Mullet; hit eller shit? Värt ett försök?

Lär er att skilja på olika saker i stället lär er dom svenska termerna i stället på vad försprång är för det är det det handlar om sök på head angle så får du se.
Det är helt omöjligt att begripa vad du örlar om. Är du med på att vi pratar om head tube angle eller är ditt problem att du behöver en svensk översättning på det?

Det du hittar i geo tabeller oavsett språk är head angle nedan.
1000000768.png

Om du tänker dig att vi byter framhjulet i bilden mot ett större så kommer ramen att behöva rotera motsols runt bakaxeln för att få upp framdäcket på asfalten.

Om man tycker någon använde fel term är det så det enklare att säga det och hänvisa till en källa.

Jag har redan lagt in en bild som menar att head angle = HTA.
Världen är full av begrepsförvirring. Bikecad menar tex att TTe inte mäts till HT cc utan vill kalla detta mått TTTe.

Det som kanske förvirrar är att linjen går mellan navcentrum istället för att vara horisontell. Om en tror att det är så en mäter så blir det ju knas. För vinkel mot en sådan linje blir ju konstant oavsett hjulstorlek.

Det som kanske förvirrar är att linjen går mellan navcentrum istället för att vara horisontell. Om en tror att det är så en mäter så blir det ju knas. För vinkel mot en sådan linje blir ju konstant oavsett hjulstorlek.
Ja jag funderade faktiskt på just det, inte för detta utan för bb drop. Hur anges det för en Mullet? Är det utifrån linjen mellan hjulaxlarna (som ju inte är horisontell)?

@sdx tvångstankar kring svenska termer ställer till det tror jag. Min ursprungsfråga gällde gaffelvinkel, som enligt det internet jag finns på är samma som HTA. Men @sdx har ju yrat en massa om vinkeln på styrhuvodet (sic, lär er svenska var det…) och det kan vara något annat? Styrhuvuvudet har ju samma vinkel mot ramen. Inte för att det var frågan dock.

Ja, det är det som är problemet. Många ritar det som en linje mellan naven. Oturligt men ingen har vad jag vet påstått att cyklister är smarta.

Vi kan ju tänka oss att man byter längd på gaffel istället för att byta hjul. Då ändras hta även mot linjen mellan naven. Vsb etc etc

Ja jag funderade faktiskt på just det, inte för detta utan för bb drop. Hur anges det för en Mullet? Är det utifrån linjen mellan hjulaxlarna (som ju inte är horisontell)?

@sdx tvångstankar kring svenska termer ställer till det tror jag. Min ursprungsfråga gällde gaffelvinkel, som enligt det internet jag finns på är samma som HTA. Men @sdx har ju yrat en massa om vinkeln på styrhuvodet (sic, lär er svenska var det…) och det kan vara något annat? Styrhuvuvudet har ju samma vinkel mot ramen. Inte för att det var frågan dock.
BB drop blir lite roligare om man tittar på min bild.
Jag har aldrig tänkt på det men den nedre linjen i bilden ska vara parallell med marken och drop måste mättas genom cc bb.

Ska se om jag orkar starta upp bikecad och se hur det ser ut där

nej, så svårt behöver man inte göra det.
Bikecad räknar rear hub enbart

(Nu vet jag inte om bikecad är nåt facit men jag litar mer på det än random skribent)

1691259222117.png

Om du har en ram och den vinkeln som styrhuvodet har mäts i mitten av styrhuvodet i en rak linje rakt neråt som sedan mäts från bakaxeln och framåt och då får tillverkan fram sina grader ex 64 grader. Och den är fast.
Det du försöker övertyga om är således fel det du gör är att du blandar ihop dom olika termerna det som händer när du ändrar gaffelvinklen är att du ökar försprånget genom att göra hojen mera chopper aktig men styrhuvodet grader är fortfarande just det 64 grader.
Men är du på riktigt så här faktaresistent!? Det är HTA, gaffelrörsvinkel, gaffelvinkel vi pratar om och det mäter man inte som du säger, man mäter det inte från bakhjulet och framåt, man mäter det från marken som cykeln står på. Så monterar man ett större framhjul eller längre gaffel så kommer den vinkeln att ändras. Varför du har fantiserat ihop nån sorts alternativt sätt att mäta förstår jag inte, det är ingen som mäter som du påstår

Det är helt omöjligt att begripa vad du örlar om. Är du med på att vi pratar om head tube angle eller är ditt problem att du behöver en svensk översättning på det?

Det du hittar i geo tabeller oavsett språk är head angle nedan.
Visa bilaga 643852

Om du tänker dig att vi byter framhjulet i bilden mot ett större så kommer ramen att behöva rotera motsols runt bakaxeln för att få upp framdäcket på asfalten.
På bilden eftersom du inte förstår det svenska språket och dess termer.
Så kommer D att vara samma oavsett hur ramen står ligger upp och ner så är D samma vinkel för att ändra D så måste man kapa upp C och ändra styrhuvodets vinkel så D blir längre med annan vinkel.

Bilagor

• 2023-08-06_073444.png
    2023-08-06_073444.png
    29.2 KB · Besök: 57
Nje. J sammanfaller med horisontalplanet när hjulen är lika stora och då är det praktiskt att rita in den linjen som referens för vinkeln i en bild men det är fortfarande horisontalplanet som är den korrekta referensen.

Det är också vinkeln mot underlaget som är den enda intressanta i sammanhanget eftersom det är den som påverkar köregenskaperna. Vinkeln mot HT som bildas genom godtycklig rotering av J runt bakaxeln är ju näst intill ointressant.

På bilden eftersom du inte förstår det svenska språket och dess termer.
Så kommer D att vara samma oavsett hur ramen står ligger upp och ner så är D samma vinkel för att ändra D så måste man kapa upp C och ändra styrhuvodets vinkel så D blir längre med annan vinkel.
Artikeln du länkar skriver om flipchip för att undvika att vinklar ändras om man byter storlek på hjul.
Den säger att du har fel

. And either way, the head and seat angles might be slacker than what you want, or at least slacker than the bike was designed for.
By using interchangeable flip-chips, it can accommodate either wheel size in the back without changing the BB height or frame angles.

Precis som vi skriver ovan kan man bli lurad av att många illustrationer drar linjen genom naven när den egentligen ska representera marken/ undersidan av däcken.
En ram utan hjul, däck, headset och gaffel har ingen hta

För att sammanfatta. Du måste mäta hta mot en linje parallel med marken. Vid olika hjulstorlek går linjen inte genom båda naven.
Det framgår inte direkt av någon bild jag sett utan det gäller lite att förstå det man läser och använda flera källor.

Kolla på en modell med variabel geometri eller där man ger alternativ på gaffellängd. T.ex. Salsa Rustler, https://www.salsacycles.com/bikes/2023-rustler-c-slx
J är även här inritad som en linje mellan axlarna men i tabellen ser du att HTA ändras beroende på gaffel.
Men man skall inte låsa sig till axlarna heller utan det är fortfarande horisontalplanet som är den korrekta referensen, som sagt. Därav ändras HTA när du ändrar storlek på ett av hjulen.

Jag kommer ihåg min mattelärare på gymnasiet som alltid sa att "geometri är läran att dra korrekta slutsatser av felaktiga figurer". Han drog det till sin spets där han i ett prov hade en fråga med a- och b-svar. A var "beräkna sträckan CD i figuren nedan" (som var en parallelltrapets) och B var "vad kallas formen som beskrivs nedan".

Svaret var såklart "0" och "triangel".

Kolla på en modell med variabel geometri eller där man ger alternativ på gaffellängd. T.ex. Salsa Rustler, https://www.salsacycles.com/bikes/2023-rustler-c-slx
J är även här inritad som en linje mellan axlarna men i tabellen ser du att HTA ändras beroende på gaffel.
Men man skall inte låsa sig till axlarna heller utan det är fortfarande horisontalplanet som är den korrekta referensen, som sagt. Därav ändras HTA när du ändrar storlek på ett av hjulen.
I sak håller jag ju med, men ditt bevis är svagt. Här är det skillnad mellan om man har olika gafflar eller olika hjul. Om man har en längre gaffel ändras vinkeln även om man drar linjen mellan hjulaxlarna. Om man har olika hjul gör den inte det. Men det är väl ett bevis för att man inte behöver vinkelslip och svets för att ändra vinkeln i alla fall :-)

I sak håller jag ju med, men ditt bevis är svagt. Här är det skillnad mellan om man har olika gafflar eller olika hjul. Om man har en längre gaffel ändras vinkeln även om man drar linjen mellan hjulaxlarna. Om man har olika hjul gör den inte det. Men det är väl ett bevis för att man inte behöver vinkelslip och svets för att ändra vinkeln i alla fall :-)
Det motbevisar tesen att "hta är fixed" men det stämmer fortfarande med "beviset" med en linje genom axlarna....

Jag tror vi måste släppa detta nu. Skit i mullet är mitt råd.
Vänta i alla fall till barnet tentat linjär algebra

Det motbevisar tesen att "hta är fixed" men det stämmer fortfarande med "beviset" med en linje genom axlarna....

Jag tror vi måste släppa detta nu. Skit i mullet är mitt råd.
Vänta i alla fall till barnet tentat linjär algebra
Barnet i fråga har redan själv funderat på hur cykelns olika egenskaper och vinklar påverkas. Men så är han också son till en ingenjör :-)

Alltså, J-måttet är hjulbasen och mäts som avståndet mellan hjulens kontaktpunkter med markplanet. Det är inte primärt 'en linje mellan hjulaxlarna', det är bara rit-tekniskt smidigt att illustrera det så för en cykel med lika stora hjul. På en mullet kommer linjen inte att passera genom båda hjulaxlarna och därmed HTA ändras.

Mmm, borde förbjudas. Ställer bara till en massa elände

Antar att det gäller olika däckbredd fram och bak också. Hur hanterar man förresten det i geometrin, däckens höjd beror ju på tryck och cyklistens vikt om man skall vara noggrann.

Ni som tycker mulletar ställer till det för era koordinattransformationer bör nog hålla er borta från flygplansbranschen i alla fall. För där räcker det inte att hålla reda på horisontalplanet…

Senast ändrad:
Artikeln du länkar skriver om flipchip för att undvika att vinklar ändras om man byter storlek på hjul.
Den säger att du har fel

Precis som vi skriver ovan kan man bli lurad av att många illustrationer drar linjen genom naven när den egentligen ska representera marken/ undersidan av däcken.
En ram utan hjul, däck, headset och gaffel har ingen hta

För att sammanfatta. Du måste mäta hta mot en linje parallel med marken. Vid olika hjulstorlek går linjen inte genom båda naven.
Det framgår inte direkt av någon bild jag sett utan det gäller lite att förstå det man läser och använda flera källor.
Satt ett gångjärn på styrhuvodet så kan du ändra fasta vinklar om du nu vet vad ett styrhuvod är för något.

Antar att det gäller olika däckbredd fram och bak också. Hur hanterar man förresten det i geometrin, däckens höjd beror ju på tryck och cyklistens vikt om man skall vara noggrann.

Ni som tycker mulletar ställer till det för era koordinattransformationer bör nog hålla er borta från flygplansbranschen i alla fall. För där räcker det inte att hålla reda på horisontalplanet…
Tur att man inte flyger då om du är ingenjör inom branchen .

Ja. Ytterligare ett argument för att köra samma tryck fram som bak.

Det är ändå det som det gör ondast att flyga in i.

Men det är klart, fiendeplanet måste man hålla koll på också...

Ofta har man fetare däck fram då gäller det att sänka trycket så man inte fuckar vinklarna. Alternativt att man kör lite i medlut.

Tillbaka
Topp