man
LTS sa:
Du kan sitta och teoretisera hur mycket du vill baserat på en gissad sadelhöjd.
På vilket sätt är Dina gissningar bättre än andras? Det bästa vore väl om TS berättar på vilken höjd han har sadeln?

Jag är 194 cm och har sadeln på 81,5 cm, med lite variation beroende på vilken sadel (hur mjuk).
+13 cm kroppslängd brukar ge +6,5 cm sadelhöjd.
I brist på information från TS gissar jag på ca 88 cm +/- 1,5 cm.

MTB till lång man
Sixten Fors sa:
LTS sa:
Du kan sitta och teoretisera hur mycket du vill baserat på en gissad sadelhöjd.
På vilket sätt är Dina gissningar bättre än andras? Det bästa vore väl om TS berättar på vilken höjd han har sadeln?

Jag är 194 cm och har sadeln på 81,5 cm, med lite variation beroende på vilken sadel (hur mjuk).
+13 cm kroppslängd brukar ge +6,5 cm sadelhöjd.
I brist på information från TS gissar jag på ca 88 cm +/- 1,5 cm.

Jag är också 194 cm och sitter på 86cm, enligt den bikefit jag gjorde borde jag sitta på 87cm om jag haft bättre flexibilitet i ländryggen. Så det kan variera rätt ordentligt för samma kroppslängd.

MTB till lång man
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Bikefit är lösningen om man vill veta istället för att spekulera.
Man behöver absolut inte någon bikefit för att välja rätt mtb i passande storlek.

Tycker du som Internetcyklist och spekulerar vilt.

Men nu jag ska lära dig något nytt.

Längd på ben, arm, torso, axelbredd och storlek på fötter samt hur flexibel är han i kroppen.

Allt detta avgör vilken storlek och geo som passar.

MTB till lång man
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Man behöver absolut inte någon bikefit för att välja rätt mtb i passande storlek.
Längd på ben, arm, torso, axelbredd och storlek på fötter samt hur flexibel är han i kroppen.
Du har total och avgrundsdjup nollkoll, ingen som helst reality-check.
Dina tramsiga detaljer saknar total relevans för val av cykel.
Det finns ett extremt begränsat antal cyklar att välja på i klassen HT för 207 cm cyklist.
Det är inte raketforskarsvårt att lista ut vilken/vilka av dem som kommer att funka, för att sedan finjustera till exakt önskad position genom att höja/sänka sadeln någon cm, skjuta sadel fram/bak +/- 10 mm, välja stamlängd +/- 20 mm inkl. välja stamvinkel/spacers och styre bredd/rise. Samt att lista ut vilka cyklar som INTE kommer att funka speciellt bra att bikefitta till rätt position.

Jag ligger såååå många steg före dig i tankeprocessen att det är löjligt. Du har nollkoll.

MTB till lång man
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Hur påverkar axelbredden valet av storlek?

MTB till lång man
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Du har total och avgrundsdjup nollkoll, ingen som helst reality-check.
Dina tramsiga detaljer saknar total relevans för val av cykel.
Det finns ett extremt begränsat antal cyklar att välja på i klassen HT för 207 cm cyklist.
Det är inte raketforskarsvårt att lista ut vilken/vilka av dem som kommer att funka, för att sedan finjustera till exakt önskad position genom att höja/sänka sadeln någon cm, skjuta sadel fram/bak +/- 10 mm, välja stamlängd +/- 20 mm inkl. välja stamvinkel/spacers och styre bredd/rise. Samt att lista ut vilka cyklar som INTE kommer att funka speciellt bra att bikefitta till rätt position.

Jag ligger såååå många steg före dig i tankeprocessen att det är löjligt. Du har nollkoll.

Hahaha detta är humor.
Internetxyklisten Strikes back on Internet.

Modesixten har inte förstått att det är modernt med bikefit.

Du verkar ta det personligt och blir arg och upprörd.

Min utgångspunkt är tydlig att med en ergonomisk syn och utifrån en erfarenhet från folk som kan något i verkligheten.
Det finns hur mycket fakta som helst om detta med bikefit.

Skaffa dig en terapeut för ditt internetmissbruk och varför inte cykla lite mera här och bikefitta dig.
Det är inte så farligt som du tror och känner;)

Trevlig helg!

MTB till lång man
konscious sa:
Du verkar ta det personligt och blir arg och upprörd.
gå inte till personangrepp då, om du inte vill att folk ska ta saker personligt.

jag är väldigt skeptisk till bikefit på mountainbike. min sittposition är en kompromiss mellan så mycket subjektiva variabler att det är fel i grunden att en proffsgissare ska säga vad "rätt" position är. det beror helt på hur jag värderar olika aspekter av cyklingen, vilka kompromisser jag gör. men det verkar vara en bra affärsidé.

MTB till lång man
Vad kan en bikefit ge TS för svar?

Att en Scale/Trail1 etc. i XL med 46-47 cm reach och ca 50 cm sadelrör passar bättre än samma cykel i 2XL?

Att storlek 3XL med ca 53 cm reach, som inte tillverkas, passar bättre än 2XL?

Att en svinkort Cube Acid/Attention/Aim eller Scott Aspect med runt 42 cm reach i stl 2XL passar bättre än en cykel med runt 50 cm reach?

Hur många mtb-rookies med budget på 15 K börjar med en avancerad bikefit innan de ens vet hur det känns att cykla i skogen? En på 100? En på 1000? En på 10000?

MTB till lång man
Sixten Fors sa:
Hur många mtb-rookies med budget på 15 K börjar med en avancerad bikefit innan de ens vet hur det känns att cykla i skogen? En på 100? En på 1000? En på 10000?

Tjena!

Jag har haft många kunder som köpt MTB i det prissegmentet som själva sagt att dom vill ha en bikefit. Skulle säga att ungefär hälften vill ha det dom sista åren jag krängde hoj.

MTB till lång man
Vad bra

Jag säger inte att bikefit är dåligt eller oanvändbart. Det jag säger att det absolut inte behövs eller påverkar utfallet gällande val av cykel för TS på 207 cm. Givet de alternativ på cyklar som faktiskt finns att köpa, och den hjälp som redan finns gratis på Happy.

MTB till lång man
Oj... Här har det hänt mycket sedan man senast var inne.. är det alltid lika hetsiga debatter på happyride? Blev nämligen medlem igår haha..

Jag uppskattar iallafall all hjälp jag har fått av alla här!

Det lutar åt:
Cannondale Trail 1/2 XXL
Kona Honza XL (verkar inte finnas i lager i min storlek)

Hoppas alla kan lägga ner sina stridsyxorna och istället njuta av denna härliga fredagskväll! :)

MTB till lång man
PotatoBike sa:
Det lutar åt:
Cannondale Trail 1/2 XXL eller Kona Honza XL (verkar inte finnas i lager i min storlek)
15 K för Trail 1 med Ø32 mm Reba och NX Eagle 1x12 vxl. https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/mtb/cannondale/trail/cannondale-trail-1-2019-6459
13 K för Trail 2 med Ø30 mm Judy och Shimano SLX 2x11 vxl. https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/mtb/cannondale/trail/cannondale-trail-2-2019-5650

Det är absolut värt 2 K extra för Trail 1. Reba är en bättre och lättare gaffel. 1x drivlina är bättre än 2x.

Tillbaka
Topp