Mycke pengar på cyklar....

centauri

Ny medlem
Satt & fundera lite hur mycket jag hittills spenderat på cyklar sedan jag på allvar började med MTB & cykling i allmänhet som hobby/träning/livstil?! , Nu har jag återigen brutit mitt egna löfte om att köpa nåt nytt och kom fram till att jag hittills nog minst har lagt ut runt 75000SEK på bara cyklar (exklusive cykelkläder, tillbehör etc) sedan 2001. Det låter väldigt mycket men då har jag då har jag iof haft 9st hojar i min ägo, (f.n 3 kvar) sedan jag började med denna "prylhobby".

Hur som helst så har MTB som hobby dragit iväg i pengar om man tänker efter. Nu är det väl så att jag tjänar rätt bra och inte har ungar & en fru som behöver bidrag, men emellanåt känns det som man verkligen slösar bort pengar. Får väl till viss del skylla mig själv då jag blivit påverkad av tidningar, forum på internet, internetbutiker etc. och därigenom velat prova på olika hojar (både FS & HT) & deras olika design. Jag antar att jag inte är själv om detta beteende om man ser sig runt på detta forum. Samtidigt så kan ju andra köpa dyra bilar, båtar, motorcyklar etc. för lika mycket eller mer så varför bry sig el.? Finns det andra på detta forum som känner igen sig?, kan man bli botad?, eller kommer det att hålla på så här frammåt oxå?

75k på 7 år. inte ens 10k om året. Skulle verkligen inte vilja räkna på hur mycket jag lagt ut men mycket om man bara räknar senaste året (över 70k).

Men är väl skit samma. Huvudsaken är att man inte lägger mer pengar än man har och inte köper en massa onödiga saker utan bara saker som man har användning av.

Tror Bigmollo faktiskt skulle komma med en bra kommentar till det här, vet att han gjort det i en annan tråd där någon frågade om hur vissa kan lägga ut så mycket pengar på cyklar.

Ja hoppas du inte röker också då hade du bränt över 100000 kr på samma tid, där är att slösa.
75 bananer på 8 år är ingenting 780 kr i månaden för en hobby/träning/motion/upplevelse/välbefinnande/må bra känsla/mm mm mm.
Det tycker jag låter som en bra invenstering iallafall.
Man bränner säkert mer pengar på krogen per månad och vaknar upp med baksmälla.

Cyklar och komponenter/uppgraderingar till dessa har väl sedan mitt cykelintresse uppstod i April hamnat på strax under 30k.

Man måste nog ställa kostnaden i relation till annnat. Vissa köper nu bil för över 400' som kostar minst 75' per år i värdeminskning. Andra spelar golf och har kostnader både för utrustning och golvklubbsmedlemsskap. Andra åker på semester till Thailand en gång om året för 50' varje gång.

Om du inte har sprillans ny 400'-kronorsbil, spelar golf och åker till Thailand varje år så är det nog ingen fara.

Ääh, jag har några kompisar som bränner en tusenlapp i veckan vid Black Jack-bordet. Alla pengar som går tillbaks till dig själv i form av bättre fysik är väl spenderade kronor. En 20000-kronorscykel kan du ju rulla runt på tills du tröttnar, och det kan i bästa fall vara livet ut. Naturligtvis byter du slitdelar men ändå - det är inga pengar.

Som jämförelse kan jag berätta att jag pysslade en del med musik för 10 år sedan. Hade grejor för 600000 i vardagsrummet.... och det enda det gav var en osocial personlighet och urfreakad dygnsrytm :-)

Jag har hittils lagt ut cirka 10k + ca 4k i nya delar på mina 2 år som terrängcyklare.
Och jag är 16 år gammal.

Tycker jag inte är så mycket, även om jag har lagt ut 90% utav pengarna själv.

vad ska man använda pengar till om inte till hobbyn som man gillar?
Det är väl det livet handlar om, och det kan man ju inte direkt sätta ett värde på.

Dyrt är väl föresten något som inte är värt sitt pris.

Körde MX innan och tävlade på i och utanför landets gränser. Myckt pengar, javisst. Dyrt... neee.

vill inte räkna på det, men det är troligen väldigt mycket. men som många skriver, så äre rätt ointressant, har vänner osm bränner minst lika mycket, om inte mer på sprit, shots o öl på krogen,trevligt ibland, men själv tycker jag det är mer att slösa med sina pengar. men det är jag det.

det är ju även om några andra skrev. finns sporter o aktiviteter som kostar bra mycket mer. som golf som nån sa. där kostar inte bara utrustningen en hel del, där får man ju betala multum för att ens få utöva den :D eller kolla va hockey kostar i t.ex. stockholm :D

Man blir ju lite mörkrädd när jag tänker på hur mycket jag cyklar och cykelrelaterade prylar. Har laggt märke till att alla mina hobbies är rätt dyra. Men jag har dock inget dåligt samvete över det då jag alltid prioriterar ungarna först, familjen sen och till mig själv. Dessutom så har bade jag och tanten bra inkomster så vi lider inte. Just nu ligger prioritet på hus och det är lite dyrare hobby än cyklar ;-)

Äsch, pengar på hög gör ingen lycklig, men upplevelser gör det!

Jag ångrar inte en sekund allt jag lagt på min hobby när jag tänker på alla fina upplevelser från Åre, Gesunda, Källviken, Oslo och alperna jag har!

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Äsch, pengar på hög gör ingen lycklig, men
> upplevelser gör det!
>
Det där var riktigt bra sagt, ligger en djupare tanke bakom det.

För ett par år sen konstaterade jag att under de första 10 årens cyklande spenderade jag 1000:-/månad året runt i snitt! Nu har jag hållit på i 7 år till...

bättre och satsa pengar på hälsan än på öl, tvspel,nikotin,skräpmat ,, när det blir prat om att man bränner för mycket på cyklar kontrar jag Direkt -vill du ha en fet pojkvän?! funkade förut iaf.
Nu försöker jag komma på någon ny dräpare!

Pengar är till för att användas. Ingen blir glad av pengar på hög.

Dessutom är cykling billigt. Nästan oavsett nivå när man jämför med en hel del andra hobbys/sporter.

Grejen är väl den att det blir mycket pengar på en gång, men sedan är det gratis att cykla (tills något behöver bytas såklart). Jag spelar en del tennis och där blir inte direktkostnaden så stor eftersom ett bra racket kostar 1500 och ett riktigt bra racket kostar 2000 (alltså ingen jätteskillnad jämfört med bra och dåliga cyklar). Spelar man sedan 2-3 timmar i veckan blir det lätt 200-300 i veckan och uppemot 1500 i månaden, bara på att spela. Sedan tillkommer strängningar, bollar etc. som kan vara ganska dyrt. En motionär kan därför utan problem lägga 20000 per år på att spela tennis, inkl utrustning, om han/hon vill, och då får personen ändå inte spelat längre tid i veckan än en happyride motsvarar.

Edit: la till i slutet

Senast redigerad av en moderator:
Det har blivit en del pengar sammanlagt, men ofta kan man ju sälja cykelprylar när man har tröttnat. Värre är det då med alla kläder som "inte direkt" är moderna längre som jag har skaffat, blä. Har också en bekant som nyss köpte nya fälgar till sin Toyota Supra, pris: 50 lax, inte riktigt prisvärt tycker jag :) En kul jämförelse är vad ett cykeldäck kostar jämfört med high performance bil- el. mcdäck, där är det skillnad.

Att köpa cykel kostar pengar, ja. Men cyklar man med den så är det en bra affär iallafall. Billigare friskvård är svårt att hitta.

Pengar får man alltid nya, tiden kommer aldrig tillbaka.

Har en billig racer men sparar till en racer att älska. Den blir inte billig. Det är typiskt mig att när jag ska skaffa en ny pryl (det har t.ex varit så med kameran och hifi-prylarna), så är jag först förnuftig och ser på det prisvärda, men i affären blir jag kär i en pryl långt utanför min budget och får ingen ro förrän jag har den. I övrigt lever jag snålt. Min flickvän är van vid det här laget (och hon är likadan med t.ex ridstövlar).

Hej allihopa förresten, är ny på forumet efter att bara ha läst ett tag!

Vad man har spenderad i riktiga pengarupp genom åren, är nog inte i närheten av vad man har omsatt
totalt med köpa, byta och sälja av beggade och nya saker ..
Sen vad man har fått i pengar (ja det är svarta pengar) när man skruvar för andra (bygga hjul med mera )som oxå ingår i omsättningen .
När man lägger allt det här ihop med välmående och en pilsk kropp med mera, så kan jag nog bara se att man ligger på pluss sidan .

//sven

Ps: Med andra ord vill nog inte exakt ligge ute med vad det är för summa vi talar om ;)P

Själv har jag aldrig tjänat en krona på någonting cykelrelaterat. Det har enbart kostat mig pengar. Men vad gör väl det. Jag är glad som en speleman ändå. Visst det kostar väldigt mycket pengar att köpa cyklar och tillbehör, men om jag inte lagt dem på något cykelrelaterat hade jag slösat dom på annat. Så som bil, sprit, flickvänner eller barn ;)

Ha-begäret är ett evigt hål som aldrig kan mättas. Så jag fortsätter att göda det.

"Du kan ingenting ta med dig dit du går" sägs det. Men själv går jag inte utan cyklar, och dit kanske man kan ta med sig något? Någon som vet?

Det är lugnt -cyklar och tillbehör kostar pengar, men när du väl köpt det där materiella så finns det och är redo att användas, lite kostnader blir det ju på underhåll och uppgraderingar men annars så är det bara att använda.
För min del så får jag mera ångest över sånt som inte är direkt materiellt relaterat till cyklingen, utan till sådant som kostar och kanske skiter sig eller att det inte blir som man tänkt sig...
Sitter just nu och försöker rädda lite tid (med en ny resa) efter att en resa till Kanada sket sig rejält och att jag troligtvis förlorade en massa pengar om jag nu inte lyckas få tillbaka en slant när jag bråkar med Visa och ett konkursat flygbolag :(

/P

Pengar på hög gör ingen glad så bara att handla på! Jag kan själv inte komma på något jag köpt under de nästan 10 åren som jag cyklat som är bättre än mina cykelprylar !

Shit, mitt Mastercard skenar! Ännu mer pengar flög just iväg...

På min gravsten ska det stå: "Jag spenderade det mesta av mina pengar på god sprit, vackra kvinnor och fina cyklar. Resten slösade jag bort."

Mitt maestrocard mår för tillfället rikitgt fint. Men det ska snart ändras, då byts pengar på maestro-card ut mot cykelglädje med maestro-link.

Ligger för tillfället back drygt 3000kr på cykeldelar/cyklar under knapt 2år. Känner mig stolt.

Senast redigerad av en moderator:
Detta är en lika otäck fråga som man ställde sej på det glada 90-talet om hur mycket pengar man la på krogen varje år.... Då som nu undviker jag den frågeställningen både vad gäller cykleriet som krogen.

/JPL

det blir ju lite vad man gör de till.

själv är jag fattig student och glad cyklist med 4 olika hojjar på balkongen. dom har inte kostat mig en krona. jag har totalt gått plus på mitt cykelintresse.

Tillbaka
Topp