Muskelbristning - WTF? Vad göra?

superbrat

Medlem
För några veckor sedan åkte jag på en mindre muskelbristning ett par cm ovanför muskelfästet i knäskålen i den muskel som sitter mitt på låret.

Efter ett par dagars vila och överdrivet knaprande voltaren var smärtan borta och tillsynes svullnaden. Utan att egentligen veta vad det var som hänt, cyklade jag på som vanligt efter några dar.

Allt var sedan frid och fröjd tills för ett par dagar sedan då jag rev upp det igen, denna gång i lite mindre omfattning. Men nu blev jag lite nojjig och gick till en sjukgymnast som hotade med 4-6 veckors vila, vilket rimmade illa med min planering av de närmaste 4-6 veckorna.

Har jag förstått saken rätt så kan en bristning tydligen misskötas/överansträngas och resultera i att man drar av muskeln helt, likt en hälsena - något som inte verkar helt lockande.

Efter lite googlande och snack med polare så skall det tydligen kunna bero på:
- ålder 30+ (jag närmar mig 40 i en alltför snabb takt)
- dålig stretching
- det är en typ av överansträngning / hastig överbelastning

Är det nån annan som har erfarenheter av likande skador och kan sprida lite ljus över hur det löste sig för dig. Det jag vill veta är ungefär:

- Do´s and dont´s
- Typ av träning som hjälper till med läkningen
- Antibiotika/Antiinflammatoriska läkemedel
- Om jag kan cykla på när smärtan är borta?

Till saken hör att svullnaden och smärtan känns inte som så farlig och att det inte är någon stor bristning jag har och att det kanske bara är ett hjärnspöke efter att jag hörde att man kunde slita av muskeln.

Sjukgymnasten jag var hos litar jag inte på för fem öre när hon började berätta om växeltelefonister och skjuksköterskor som hon botat på 50-talet från deras ömmande lemmar. Tips på bra sjukgymnast mottages också tacksamt

HILFE BITTE - just nu känns det som att jag kommer kröka ner mig i 4-6 veckor till ingen större nytta.

Jag är en glad lekman, men de erfarenheter jag har haft av muskelbristningar är att det bara är att låta det läka ut, har för mig att det tar c:a 4-6 veckor beroende på omfattningen givetvis. Jag har dragit av en del av lårmuskeln en gång när jag sparkade efter en boll som befann sig på en annan plats än framför min fot. Under tiden det läker ska man nog ta det lugnt och "lyssna på kroppen" som det brukar heta. De flesta som lyssnar på sin kropp brukar göra det som att "sluta tjata, jag vet att det gör ont!"...

Tja! Bristningar i senor tar upp till ett år tills de är helt bra igen och det gäller då man rehabiliterar på rätt sätt, muskelbristningar tar kortare tid. Lokalisationen du tog upp är precis i gränslandet mellan sena och muskel....Antiinflammatoriskt tar bort smärtan och svullnaden men nu för tiden debateras det om det är bra eller dåligt, det är ju ändå kroppens egna läkningssystem. Vare sig du har ont eller inte kommer alltså muskel/muskelfäste vara försvagat och man ska ta det lite lugnt i den akuta fasen upp till en vecka, sen ska man röra på sig, det är skitbra! Men man ska hela tiden vara noggran med uppvärmning och stretching och att inte överanstränga sig för då hamnar man på ruta ett igen. Ta kontakt med en naprapat så kan de säkert hjälpa till med övningar. Kör hårt!

Senast redigerad av en moderator:
Spelade badminton en gång för flera år sedan och fick en muskelbristning i vaden som gjorde det minst sagt svårt att gå. Rev upp skadan efter 3 månader och det kändes som ett helvete. Det läkte dock och nu tycks det hålla bra. Det tar tid - trist.

Vila från cyklingen ett tag. Kör istället tunga knäböj och teränglöpning. Passa även på att spela lite innebandy och squash på vardagarna.

[seriöst]
Vila och börja sedan försiktigt. Hoppas det läker snabbt så du kan komma ut på vägarna.
[/seriöst}
/J

Tillbaka
Topp