MTB'en drar snett

Stanza

Medlem
MTB'en drar snett
Hej!
Har nyss byggt på min gamla hoj med ny dämpare, skibromsar, ny hjul mm och är riktigt nöjd med resultatet men till min förvåning upptäckte jag att cykeln drar åt höger när jag släpper händerna från styret. Det borde ju betyda att något inte är riktigt som det ska men hur hittar jag felet?

MTB'en drar snett
För hårt åtdraget styrlager?
Roterar styret lätt om du lyfter upp cykeln och lutar den lite åt sidorna, vänster-höger-vänster?

(Märks väl bäst genom att det är svårt att cykla utan att hålla i styret)

MTB'en drar snett
Saknar din gaffel ett ben?
cannondale+f1-0_inline.jpg ht=480

MTB'en drar snett
Ganska säker på att hjulen inte är riktigt centrerade.
Sitter fälgen mitt mellan gaffelbenen?
Har du på ngt lustigt sätt fått gaffeln att inte sitta sidledes lodrätt?
Oställda ställskruvar i gaffelöronen som trycker hjulaxeln snett.

MTB'en drar snett
Upptäckte det här fenomenet på sonens cykel häromdagen när jag bytte till vinterdäck. 😯

Hjulen sitter som de ska. Samma fenomen både före och efter bytet. Vertikala dropouts, så det kan nästan inte bli fel.
Den har inte monterats isär sedan den köptes, och då var den ok. Jag kan inte se några uppenbara fel. Svårt att kolla ramen pga stänkskärmar och pakethållare, men vid en snabb titt ser den rak ut.

Edit:
Lite mer kontext: Cykeln är en billig stadscykel från XXL. Heter den FF eller AF kanske? 🤔
Jag inser att jag nog behöver kolla ramen mer noggrant. Sonen väger runt 100kg och jag misstänker starkt att det inte sällan sitter en passagerare på cykeln på sena fredag- och lördagkvällar. Minst en gång har det skett en olycka på väg hem från stan.

Senast ändrad:
MTB'en drar snett
När något är skevt bak eller fram är det ofta enkelt att ser genom att titta om däcket går i mitten av stagerna och gaffeln. Om däck går i mitten så enda andra möjlighet att ramen eller gaffeln är böjd, men det är enkelt att ser när man tittar på cykeln bakifrån från lite längre distans.

Tillbaka
Topp