Muskelkramper

• Trådstartare Trådstartare KrampMicke
  • Start datum Start datum
K

KrampMicke

Guest
Muskelkramper
Hej

Jag körde MTB vättern nu i helgen och hade otroliga problem med muskelkramper.
Säj nu inte att jag driker för lite vatten, för jag driker massor. Men ändå får jag kramp efter ca 4-5mil
De känns för jävligt att krampa sig i mål efter 5timmar och vara pigg för utom att man har kraftiga krampor i bena. Alla tips mottas tacksamt

MVH Micke

Muskelkramper
salt? har faktiskt samma problem själv emellanåt,mest i vaderna,brukar stå upp och trampa /sträcka ut några gånger under turerna ..hjälper något.

Muskelkramper
Samma sak hände mig under mtb-vättern igår. Första krampen kom när jag skulle svänga in på stigen bakom skolan...ojädrans vad det tog emot då.
Sen kom kramperna titt som tätt och det var omöjligt att ta i lite hårdare...

Jag laddade upp med massvis med vatten hela veckan innan. Fick höra av en person att det beror på saltbrist.

Läste lite om det idag på nätet då det stod att det kan bero på överansträngning och för dålig uppvärmning, stretching osv...

Man ska tydligen vara mycket noga med att stretcha länge efter varje träningspass.

Muskelkramper
Har haft samma problem och jag har riktigt lätt att få kramp. Krampade i över 1,5 timme på kjellstur i båda lårmusklerna både fram och bak. Inte skönt och tiden blev där efter.

Gick dock in stenhårt för att inte får kramp på mtb-vättern och det lyckades.

Körde följande knep:

1. 1 liter vatten med 2 resorb innan tävlingen.
2. 1 liter vatten med 3 resorb i första vattenflaskan som jag drack upp på de första 2 milen.
3. Drack vatten/sportdryck hela tiden. Totalt ca 7 liter.

Resorb är för den oinvigde ett vätske-ersättningsmedel som ges mot akut uttorkning vid diarré. Innehåller en massa salter och annat som kroppen tydligen behöver. Köpes på apoteket som brustablett för typ 30 spänn.

//F

Muskelkramper
En för låg sadel kan ge mig lite krampkänningar.
Är det förresten inte Energivit som har några Salt/mineral/antikramptabletter? Har dock ingen aning om det funkar..
/Crallan

Muskelkramper
Testa ett kosttillskott med magnesium, det har en bevisat effekt mot kramp (läs: Ät, träna, prestera av Paulun). Mitt val Sport på Apoteket är en lämplig produkt. Kramp är inte roligt!

Muskelkramper
Min erfarenhet är att cyklister ofta "glömmer" stretchningen efter träning. Jämför med friidrottare som kanske stretchar halva träningstiden. Okej, efter ett 4-timmars träningspass kanske man inte vill strecha 2 timmar, men 15 minuter är en bra investering.

Kör hårt och strecha! /G

Muskelkramper
Imorgon är det jag som traskar iväg till apoteket och köper mig en burk Resorb. Tack för tipset BMX. Så jävla less på kramper nu. Har krampat sönder mig i alla tävlingar i år. Jag äter magnesium och dricker vatten. Men inte hjälper det..
/J

Muskelkramper
Tror jag har tagit sådana där Resorb någon gång när jag var sjuk. Brustabletter mot uttorkning. Minns att dom inte var goda. Men men, vad gör man inte för att slippa kramp och kunna cykla!?

Muskelkramper
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror jag har tagit sådana där Resorb någon gång
> när jag var sjuk. Brustabletter mot uttorkning.
> Minns att dom inte var goda.

Bra. Det som är äckligt är oftast bra. ;o)
/J

Muskelkramper
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Muerto skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tror jag har tagit sådana där Resorb någon
> gång
> > när jag var sjuk. Brustabletter mot
> uttorkning.
> > Minns att dom inte var goda.
>
> Bra. Det som är äckligt är oftast bra. ;o)
> /J
>
Bigmollo är jättejättebra!

Muskelkramper
Jag körde med salttabletter på MTB-vättern och lyckades hålla krampen under hyfsad kontroll, vet ej om det berodde på saltet eller om det bara var att jag tog det lugnt när jag kände att krampen var nära.
Lite lättare växlar än normalt och högre kadens istället funkar också.

Muskelkramper
Bananer och grappo är finfint mot kramper, resorb är trevligt också fast det kan liknas vid klimakteriedricka. Egentligen inte en dum idé till oss som svettas ute i skogen.

Edit: Kinintabletter är bra men dom är väl receptbelagda vill jag minnas

Senast redigerad av en moderator:
Muskelkramper
Tack för alla snabba tips.

Nästa är blir de MTB Vättern på 4 timmar utan kramper (hoppas jag)...
Vi syns på stigen.

Muskelkramper
Händer att jag får kramp i spurten hem efter ett hårt pass när man kan dra på på asfalten. Superbra tråd, får pröva några av dessa knep!

Muskelkramper
Resorb är inte så jävla äckliga. Dom smakar apelsin...

Tar dom förövrigt mot bakfylla också och där är dom helt oslagbara.

Muskelkramper
Enervitt har ju tabletter som innehåller magnesium och funkar jätte bra mot kramp! Köp ett rör och ta en tablett varje 1/2-timme så ska det nog lösa sig!!

ENERVIT GT är fruktosbaserade energi- tabletter med citronsmak, framför allt rekomenderade för att motverka trötthet i alla situationer, vare sig det gäller under träning, arbete eller fritiden. Tabletterna innehåller även följande vitaminer: B1, B2 och C, som ser till att kroppen kan jobba effektivt under fysisk aktivitet. ENERVIT GT innehåller även mineraler och salter, bla kalium och magnesium samt aspartat som bekämpar effekten av amoniak, en substasns som bildas i kroppen under fysisk aktivitet och är en av orsakerna till kramp.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp