Någon som använder Leatt 3DF Airfit?

Lutar åt L/XL ändå. Av den enkla anledningen att S/M sitter åt såpass att det trycker märkbart mot bröstkorgen och ryggen på ett sätt som gör motstånd mot andningen, även när jag har spännena på lösaste. Inte obehagligt när man provar västen hemma i lugn och ro i några minuter. Men tveksamt hur bra det kommer vara under aktivitet i flera timmar... Materialet kanske töjer sig lite men det är alltid en chansning med syntet.

Tänker att man kan frisera ryggskyddet lite försiktigt med mattkniv om det visar sig vara opraktiskt långt. Pga skyddets kilform och att det är fixerat med kardborre bakom spännremmen så borde det ligga på plats ändå så länge man inte skär på sidorna så det blir smalare?
Är ett svårt val. Du är precis mellan storlekar och då är det pest eller kolera ibland.

Jag är 173cm men ryggen mätte jag till 57 cm men osäker om jag gjort rätt. Tror jag ska börja med L/XL som storlek.

Du kan ju fråga Leatt om det finns ryggplatta som reservdel. isf är det bara börja skära!

Annars kanske det är värt att kika på Lite? Lite sämre skydd men passformen är väldigt viktig....

Är ett svårt val. Du är precis mellan storlekar och då är det pest eller kolera ibland.

Jag är 173cm men ryggen mätte jag till 57 cm men osäker om jag gjort rätt. Tror jag ska börja med L/XL som storlek.

Du kan ju fråga Leatt om det finns ryggplatta som reservdel. isf är det bara börja skära!

Annars kanske det är värt att kika på Lite? Lite sämre skydd men passformen är väldigt viktig....
Ja mäta ryggen är meckigt, särskilt om man gör det själv.... jag justerade byxorna så linningen låg exakt över höftknölen så kunde jag mäta från byxkanten, underlättade lite. Nu när jag testar igen får jag allt mellan 50 och 54, apsvårt stå med neutral rygg och mäta samtidigt ? Men ger ju ett hum.

Är inte Lite samma storlekar? Kan ju skilja sig i passformen ändå förstås.

Ja mäta ryggen är meckigt, särskilt om man gör det själv.... jag justerade byxorna så linningen låg exakt över höftknölen så kunde jag mäta från byxkanten, underlättade lite. Nu när jag testar igen får jag allt mellan 50 och 54, apsvårt stå med neutral rygg och mäta samtidigt ? Men ger ju ett hum.

Är inte Lite samma storlekar? Kan ju skilja sig i passformen ändå förstås.

Funderar om ryggskyddet är lite mindre eller identiskt. Synd att leatt inte publicerat manualerna på hemsidan. Ger ju mera guidning i den än på hemsidan då det är bara är längdmått. Borde vara ryggen längd som styr och inte hur lång man är.

Funderar om ryggskyddet är lite mindre eller identiskt. Synd att leatt inte publicerat manualerna på hemsidan. Ger ju mera guidning i den än på hemsidan då det är bara är längdmått. Borde vara ryggen längd som styr och inte hur lång man är.
Verkligen!
Det står ju i häftet ang passform att ryggskyddet ska sitta med ”the lower edge of the back protector ending as close to the base of the spine as is comfortable” och då är det ju L/XL för mig och rimligen för dig med.

Testat airfit-västen på en runda nu med mycket tramp och klättring. Inga konstigheter, ungefär som att cykla med ryggsäck. Dock tyckte jag den satt kanske lite väl löst och hängigt ändå. Borde ev lyssnat på er som sa ta den mindre ? Funderar på om jag ska försöka sy in den till ”M/L” eller ge upp och sälja den vidare...

Oavsett storlekskrånglet känns det som kvalitetsgrejer ?

Har nu fått tummen ur och beställt en Leatt Airfit Väst. Tänkte om jag är nöjd och det sitter bra så köper jag en till fast hela överkroppen. Blev även en IXS FF Mips när spenderar byxorna åkte fram!

Leatt Airfit I L/XL. Ca 173 lång med rygg 51-54 beroende på hur man mäter. Väger ca 75kg. Tycker den sitter bättre och bättre men får bli eldprov i helgen.

4C678ADC-91B0-409C-B1C2-9E4D3169894C.jpeg

F08895D4-3D8E-49DB-9AF2-90550BC5D450.jpeg

kan tillägga att jag är väldigt nöjd med mitt köp. Åker på för varje tur och känns inte i vägen. Får se hur det är i sommar när vi hamnar på >25 grader.

Jag är 180 cm lång, väger 71 kg och fick precis hem Leatt Airfit lite (långärmade varianten) i S/M och L/XL. Nu börjar storleksbryderierna. S/M sitter utmärkt på alla vis men känns för kort i ryggslutet, inte så konstigt när den är tänkt för max 172 cm långa personer enligt Leatt.
Ryggskyddet täcker ryggen bättre på L/XL, däremot sitter hela tröjan onödigt löst i övrigt, axelskydden halkar runt osv. Känns inte heller särskilt lyckat.

Ska prova lite mer innan de returneras, men det lutar åt att prova andra märken, känns inte som att något av dessa skydd blir klockrent. Synd eftersom det verkade schysst med nackskyddskompatibiliteten.

Har förvisso Airfit Hybrid, är 186 och väger 82kg, på mig sitter L/XL bra men tycker ändå att skydden på armarna ”rullar” när man kraschar. Föredrar helt klart skyddsjacka där man kan justera passform enskilt för varje skydd.

Senast ändrad:
Jag är 180 cm lång, väger 71 kg och fick precis hem Leatt Airfit lite (långärmade varianten) i S/M och L/XL. Nu börjar storleksbryderierna. S/M sitter utmärkt på alla vis men känns för kort i ryggslutet, inte så konstigt när den är tänkt för max 172 cm långa personer enligt Leatt.
Ryggskyddet täcker ryggen bättre på L/XL, däremot sitter hela tröjan onödigt löst i övrigt, axelskydden halkar runt osv. Känns inte heller särskilt lyckat.

Ska prova lite mer innan de returneras, men det lutar åt att prova andra märken, känns inte som att något av dessa skydd blir klockrent. Synd eftersom det verkade schysst med nackskyddskompatibiliteten.
Jag kör "väst" varianten. Kanske en tanke om du inte måste ha axelskyddet.

Vore ju en lösning så klart, men samtidigt känns det inte så dumt att ha de axel/armbågsskyden också om jag vill kunna ramla utan att slå mig alltför mycket. Kan så klart komplettera med separata skydd men det vore trevligt att ha allt i ett plagg inbillar jag mig.

Tänkta starta igång denna tråd igen. Såg att leatt släppt nytt för 2022.

Leatt Airflex V22 (finns man/kvinna specefika modeller).
Ca 3000kr för tröjan och "lösa skyddet" 1800kr.

1644491366595.png

1644491386733.png

1644491483852.png

Ser betydligt luftigare ut än tidigare modeller. Lite sugen att köpa fast jag har deras Airfit väst.
Bästa vore ett skydd som man alltid kan ha på sig oavsett temperatur ute.

Det jag inte gillar med deras air-modeller är insidan av skydden som spricker om man crashar lite hårdare. Är ju tanken att de ska absorbera smällen men svårt att hitta som reservdel.

3585808E-8E99-4C81-8FE2-47A8A70B6634.jpeg

Tänkta starta igång denna tråd igen. Såg att leatt släppt nytt för 2022.

Leatt Airflex V22 (finns man/kvinna specefika modeller).
Ca 3000kr för tröjan och "lösa skyddet" 1800kr.
....

Jag köpte en sån här förra året istf en POC-skyddsjacka, som jag hade innan.
Kortfattat, mer användbar och bättre skydd (subjektivt)

Vill bara tipsa att kolla upp.
Det säljs som motocrosskydd.

Bilagor

• BEFBDA98-27DC-4E94-A307-358B1794E47A.jpeg
    BEFBDA98-27DC-4E94-A307-358B1794E47A.jpeg
    53.8 KB · Besök: 92

Känns ganska klumpigt om man inte ska köra park hela dagarna. Men kanske har fel?
Airfit går att trampa runt med på alla utom de absolut varmaste dagarna. Om man får liknande skydd med bättre luft genomsläpp så är Airflex intressant.

Det jag inte gillar med deras air-modeller är insidan av skydden som spricker om man crashar lite hårdare. Är ju tanken att de ska absorbera smällen men svårt att hitta som reservdel.

Visa bilaga 538724
Tror man får leva med att dom går sönder vid en rejälare krash. Är den kompromissen som blir om man ska ha lätta skydd.

Känns ganska klumpigt om man inte ska köra park hela dagarna. Men kanske har fel?
Airfit går att trampa runt med på alla utom de absolut varmaste dagarna. Om man får liknande skydd med bättre luft genomsläpp så är Airflex intressant.
Det är ju såklart en smaksak. Jag cyklar sällan mer än 100höjdmeter per stigning och tycker den ventilerar klart bättre än skyddsjackan. Dessutom är den smidigare på många sätt. Bl a bara att skölja/spola av.
Jag har hittat det som funkar OK för mig, men jag vill ha så mycket skydd som möjligt. Trygghetsnarkomani kanske?

Jag har 6.5-skyddsjackan och det är mer eller mindre samma skydd som 6.5-västen men med armbågsskydd och axelskydd i en jacka istället.

Den är klumpigare och rätt så bulkig men passformen är grym om man bortser från armbågsskydden som jag hade velat kunna spänna åt. För hårdare körning så hade jag tagit 6.5 utan att tveka.

Jag har 6.5-skyddsjackan och det är mer eller mindre samma skydd som 6.5-västen men med armbågsskydd och axelskydd i en jacka istället.

Den är klumpigare och rätt så bulkig men passformen är grym om man bortser från armbågsskydden som jag hade velat kunna spänna åt. För hårdare körning så hade jag tagit 6.5 utan att tveka.
Intressant det du noterar kring arbågsskydden.
Jag bytte till väst från jacka eftersom armbågsskydden på POC-jackan inte sitter/satt kvar när jag kraschade. De gled liksom upp på överarmen.
Underarmarna och armbågarna är där jag brukar smälla i oftast (de gånger det nu händer).
Jag tycker att separata armbågsskydd med väst gör att det blir mindre skador och mer cykling.

Stay safe !

Det är ju såklart en smaksak. Jag cyklar sällan mer än 100höjdmeter per stigning och tycker den ventilerar klart bättre än skyddsjackan. Dessutom är den smidigare på många sätt. Bl a bara att skölja/spola av.
Jag har hittat det som funkar OK för mig, men jag vill ha så mycket skydd som möjligt. Trygghetsnarkomani kanske?
Lite samma. Därför jag kör Airfit och inte Airfit light. Blir inte högre klassning på skydden än så.

Kan ju säga jag har väst varianten av Airfit så är ganska smidig. Fox enduro 3DF armbågskydd som komplement.

2 av de senaste 3 krasherna så var det faktiskt höft och lår som fick största smällen.

Kikat en del på Leatt underbyxor. Någon som testat?

1644582881178.png

Sitter med rejält ont i höften och en order på exakt dessa shorts på väg. (Det var hårt som f-n i slalombacken häromkvällen)

Funderar samtidigt om 4.0-versionen är tillräcklig och kanske smidigare.

Återkommer med rapport i tråden.

Sitter med rejält ont i höften och en order på exakt dessa shorts på väg. (Det var hårt som f-n i slalombacken häromkvällen)

Snabb koll verkar skyddet för svanken vara enda skillnaden mellan 4 och 5.

Kör 5.5 pro HD, lite kortare ryggskydd men rejäla revbensskydd vilket är det jag alltid skadar. Värt att kolla 24MX de brukar ha bra kampanjer emellanåt.

Någon som har tips på body armor som funkar till lite mer kurviga damer?
Väldigt svårt att säga. Bäst att titta på några modeller man gillar. Följa storleksguiden och beställa hem från bikester på faktura för att testa ut.

Finns några dam specifika modeller (airflex som exempel).

Har man nära till en välsorterad butik så kan det vara värt att åka dit.

POC har några modeller som borde funka fint oavsett kropp modell.

Någon som har tips på body armor som funkar till lite mer kurviga damer?

Skulle tro att Leatt modellerna ovan med endast skydd är rätt bra, de som jag och Emil777 tipsar om. De är inga slimmade kroppsjackor utan sitter mer ”över” kroppen. Du spänner så att det känns bekvämt. Beror väl också vad som är användningsområdet. Pocs ryggskydd kan man ju komplettera med en bröstplatta om man vill. Då har man ju en mer flexibel lösning om det är ryggskydd som är viktigast.

Lite samma. Därför jag kör Airfit och inte Airfit light. Blir inte högre klassning på skydden än så.

Kan ju säga jag har väst varianten av Airfit så är ganska smidig. Fox enduro 3DF armbågskydd som komplement.

2 av de senaste 3 krasherna så var det faktiskt höft och lår som fick största smällen.

Kikat en del på Leatt underbyxor. Någon som testat?

Visa bilaga 538845

Jag har de korta och långa men använder mest de långa för att hålla knäskydden på plats. Riktigt grymma, sitter bra och är lätta så man märker inte att man har dom på sig.

Använder dom till cykling, motocross, skidåkning, skridskor och annat där man riskerar att slå sig.

Bilagor

• E2FC221C-5DEF-4A28-A161-E6A19B19096A.jpeg
    E2FC221C-5DEF-4A28-A161-E6A19B19096A.jpeg
    1,020.6 KB · Besök: 94
Jag har de korta och långa men använder mest de långa för att hålla knäskydden på plats. Riktigt grymma, sitter bra och är lätta så man märker inte att man har dom på sig.

Använder dom till cykling, motocross, skidåkning, skridskor och annat där man riskerar att slå sig.
Nice. Rejäla knäskydd! Funderar på endura MT500 knäskydd. De är rejäla men ska gå bra att trampa runt i också.

Hur är storleken på Leatt byxorna? Stämmer storlek guiden?

Large 81-86
X-large 86-91
XX-large 91-96.

Skulle tro att Leatt modellerna ovan med endast skydd är rätt bra, de som jag och Emil777 tipsar om. De är inga slimmade kroppsjackor utan sitter mer ”över” kroppen. Du spänner så att det känns bekvämt. Beror väl också vad som är användningsområdet. Pocs ryggskydd kan man ju komplettera med en bröstplatta om man vill. Då har man ju en mer flexibel lösning om det är ryggskydd som är viktigast.
Beställde ett sånt skydd från leat då får vi se

Nice. Rejäla knäskydd! Funderar på endura MT500 knäskydd. De är rejäla men ska gå bra att trampa runt i också.

Hur är storleken på Leatt byxorna? Stämmer storlek guiden?

Large 81-86
X-large 86-91
XX-large 91-96.

Yes, kör XL och ligger inom rätt mått

Känner att Leatt passar mig perfekt enligt tabell bortsett från cross-stövlarna där jag hade behövt gå upp en storlek. Men har skyddsjackor, skyddsvästar, knäskydd, skyddsbyxor, byxor, tröjor och jackor som sitter perfekt.

Nu har jag provat skyddsshortsen, inomhus, och är överraskad hur bekväma de känns. De sitter väldigt bra och känns relativt svala/ventilerade. Hade fundering på att välja den mindre 4.0-versionen för att de skulle vara svalare och mindre bulkiga. Men dessa är varken varma eller bulkiga tycker jag. De får plats under mtb-byxorna utan att man får "hockey-röv".

Hade jag haft de på mig förra veckan hade jag klarat blåkakan på höften bättre. Skydden verkar "lagom" och sitter på rätt ställen och har rätt storlek.

Jag kommer behålla mina Leatt dbx 5 shorts.
Alla jag Leattprodukter jag köpt är jag faktiskt riktigt nöjd med. Bra grejjer.

Nu har jag provat skyddsshortsen, inomhus, och är överraskad hur bekväma de känns. De sitter väldigt bra och känns relativt svala/ventilerade. Hade fundering på att välja den mindre 4.0-versionen för att de skulle vara svalare och mindre bulkiga. Men dessa är varken varma eller bulkiga tycker jag. De får plats under mtb-byxorna utan att man får "hockey-röv".

Hade jag haft de på mig förra veckan hade jag klarat blåkakan på höften bättre. Skydden verkar "lagom" och sitter på rätt ställen och har rätt storlek.

Jag kommer behålla mina Leatt dbx 5 shorts.
Alla jag Leattprodukter jag köpt är jag faktiskt riktigt nöjd med. Bra grejjer.
Nice! Storleksguiden var korrekt också?

Står i valet och kvalet mellan AirFlex Stealth eller Airfit Lite.

Bättre skydd för framsida med Airfit men undra hur mycket bulkigare/varmare det känns...

Användningsområde när det ska sitta på är hoppa/droppa i Bike Park och liftburet typ röda slingor och vissa svarta men inga monsterhastigheter/race/tävling...

Det som talar mot AirFit är att en bekant är inne på sitt tredje då skydden på armbågarna spricker. AirFlex verkar vara ett annat material, har airflex i knäskydden och dom är grymma tycker jag...

Kör med Leatt Body Vest 3DF AirFit och deras nackskydd DBX 5.5. Inga problem att trampa med skyddsvästen, hade det på mig hela dagen under endurot i Gesunda för ett par år sen.
Sen sitter det alltid på ihop med nackskyddet vid liftburen cykling, tycker det ventilerar bra och tänker inte ens på att det sitter på även vid lite varmare väder.
Kör precis samma setup och jag svettas myyycket, men denna kombon är riktigt skön och sval tycker jag i förhållande till skydd man får. Kör även leatt airflex knäskydd.

Står i valet och kvalet mellan AirFlex Stealth eller Airfit Lite.

Bättre skydd för framsida med Airfit men undra hur mycket bulkigare/varmare det känns...

Användningsområde när det ska sitta på är hoppa/droppa i Bike Park och liftburet typ röda slingor och vissa svarta men inga monsterhastigheter/race/tävling...

Det som talar mot AirFit är att en bekant är inne på sitt tredje då skydden på armbågarna spricker. AirFlex verkar vara ett annat material, har airflex i knäskydden och dom är grymma tycker jag...
Ska du köra park med lift varför tumma på säkerheten?

Förstår man kompromissar när man måste trampa upp.

Körde Airfit (väst modellen) i 34 grader värme i järvsö denna sommar.

Är du osäker så beställ båda på bikester och prova!

Ska du köra park med lift varför tumma på säkerheten?

Förstår man kompromissar när man måste trampa upp.

Körde Airfit (väst modellen) i 34 grader värme i järvsö denna sommar.

Är du osäker så beställ båda på bikester och prova!
Hmm ja jo kanske får bli att man testar bägge ?

Mest kommer den nog användas utan lift i bike park. Typ Isaberg (hopplinjen) och Ulricehamn (Lassalyckan) så en del trampa kommer det att bli…

Det svåra är att testa dom utan att svettas ? så att man kan skicka tillbaka

Hmm ja jo kanske får bli att man testar bägge ?

Mest kommer den nog användas utan lift i bike park. Typ Isaberg (hopplinjen) och Ulricehamn (Lassalyckan) så en del trampa kommer det att bli…

Det svåra är att testa dom utan att svettas ? så att man kan skicka tillbaka
Poc VPD kanske är bättre. Du har den utan på tröjan så går lätt att plocka av. Kan hänga på styret vid klättring och är väldigt luftigt.

Du har ju också denna;
1660207829307.png

AirFlex Chest Protector

Tillbaka
Topp