fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Bilförare har strikt ansvar gentemot mopedister,
> cyklister och gående vilket innebär att de kan
> bete sig hyffsat dumt och ändå få bilföraren
> ansvarig. Dock kan en gående eller cyklist inte
> bete sig hur som helst. Jag har haft en
> arbetskamrat som vart helt friad efter att ha kört
> på en narkoman som vinglade(gående) ut framför
> hennes bil. Jag har läst en artikel för många år
> sedan där en bilist blev friad efter att ha kört
> på två gångtrafikanter som kommit på den brighta
> idéen att klä sig i svarta sopsäckar, till skydd
> för regnet, mitt i natten när de gick på
> väggrenen.
Jag försökte kolla upp lite om det här med strikt ansvar. Eftersom jag är lat av mig kollade jag inte så noga, men min tolkning är att strikt ansvar grundar sig på att fordonsägaren (inte nödvändigtvis föraren?) har ett skadeståndsansvar vid trafikolyckor med oskyddade=oförsäkrade trafikanter automatiskt eftersom fordonet används i trafik och denna typ av olyckor kan uppstå. Har alltså inget att göra om vem som anses vållande i den aktuella olyckan. Om en cyklist cyklar som en kamikaze(stavning??)-pilot rakt in i en lagligt parkerad bil så är ju uppenbarligen cyklisten vållande. Iaf i min värld. Men cyklisten kan fortfarande kräva ersättning för sina skador från bilistens trafikförsäkring, verkar det som (jag är dock inte säker). Är väl egentligen ganska logiskt, för det bör ju alltid finnas någon försäkring som täcker upp när folk får personskador. Frågan är om det går att få ersättning för en kvaddad cykel i ett sånt läge.
Alltså, jag tror att detta med strikt ansvar är en regel för att se till att oförsäkrade trafikanter har ett försäkringsskydd även om de beter sig som idioter och vållar olyckor. Det medför inte per automatik att bilisten alltid är vållande. Som cyklist har man nog ändå samma skyldigheter som alla andra fordonsförare, men visst man kan komma undan med att få nån annan till att ersätta skador om man beter sig som en idiot. Sen om man tycker att det är moraliskt rätt att man kan cykla som en galning och utsätta andra för risk bara för att bilisterna ändå har strikt ansvar är väl upp till var och en. Ganska tragiskt om folk resonerar så. Kom ihåg att i trafiken finns det bara skyldigheter och inga rättigheter (gäller alla trafikanter).
> Själv har jag cyklat på trottaren, mot
> färdriktningen in i en bil där bilisten ansågs
> ansvarig. Det håller jag förvisso med om även om
> jag kan tycka att hon som bilist inte kunde ha
> gjort nått annorlunda direkt pga hur trafikmiljön
> såg ut.
Men här kan det väl vara så att du är vållande men bilisten fortfarande är ersättningsskyldig på grund av strikt ansvar? Dvs felet är ditt, men eftersom du inte har trafikförsäkring så skyddar samhället dig med en lag som skiftar det ekonomiska ansvaret till bilisten.
> Något sådant som att den mest skyddade alltid är
> ansvarig finns inte mig veterligen. Motorcyklar,
> lastbilar, bussar och bilar är helt jämställda i
> det avseendet i trafiken. Dock så är det ju inte
> svårt att se att lagstiftningen tagit hänsyn till
> att cyklister och gående är oskyddade. Vilket jag
> tycker är helt rätt. Bilister kör som idioter
> redan nu när de har i princip allt ansvar, hur
> skulle det då inte bli om de slapp ansvar i en rad
> situationer?
Tycker inte bara bilister kör som idioter. Finns idioter som framför de mest skiftande fordonsslag. Finns också människor som kör bil, mc, lastbil, cykel eller går som inte är idioter. De flesta är nog inte idioter, men det är idioterna som märks mest.
> Huruvida du vill ha skadestånd för sveda och värk
> är upp till dig men jag skulle nog velat haft om
> jag råkat ut för din situation. Där olyckan mest
> verkar ha uppstått pga en slö, slapp och likgiltig
> bilist.
I det här fallet (ursprungsfrågan) så tror jag iaf att bilisten är genuint och tvättäkta vållande. Behöver nog inte ens blanda in strikt ansvar i den diskussionen. Inte får man väl öppna dörren hur som helst utan att se sig för? Verkar helt knasigt. Som någon påpekade så lär man iaf åka dit om man beter sig så när man fått motorstopp på Essingeleden. Samma sak kanske inte gäller på mindre gator inne i stan, men jag tycker nog ändå det känns som samma princip borde gälla. Säg t.ex. om jag stannat vid en trottoar. Inte får jag smälla upp dörren på gångtrafikanter om jag känner för det. Om det var lagligt och jag var sadistiskt lagt skulle jag ju kunna roa mig med att ligga i bilen med dörren lite på glänt och vänta på att någon ska passera förbi varpå jag sparkar upp dörren på personen med all kraft.