.

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
.
C-dale sa:
Jag som trodde att det var en enduro (race)hoj?
Canyons teamåkare tycks ha den uppfattningen.

Det beror väl på vilken typ av banor man kör. För internationell enduro kanske 180/175 mm är gångbart, särskilt som Striven börjar bli lite till åren. Det klassas nog in i det jag kallar "stora berg".

För svenska förhållanden är den så klart helt ok för endurotävlingar också, men i min värld lite för överbyggd. Tror man vill ha något snärtigare för att vara konkurenskraftig i Sverige.

Min uppfattning är att Torquen är byggd för alp- och parkcykling.

.
Joe Barnes körde torque i EWS Chile i början av säsongen kommer jag ihåg, gick inte så bra dock. Sen har det inte gått så jättebra för honom resten av året heller (tror han brukar köra spectral)

Har ingen koll på om de övriga i teamet kört torque i tävling?

.
Bra review! Jag skulle vilja se hur den står sig mot andra liknande hojar typ Nukeproof Mega, Whyte G170, Pole Machine (?) och kanske nya Capra. Finns det någon sådan test? Enduro-mtb testade iof Capra och Torque mot varandra i senaste numret, men det finns ju några till.

.
Efogelberg sa:
Vilka ändringar har gjorts till 2019 årsmodell? Är riktigt sugen på en köttigare cykel men är lite rädd att denna blir lite väl tungtrampad på platten och på stigar.
Det kommer alla cyklar i det här segmentet att vara. Men hänsyn till hur feta vanliga 150mm trail/lätt enduro cyklar blivit har jag lite svårt att se behovet av en sån här för så många. Snarare istället för en riktig dh i så fall. Men det är jag det.

.
Rattnalle sa:
Efogelberg sa:
Vilka ändringar har gjorts till 2019 årsmodell? Är riktigt sugen på en köttigare cykel men är lite rädd att denna blir lite väl tungtrampad på platten och på stigar.
Det kommer alla cyklar i det här segmentet att vara. Men hänsyn till hur feta vanliga 150mm trail/lätt enduro cyklar blivit har jag lite svårt att se behovet av en sån här för så många. Snarare istället för en riktig dh i så fall. Men det är jag det.

Det är väl om man bor så att man har riktigt jäkla köttiga utförsåk utan lift som en sån här hoj kan vara vettig.

.
Min 15-årige systerson kör en Torque. Han har aldrig klagat när han fått följa med till Hellas. Dock så ser jag även grabbar i den åldern som "pendlar" till fotbollsträningar med dubbelkronade DH-cyklar.

.
mikaeljc sa:
Min 15-årige systerson kör en Torque. Han har aldrig klagat när han fått följa med till Hellas. Dock så ser jag även grabbar i den åldern som "pendlar" till fotbollsträningar med dubbelkronade DH-cyklar.

Jo, när jag jobbade i cykelbutik var det många tonårsgossar som prompt skulle ha en dirt att hoja till plugget med oavsett avstånd.

.
Jag kör en hel del utför numera, både med och utan lift, och nu växlar jag mellan två trailhojar och en renodlad dh hoj. Är lite sugen på att sälja ena trailhojen samt dh hojen och köpa mig en canyon torque. Bra spec för ett rimligt pris och snygg som fan. Plus att man rationaliserar lite i cykelparken. n-1 liksom. Vettigt? Eller finns något bättre alternativ i samma prisklass som torque (5.0 eller 6.0 dvs 24-28 tuss..

Senast ändrad:
.
Valhalla_ sa:
Jag kör en hel del utför numera, både med och utan lift, och nu växlar jag mellan två trailhojar och en renodlad dh hoj. Är lite sugen på att sälja ena trailhojen samt dh hojen och köpa mig en canyon torque. Bra spec för ett rimligt pris och snygg som fan. Plus att man rationaliserar lite i cykelparken. n-1 liksom. Vettigt? Eller finns något bättre alternativ i samma prisklass som torque (5.0 eller 6.0 dvs 24-28 tuss..

hade köpt en spindrift ;)

.
trampapådå sa:
Valhalla_ sa:

hade köpt en spindrift ;)

Sugen på en spindrift till våren, tycker den är mer minidownhill är torquen.

.
Jag har en 2018 Al 6 spectral och kör mkt i Göteborg. Köpte en använd 2018 torque CF 9 på rean och den e riktigt nice. Tycker den funkar bra för både stigcykling, hopp och bikeparks. Jag är 180 cm lång och kör medium. Provade en Al 6 i L men den kändes för stor, tung å klumpig för stigcykling.

Senast ändrad:
.
Carl-Johan sa:
Jag har en 2018 Al 6 spectral och kör mkt i Göteborg. Köpte en använd 2018 torque CF 9 på rean och den e riktigt nice. Tycker den funkar bra för både stigcykling, hopp och bikeparks. Jag är 180 cm lång och kör medium. Provade en Al 6 i L men den kändes för stor, tung å klumpig för stigcykling.

Vilken tycker du är roligast att cykla på göteborgsstigar, spectral eller torque?

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp