MTB till lång man

MTB till lång man
Honzo och Big Honzo finns i XL hos hibike.de

Edit: Set nu att det är "Bestellware". Mejla för leveranstid innan man beställer.

Senast ändrad:
MTB till lång man
freddag sa:
konscious sa:
Du verkar ta det personligt och blir arg och upprörd.
gå inte till personangrepp då, om du inte vill att folk ska ta saker personligt.

jag är väldigt skeptisk till bikefit på mountainbike. min sittposition är en kompromiss mellan så mycket subjektiva variabler att det är fel i grunden att en proffsgissare ska säga vad "rätt" position är. det beror helt på hur jag värderar olika aspekter av cyklingen, vilka kompromisser jag gör. men det verkar vara en bra affärsidé.

Om man uppfattar en annans åsikt som att föreslå en Bikefit som en kränkning så upplever jag att det finns en intolerans och stress hos individen i fråga mot förändringar.

Bikefit är en evolution för att optimera ergonomi, sen kan skeptiker tycka saker men det är fortfarande subjektivt och utan värde för en annan. BF kan kosta allt från 0-10000:-
Visst man kan ställa in sadelhöjd, lutning mm och det är som du säger att ens egen värdering spelar störst roll i slutändan.
Det finns inget rätt eller fel, bikefitting är inget måste men kan vara en stor hjälp. Biomekanik är en vetenskap.
Bikefit har fått en stor betydelse när damspecifika modeller tagits fram, precis som det skulle med en "extremanatomi" på 207cm.

MTB till lång man
konscious sa:
Om man uppfattar en annans åsikt som att föreslå en Bikefit som en kränkning så upplever jag att det finns en intolerans och stress hos individen i fråga mot förändringar.
Att rita om kartan i efterhand funkar dåligt. Det var du som började insinuera och bitcha, som vanligt, för att du inte gillar mig för att jag förser 1000-tals cyklister med bra information. Avundsjuk? Jag gillar inte din svintråkiga attityd. Därför biter jag tillbaka. Nolla.

Bilagor

• fucjit.png
    fucjit.png
    11.6 KB · Besök: 112
MTB till lång man
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Att rita om kartan i efterhand funkar dåligt. Det var du som började insinuera och bitcha, som vanligt, för att du inte gillar mig för att jag förser 1000-tals cyklister med bra information. Avundsjuk? Jag gillar inte din svintråkiga attityd. Därför biter jag tillbaka. Nolla.

Fyll i detta formulär skall jag återkomma med en diagnos på dig https://alfresco.vgregion.se/alfres...87b2321c5/KEDS 9 sv-ny.pdf?a=false&guest=true
Jag brukar ta betalt för det men eftersom du är min vän ska jag göra det gratis!

Men du gillar väl moderna lösningar och nyheter?

Trevlig bikefithelg Hälg

MTB till lång man
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Fyll i detta formulär skall jag återkomma med en diagnos på dig https://alfresco.vgregion.se/alfres...87b2321c5/KEDS 9 sv-ny.pdf?a=false&guest=true
Jag brukar ta betalt för det men eftersom du är min vän ska jag göra det gratis!

Trevlig bikefithelg Hälg
En bikefit gör man väl för att ställa in cykeln optimalt och inte för att välja storlek?

MTB till lång man
Blomq sa:
En bikefit gör man väl för att ställa in cykeln optimalt och inte för att välja storlek?
Exakt. Har man fått hjälp att välja rätt storlek, vilket TS har fått, kan TS efter att ha cyklat ett tag på sin cykel, vända sig till en bike-fitter om han vill ha hjälp att ställa in sadeln och/eller styret utifrån de erfarenheter som TS har hunnit skaffa sig om vad som är bra/anus med nuvarande setup.

MTB till lång man
Blomq sa:

Tjena!

Gör man det riktigt så gör man en bikefit för att hitta den optimala ramen. Man kan gå enbart på kroppslängd men det är är inte den bästa lösningen, det har ju du, Eld och Kristoffer R lyckats påvisa som sitter ganska snarlikt trots markant skillnad i längd.
Min fru har samma sadelhöjd (nåja, det skiljer 8 mm om man ska vara noggrann) som mig, men en kortare ram då hon är en decimeter kortare än mig. Känns ju ganska naturligt. Men en av mina bästa vänner är precis lika lång som mig men har samma längd på ramen som henne, för han har markant längre ben än mig och då kortare överkropp, vilket gör att på min hoj får han sträcka sig för mycket. Mellan mig och honom så skiljer det drygt 8 cm i benläng. Jag är taxbent och han härstammar från giraffsläktet bevisligen.

MTB till lång man
Blomq sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Trevlig bikefithelg Hälg

Det kan göras i båda syften, men utmärkt för att hitta en ram som passar just din kropp.
2 pers med samma längd kan ha helt olika anatomi och behov av olika ergonomiska lösningar.

Se bara cyklar för kvinnor som är en produkt av bikefit just för kvinnans anatomi som skiljer sig från mannens.
Fler tillverkare än någonsin har WMN modeller idag, från att det förr bara handlade om rosa dekaler.
Små förändringar bara på ett par grader eller cm kan ha stor inverkan, så varför inte optimera cykeln efter sig själv istället för tvärtom?

MTB till lång man
Kneecap sa:
Blomq sa:

Tjena!

Gör man det riktigt så gör man en bikefit för att hitta den optimala ramen. Man kan gå enbart på kroppslängd men det är är inte den bästa lösningen, det har ju du, Eld och Kristoffer R lyckats påvisa som sitter ganska snarlikt trots markant skillnad i längd.
Min fru har samma sadelhöjd (nåja, det skiljer 8 mm om man ska vara noggrann) som mig, men en kortare ram då hon är en decimeter kortare än mig. Känns ju ganska naturligt. Men en av mina bästa vänner är precis lika lång som mig men har samma längd på ramen som henne, för han har markant längre ben än mig och då kortare överkropp, vilket gör att på min hoj får han sträcka sig för mycket. Mellan mig och honom så skiljer det drygt 8 cm i benläng. Jag är taxbent och han härstammar från giraffsläktet bevisligen.
Så har man långa ben i förhållande till överkropp så bör man välja en mindre storlek på ram? Ofta står ju både benlängd och kroppslängd i storleksrekomendationerna. Jag har har rätt långa ben jämfört med min längd så brukar hamna på olika storlekar på kroppslängd och benlängd.

MTB till lång man
konscious sa:
Blomq sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Trevlig bikefithelg Hälg

Det kan göras i båda syften, men utmärkt för att hitta en ram som passar just din kropp.
2 pers med samma längd kan ha helt olika anatomi och behov av olika ergonomiska lösningar.

Se bara cyklar för kvinnor som är en produkt av bikefit just för kvinnans anatomi som skiljer sig från mannens.
Fler tillverkare än någonsin har WMN modeller idag, från att det förr bara handlade om rosa dekaler.
Små förändringar bara på ett par grader eller cm kan ha stor inverkan, så varför inte optimera cykeln efter sig själv istället för tvärtom?
Jag tänker mig just att en bikefit handlar om små förändringar med ett par grader eller cm vilket inte borde vara något problem om man har hyffsat rätt storlek. Men man kan alltså göra en bikefit i samband med att man köper cykel och välja modell och storlek efter resultatet?

MTB till lång man
Blomq sa:
Jag tänker mig just att en bikefit handlar om små förändringar med ett par grader eller cm vilket inte borde vara något problem om man har hyffsat rätt storlek. Men man kan alltså göra en bikefit i samband med att man köper cykel och välja modell och storlek efter resultatet?
Det är förstås inget som hindrar en LBS från att först sälja en bikefit, för att sedan rekommendera och sälja den cykel/storlek som de råkar ha på lager.

MTB till lång man
Blomq sa:
Så har man långa ben i förhållande till överkropp så bör man välja en mindre storlek på ram? Ofta står ju både benlängd och kroppslängd i storleksrekomendationerna. Jag har har rätt långa ben jämfört med min längd så brukar hamna på olika storlekar på kroppslängd och benlängd.

Tjena!

Nja, man behöver en med kortare reach och antagligen högre stack. Men man ska helst räkna in rörligheten i kroppen i ekvationen plus en hel del annat. Kan man t.ex. sätta handflatorna i golvet, när man står med raka ben, så kan man gå på en längre och lägre ram, når man inte tårna alls så är kortare och högre att föredra.
En seriös bikefit utgår från massvis av mått och faktorer.

MTB till lång man
Sixten Fors sa:
Det är förstås inget som hindrar en LBS från att först sälja en bikefit, för att sedan rekommendera och sälja den cykel/storlek som de råkar ha på lager.

Tjena!

En seriös butik gör inte så. Är man orolig för det så går man självklart till en person som bara jobbar med bikefit och då inte har någon vinst i vilken cykel man sen väljer.

Har förstått varför du har sånt agg mot fysiska butiker, med den attityden du har och ditt troende om hur saker är för alla så måste du vara en otroligt jobbig kund och då blir det lätt att man vänder taggarna utåt.

MTB till lång man
Kneecap sa:
Blomq sa:

Tjena!

Nja, man behöver en med kortare reach och antagligen högre stack. Men man ska helst räkna in rörligheten i kroppen i ekvationen plus en hel del annat. Kan man t.ex. sätta handflatorna i golvet, när man står med raka ben, så kan man gå på en längre och lägre ram, når man inte tårna alls så är kortare och högre att föredra.
En seriös bikefit utgår från massvis av mått och faktorer.
Finns det någon bikefit utbildning eller kan alla säljare göra det? Känns som det är relativt komplext så borde krävas en hel del av säljaren för att det ska bli bra. Men en lång benlängd bör ju kunna kompenseras med en kortare stam? Åtminstone på landsvägscyklar tänker jag. Kortare reach och högre stack brukar ju gå åt olika håll i storlekstabellerna

MTB till lång man
Blomq sa:
konscious sa:
Blomq sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Trevlig bikefithelg Hälg

Precis det är en detaljjustering i efterhand med ett par grader/mm hit och dit och jag brukar för varje år justera något som gör stor skillnad.
Antagligen förändras man osv.
Men vinsten tar man i början genom att välja rätt ram, felval kan man inte justera bort.
Jag gjorde en BF med resultat att mitt vänsterknä wobblade, justerade klossen med shims ett par mm.
Tänk dig på en 100km tur så blir det en 20000 pedalvarv med fel belastning, slå ut det på 1000mil så har du en källa till belastningsintolerans. Flyttade klossen bak på MTB skon och domningarna i fötter försvann osv

Samma gäller allt som handlar om hojergonomi, domningar händer, nack smärtor, rygg, arslet ...man kan anpassa sig själv eller anpassa hojen eller både och tänker jag?!

MTB till lång man
Blomq sa:
Finns det någon bikefit utbildning eller kan alla säljare göra det? Känns som det är relativt komplext så borde krävas en hel del av säljaren för att det ska bli bra. Men en lång benlängd bör ju kunna kompenseras med en kortare stam? Åtminstone på landsvägscyklar tänker jag. Kortare reach och högre stack brukar ju gå åt olika håll i storlekstabellerna

Tjena!

Finns massor av olika utbildningar, jag har gått både via bl.a. Trek och Specialized.
Finns ett gäng olika system man använder.

Just det där med att bara justera med stam är ett bra exempel på fel. Varför göra det när man kan hitta en ram som stämmer från början så man får en stam som behåller styrgeomtrin som man vill ha den?

MTB till lång man
Kneecap sa:
Blomq sa:

Tjena!

Finns massor av olika utbildningar, jag har gått både via bl.a. Trek och Specialized.

Just det där med att bara justera med stam är ett bra exempel på fel. Varför göra det när man kan hitta en ram som stämmer från början så man får en stam som behåller styrgeomtrin som man vill ha den?
Okej låter bra att dom som utför bikefit har lite mer koll!
Styrgeomentrin borde väl inte försämras speciellt mycket av ett par cm kortare eller längre stam? Främsta anledningen är väl att det är betydligt billigare att beställa en cykel via tex wiggle än att glra bikefit och köpa cykel hos en lokal butik:)

MTB till lång man
konscious sa:
Blomq sa:
konscious sa:
Blomq sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:
konscious sa:

Trevlig bikefithelg Hälg

Precis det är en detaljjustering i efterhand med ett par grader/mm hit och dit och jag brukar för varje år justera något som gör stor skillnad.
Antagligen förändras man osv.
Men vinsten tar man i början genom att välja rätt ram, felval kan man inte justera bort.
Jag gjorde en BF med resultat att mitt vänsterknä wobblade, justerade klossen med shims ett par mm.
Tänk dig på en 100km tur så blir det en 20000 pedalvarv med fel belastning, slå ut det på 1000mil så har du en källa till belastningsintolerans. Flyttade klossen bak på MTB skon och domningarna i fötter försvann osv

Samma gäller allt som handlar om hojergonomi, domningar händer, nack smärtor, rygg, arslet ...man kan anpassa sig själv eller anpassa hojen eller både och tänker jag?!
Jag har också justerat sittställningen en hel del sen jag börjadecjkla. Tror inte det beror på att jag satt fel från början utan för att man blir van och bättre tränad ju mer man cyklar. Därför är jag lite tveksam till att en bikefit vid köptillfället har så stor betydelse i längden

MTB till lång man
Blomq sa:
Styrgeomentrin borde väl inte försämras speciellt mycket av ett par cm kortare eller längre stam?
Åtminstone för mig gjorde det STOR skillnad att byta från en 10cm => 12cm styrtapp, även om det betydde att jag då (förstås) fick sitta mer utsträckt. Men detta gällde lvg och mig. För dig kanske 20% skillnad inte är lika märkbart?

/Håkan

MTB till lång man
HåkanC sa:
Blomq sa:
Styrgeomentrin borde väl inte försämras speciellt mycket av ett par cm kortare eller längre stam?
Åtminstone för mig gjorde det STOR skillnad att byta från en 10cm => 12cm styrtapp, även om det betydde att jag då (förstås) fick sitta mer utsträckt. Men detta gällde lvg och mig. För dig kanske 20% skillnad inte är lika märkbart?

/Håkan
Jag har bytt från 110 till 90 och jag upplevde bara att jag satt mindre utsträckt. Men man upplever kanske större skillnad om man är en lite mer erfaren cyklist. Vad för skillnad upplevde du? Stabilare?

Senast ändrad:
MTB till lång man
MTB till lång man
Blomq sa:
Eld sa:
Kristoffer R sa:
Jag är iofs liten jfrt TS med mina 199 cm. Men jag ligger på 75-78 i sadelhöjd på ett ungefär. 88 cm borde då räcka?
Jag är 184 cm lång och min sadelhöjd är 78,5 cm...
Jag är 177 o min sadelhöjden är 75

Aaaaah.

Jag tänkte helt fel. Hur det gick till kan jag inte själv förstå.

Det vita tejpen på
min cykelsadelhöjdsmätnings-tumstock sitter på 83-89cm.

77F76552-9D15-44C2-8BF3-E170F934BC63.jpeg

Tack och hoppas inte jag ställt till det för TS som sannolikt behöver ytterligare fem cm eller något ditåt?

MTB till lång man
konscious sa:
Enkel logik och olika bikefit i relation till olika anatomiska förutsättningar med samma cykelmodell!
Inga brutala skillnader men dom finns där och är signifikanta.

Kvinna:
https://www.canyon.com/sv-se/mtb/spectral/2019/spectral-wmn-cf-8-0.html
Man:
https://www.canyon.com/sv-se/mtb/spectral/2019/spectral-cf-8-0.html

Resultat: WMN kortare och lägre ram med smalare styre.

Kan tänka mig att det är så att en man kan passa bättre på en WMN och tvärtom beroende på hur man är skapt.

Tjena!

Visst är det så att det kan vara tvärtom!

MTB till lång man
Kneecap sa:
konscious sa:
Enkel logik och olika bikefit i relation till olika anatomiska förutsättningar med samma cykelmodell!
Inga brutala skillnader men dom finns där och är signifikanta.

Kvinna:
https://www.canyon.com/sv-se/mtb/spectral/2019/spectral-wmn-cf-8-0.html
Man:
https://www.canyon.com/sv-se/mtb/spectral/2019/spectral-cf-8-0.html

Resultat: WMN kortare och lägre ram med smalare styre.

Kan tänka mig att det är så att en man kan passa bättre på en WMN och tvärtom beroende på hur man är skapt.

Tjena!

Visst är det så att det kan vara tvärtom!

Precis ganska självklara saker som jag nu lärt ut till internetcyklisten mfl.

Tydligt Illustrerat här.

Skrmavbild2019-03-30kl.07.52.38.png

Så då kan man fråga sig om bikefit är relevant, svar=JA

MTB till lång man
Blomq sa:
Jag har bytt från 110 till 90 och jag upplevde bara att jag satt mindre utsträckt.
Och jag upplevde en stor förbättring när jag bytte från 10 => 12 cm styrtapp.
Som med så mkt annat är individuella skillnader och preferenser STORA
Därför är det viktigt att framhålla detta och inte hävda att tex alla med en viss längd skall ha samma sadelhöjd, eller avstånd till styret.

konscious sa:
Så då kan man fråga sig om bikefit är relevant, svar=JA
+1
Bikefit är ett bra sätt att ta hänsyn till individuella skillnader och preferenser.

/Håkan

MTB till lång man
Mycket teorier, lite praktik. Jag är bara 202, sh på 91 och den enkla sanningen för mig är att det inte finns någon tillverkare (utom custom) som gör en passande cykel för den budgeten. Min mtb har 48 reach, 150 mm stam med typ 20+ vinkel, 500 dropper i maxhöjd och sadeln bakskjuten så långt det går. Nu har inte TS berättat sina mått och benlängden är förstås viktig att veta då mtb:ar har så korta sadelrör.
Lyckligtvis sitter man inte så mycket på mtb som på landsväg, på racern har sadeln setback på 50 mm p.gr.av. för brant STA så där är det typ ok.
Till TS - i din budget får du lägga till kostnad för en megalång sadelstolpe - 6000:- för en dropper. Du får också räkna med längre stam, är du oflexibel kommer du att få problem med stort drop från sadeln ner till styret.

Jo, jag har bikefittat och påståendet att det brukar ge lite smärre justeringar hit o dit är säkert sant.
Om man är "normalt" byggd.
Är man en bit över normal kan det röra sig om så mycket hit o dit att det inte finns delar att köpa på marknaden som räcker till- även om man utgår från absolut största ramen åt alla håll. Det blir kompromiss hur man än gör - men bättre en cyklande kompromiss än en ickecyklande geometritabell...

MTB till lång man
comfortnot sa:
Mycket teorier, lite praktik. Jag är bara 202, sh på 91 och den enkla sanningen för mig är att det inte finns någon tillverkare (utom custom) som gör en passande cykel för den budgeten. Min mtb har 48 reach, 150 mm stam med typ 20+ vinkel, 500 dropper i maxhöjd och sadeln bakskjuten så långt det går. Nu har inte TS berättat sina mått och benlängden är förstås viktig att veta då mtb:ar har så korta sadelrör.
Lyckligtvis sitter man inte så mycket på mtb som på landsväg, på racern har sadeln setback på 50 mm p.gr.av. för brant STA så där är det typ ok.
Till TS - i din budget får du lägga till kostnad för en megalång sadelstolpe - 6000:- för en dropper. Du får också räkna med längre stam, är du oflexibel kommer du att få problem med stort drop från sadeln ner till styret.

Jo, jag har bikefittat och påståendet att det brukar ge lite smärre justeringar hit o dit är säkert sant.
Om man är "normalt" byggd.
Är man en bit över normal kan det röra sig om så mycket hit o dit att det inte finns delar att köpa på marknaden som räcker till- även om man utgår från absolut största ramen åt alla håll. Det blir kompromiss hur man än gör - men bättre en cyklande kompromiss än en ickecyklande geometritabell...
Kul med svar från en annan lång! Ajdå lät ju inte så bra, men det är som jag misstänkte när jag började leta passande modeller, vad man än väljer i min budget och med min längd så får man räkna med rätt rejäla kompromisser. Får börja spara till en lång dropper då med haha!

Får man fråga vad det är för MTB du cyklar på? Är det någon mtb du skulle rekommendera?
Jag har ungefär 100 cm i innanbensmått.

MTB till lång man
Jag har ett par cm längre ben men det blir ung. samma med variabler för skor/clips/pedalhöjd.
Min MTB går på (*host...el*) så får ej nämnas vid namn i detta forum. Men reach är 48 och stack 65.
Elhjälpen för att komma igång enklare efter div. operationer + att det är jäkligt kul.
Numer blir det i princip bara landsväg för egen maskin.
Dagsaktuella mtb är jag inte så insatt i, det verkar Sixtens tabeller ge bästa råden för. Men det är som sagt
osannolikt att du skulle hitta en "rätt" ram direkt utan att räkna med extra kosing om du vill sitta någorlunda rätt.
Klart, man kan ju stå upp när man ska svänga eller vinkla ut benen för att inte slå i styret...
Skrev förresten fel, droppern är 56 cm, slog till på den för att ge mig friheten att kunna flytta över till en
"manuell" mtb i framtiden, ev med kortare sadelrör:
https://www.bike-components.de/en/9...Inline-Dropper-Post-with-ThumB-Remote-p52845/

En annan grej innan du slår till, kolla att gaffelröret du spänner styrstmmen om har standard diameter, när jag letade föll t.ex. Cannondale bort då urvalet är begränsat till deras specialmått och då kan du få svårt att hitta en styrstam som passar.

Senast ändrad:
MTB till lång man
comfortnot sa:
Jag har ett par cm längre ben men det blir ung. samma med variabler för skor/clips/pedalhöjd.
Min MTB går på (*host...el*) så får ej nämnas vid namn i detta forum. Men reach är 48 och stack 65.
Elhjälpen för att komma igång enklare efter div. operationer + att det är jäkligt kul.
Numer blir det i princip bara landsväg för egen maskin.
Dagsaktuella mtb är jag inte så insatt i, det verkar Sixtens tabeller ge bästa råden för. Men det är som sagt
osannolikt att du skulle hitta en "rätt" ram direkt utan att räkna med extra kosing om du vill sitta någorlunda rätt.
Klart, man kan ju stå upp när man ska svänga eller vinkla ut benen för att inte slå i styret...
Skrev förresten fel, droppern är 56 cm, slog till på den för att ge mig friheten att kunna flytta över till en
"manuell" mtb i framtiden, ev med kortare sadelrör:
https://www.bike-components.de/en/9...Inline-Dropper-Post-with-ThumB-Remote-p52845/

En annan grej innan du slår till, kolla att gaffelröret du spänner styrstmmen om har standard diameter, när jag letade föll t.ex. Cannondale bort då urvalet är begränsat till deras specialmått och då kan du få svårt att hitta en styrstam som passar.
Tack för alla bra tips!!
Ja jag ska kolla det på cannondalen. Mina kollegor tipsa också om sådant, finns många udda lösningar från olika tillverkare. Inget finns i lager just nu så har tid att kolla runt lite. Dock bli man väldigt sugen på att ut och åka lite nu när det börjar bli soligt här nere i söder...
Så länge du har roligt spelar det väl ingen roll om det är en el cykel eller inte haha!

MTB till lång man
Blomq sa:
Kneecap sa:
Blomq sa:

Tjena!

Okej låter bra att dom som utför bikefit har lite mer koll!
Styrgeomentrin borde väl inte försämras speciellt mycket av ett par cm kortare eller längre stam? Främsta anledningen är väl att det är betydligt billigare att beställa en cykel via tex wiggle än att glra bikefit och köpa cykel hos en lokal butik:)

Man kan även köpa en TYSK bikefitting-bok för bara 16,74 Euro https://www.bike-discount.de/en/buy/delius-klasing-sitting-correctly-cycling-relaxed-book-660769 och läsa hemma vid köksbordet :-)

2233.jpg

MTB till lång man
MTB till lång man
PotatoBike sa:
En Cannondale med Rock Shox Reba gaffel har förstås samma dimension på styrröret som alla andra cyklar med samma gaffel, eller valfri annan Rock Shox gaffel, så exakt alla helt normala 1-1/8" styrstammar passar. Finns t.ex. i 60/70/80/90/100/110/120 mm och kostar 110 kr.
https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/
https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-racercykel/

1 m ben innebär en sadelhöjd på... ca 88 cm
Lngd-Gren-Sadel_2.png

En Cannondale Trail 1 i storlek XXL har 560 mm sadelrör. Den levereras med 400 mm sadelrör, med förmodat 300 mm utstick. Lägg till 50 mm för sadelns bygghöjd. 560+300+50=910 mm. Vilket räcker om man sitter på 880 mm. En nackdel med Cannondale är dock att sadelröret är Ø27,2 mm vilket begränsar utbudet av droppers markant. Korkat Cannondale!

Kona Honzo
Skicka ett PM till användare Bergets som är 203 cm lång. Jag hjälpte honom att köpa en Kona Honzo som han fick levererad 2019-03-15. Fråga hur han trivs med sin nya cykel. Vid leverans var det något fel på droppern. Via fjärrfelsökning via email (text, bilder, videos) kom vi fram till att wire till remote var skadad/fransig. Bergets gick till sin lokala cykelhandlare som sa "oj, oj, det här blir svårt och dyrt, säkert 2000 kr" så Bergets vände på klacken och gick in hos lokala MC-handlaren som löste problemet för 73 kr. Ungefär 1927 kr billigare, motsvarande 96,4% rabatt.

Bilagor

• Kona_1.jpg
    Kona_1.jpg
    197.1 KB · Besök: 76
  • Kona_2.jpg
    Kona_2.jpg
    94.1 KB · Besök: 65
MTB till lång man
MTB till lång man
Sixten Fors sa:
PotatoBike sa:
En Cannondale med Rock Shox Reba gaffel har förstås samma dimension på styrröret som alla andra cyklar med samma gaffel, eller valfri annan Rock Shox gaffel, så exakt alla helt normala 1-1/8" styrstammar passar. Finns t.ex. i 60/70/80/90/100/110/120 mm och kostar 110 kr.
https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/
https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-racercykel/

1 m ben innebär en sadelhöjd på... ca 88 cm

En Cannondale Trail 1 i storlek XXL har 560 mm sadelrör. Den levereras med 400 mm sadelrör, med förmodat 300 mm utstick. Lägg till 50 mm för sadelns bygghöjd. 560+300+50=910 mm. Vilket räcker om man sitter på 880 mm. En nackdel med Cannondale är dock att sadelröret är Ø27,2 mm vilket begränsar utbudet av droppers markant. Korkat Cannondale!

Kona Honzo
Skicka ett PM till användare Bergets som är 203 cm lång. Jag hjälpte honom att köpa en Kona Honzo som han fick levererad 2019-03-15. Fråga hur han trivs med sin nya cykel. Vid leverans var det något fel på droppern. Via fjärrfelsökning via email (text, bilder, videos) kom vi fram till att wire till remote var skadad/fransig. Bergets gick till sin lokala cykelhandlare som sa "oj, oj, det här blir svårt och dyrt, säkert 2000 kr" så Bergets vände på klacken och gick in hos lokala MC-handlaren som löste problemet för 73 kr. Ungefär 1927 kr billigare, motsvarande 96,4% rabatt.
Ja synd de håller på med udda mått...
Antar att en dropper är att föredra?
Skicka PM till berget, väntar svar!

Denna finns på bikester i lager:
https://m.bikester.se/kona-big-honzo-mtb-hardtail-svart-711937.html
Det är ju 2018 års modell med 27,5 plus
Vad skiljer sig den från tex:

https://m.bikester.se/kona-honzo-dl-mtb-hardtail-bla-883869.html ca 21000kr
Och
https://m.bikester.se/kona-honzo-mtb-hardtail-svart-883866.html
14675kr
Vad motiverar de högre priserna? Eller det är bättre att köpa den billigare och slita själv på grejerna och uppgradera senare?

Annars är Trail 1 lockande med...
Beslutsångest haha

MTB till lång man
PotatoBike sa:
Ja synd de håller på med udda mått...
Antar att en dropper är att föredra?
Skicka PM till berget, väntar svar!
Denna finns på bikester i lager: https://m.bikester.se/kona-big-honzo-mtb-hardtail-svart-711937.html
Det är ju 2018 års modell med 27,5 plus
Vad skiljer sig den från tex: https://m.bikester.se/kona-honzo-dl-mtb-hardtail-bla-883869.html ca 21000kr
Och https://m.bikester.se/kona-honzo-mtb-hardtail-svart-883866.html
14675kr Vad motiverar de högre priserna? Eller det är bättre att köpa den billigare och slita själv på grejerna och uppgradera senare?

Annars är Trail 1 lockande med...
Beslutsångest haha
Jag skulle absolut inte välja små 584 mm fälgar, välj 622 mm (29") istället. Om inte annat ser det löjligt ut med små hjul.

Billigare att köpa Honzo framför Honzo DL och använda 6300 kr att uppgradera själv.
HZ.png

- Sälja Recon för 1700 kr och köpa en Revelation RC för 4600 kr. Netto 2900 kr. https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Suspension-Fork-29-Revelation-RC-SA-120-mm-BOOST-tapered-black-2018
- Riva av hela NX11 11-42T gruppen och sälja för 750 kr. Köpa en kanonbra GX Eagle grupp för 4150 kr. Netto 3400.
Summa 6300 kr netto. Samma pengar. För gaffel/grupp som är mycket ballare än vad som sitter på Honzo DL.
HZ_drivlina.png

Men 21000 kr för en simpel HT är rätt mycket pengar. För samma pengar får man nästan en vettig 29" FS. Här en 2019 Trek Fuel EX 5 i storlek XXL/23" (vilken funkar) som kostar 20 K. https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/mtb/trek/fuel-ex/trek-fuel-ex-5-2019
Sadelrör 560 mm
Hjulbas 1247 mm
Reach 507 mm
Stack 644 mm

fuel.png

Senast ändrad:
MTB till lång man
Hej
Jag har en kollega som är nästan lika välväxt som PotatoBike - 205cm i strumplästen.
Han skaffade en ny MTB för något år sedan - en Trek X-caliber 9 vill jag minnas.
Ramen var 23" och styrstammen förlängdes något för att han skulle bli nöjd - se bild.
Han bor i Kvidinge vilket ju inte är långt från Helsingborg.
Om önskan finns så är han villig att ta emot ett besök för provcykling av en cykel av detta slag och storlek.
PotatoBike - hör av dig om du är intresserad så ska jag förmedla kontakten!
Ha en bra dag
Magnus

Bilagor

• Trek X-caliber.jpg
    Trek X-caliber.jpg
    711.3 KB · Besök: 132
Tillbaka
Topp