Mtb-weekend med frugan

Mtb-weekend med frugan
Min kära fru har till min stora överraskning sagt sig vara lite intresserad av att prova mtb. Detta lillfinger får jag ju bara inte missa!! Nu vill jag ju att när hon provar så ska förutsättningarna vara optimala för att hon ska fastna. Därför tänkte jag ta med henne på en weekend, med lite skön övernattning på nått gött hotell, bra mat och lättare stigcykling. Dessutom behöver vi kunna hyra cykel till henne. Cyklingen får ju inte vara tekniskt för svår, samtidigt ska det ju inte vara bara grusväg.
Vi bor i Marstrand utanför Gbg och då jag bara planerar en övernattning vill man ju inte åka för långt.
Har funderat på Isaberg, som verkar satsa en hel del på cykling. Någon som har erfarenhet? Några andra alternativ i sydvästra Sverige?

Mtb-weekend med frugan
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Rörsbäcksnäs verkar fint.

Var där den blöta sommaren 2012 och det var oftast ganska lätt terräng jämfört med stigar och berg i hellas. Men det kanske är optimalt för en nybörjare? Sen finns det lite lokala rum att hyra nära mtb-spårens början. Och en "restaurang" nära.

Mtb-weekend med frugan
skrotfot skrev:
-------------------------------------------------------
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rörsbäcksnäs verkar fint.
>
>
> Var där den blöta sommaren 2012 och det var
> oftast ganska lätt terräng jämfört med stigar
> och berg i hellas. Men det kanske är optimalt
> för en nybörjare? Sen finns det lite lokala rum
> att hyra nära mtb-spårens början. Och en
> "restaurang" nära.

Jag tror det skulle passa en nybörjare perfekt. Bra med rundbanor också, om man vill bränna på lite snabbare en stund utan att trampa ifrån varandra några mil. Men ingen cykeluthyrning vad jag vet, och räknas kanske inte till sydvästra Sverige heller?

Mtb-weekend med frugan
Vi var i Isaberg förra helgen. Det är bra och varierande leder. Dom vi körde var lite blöta på några ställen men mestadels fint. Bra boende och restaurang finns på Hestravikens Värdshus och lite mer budget i Isabergs stugby. Dom hade också cyklar för uthyrning. Dom håller på med ett teknikområde vid stugbyn som innehåller hopp, dropp, doseringar för alla nivåer men den var under uppbyggnad.

Mtb-weekend med frugan
Tack för alla bra svar. Både Kilsbergrn och Rörbäcksnäs verkar väldigt fint, men lite långt. Blir kanske det nästa gång. Lutar åt Isaberg där de verkar ha allt jag behöver. Det är ingen som vet om det finns något liknande på Hallandsåsen?

Mtb-weekend med frugan
Ingen som nämnt Kinnekulle? Något längre från Göteborg, men inte så mycket. Sett till naturen skulle jag säga Kinnekulle vinner, men jag har bara cyklat på Kinnekulle och inte på Isaberg. Leden på Kinnekulle är drygt fyra mil, men det går utmärkt att kryssa på lite vägar för att korta ner om man så önskar.
Cykeluthyrning känner jag inte till om det finns någon precis i närheten, men jag skulle kunna tänka mig att Evalds i Lidköping kan hjälpa till. Man kan ju ringa och fråga.

Mtb-weekend med frugan
Kan tipsa om Högbo bruk utanför Sandviken. Har iof bara varit där på vintern men väldigt trevligt ställe med bra rum och extremt bra mat. Vet att de har både uthyrning av MTB och märkta leder av olika svårighetsgrad. Är riktigt sugen på att lura med min fru dit igen fast i sommar - går även att locka med ridning vid ett närliggande stall.

Mtb-weekend med frugan
Ett tips som du inte fått,Skåneleden vid Bjärehalvön.Bo kungligt på Skansen hotell eller Torekov hotell med spaanläggningar.Skåneleden går precis utanför Skansen hotell i Båstad,blir en del backar men väldigt vackert med bl.a Hovs hallar.Gott om ställen att fika på,tips cafe Utsikten ovanför Båstad eller fika i Torekov.Har själv provat detta och gör gärna om det.

Mtb-weekend med frugan
Kan varmt rekomendera mina kompisar på www.soderasenadventures.com
Allt från grusväg till fina stigar på Söderåsen, Skåne.
Snuskigt fina LaPierre-cyklar till rätt priser.

Boendeförslag:

www.klaverodsvandrarhem.se
www.rostangagastgivaregard.se
www.hotellklippan.se

Lycka till!

Mtb-weekend med frugan
Jag kan slå ett slag för Slettestrand. Finns 6 olika hotell på 3 km avstånd. Allt från lyx på Svinekløv Badehotel till andra hotell.

Uthyrning finns från flera hotell.

Mtb-weekend med frugan
Vi funderar på att cykla mtb och övernatta någonstans på Kristi himmelsfärd, kom att tänka på Rörbäcknäs eller kanske Högbo bruk.

Är det öppet så man kan bo någorlunda civiliserat ett par nätter? Är spåren ok i början av maj?

Vad kunde vara plan B?

Mtb-weekend med frugan
Högbo utanför Sandviken, som någon nämnde tidigare, är ju ganska långt från Göteborg men värt ett besök. Dom har ht, fs och fat bikes som dom hyr ut. Det finns teknikbana, stigar med olika längder och svårigheter och en ca 3 mil lång slinga med slät stig och grusväg kallad Vasan. Vidare finns hotell, riktigt bra restaurant och olika ställen att fika på. Man kan köpa ett mtb-paket för drygt två tusen och då ingår cykelhyra under en dag, eftermiddagsfika, högklassig 3-rättersmiddag, övernattning på hotellet och frukost. Min fru släpade upp mej dit i augusti förra året och det var så jag fastnade för mtb. Efter Högbohelgen köpte jag cykel och bokade mtb-week end i Idre och började utforka stigarna här där jag bor. I december gick jag med i den lokala cykelklubben. Nu är jag anmäld till Skandisloppet i Uppsala och Fjällturen i Funäsdalen och tycker att mtb är det roligaste man kan göra med kläderna på.

Mtb-weekend med frugan
Aron sa:
lundatok sa:
Vad kunde vara plan B?

Om det ska motsvara Rörbäcksnäs i teknisk nivå så kanske Kinnekulle eller Omberg på sydligare bredgrader?

I Rörbäcksnäs kan det ibland vara snö kvar i början av maj, så Kinnekulle är en bra plan B, som dessutom är otroligt vackert och naturskönt på våren.
Karta: http://www.hallekis.com/pdf/vandringsledskarta.pdf
Boende: http://vandrapakinnekulle.se/se/boende.html

Förutom den klassiska Kinnekulleleden har det nu under våren 2016 tillkommit ett antal mtb-leder som utgår från Kinnekulllegården.

Mtb-weekend med frugan
Ja, jag funderade på Kinnekulle. Kanske skulle boka en stuga på campingen och elda lite strandved? Stugfyllot i stuga 8 kanske bor kvar?

Kul att det tillkommit fler leder, KK-leden åt ena och andra hållet två dagar i rad är ju lite segt. Ska kika på Omberg!

Tillbaka
Topp