Har funderat en del vad det gäller barncyklar för att komma fram till vad man ska satsa på när det är dax att köpa en MTB/BMX till min dotter, har iofs ett tag till att fundera då min dotter är 2 år.
Bakdämpning på en barncykel är enligt min mening bara krafs, bara fjädring och ingen dämpning, en stor del av pedalkraften försvinner i bakfjädern för att aldrig återkomma. Det är de sakliga argumenten mot fjädring bak, men hur bemöter man ett barns dräpande argument som "det är ju coolt farsan"? Kanske med att bakfjädring är bara för skröpliga gamlingar med dåliga ryggar (det är därför pappa har 5 tums bakfjädring/dämpning ;-)
Fram kan det väl sitta något elastomerjunk, bra dämpning? Troligen inte, men det är ju coolt!
BMX är ett bra alternativ, funkar för det mesta men kan bli lite jobbig i sega uppförsbackar.
Det viktigaste som jag ser de är storleken på cykeln, en för liten är bättre än en för stor. Jag hade en BMX när jag var liten och på den lärde jag mig ha kontroll över cykeln, vilket jag hade nytta av när jag cyklade med min vanliga cykel i trafiken.
Nått som jag däremot har funderat över, går det inte någonstans att köpa lösa bra barncykelramar? Delar har man ju en hel del hemma som även borde gå att använda på en barncykel (växlar, styrstammar, sadelstolpar mm).