MTB till sonen, 5 år

• Trådstartare Trådstartare Pal
  • Start datum Start datum

Pal

Ny medlem
MTB till sonen, 5 år
Hej,

Sonen på 5, blir 6 i 2005, önskar sig ny MTB, den gamla är jo för 'mesig'. Han önskar sig oxå fulldempad, vad finns för alternativ? Någon som har tips? Har funderingar på en 20", vxl måste han jo ha. Scott? Spezialised? Någon som har tips/erfarenheter?

/Pål

MTB till sonen, 5 år
Du får köra lite BMXfilmer på TVn hemma så han lär sig att fjädring inte är allt. Förmodligen skulle han ha mycket roligare på en bmx än på en mtb.

/rikard

MTB till sonen, 5 år
Kanske en sådan?

Image-9B0DEC367BC111D8.jpg

Jag skojar bara!

Jag avråder från heldämpad för barn. Bara onödigt vikt, kostnad och/eller underhåll.

MTB till sonen, 5 år
Han tittar för fullt på 'mina' filmer -:)) Svårt med 20", inte många alterantiv. Är det någon som har barn som cyklar MTB i 5-6 års åldern? Vad har ni för cyklar?

/Pål

MTB till sonen, 5 år
Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske en sådan?
> Jag skojar bara!

Nej, blommigt går ju inte till grabben ;-P

EDIT: Annars verkar väl en BMX ganska vettigt... vart/hur vill sonen cykla?

Senast redigerad av en moderator:
MTB till sonen, 5 år
Pal Skrev:
> Som far som son? Nej, hardtail duger mycket bra
> för en 5-6 åring. BMX... nja, kanske?

Köp varsin BMX och lär er cykla på bakhjulet tillsammans. är han 6 bast är han nog lite för liten för att kunna hoppa men med en bra BMX så borde han kunna lära sig lite basic flatlandcykling. Om han får en MTB är risken att han komemr vilja försöka hänga med dig i skogen vilket kan bli jobbigt för er båda. Men om ni bara rullar fram och tillbaka på gatan och tränar curbslides och wheelies så har ni möjlighet att njuta av cyklngen tillsammans.

/rikard

MTB till sonen, 5 år
Univega har en fin som jag siktar på att köpa till grabben (6år) till våren
2hundra någonting heter modellen. Sök på forumet så hittar du länkarna.

Håkan

MTB till sonen, 5 år
Kolla begagnat på blocket. Att köpa nytt till barn är som att kasta pengarna i sjön. Nästa säsong kommer cykeln vara för stor. Heldämpade ser grymt coola ut, men i den storleken kostar det för mycket. Förra gången vi diskuterade barncyklar så hade jag ett långt resonemang varför man inte skulle köpa heldämpat till barn, men sedan var det ågon som punkterade det med: Tycker barnet att cykeln är cool kommer barnet att vilja cykla.

Hur argumenterar man mot det? Det viktigaste är ju faktiskt att dom tycker att cyklingen är kul. Är den kul så kommer allt annat efter det...

Med hänsyn till det: Mina ungar har fåt börja med en stryktålig bmx. Nu har två av dom "riktiga" mtb och kommer ställa upp i Keps Cup. Blir det barnklass på FID (vilket dom tjatar på mig varje dag om) så ställer dom upp där med. Yngsta grabben kör fortfarande bmx, men han kommer nog byta till en barnmtb till våren.

MTB till sonen, 5 år
Låter ju som en god ide, klart att jr ska ha en mtb helst fullgungare och hänga med "farsan" i skogen (glöm bmx.en det är inget att satsa på, bättre att fostra en skogscyklist än en gatuhuligan), det ska börjas i tid och så har han ju bra handledning och en god förebild nära till hands.

Scotten så ju fräck ut och den lär ju behövas bytas ganska snart för dem växer fort i den åldern, fast du får säkert stå ut med att sköta underhållet men det har du nog räknat ut själv redan ;-)

Hoppas Anki hittar hit snart hon håller ju på med ungdomarna i Ymer så hon borde kunna ge lite goda råd, annars kan du ju skicka ett PM till henne med frågor, man får alltid så kloka råd från henne.

Bosse

MTB till sonen, 5 år
Ett råd från en annan ungdomstränare (inte mig, jag bara upprepar hans ord) var: "hjälm krävs och det räcker långt med en cykel med broms".

Ligger en hel del i det...

MTB till sonen, 5 år
Min älste son har en 20" Univega (Alpina HT200 heter modellen tror jag). Man bör nog vara minst 125 cm lång för att den ska börja bli lagom. Hur lång man kan vara som längst vet vi inte än, men han kommer att kunna ha den till sommaren också i alla fall. Kanske får vi titta efter en lite längre styrstam.

MTB till sonen, 5 år
Vi tittar nu efter cykel på blocket/qxl osv. Fast Carl hälsar att BMX ser ganska 'tufft.. ut', dog tycker han skogscykel är....

Det är inte lätt med 5-6 åring som önskar cykla, antigen är det dyrt-dyrt och användbart enbart en-två sesonger, eller så är det billigt-billigt ala. ICA Maxi med mer lull-lull en man kan önska sig. Tyvärr är det så att barn oftast önskar det samma som föräldrarna/pappa har -:) (Vilket jo inte är så dummt, med tanke på alternativet som gatuhuligan -:))

Finns det någon MTB klubb i Nacka området?? (både för Far o son, innan fotbollen/hocky tar honom?)

/Pål

MTB till sonen, 5 år
Hej Tomaten,

Den cykeln ser intressant ut, har du detaljer/kostnader/var man kan köpa? Sonen är 118-120 nu, så vi hoppas på ett par cm. till under vintern....

/Pål

MTB till sonen, 5 år
Jag skulle ta Ica Maxi/Biltema alternativet om jag inte hittade något på Blocket. Men det förutsätter att Univegan inte passade...

Våra ungar har: Logan (lilltjejen, 4 år) Cycle-pro bmx (yngsta grabben) Biltema Yosemite (mellangrabben) Trek (äldsta grabben, kommer inte ihåg modellen).

Kan bar säga att mellangrabben har börjat cykla mer i skogen efter det att han lämnade bmx:en och han är helt såld på biltema hojjen ;) Superlativen haglar kan man säga...

MTB till sonen, 5 år
Hallå, vilken fin Maverick till ett barn, Daner! Men jag håller med dig om att det inte behövs fullgung till en 5-åring. Frågan är om det behövs så mycket växlar att hålla reda på. Det viktigaste är att försäka hålla vikten nere, för de små krabaterna är inte starka...Man kanske kan plocka bort lite framdrev och framväxel, t.ex. Frågan är om de egentligen behöver framdämpare? En stel gaffel är ju lättare.

MTB till sonen, 5 år
Är det han eller pappa som vill ha dämpning? Egentligen behöver han ingen dämpning alls. Han är troligtvis för lätt. Min tjej som är 8 år och väger runt 23 kg, 125 cm har knappt nån nytta av sin framdämpare. Det blir minst lika bra om man släpper ut lite luft ur däcken, fast inte lika häftigt, förstås... Fjädring = extra vikt. Det kan bli plågsamt för Junior när hojen kanske väger lika mkt som han. Dottern kör en Gary-Fisher Tyro, hon är helnöjd. En rätt klurig jr-mtb, 24" hjul, en låg ram, ställbart styre och flyttbara pedaler, någon har tänkt till. Definitivt en cykel att växa med och inget junk. Resonabelt pris också, runt 2.500:-. Efter att ha sett de nya färgerna så tycker jag att -04;orna är snyggare, gul/blå metallic.

www.fisherbikes.com (finns på KIDS)

/steen

MTB till sonen, 5 år
Om några år när 24"-hjul är lagom :-D
2K4_StinkyJR_460.jpg

Svårt det där med barncyklar. Jag skulle nog satsa på Univegaalternativen. Syrrans grabb gick att övertala att ta det vettiga/driftsäkra/prisvärda alternativet i butiken. Dvs. utan helfjädring (dumt att säga dämpning i det här fallet) och med inte fullt så mycket växlar. Tyvärr insåg han sen att det inte var lika coolt som polarna som gungar runt och tappar all trampeffektivitet. Så mor & far som stod för fiolerna ångrar sig bittert än idag. Det blev inte så mycket cyklande på den hojjen, den gamla BMX:en fick utså det mesta istället för den var mer crosslik.

Så utseendet/coolhetsfaktorn är viktigare än funktion hos barn, fast det inte alltid är så logiskt. Med BMX eller Univega XC-look a like -beroende på vad idolerna är- kan det nog inte bli så fel.

Dessutom, lär han sig göra manuals på en BMX (rulla på bakhjulet långa sträckor) borde det vara coolare än att ha en heldämpad från ICA som väger som en hyrtandem på Gotland...

Men som sagt, hjälm och fungerande bromsar är det absolut viktigaste.

MTB till sonen, 5 år
Mattias L Skrev:
> Det är inte växlar/dämpare som väger. Knoddarnas
> hojjar är tunga som blysänken, och det är ramarna
> som väger.
>
> Stel gaffel är inte "coolt" ;)
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare

Det här är ju faktiskt märkligt med tanke på barnens låga vikt. En elvaåring väger ju hälften av vad man själv väger, nog borde det finnas ramar konstruerade med detta i baktanke. Då med en varningslapp på som varnade för konsekvenserna av om en 90-kilosperson sätter sig på cykeln..

MTB till sonen, 5 år
Oj, ovan gjorda inlägg är INTE av dp, det är av mig. Jag står på biblioteket på universitetet och tänkte inte på om någon annan Happyit hade loggat in tidigare. Jag är dig på spåren, dp;)

(lika bra att logga ut, märker jag)

Senast redigerad av en moderator:
MTB till sonen, 5 år
WYSIWYG faktorn är lika viktig hos småkillar som pappa; nja, pappa kör redan 'Fulldempad' så det är nog mig han önskar 'ha liknande' cykel som (vi över 30 är bekväma); dessutom har jo alla tuffa killarna i filmerna, till exempel the Collective (underbar film) - 95% heldempad ....

Det som är synd är jo att i storlek 24" finns det massor av alternativ, men i fjuttiga 20" - stödhjul eller scott -:)) (eller AT 200 som ser ut som ett bra alternativ).

Jag får hoppas på blocket.se, alt. fynd hos lokala butiken. Jag tror faktiskt jag betalar lite mer för bra prylar/delar/komponenter, det gör jo vi vuxna -:)) Har inte Kona 20"?

Bakom tangenterna,

/Pål
Ålder är en bortförklaring till dyra leksaker

MTB till sonen, 5 år
En bmx självklart om du frågar mig. så svänger han in på helt rätt spår med SS och låg sadel på studs.

Men det är klart att man som 5:åring vill ha nått ballare. Då har man ju inte gått igenom åren då man tror att man måste ha fina delar på cykeln för att bli en bra cyklist.

En i guld kanske?

MTB till sonen, 5 år
Pal Skrev:
> Hej Tomaten,
Jo, Hej!

> Den cykeln ser intressant ut, har du
> detaljer/kostnader/var man kan köpa? Sonen är
> 118-120 nu, så vi hoppas på ett par cm. till under
> vintern....

Svaren finns nog på http://www.univega.nu
Jag köpte grabbens via Cykelcity i Stockholm.

/Tomas

MTB till sonen, 5 år
Johan S Skrev:
> Det här är ju faktiskt märkligt med tanke på
> barnens låga vikt. En elvaåring väger ju hälften
> av vad man själv väger, nog borde det finnas ramar
> konstruerade med detta i baktanke. Då med en
> varningslapp på som varnade för konsekvenserna av
> om en 90-kilosperson sätter sig på cykeln..
>

Att konstruera något som väger lite är svårt och kostar. De flesta barncyklar är gjorda för att se coola ut, inte för att vara lätta :)

För att få det lätt måste man ha kvalitativa rör med buttning. Det finns inte på barncyklar (några undantag finns så klart).

Det är lätt och billigt att göra en cykel som ser ut som en cool mtb. Att göra en lätt och cool mtb är inte billigt ;)

MTB till sonen, 5 år
Min grabb fyller 6 år i vår så det blir en Univega Alpina HT200. Tänker ta bort största klingan och sätta dit en bashguard. Kommer också initialt att inaktivera framväxeln, så han får nöja sig med mellanklingan fram till att börja med.

MTB till sonen, 5 år
Har funderat en del vad det gäller barncyklar för att komma fram till vad man ska satsa på när det är dax att köpa en MTB/BMX till min dotter, har iofs ett tag till att fundera då min dotter är 2 år.

Bakdämpning på en barncykel är enligt min mening bara krafs, bara fjädring och ingen dämpning, en stor del av pedalkraften försvinner i bakfjädern för att aldrig återkomma. Det är de sakliga argumenten mot fjädring bak, men hur bemöter man ett barns dräpande argument som "det är ju coolt farsan"? Kanske med att bakfjädring är bara för skröpliga gamlingar med dåliga ryggar (det är därför pappa har 5 tums bakfjädring/dämpning ;-)

Fram kan det väl sitta något elastomerjunk, bra dämpning? Troligen inte, men det är ju coolt!

BMX är ett bra alternativ, funkar för det mesta men kan bli lite jobbig i sega uppförsbackar.

Det viktigaste som jag ser de är storleken på cykeln, en för liten är bättre än en för stor. Jag hade en BMX när jag var liten och på den lärde jag mig ha kontroll över cykeln, vilket jag hade nytta av när jag cyklade med min vanliga cykel i trafiken.

Nått som jag däremot har funderat över, går det inte någonstans att köpa lösa bra barncykelramar? Delar har man ju en hel del hemma som även borde gå att använda på en barncykel (växlar, styrstammar, sadelstolpar mm).

MTB till sonen, 5 år
PerJ Skrev:
> Tänker ta bort största klingan och
> sätta dit en bashguard.

Det tänkte jag också göra, men tyvärr så är det ett nitat vavparti (iaf på 04:an)

> Kommer också initialt att
> inaktivera framväxeln, så han får nöja sig med
> mellanklingan fram till att börja med.

Det är en bra ide. Jag gjorde inte så, men kanske jag borde gjort det. Han har lite svårt att hålla reda på växlarna.

MTB till sonen, 5 år
Köpa barncyklar är frustrerande. Fräck design är oftast lika med tung cykel. För en lyckad introduktion till skogscykling tror jag man skall prioritera bra stigar, mycket pauser, mycket kolhydrater (godis är OK i skogen när mamma inte är med) och vätska. När det gäller cykeln måste den ha rätt storlek och framför allt inte för tung. Ta med fiskvåg (finns på Biltema) till cykelhandlaren för de har ingen aning om vad barncyklarna väger och om de vet det så säger de det inte. De ser ut att vara designade för aluminium men de är oftast i stål (plåt) och är helt odugliga i skogen. Tror det är svårt att hitta en lätt skogscykel för under 4000 SEK (finns inte på Biltema). Vi fastnade för en kompromiss mellan vikt och design och valde en Scott Junior Racing med 24" hjul till storebror. Lillebror 8 år kunde cykla på den direkt och han älskar den i skogen. 2005:orna är nästan lika fräcka som 2004:orna som är i gult med gula däcksidor. Se bild på 2005:an på Scotts hemsida:

<http://www.scottusa.com/product.php?UID=5827>

Scott har en med 20" hjul också men den har vi ingen erfarenhet av.

P.S Ta det försiktigt, jag vet pappor som velat för mycket och nu vägrar barnen cykla, ve och fasa. Och se till att ha lågt lufttryck i däcken, ju lägre desto bättre så länge de inte får genomslag D.S

Tillbaka
Topp