Muc-Off silicone shine

Mårtengås

Ny medlem
Muc-Off silicone shine
Hej!

Jag har köpt muc off silicone shine för att jag har läst att leran och dammet inte sätter sig lika hårt på ram och gaffel.

Min fråga är den:

- kan man använda sprayen på kassett och drevet fram?

Muc-Off silicone shine
Klart du kan, men jag har svårt att se nyttan. Där lär den ju slitas bort i princip direkt.

Om du dessutom sprayar på kassetten så är du ju nästan garanterad att få det på bromsskivan å det blir du inte lycklig av.

Muc-Off silicone shine
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man få se en före och efterbild på ramen ?
>
> Jag en svart ram tvättar den sen när den torkat
> ser den smutsig ut igen :-(

Är det inte kalk i vattnet då? Torka av ramen efter tvätt.
Annars testa wd40.

Muc-Off silicone shine
NickPick skrev:
-------------------------------------------------------
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man få se en före och efterbild på ramen
> ?
> >
> > Jag en svart ram tvättar den sen när den
> torkat
> > ser den smutsig ut igen :-(
>
> Är det inte kalk i vattnet då? Torka av ramen
> efter tvätt.
> Annars testa wd40.

Vad skulle rostlösare göra för nytta? Vax borde vara bättre i så fall.

Muc-Off silicone shine
Wd40 är inte bara rostlösare... Fungerar bra på både plast och gummi för att få upp glansen. Rostlösare brukar benämnas rostlösare enkomt.

Muc-Off silicone shine
Tanken är inte att jag ska använda det som poleringsmedel. Sprayen gör så att skit inte fastnar lika bra på tex. Ram och gaffelben. Och min fråga va egentligen om sprayen gör någon dålig effekt på kedjeoljan om jag sprayar på kasseten

Senast ändrad:
Muc-Off silicone shine
Wax är inte ett polermedel utan en skyddande hinna som gör att snuts inte fastnar så hårt ;)

Som någon tidigare sa så försvinner det typ direkt om du sprayar kasseten så det finns väl inge anledning att göra det

Muc-Off silicone shine
Muc Off-sprayen funkar bra, men försvinner efter 2-3 avspolningar av cykeln, så man måste förnya ofta. Jag har varit ganska vårdslös med både den och "vanlig" silikonstpray (CRC, på gaffelbenen) utan att bromsarna har påverkats ett jota. Ändå blir det halt på golven som fan flera meter ifrån där man sprayar, så det verkar som att eventuell silikonolja som hamnar på skivorna ändå bara försvinner så fort man bromsar.

Edit: Jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna ha det på kassett och drev. Tror till och med att de skriver själva att det går utmärkt.

Senast ändrad:
Muc-Off silicone shine
Jag sprayar min hoj med bikespray varannan gång jag tvättar och den ser som ny ut efteråt.

Bara att plocka av hjulen och täcka över bromsoken med en 2 liters fryspåse så är det orosmomentet borta. Då sprayar jag hela cykeln, inklusive klingan.

Jag upplever inga fördelar mot smuts, men mera tillfredsställelse efter tvätt när den faktiskt ser riktigt ren ut.

Muc-Off silicone shine
Är det silikon i sprayen hade jag undvikit den av miljöhänsyn. De små silikonpartiklarna Är inte bra för vattenlevande organismer har jag hört.

Tillbaka
Topp