Någon som använder massagepistol före/efter cykelpass? Erfarenheter?

Nito

Aktiv medlem
Som rubriken lyder.

Funderar på att införskaffa en. Inte för att jag tror att det kommer göra under för återhämtningen men jag är lite nyfiken och priserna för en med hyfsad motor har krupit ned.

bra artikel, tack länken.

TLDR för den som inte orkar läsa hela
Varmare muskler och ökat blodflöde får du av det mekaniska arbete som utförs av masserande händer eller en massagepistol, och det i sig är bra för både uppvärmning och återhämtning. Som forskningen nu visar är massagepistol likvärdig med vanlig massage vad gäller effekter på rörlighet över en led, förutsatt då att båda metoder utförs med samma tryck och under samma tid.

Detta sammanfattar jag på en high level som att du får samma effekt av massage som av pistolen men med den stora skillnaden att pistolen kan användas på egen hand, dvs du behöver inte be din sambo/fru/partner/polare/brody eller en professionell massör göra jobbet.

Jag köpte en pistol efter jag lyssnat på prestera mera. Jag använder den när jag är stel eller känner att nåt måste mjukas upp. Tycker det funkar riktigt bra.

Mer feedback.. tänkte handla någon för ca 1500kr går sporadisk till massör för vader och lår. En sån här kanske duger lika bra?

vi har en billig massagekudde med roterande bollar i och den är brutal nog att få mig att skrika om jag kör den hårt på vaderna. Lättare att använda än en pistol tycker jag eftersom den går att lägga ner eller mot soffans ryggstöd och luta delar av kroppen mot. Går ju att komma åt t ex mitt på ryggen med. Om den tekniskt sätt är lika bra vettefan dock.

Köpte flowgun go men lämnade tillbaks den ganska omgående då jag väldigt lätt får vita fingrar av vibrationer. Dom hade (har?) lång testperiod med pengarna tillbaks om man inte var nöjd.
Tänkte inte alls på det när jag köpte den. Tror inte någon annan hade funkat bättre för mig heller

Jag har denna, och lyckades häromveckan ge ena vaden så mycket stryk att jag hade känningar i en vecka efteråt... 559 SEK. Så lite varning för att det går att misshandla sig själv om man inte tänker sig för!

Mer feedback.. tänkte handla någon för ca 1500kr går sporadisk till massör för vader och lår. En sån här kanske duger lika bra?
Köpte en generisk massagepistol från Amazon som hette Aldom något som inte finns listad längre ser jag. Ser ut som denna fast annat märke då. https://www.amazon.se/dp/B08X3T4WMS...qid=1662296031&sprefix=aldom+m,aps,158&sr=8-3

Använt i stort sett efter varje tungt cykelpass på kvällen innan läggdags 1-2 minuter per muskelgrupp och ibland som uppvärmning cirka 20 sec per muskelgrupp. Upplever det iaf som skönt och känner mig inte riktigt lika mör dagen efter. Gick ffa efter slagdjupet och inte hur många slag i minuten den kan vibrera. Batteritiden har blivit klart sämre på ett år men har använt ofta. En dyrare modell håller säkert längre och man kan nog trycka på mer innan motorn säger ifrån men för mig som rekreationell cyklist duger den fint. Om den går sönder kommer jag nog införskaffa något som har mer ergonomiskt handtag dock.

Tillbaka
Topp