Jag kör Garmin Fenix 3 HR, och anser handledsmätningen vara en rätt onödig funktion. Visst är det smidigt att kolla vilopulsen när man kliver upp på morgonen (hur bra den nu stämmer), men träna med den är meningslöst.
Den är alldeles för oprecis i mätningen helt enkelt. Visst, den ger en indikation på om man ligger på soffan, tränar A1 (distans) eller kör intervaller. Men vet man inte det ändå?
Lite överdrivet såklart, men för mig räcker det inte till. Tycker mig ha rätt bra känsla för vilken puls jag ligger på, och kräver en klocka som visar på pulsslaget rätt, inte med en felmarginal på 10 slag uppåt och neråt, minst, som handledsmätningen ger...
Det är min åsikt, men kanske fungerar det dugligt om man inte har allt för höga krav på mätningen. Dock ångrar jag inte att jag valde med handledspuls, även om jag kör med pulsbälte jämt då jag tycker den funkar något bättre för att checka av vilopulsen på morgonen, när det inte är några större rörelser eller yttre störningar.
Men till träning, nej tack.
I övrigt är jag väldigt nöjd med Fenix 3. Femman är ju på ingång med lite nya roliga funktioner, kanske kan vara ett alternativ till TS?