MTB Tisdagscykling i Borlänge kl 18:00 2013

Om jag fattat rätt dyker du inte upp idag, men när du har tillfälle är du välkommen.

Hoppas lite snö hinner smälta bort.

Jag kan ju visa dej den bortappade vägen över Skräddarbacken, och sen en backig genväg jag hittat från Tron tll Noranvägen som mynnar ut väster om Baggbo på Idkerbergsvägen.

Senast redigerad av en moderator:
Om Gyllbergen jag har försökt penetrera (ursäkta) ta mig genom Gyllbergen från flera håll och int6e lyckats.
Det finns inga vägar eller forvägar/stora stigar igenom.
Alltså kärr mycket blött, och de torra stigarna är djupa, djupa diken mellan blåbärstuvorna.
Men jag fortsätter utforskningen i sommar.

Alltså någon bra stigcykling är det inte. Men vill du ha en fin backintervall så kör från Idkerberget till Spånsmasten. Vägen från St spånsan till masten är grym.

Kl 18 vid klubbstugan i Övre Tjärna

bengt: Tack för infon om Gyllbergen. Jag tyckte det var ett kanonområde för skidor så jag tänkte att det kanske passade för mtb också men som jag förstod det är det ganska tveksamt. Tack ändå!

Vart är det samling och får vem som helst följa med?
Är en nybörjare som har börjat med cykling här i Borlänge.

idag var vi ett hårt järngäng som mötte i upp i det härliga vädret med uppehåll och nästan fem plusgrader.

Färden gick till Lennheden, man får stå ut med lite grusväg på vägen dit, men utdelning är stor.
Så här i början på säsongen fick mördarbackarna vänta, även om Gims klack står där hotande på andra sidan älven, utan det blev cykling på episka flowstigar (mest utför), med Göstas väg som kronan på verket.

Järngänget vid Tjärna Bastu
P1040650_.jpg ht=442

Episk flowstig
stig.JPG ht=544

följ med nån gång och lär er hitta kanoncykling i Borlänge
DSCN0973.JPG ht=480

Med datatips från OBI lyckades jag göra denna taffliga karta.
Kartan visar endast stigarna i Lennheden (nordväst om Borlänge.
Grussträckan dit är ca 8 km.
Blått är större stigar, rött är fina stigar och streckat rött, om ni hittar det betyder att jag var osäker.
Göstas stig heter givetvis Gösta väg.
201005-04.JPG ht=590

Nu skiner solen.
Idag utforskar vi stigarna mellan Bergebo och Smedsbo.
Täckta ben är lämpligt, och att ha med sig en extraslang är en bra ide´.

Fortsätter det vara såhär fint dyker jag upp. Funderar bara vilket vapen jag skall välja, risken finns att det är blött så det blir nog clowncykeln igen, fast denna gång med välkomna växlar. =)

Det är blött stenigt, och stigarna mest flacka (nja) med någon backe.

det är uppför på vägen dit.

Paddor? på valborg var jag på paddkonsert i Grangärde.

Visar sig att jag alls inte behöver välja cykel idag. :(

Hade lovat bort mig på annat, dilemmat med att byta telefon... Får bli med en annan tisdag! Surt.

Det var en rolig och lite mer tekniskt vända igår.

Så det gick bra. Var många som kom också (8 st) så det blev bara roligare.

Tråkigt att du inte kunde följa med

Nej, jösses vad helgens regn (och kanske lite regn tidigare också) har gjort med skogen. Jag var inte hemma (Dalarna är hemma) i helgen, men det måste ha regnat väldigt mycket.

Nej, stigen och genvägen för att ta sig förbi Repbäcken har aldrig varit så sur som i tisdags, inte ens under värsta blötan förra året.
Men på Hean, mellan Lennheden och Bäsna var stigarna som vanligt torra och fina. Regnet rinner rätt igenom sanden.
Lennheden/Bäsna-området är Borlänges okända MTB-paradis.

Tisdagens cykling på Hean
2010-05-25.jpg ht=475

Det skulle en stackars Falubo vilja se. Vi har inte en stig utan sten och rötter. Åkte Borlänge tour i helgen och det var otroligt roligt, vilka stigar och jösses vad lerigt i söndags. Vi får haka på som Henrik säger.

/Mats

Vi körde band sandåsarna i Norr Amsberg.
Sen drog vi en repa till Per Gynts Grotta och skuttade runt bland stenarna.
Föra tt inte komma hem alltför rena så dirtade vi ner oss på stigen tillbaks till Amsbergs skola.

Tekniken är förundelig.
Sebastians GPS-karta.
Namnls.jpg ht=533

Hej, i morgon, om det inte blir regn, kör vi lite längre, vi är hemma vid kanske 20.30.

Då kör vi Ornäs - Olsbacka - Kyna. Med en kort paus i Olsbacka.

Blir det regn kör vi sandbanorna i Amsberg eller lennheden.

Fusk? men det ställer till det när jag ska välja ny telefon.

Nu vart det inget regn. Fint jämnt gäng, vi körde nästan tre timmar och det blev fyra mil.

Kåres stig i Vassbo är som vanligt en kickande utmaning och stigarna i Olsbacka (Karlsvik på kartan) är en dröm.

Rött streck, där cyklade vi en ny sträckning (kul)(lite snopet när vi hamnade på riksvägen och inte i Kyna som jag trodde) och kom ur kurs.
Gult/orange är planerad inte trampad sträckning.
Blått väg, rött stig.

Bilagor

• 2010-06-08.jpg
    2010-06-08.jpg
    117.2 KB · Besök: 61
Det blev drygt två timmar härlig cykling igår! Tydligen var det åresbästa notering på antal deltagare också. Alla som var med var lyckligt lottade! =)

Lite bilder från kvällen, fler finns på bloggen: http://flatulated.blogspot.com/2010/06/tuesday-ride-borlange.html

bt03.jpg

bt06.jpg

bt09.jpg

bt10.jpg

bt11.jpg

bt12.jpg

bt15.jpg

bt20.jpg

bt21.jpg

bt22.jpg

bt23.jpg

bt26.jpg

bt27.jpg

bt29.jpg

bt30.jpg

bt32.jpg

bt34.jpg

Fick några tillfälliga minnen i form av skrapsår på diverse ställen, vänster knä tog största smällen från min klantiga vurpa på plan stig! En rejäl överstyretvurpa efter att det tog tvärstopp mot något med ena pedalen...

Ja igår var det en riktigt fin tur och nu har vi till och med bildbevis! ;)

Lennheden/Bäsna området har många fina stigar.

Tack Harri för bilderna och Seb-be för kartan.

Att som man ser på tredje bilden susa fram på stigen över ett hav av nyslagen säd var en höjdare.

Om ni lockas av de fina stigarna så kan det vara bra att veta att nu på Tisdag om det blir uppehåll så blir det mycket stenar och rötter.
Nu kan jag inte vänta längre, det blir inte torrare.
Nu ska vi köra på min bakgård, ut på mina hemmastigar, upp på Tjärnaberget, .
Och vi kommer klättra upp långt ovanför Tjärnaberget, upp på lokala Borlänges högsta berg 200 meter över sta´n.

Det är blött, många surhåll, ja fler än någonsin, men själva stigarna är torra.

Bonus är en av Borlänges mera okända men bästa stigar.

Välkomna

Vi kör på under semestern får jag se vilket intresse som finns. Trpa ska jag ju i vart fall.

Igår blev det en smörtur i Norr Amsberg till per Gynts Grotta, (nästan).

Så tjärnabeget står på väntlistan. Kanske nästa tisdag.

Just ja, nästa vecka är det ju P&L.
Får se om någon P&L:vare har med sig cykeln.

I så fall är ni välkomna.

Klubbstugan ligger alldeles norr om stora campingen.

någon mer som stör sig på endurohojjar och skogsmaskiner som plöjjer sönder stigar och skogar?. Fanns flera fina MTB stigar runt Sifferbo som dock är i stort helt kvaddade nu. Finns även massor med fina stigar upp mot Bjusan.

Alla stigar som inte är uppmärkta som vandringleder försvinner vid kalavverkningar :(.

Det borde uppfinnas en skogsmaskin som kan dra nya stigar!

I Dalarna är vi inte så många som använder stigarna.
Hundägare, enduro, hästfolk, löpare och cyklister. Vi hjälps alla gemensamt åt att hålla dom öppna.

Vi cyklister förstör för löparna och enduro och hästar förstör för cyklister och löpare.
Nu när det är så blött är det värre, och när det är torrt så marken bär är det inte någor problem.

Några av de bästa stigarna i Norr Amsberg kör vi om inget händer för sista säsongen, snart är de igenvuxna och borta.
Samtidit såg jag igår hade dom ridit i stigen bakom NTO-stugan och gjort djupa hål i branta backen och jag blev lite orättvist smågrinig.

Skogsbruket jobbar olika, det stora hýgget söder om Länsan ser vidrigt ut men det bolaget röjde stigen på ett berömmvärt sätt.
I Grangärde går den bästa stigen en km över hyggen, helt underbart, också röjd och städad, och den som hugger norr om Nyhammar vid stigarna runt Gylltjärn röjer efterhand.

Menj visst kan jag blr förbannad, på Tjärnaberget finns ett nytt hygge söder om Plättbacken där dom lämnat riset kvar ocj spärrat de mindre stigarna och kör maskin och förstört den stora röd/orange leden E:4.an till Skärddarbacken.

Runt samhällenena hittar man flest sigar men samtidiigt de mest brukande, och ibland förstörda.

Men letar man sig längre ut i skogen kan man hitta verkliga guldkorn.

Följ gärna med på våra Tisdagspass, jag försöker variera turena och visa så mycket jag kan av stgarna jag och OBI har letat fram.

Kul i morgon är det äntligen tisdag igen.
Jag har abstinens, en vecka sen jag körde MTB sist.

Kanske det har torkat upp lite. Då passar en tur till Längsjön.
Eller, kanske norrut; sandstigar och klättring upp på Gims klacka.

Välkomna

Tillbaka
Topp