Multisportklocka med pulsmätning via handleden

Vilken är den bästa gpsklockan som mäter pulsen vid handleden? Är ute nån som mäter bra och har lång batteritid. Erfarenheter?

Senast ändrad:
Nej, det är ett koncept med smalt användningsområde, kan jag tycka.
Funkar ju inte om man vill ha klockan ovan ärmen för att kunna se den när det är svalare ute, som exempel. Eller som brukligt på styret för att ta ett annat.

Frid!

Senast ändrad:
Har en Garmin Forerunner 235. Använder den i princip endast för min löpning, blev någon gång i somras då jag använde den när jag cyklade. Fungerar hyffsat vid löpningen. Har sett en del klagomål om man springer intervaller då mätningen tydligen inte hänger med.

Nu under vintern har jag kopplat ihop den med mitt pulsband så jag kan ha klockan på armen utanför kläderna.

Har en tomtom, funkar perfekt. Bra batteritid. Har inget att klaga på alls faktiskt. Bara man lär sig spänna fast den tillräckligt hårt och på rätt ställe, annars blir pulsmätningen väldigt sporadisk.

Garmins Fenix3 HR eller 735XT skulle jag kika närmare på. 235 har också optisk pulsmätning men är i princip bara för cykling och löpning.

Miracle sa:
Nej, det är ett koncept med smalt användningsområde, kan jag tycka.
Funkar ju inte om man vill ha klockan ovan ärmen för att kunna se den när det är svalare ute, som exempel. Eller som brukligt på styret för att ta ett annat.

Frid!

Jag håller inte med. Lätt att titta på klockan mellan handsken och jackan. Men jag bor i göteborg och inte Kiruna.

Jag skaffade en Garmin VivoActive HR, den hanterar många sporter och har lång batteritid. Den har även pulsmätning via handleden.

Nu åker jag en hel del längdskidor med den, vilket funkar bra. Då har jag den utanpå långärmat så jag avaktiverar handledsmätningen och parar den med mitt vanliga pulsband runt bröstkorgen istället, funkar utmärkt. Den har lite korta armband för att ha utanpå långärmat, funkar för mig, men jag vet också att den finns i en variant med längre armband. Den enda nackdelen jag hittat är att skärmen är touch-känslig och inte tryck-känslig som min cykeldator är, vilket gör det svårt att manövrera klockan med handskar. Men det kanske inte finns så många klockor med tryck-känslig skärm att välja på?

Har också en vivoactive hr.. (och en garmin 920)
Jävligt nöjd med den.. Enda nackdelen är att den inte visar watt

Garmin har väl precis släppt Fenix 5 i olika versioner. Borde vara värt att kolla på då Fenix 3 är allmänt omtyckt. (Jag har versionen utan hr och är helnöjd.)

Vonpeppe sa:
Har också en vivoactive hr.. (och en garmin 920)
Jävligt nöjd med den.. Enda nackdelen är att den inte visar watt

Finns en separat app på Connect IQ som kan hämta in effekt från olika wattmätare. Har inte testat själv med Powertap P1 eller Tacx Neo men läser man recensionerna så verkar den funga med Rotor, Stages, Tacx Vortex osv.

Länk: https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/38e4c506-b192-4d45-968a-38850c3dfd85

Edit: verkar finnas några andra appar som också kan plocka in effekt. Testade med Tacx Neo precis och den visade effekt på min Vivoactive HR

Senast ändrad:
Jag kör Garmin Fenix 3 HR, och anser handledsmätningen vara en rätt onödig funktion. Visst är det smidigt att kolla vilopulsen när man kliver upp på morgonen (hur bra den nu stämmer), men träna med den är meningslöst.

Den är alldeles för oprecis i mätningen helt enkelt. Visst, den ger en indikation på om man ligger på soffan, tränar A1 (distans) eller kör intervaller. Men vet man inte det ändå?

Lite överdrivet såklart, men för mig räcker det inte till. Tycker mig ha rätt bra känsla för vilken puls jag ligger på, och kräver en klocka som visar på pulsslaget rätt, inte med en felmarginal på 10 slag uppåt och neråt, minst, som handledsmätningen ger...

Det är min åsikt, men kanske fungerar det dugligt om man inte har allt för höga krav på mätningen. Dock ångrar jag inte att jag valde med handledspuls, även om jag kör med pulsbälte jämt då jag tycker den funkar något bättre för att checka av vilopulsen på morgonen, när det inte är några större rörelser eller yttre störningar.
Men till träning, nej tack.

I övrigt är jag väldigt nöjd med Fenix 3. Femman är ju på ingång med lite nya roliga funktioner, kanske kan vara ett alternativ till TS?

Tycker precis som HalvardT att puls via handled inte är exakt nog för att vara intressant/relevant. Chest strap må vara lite obekvämt och bökigt men efter >15 år med pulsband är det inget som stör mig. Precis som andra redan skrivit har handled också nackdelen att klockan inte kan sitta utanpå kläder (vinterhalvåret). Samt problem med alla klockor som saknar riktiga knappar utan istället har pekskärm (FR230= knappar, FR630=pekskärm) som får frispel när det är regn, snö eller svett på skärmen. Min favorit är nog FR25 HRM Large som är billig, ful, plastig, lätt, bra storlek, har pulsband, riktiga knappar, tydlig display med stora siffror, minimalt med lull-lull etc.

Senast ändrad:
Jag tycker att det starkaste argumentet mot handledsmätning är att man får rolig extradata från ex garmins hrm och tripulsband samt att det är bekvämare med klockor som man inte behöver sitta så hårt runt handleden som optisk mätning kräver.

Handledning verkar funka olika bra för olika personer.

Ska göra ett test mellan FR235 med optisk mätare, FR405 med pulsband och min smartklocka med optisk mätning nån gång i närtid, kan vara intressant.

jomper sa:

Ska göra ett test mellan FR235 med optisk mätare, FR405 med pulsband och min smartklocka med optisk mätning nån gång i närtid, kan vara intressant.

DC Rainmaker brukar ju göra jämförande test mellan pulsband och optiskt mätning för ex Garmins HR-modeller och skillnaden är ju inte särskilt stor. Hur exakt pulsmätning behöver man egentligen? Även pulsbanden dras ju med problem med spikar etc.

Jag körde med en Mio Link ett tag. Det är en pulsmätare med ANT+ som man fäster på handleden.

Det var mycket: "Va? Har starten redan gått? Neee. Se här vilken låg puls jag tycker att du har"...
Urval av pulsgrafer från tävlingar med masstart, där pulsen slår i taket mer eller mindre direkt:

mio-link.jpg

Ska du ha något som pålitligt visar korrekt data, välj vanligt pulsband från Garmin.

Senast ändrad:
grondahl sa:
jomper sa:

DC Rainmaker brukar ju göra jämförande test mellan pulsband och optiskt mätning för ex Garmins HR-modeller och skillnaden är ju inte särskilt stor. Hur exakt pulsmätning behöver man egentligen? Även pulsbanden dras ju med problem med spikar etc.

Jo jag brukar läsa hans tester och där brukar det ju som sagt inte vara särskilt stor skillnad. Andra upplever massiv skillnad, så jag blir nyfiken på hur det funkar på mig.

Jag har ett aktivitets armband med optisk mätning (Sony SmartBand 2). Jag har jämfört mätningar med två pulsband och en blodtrycksmätare. Alla låg alltid +/- 3 slag jämfört med varandra. Så just att det är handled bör inte vara problemet.

Mitt band mäter normalt inte kontinuerligt, gissar att optiskt mätning drar en del ström. Det går dock att sätta den till kontinuerlig mätning.

Jag tror inte att SmartBand 2 går att koppla till andra appar, så jag menar inte att en just den är ett alternativ. Jag fick bara uppfattning att några upplever noggrannheten med handledsmätning som ett problem. Sen har SmartBand 2 andra begränsningar som gör att jag vill byta det. Det går tex inte att exportera pulskurvan till fil.

Jag är också ute efter en pulsklocka som kan ersätta mitt SmartBand när det ger upp.

På mig funkar handledsmätningen bättre och stabilare än pulsband, laggar endast nån sekund när man kör intervaller och enda ggr den tappar är om klockan inte sitter fast på handleden och rör på sig. Kör 225 och tror den funkar lite bättre än de nya garmin då 225 har en gummipackning på undersidan klockan som tätar från omkringliggande ljus och håller klockan effektivare på platts dock inga funktioner att ställa in aktivitetstyp i klockan så det får man ändra när man fört över datan. Frun har en 735 som verkar funka helt ok även om det händer nån enstaka gång att den tappar och visar fel på pulsen, 735 är riktigt trevlig i övrigt och ännu mindre och lättare än 225. Kan tänka mig att heffaklumparna i Fenix serien kräver en rejäl åtsnörning för att hålla sig still på armen när man rör på sig, men de klockorna kanske inte är förstahandsvalet vid träning och tävling :-)

NickPick sa:
Stigtramparn sa:
På mig funkar handledsmätningen bättre och stabilare än pulsband

Utveckla gärna!
Alltid haft problem att få dem att inte tappa perioder med slag oavsett modell, placering eller fukt (och raka bröstet är det inte värt). Är inte ensam med problem med pulsband och sen ett par år tillbaka är det för min del löst och dessutom på ett smidigare sätt än med band. Köper man en klocka med optisk hr så kan man ju alltid köpa till band om det skulle visa sig att det inte funkar tillräckligt bra. Är inte bara hur hårt klockan sitter fast utan även hudfärg och behåring som kan påverka funktionen när det gäller optisk mätning vad jag förstått.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp