Muc off goes Biltema

Muc off goes Biltema
Jag kör Lahega 648, alkalisk rengöring, funkar hur bra som helst, 270kr för 5 liter på autoexperten. Blandar typ 1:20.

Alltså... Behöver man verkligen detta annat än på max drivlinan?
Tänker att vanligt damm och lera inte behöver något slags avfettande alls. På våren brukar cykeln få sig lite prickbort för att få bort asfaltsfläckarna dock.

Jag kör utspädd bilschampo enbart.

Muc off goes Biltema
Iofs sant. Jag är dock inte så orolig av mig så länge det är svaga blandningar.

Ingen fara med rätt grejer, här på jobbet kör vi med starka grejer för att få bort olja, fett, sot och all annan smuts.

IMG_20200131_103407-01.jpeg

IMG_20200131_103501-01.jpeg

//Källis

Muc off goes Biltema
Alltså... Behöver man verkligen detta annat än på max drivlinan?
Tänker att vanligt damm och lera inte behöver något slags avfettande alls. På våren brukar cykeln få sig lite prickbort för att få bort asfaltsfläckarna dock.

Jag kör utspädd bilschampo enbart.

Alkaliskt passar perfekt till cykel då det mest är organisk smuts på den, jag vaxar kedjan så behöver inget petroliumbaserat till den. Svampar ej cykeln, bara duschar på med tryckspruta och spolar av med vattenslang, kör diskborste på kedja o drev.

Muc off goes Biltema
Någon som provat miljöavfettning på drivlinan? (Vanlig kallavfettning eller liknande skall man väl undvika?)

Och vad för polish skall jag polera med efter tvätt?

Muc off goes Biltema
Luktar typ avfettning ? men om du vill att din cykel ska lukta som en bordell så spraya den med axe eller nåt ?
Hmm nja inte AXE kanske men tänker typ den där Hawaiian Tropic sololjan med lite nice kokosdoft? Plus för att det blir en nice "shine" och kokos passar till kolfiber!

Skämt åsido - ska man tänka på nåt speciellt med alkaliska medel, med lager å sånt?

Muc off goes Biltema
Hmm nja inte AXE kanske men tänker typ den där Hawaiian Tropic sololjan med lite nice kokosdoft? Plus för att det blir en nice "shine" och kokos passar till kolfiber!

Skämt åsido - ska man tänka på nåt speciellt med alkaliska medel, med lager å sånt?
Låt det inte torka in och spraya bara där det är smutsigt. Blanda inte för starkt! Lager borde inte vara några problem eftersom alkalisk avfettning inte löser petroilum.

Muc off goes Biltema
Någon som provat miljöavfettning på drivlinan? (Vanlig kallavfettning eller liknande skall man väl undvika?)

Och vad för polish skall jag polera med efter tvätt?
Du kan köra med lite koncentrerad tallsåpa på drivlinan. Låt verka ett tag. Brukar själv köra med en diskborste på kassetten och en sådan kedjetvätt som man klämmer fast över kedjan med lite tallsåpa utblandad med vatten.
Veva runt ett tag och skölj av.
Efter det så är kedjan skinande ren.

Muc off goes Biltema
Tittar man på det ut ett bilperspektiv så ska avfettningen (alkalisk) ta bort den värsta smutsen, alltså en typ av förtvätt. Ett schampo är ju som ett diskmedel fast anpassat för bilar, dvs sänker ytspänningen på vattnet och funkar som smörjmedel så att din svamp eller vad man nu tvättar med kan plocka upp smutsen lättare utan att repa ytan allt för mycket.

Bilar är ju ofta smutsiga på ett helt annat sätt än en lerig MTB. På MTBn har vi inget vägsalt, stora mängder bromsdamm osv. Lera och barr kräver inte speciellt mycket av ett medel för att försvinna. Och med det sagt så tvättar jag ibland med enbart avfettning och sedan bara spolar av. Ska det blir extra rent så först avfettning, spola av, sedan bilschampo och en mjuk borste.För "showcar finish" så torka cykeln torr med trasa, sen lägg på nåt som gör cykeln lite blankare, typ silikonspray, eller varför inte ett sprayvax. La på ett keramiskt lackskydd (https://www.bollnasbilvard.se/keramiskt-lackskydd/6507-ulti-liquid-crystal-ceramic-spray-30ml.html) Har inte provat det i fält ännu men enligt BBV ska det hålla i upp till 8 månader på bilar. Uppskattningsvis så räcker flaskan till en bil eller typ minst 10 cyklar. Borde räcka ett tag alltså.

Muc off goes Biltema
En matt cykel kommer aldrig bli spegelblank. Min Pole Evolink är mattsvart. Tycker att med det keramiska lackskyddet jag länkade så blir den ganska lik hur den såg ut från början. Inte blank och inte matt. Silikonspray gör definitivt cykeln blankare.

Har även provat denna: den gör vad den säger men är ingen superprodukt.
Muc-Off-Matt-Finish-Detailer-250ml.jpg

Muc off goes Biltema
En matt cykel kommer aldrig bli spegelblank. Min Pole Evolink är mattsvart. Tycker att med det keramiska lackskyddet jag länkade så blir den ganska lik hur den såg ut från början. Inte blank och inte matt. Silikonspray gör definitivt cykeln blankare.

Har även provat denna: den gör vad den säger men är ingen superprodukt.Visa bilaga 401610
Vem använder ens silikonspray!?

Muc off goes Biltema
Silikonspray är bra till att smörja plast mot plast. Till annat finns det bättre produkter för respektive ändamål. Men visst ska man prompt ha samma produkt till allt finns det väl inte direkt något bättre.

Muc off goes Biltema
Silikonspray är bra till att smörja plast mot plast. Till annat finns det bättre produkter för respektive ändamål. Men visst ska man prompt ha samma produkt till allt finns det väl inte direkt något bättre.
Om man åker iväg på resa tex. så är det skönt att slippa fylla halva bilen med olika sprayer. Silikonspray och kedjeolja kommer man jäkligt långt på.

Muc off goes Biltema
Jag köpte detta, rapporterar senare. Cykeln blir inte jättesmutsig av trainern. Lite flottiga barnfingeravtryck kanske kan man tvätta bort dock!

Du vill INTE spraya kallavfettningen på hela cykeln. Den löser fett i lager och annat. Används endast på saker som det är ok att de blir fettfria. Oftast lösa delar.

Muc off goes Biltema
Senast jag tvättade drivlinan var nog innan jag började med Squirtlube 2014.

Jo det är fanimig bäst. Jag bytte till det för några månader sen efter att ha jämfört mot min tidigare go-to muc off bio dry. Liknande men squirt torkar till mycket hårdare vax som verkligen känns torrt så det blir squirt tills vidare.

Muc off goes Biltema
Körde Muc-Off tidigare men blir bara dyrt i längden, Gör en egen blandning med Såpa,Miljöavfettning,Milt bilschampo och vatten. Funkar lika bra och kostar inte många kronor per uppfylld flaska.

Tillbaka
Topp