Mtb VS racer, frågor/funderingar

larason

Aktiv medlem
Jag har en heldämpad Scott spark team 2012, började cykla ifjol, är nöjd med den, har satt på däck med lite mjukare gummi då org.däcken var ganska halkiga då det var blött i terränglådan.
På cykeln går det att enkelt låsa bägge dämparna.
Nu till frågorna/funderingarna, Jag har lämnat in den på service nu, fördelen med å handla lokalt, och tyckte att handlaren nog borde ha nån racer som demohoj, det tyckte han också....
Jag skulle få låna en Merida SCULTURA Comp 906(ca 30k), men vi fick tyvärr ej till växlarna på den, dessutom var kedjan för lång.
Så istället gjorde vi iordning en Merida RIDE CARBON 93(ca18k) som jag nu har hunnit köra ett antal svängar med.
Mitt första intryck då jag cyklade hem, hann inte min planerade sväng då tiden rann iväg pga krånglet med första cykeln,var att det inte var så stor skillnad mot mtb'n, nu hade alla sagt att skillnaden skulle vara enorm, så jag hade kanske lite felaktiga förväntningar.
Nå, nästa dag var det dax för premiär turen, ca 55km, som jag kört några ggr med mtb'n, det kändes som det gick ganska fort,kanske inte så stor skillnad som jag trott fortfarande, men tyckte hastighetsmätaren ofta stod en bra bit över 30km/h.
Väl hemma igen var spänningen olidlig för o se snittfarten, men vart ganska snopen/besviken, just över 29km/h, med mtb'n håller jag 26km/h, samma sträcka, ganska liknande väderförhållanden, wtf, bara 3km/h skillnad....
Ni som cyklar både mtb o racer, hur mycket skiljer för er? Snitt pulsen har varit likadan i princip.
Enda skillnad som jag tyckte var stor var att i dom få lite kraftigare motlut som finns, gick det lättare inbillade jag mig, om så är fallet, är det cyklarnas viktskillnad, 8,5 mot 14,5kg, som är sådär märkbar, eller inbillade jag mig bara?
Och om det är så stor skillnad borde det ju bli en oerhörd skillnad om man i skogen skulle ha en cykel som är kanske 3kg lättare, och där det ibland är rejäla stigningar?
Hade det blivit större skillnad i fart om jag fått låna cykel nr1, som kanske? är en mer rejsig racer mot cykel nr2 som är kanske lite mer komfort dito?
Enligt min högst ovetenskapliga jämförelse, så måste den absolut största motståndet mot högre fart vara vinden, jag sitter nog ungefär lika lutande på bägge cyklarna, så av dom där 3km/h skillnad, så borde ju effektförluster i drivlina vara närmast obefintlig, däcken nåra procent, fartvinden resten?
Btw, finns det nån"beräkning" på hur mycker mer effekt, kanske i %, varje km/h kostar?tror det är ganska rejält.
Är väldans sugen på å köpa en racer, även om skillnaden blev mindre än jag trott, och att det bör ju bli lika bra träning med bägge cyklarna, men jag, hinner/måste köra 3km längre, med en racer än med mtb'n.
Vad ska man satsa på för"typ" av racer,"komfort" eller"tävling", vad skiljer egentligen, kan ju justera hur mycket man ligger oberoende av cykelns"typning", racer/komfort, med ram strlk, styrstam osv.
Oj, detta blev ju nästan en roman, sorry, men har ingen o bolla dessa fundering muntligt med, o få ta till sig av andras erfarenheter i cyklingens fantastiska värld, tur att det inte är en mtrl sport dessutom.
Nåja, men efter att ha följt detta forum from ifjol så vet jag ju att jag har kommit rätt när det gäller att få hjälp med att motiveras att köpa en till cykel, antingen en bättre/lättare mtb, eller en racer, och i så fall, med racer alternativet, vad ska man tänka på?
P.S, i Lördags for jag samma sväng, 30.2km/h i snitt, känns som det var ett litet delmål å ta sig förbi 30 sträcket, förmodligen har jag blivit 1km/h snabbare på mtb'n också, kanske lite drygt då fartvinden är lite mindre?
Skönt o få skriva av sig, då dessa tankar snurrat de flesta av timmarna på dygnet under en längra tid, så om det mot förmodan finns någon som orkat läsa hela tråden och som dessutom kan räta på nått frågetecken, TACK PÅ FÖRHAND!

Ja, så är det.

Slicks på MTBn och böj på armarna så är du nära racern. Resten är ganska marginellt.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, så är det.
>
> Slicks på MTBn och böj på armarna så är du
> nära racern. Resten är ganska marginellt.

Hoppas att det var lite ironi inbakat i det där. Kan lova att iaf för mig krävs det bra mycket mer än slicks och böjda armar på mtb:n för att komma nära mina tider på racern.

Cerb skrev:
> Kan lova att iaf för mig krävs det bra mycket
> mer än slicks och böjda armar på mtb:n för att
> komma nära mina tider på racern.

Det var tråkigt att höra.

JT skrev:
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan lova att iaf för mig krävs det bra mycket
> > mer än slicks och böjda armar på mtb:n för
> att
> > komma nära mina tider på racern.
>
> Det var tråkigt att höra.

Tycker jag verkligen inte. Snarare skönt att veta att jag är så vältränad att materialet gör skillnad för mig. Men om du inte trampar ur 42 - 11 så känns ju det mer tråkigt.

Cerb skrev:
> Tycker jag verkligen inte. Snarare skönt att veta
> att jag är så vältränad att materialet gör
> skillnad för mig. Men om du inte trampar ur 42 -
> 11 så känns ju det mer tråkigt.

Jag tror inte problemet är att trådskaparen "trampar ur 42-11".

JT skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> > Tycker jag verkligen inte. Snarare skönt att
> veta
> > att jag är så vältränad att materialet gör
> > skillnad för mig. Men om du inte trampar ur 42
> -
> > 11 så känns ju det mer tråkigt.
>
> Jag tror inte problemet är att trådskaparen
> "trampar ur 42-11".

Men ska man då ändå generalisera så mycket som att säga att förutom böjda armar och slicks är skillnaderna marginella mellan en mtb och en racer? Inte nog med det, utan en FS mtb t.o.m.

Cerb skrev:
> Men ska man då ändå generalisera så mycket som
> att säga att förutom böjda armar och slicks är
> skillnaderna marginella mellan en mtb och en
> racer? Inte nog med det, utan en FS mtb t.o.m.

I hastigheterna det handlar om (25-30 km/h), ja, så mycket skulle jag vilja generalisera. FS/HT/tung cykel/whatever påverkar mycket mindre än man vill tro.

3 km/t i högre snittfart är faktiskt ganska mycket. Tänk på att motorn är likadan. För att fördubbla farten 50 km/t måste du ha en betydligt rejälare motor. Jämfört med en gammal damcykel är en MTB betydligt mer anpassat för högre fart.

JT skrev:
> Ja, så är det.
>
> Slicks på MTBn och böj på armarna så är du
> nära racern. Resten är ganska marginellt.

Japp, så är det. Det är väl först i rejäla nedförsbackar som det är någon större skillnad. Samt uppför då en liknande prissatt racer är lättare.

jag är helt inne på elcykel från rose. men har svårt att motivera köpet från flickvännen... har redan en LVG, MTB och CX. Helst skulle jag velat beställa cykeln igår!!!

Enligt analytic cycling så (med bara standardvärden, men slope satt till 0) behöver du 78W för att köra i 26km/h (7.2m/s), medan för att köra i 29km/h (8.1m/s) så behöver du 105W. Du har alltså en effektökning på samma ansträngning på 34%.

Det tycker jag är avsevärt bättre.

kraft -> effekt

Senast ändrad:
Och det dessutom på en helt platt bana (för att inte ta med vikt i beräkningen). Med lite lutning och vikt inräknat kommer effektökningen såklart vara mycket större.

mzi skrev:
> Enligt analytic cycling så (med bara
> standardvärden, men slope satt till 0) behöver
> du 78W för att köra i 26km/h (7.2m/s), medan
> för att köra i 29km/h (8.1m/s) så behöver du
> 105W. Du har alltså en effektökning på samma
> ansträngning på 34%.

Effektökningen på 34% stämmer säkert, men de absoluta värdena är lite knasiga.

105W är verkligen riktigt, riktigt lite. Enda sättet att cykla i 29 km/h med 105W på platten är med en redig medvind... :-)

mzi skrev:
> Enligt analytic cycling så (med bara
> standardvärden, men slope satt till 0) behöver
> du 78W för att köra i 26km/h (7.2m/s), medan
> för att köra i 29km/h (8.1m/s) så behöver du
> 105W. Du har alltså en effektökning på samma
> ansträngning på 34%.
>
> Det tycker jag är avsevärt bättre.
>
> kraft -> effekt

Effekökningen från 78 till 105 blir väl drygt 43%, eller tänker jag fel, i så fall(även 34 om jag tänkt fel) är ju en stor skillnad.

NLC skrev:
> Varför kör du samma runda på MTB som på racer?

Tack NLC. Satt just och funderade på samma sak

larason skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Enligt analytic cycling så (med bara
> > standardvärden, men slope satt till 0)
> behöver
> > du 78W för att köra i 26km/h (7.2m/s), medan
> > för att köra i 29km/h (8.1m/s) så behöver
> du
> > 105W. Du har alltså en effektökning på samma
> > ansträngning på 34%.
> >
> > Det tycker jag är avsevärt bättre.
> >
> > kraft -> effekt
>
>
> Effekökningen från 78 till 105 blir väl drygt
> 43%, eller tänker jag fel, i så fall(även 34 om
> jag tänkt fel) är ju en stor skillnad.

Hur räknar du då?

105/78 = 1,346
eller
(105-78)/78 = 0,346

STIZZE skrev:
> åååååååååååhhhhhh vvaaaaaaaaad
> trååååkiiiiiggtttt, bläää

Hahaha ja jag vet att de är lite insnöade. Du får ha lite överseende med detta ;)

Ttänkte variera träningen då mtb blir lite mer intervallträning, kör då en asfaltrunda då å då, ligger på en jämnare belastning, vet inte om d e bra, men är i alla fall lite omväxling, å mtb'n e enda cykeln i stallet för närvarande.
Beträffande räknefelet så blandade jag nog ihop procenten med watten.

I de här siffrorna tog jag heller inte hänsyn till ergonomin att sitta dubbelvikt på en mtb, mot att ha en lagom position på räsern eller några andra hänsyn. Utan bara rakt upp-och-ned räknade på effektskillnaden mellan 26 och 29km/h.

Meh om du cyklar samma sträcka med en MTB som väger 14 kg och sen med en 8 kg racer och loggar bägge gångerna med en träningsapp, tex strava eller endomondo, så kommer appen ge dig olika värden på kaloriförbrukningen. Den komme berätta för dig att du bränt ungefär dubbelt så mycket på turen med MTBen än vad du gjort med racen. Så visst det är skillnad. det blir väl bara lite mindre skillnad om du kränger på vägdäck på MTBen men den väger ff mycket mer

På platt underlag spelar det väldigt liten roll. Ska man dessutom köra intervaller spelar ju inte farten någon roll alls, bara effektåtgången så det talar ju inte heller för räsern, speciellt inte om intervallerna är till för att göra dig bättre på MTB.

Men har ni tagit i beräkning på underlaget de dagar det regnar, fukthalt och hur det påverkar rullmotstånd? Risk för vattenplaning etc?

Nu skrev trådskaparen så initihelvete mycket och på ett "jobbigt-att-läsa-sätt".....att det finns en risk att jag missat något men.....

Sålänge du bara kör turer på 55 km så spelar det kanske ingen större roll men kör dubbla distansen, eller mer, på en mtb som väger 14 kg eller ta lite kuperad terräng så inser du nog snart vitsen men en cykel anpassad för underlag och distans.

Komfortskillnaden på egen hand räcker för att motivera en racer jämfört med att huka över styret på en MTB.

Sen tycker jag själv att min racer, som ändå är i stål och väger runt 10kg, går nästan av sig själv jämfört med MTBn på asfalt.

AxelSthlm skrev:
> Nu skrev trådskaparen så initihelvete mycket och
> på ett "jobbigt-att-läsa-sätt".....att det
> finns en risk att jag missat något men.....
>
> Sålänge du bara kör turer på 55 km så spelar
> det kanske ingen större roll men kör dubbla
> distansen, eller mer, på en mtb som väger 14 kg
> eller ta lite kuperad terräng så inser du nog
> snart vitsen men en cykel anpassad för underlag
> och distans.

Hastigheten spelar nog större roll.
MTB vs. racer är lite som högklackat vs. joggingskor. Låga hastigheter ger lika resultat. Vid höga hastigheter är jogginskorna snabbare.
Vid långa distanser är joggingskorna bekvämare.

Snitta strax över 29km/h med mtb:en en gång så tror jag att du kommer tycka att det är ganska stor skillnad på hojjarna..

Tillbaka
Topp