MTB till lång man

MTB till lång man
Det där illustrerar varför man som lång behöver leta efter en cykel som är så hög som möjligt i båda ändar.
Tänk även på att titta på de verkliga måtten i geometritabellen om du jämför cyklar. Siffran som tillverkare anger som storlek är inte alltid exakt samma som c-t. T ex är Trek Fuel lite längre upp egentligen 22 tum eftersom 56cm = 22 tum. Jag vet inte hur det är med X-caliber.

MTB till lång man
LTS sa:
Det där illustrerar varför man som lång behöver leta efter en cykel som är så hög som möjligt i båda ändar
Den där X-Cal ser konstig ut. Om den har 100 mm slaglängd i gaffeln ser styrhuvudet ut att vara ca 100-110 mm, vilket inte är en normal längd på styrhuvud på en XXL-ram. Ovanpå detta en styrrörsförlängare +100 mm samt +20 mm spacers. Som jämförelse har Cannondale Trail 1 i XXL har 145 mm styrhuvud.
head.png

Jag (194 cm kort) har 125 mm styrhuvud på min Scale 900 XL, en 10 mm spacer och -6° stam på det. Så bara för att man är lång innebär det inte att alla vill höja styret med typ 15 cm som på bilden ovan.

Bilagor

• front2.png
    front2.png
    220.9 KB · Besök: 152
MTB till lång man
Nostema sa:
Hej
Jag har en kollega som är nästan lika välväxt som PotatoBike - 205cm i strumplästen.
Han skaffade en ny MTB för något år sedan - en Trek X-caliber 9 vill jag minnas.
Ramen var 23" och styrstammen förlängdes något för att han skulle bli nöjd - se bild.
Han bor i Kvidinge vilket ju inte är långt från Helsingborg.
Om önskan finns så är han villig att ta emot ett besök för provcykling av en cykel av detta slag och storlek.
PotatoBike - hör av dig om du är intresserad så ska jag förmedla kontakten!
Ha en bra dag
Magnus

April, april?

Hoppas jag.

MTB till lång man
Förlåt mig, jag skulle naturligtvis väntat till imorgon med att försöka hjälpa en person som är längre än de flesta att hitta något att cykla i skogen på, och trivas!
Min kollega som är nästan lika lång, har lagt många timmar på att få ihop en cykel som passar honom!
De som tycker att det är skrattretande borde kanske tänka en gång till!
Jag är själv 174cm och har inget problem att hitta en cykel jag trivs med. Är man 205cm och däröver har man inte den lyxen, då cyklar bara görs upp till en viss storlek!
Mitt erbjudande att hjälpa till kvarstår också imorgon, även om vissa tydligen tycker att det är ett skämt!
Magnus

MTB till lång man
Nostema sa:
Förlåt mig, jag skulle naturligtvis väntat till imorgon med att försöka hjälpa en person som är längre än de flesta att hitta något att cykla i skogen på, och trivas!
Min kollega som är nästan lika lång, har lagt många timmar på att få ihop en cykel som passar honom!
De som tycker att det är skrattretande borde kanske tänka en gång till!
Jag är själv 174cm och har inget problem att hitta en cykel jag trivs med. Är man 205cm och däröver har man inte den lyxen, då cyklar bara görs upp till en viss storlek!
Mitt erbjudande att hjälpa till kvarstår också imorgon, även om vissa tydligen tycker att det är ett skämt!
Magnus

Möjligt att det är svårt. Men den där lösningen ser ut som en nödlösning. Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en cykel och göra sådär med den.

MTB till lång man
Inte för att vara elak men jag hade inte vågat cykla i skogen med en sån styrrörsförlängare, måste bli grymma krafter på den skarven.
Det går ju att uppnå nästan samma sittställning med en ordentligt uppvinklad styrstam och ett riserstyre.

Till TS hade jag som andra varit inne på försökt hitta en så hög cykel som möjligt. 54-55 cm sadelrör och minst 14 cm styrrör. Trek i XXL har tillräckligt långa sadelrör men lite onödigt låga styrrör. Cube reaction i storlek 23" har 56.5 sadelrör och 14.5 styrrör, så den borde vara tillräckligt hög. Tyvärr lite kort så du får ha en längre styrstam, men jag tror det är en enklare kompromiss.

Rocky mountain Element har jag själv och är mkt nöjd med, i största storleken borde den vara tillräckligt stor, men kanske onödigt dyr.
http://www.bikes.com/en/bikes/element/2019?tid=71

MTB till lång man
En premium-ramtillverkare som har byggt stora cyklar i många år är Ventana. http://www.ventanausa.com/
De har standardstorlekar upp till 26 tum. De var även i princip de enda som tillverkade heldämpade ramar för 622-hjul långt innan stora hjul plötsligt blev trendigt.
Problemet är att en ram tar nästan hela budgeten. HT-ramarna börjar på 1000 USD och uppåt beroende på modell.
Om du kan tänka dig att bygga ihop cykeln själv, hålla ner kostnaden för övriga delar och tänja budgeten, så är det kanske inte helt orimligt.

MTB till lång man
Idag fick jag hem en Kona Honzo XL!!
Måste säga att jag är riktigt nöjd med cykeln!
Har även möjlighet att modifiera en del i framtiden om det kommer behövas.

Har inte varit aktiv nu på ett tag men vill säga tack till alla som hjälpt mig!

Ser fram emot våren och sommaren nu!
Trevlig helg på alla!

Bilagor

• IMG_20190405_125421.jpg
    IMG_20190405_125421.jpg
    305.2 KB · Besök: 154
  • IMG_20190405_125430.jpg
    IMG_20190405_125430.jpg
    409.2 KB · Besök: 195
MTB till lång man
Grym hoj PotatoBike!! Ser riktigt fin ut!
Ska bli kul att komma ut o hoja tillsammans ??
(Jag trycker ner droppern i bottenläge när jag ska testa den ;)

MTB till lång man
Fint!
Set inte särskilt lång ut med sadeln på den höjden. Sitter du bra, eller är styren för lågt? Du kan köpa en 35mm riser styre eller/och en lite längre stam om du vill har styret högre.

MTB till lång man
du vill nog flytta in broms- och växelreglagen en bra bit in på styret, särskilt som bromshandtagen är långa och du förmodligen har stora händer. de flesta föredrar att enbart ha pekfingrarna på bromshandtagen.

MTB till lång man
Berk sa:
Fint!
Set inte särskilt lång ut med sadeln på den höjden. Sitter du bra, eller är styren för lågt? Du kan köpa en 35mm riser styre eller/och en lite längre stam om du vill har styret högre.
Ja, det känns riktigt bra. Har bara hunnit med en ordentlig runda. Så lär väl känna av mer och mer vad som måste justeras! Men just nu är det inget jag direkt stör mig på. Men tack för tipset! :)

Tillbaka
Topp