Någon som arbetar som Cykelbud?

Wasterboy

Ny medlem
Är sugen på att försöka hitta ett jobb som cykelbud. Är det någon som arbetar eller har arbetat som det och kan ge mig lite info om hur det är och vilken typ av fysik som krävs? :D

/Daniel

Har varit. Slutade för två år sedan. Hade då kört i 4 år. Tips?? Ja.. några bra kläder för alla väder, en bra väska. Cykel m bra bromsar då det titt som tätt behövs. Och fri tillgång till mat för du kommer att höja din förbränning rejält och ständigt vara hungrig. / o

Hej,
Har jobbat som cykelbud och som dispatch (den som sköter radiokommunikationen med cyklisterna). Det gjorde jag på GrönaBudet i Stockholm under mitten av 90-talet. Men jag tror att kraven på en budcyklist är ungefär detsamma idag.

Är du hyfsat tränad så kommer din kropp att anpassa sig till de fysiska belastningarna. Det handlar mera om att ha rätt inställning, att ha "idrottsmannens psyke". Föreslår att du provar några dagar. Du märker snabbt om du trivs att arbeta i trafiken och om ditt lokalsinnet är det rätta. Att köra mer än 4 hela dagar/vecka kan vara tufft vintertid. Det är ett riktigt kul jobb som jag absolut rekommenderar. Det finns bara en nackdel, som cykelbud blir du inte miljonär. Det är mer som betald träning.

Hillis

Håller fullkomligt med föregående talare. Du behöver inte alltför mycket fysik (två-tre månaders jävlaranamma och du har fått upp fysiken ordentligt) eller lokalkännedom (ge det en månad och du kommer känna till stammisarna och de flesta andra gator) så länge du har viljan.
Du kan stå för allt eller inget av utrustningen beroende på vilken firma du jobbar för, och lönen är (som Hillis sa) kanske inte alltför mycket att jubla över. Har du dock haft en bra månad så känns det inte helt fel när det trillar in ca. 20 000 på kontot. Som rookie kommer du dock landa någonstans kring tiotusenkronorsstrecket.

Det sker fö. en nyrekrytering (och dom tänker ersätta dom som går med lika många nya, vilket verkar lite korkat), så scanna arbetsförmedlingen och håll ögonen öppna så kanske du får in en fot.

En sak jag undrat:

( snitt där det är applicerbart )

Hur många mil cyklar man en dag?
Hur många leveranser har man
Om vi tar Stockholm som ex, är det inom tullarna som cykelbuden håller sig eller vad är det för zoner som gäller?

20k... Då kanske man ska sadla om ifrån underbetald datamupp till cykelbud ;)

Jag tog i för lite när jag skrev "en bra månad" 20 000 är en väldigt jättedödsbra månad.
Nu när Jojo mfl. försvinner kommer det tekniskt sett säkert vara mer möjligt då dom ersätts av rookies, men för den skull inte lätt. Handlar en aning om flyt med jobben också.
Skaffade faktiskt en cykeldator för en vecka sedan av just den anledningen att jag heller inte hade en aning om hur långt man cyklar på en dag. Nu såhär innan skolorna startat och folk fortfarande tar ut relativt mycket ledighet är det lite för tidigt att säga, men idag så rullade jag strax över 90km, vilket jämfört med tidigare dagar är en stegvis ökning. En gissning är att snittet ligger på eller strax över tio mil om dagen.
En bra dag i allmänhet är trettio bud. En bra dag idag är 20 eller mer.
Stockholm delas upp i (när det kommer till att sitta på kö och vänta jobb) Söder, Kungsholmen och Stan. Stan är allt från västra vasastan (karlberg) till Blockhusudden (Bara geografiskt sett. Som längst praktiskt kommer man bara till frihamnen typ), Norra djurgården till Skeppsholmen.

Ruff

Är det hög personalomsättning i branchen? Ålder och könsfördelning på de som jobbar? Verkar kul jobb, iallafall på sommaren. Slaskiga kyliga vinterdagar med tät trafik och en miljon rödlysen, tveksamt.

Medelåldern är runt 20 och strax över, och snittet på tiden man arbetar är två år. Självklart finns det de som hänger kvar mycket längre, men det är just vintrarna som tar knäcken på en, efter X antal sådana så lägger man ned.
Det är också fler killar än tjejer, men som det ser ut nu så ´kämpar dom för att få in lite fler tjejer.

Vintrarna suger nog fett. Räcker nog för mig att pendla till jobbet. Men, fram för fler snygga cykelbudstjejer i stan. Det piggar ju alltid upp att se en cykelbudsbrud på rull ;-)

Det är höstarna som är bäst fram till jul, kylan och snön är inget stort problem så länge det finns att göra när det blir lite stiltje i januari finns det tid att tänka på annat än bud och då kommer funderingarna kring snö, kyla och ett varmt bali. Jobba för en fast lön och byt firma då du har koll på stan, de flesta provisionsbaserade löner hamnar typ på fem papp för en färsking medans de få med fast lön måste ligga runt sexton iallafall.

Kalle b: Är du säker på dom där siffrorna? Första månaden för mig landade nånstans runt niotusen, och det finns dessutom en minimilön (som man aldrigaldrigaldrig uppnår, och gör man det så innebär det säkert att man får sparken väldigt snabbt) som efter skatt är ca. 7500.

Jobbar inte längre, men jag kämpade en del år...

thomaz skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak jag undrat:

> Hur många mil cyklar man en dag?
Beror på företag... Tror att jag nån gång räknade ut strax under 10 mil/dag under knappt fyra år. Men från 6-7 till 15...

> Hur många leveranser har man
Sämsta dag var 1 (en!) mitt i sommaren. Pers. rekord är dryga 50...

> Om vi tar Stockholm som ex, är det inom tullarna
> som cykelbuden håller sig eller vad är det för
> zoner som gäller?

I stort sett ja, med lite undantag...

> 20k... Då kanske man ska sadla om ifrån
> underbetald datamupp till cykelbud ;)
20k på kontot är inte sååå många som får, så ofta... Sen ska du komma ihåg. Det är ren provisionslön. På sommaren när det är dött, då gäller det att ha pengar undastoppade.

Hur många budfirmor är det som tillhandahåller cyklar och kläder? Jag funderar en del på att börja som cykelbud men om jag måste använda min egen cykel så måste jag nog köpa en ny och det känns inte så lockande (ekonomiskt menar jag, givetvis lockar det på alla andra plan)

Sköter ni som budar all service själv eller låter ni någon cykelbutik sköta om det?

Funderar också att börja när jag har fyllt 18, men jag går ju i skolan så om man kan jobba på lov så hade det varit bra? Under sommarlovet innan och efter semestern borde ju kunna gå, men går det att få tillfälliga jobb? Borde ju funka eftersom lönen bygger på provision.
Någon som vet vilka budfirmor i göteborg som är bra att jobba för? Känner bara till Box...

Vilka som tillhandahåller cykel är en lurig fråga eftersom man sällan jobbar för själva budfirman utan för en åkare.(Det finns alltså undantag)
Men jag tror att det är relativt safe att säga att det bara är på BOX och PEX här i Sthlm numera...

Wasabi: Att jobba på lov är knepigt om man inte har jobbat tidigare. Delvis för att det tar ett tag att lära sig jobbet, så det är inte så intressant för en arbetsgivare att ha nån ute som ínte kommer hinna lära sig innan han försvinner igen.
Som du säger bygger lönen på provision, så att du ska komma in å jobba när dom som försöker leva på det knappt får nån lön är nog inte så poppis...

Det är ju nämligen så att dom som trampar alltid tycker att för många ska dela på buden och trafikledaren alltid tycker att det är för få som trampar för långsamt! ;-)

Men lycka till båda två om ni vill testa, det är faktiskt ganska kul(ett tag)!

Ibland är jag grymt sugen på att söka. Fast jag är väldigt dålig på att hitta i Stockholm så det känns lite läskigt, jag kan nog namnet på tre gator eller så. Skulle det funka ändå, med hjälp av kartor?
Måste man stressa en massa eller går det vara laglydig och stanna vid rött osv?
Vad gör man när man väntar på nya körningar?

Kan du huvudgatorna, stadsdelarna och har ett hum om hur stan ser ut, samt kan läsa en karta så klarar du dig nog. Det finns ingen som e så snabb på att slå i en karta som ett rookie-bud!:-P

Vad gäller stressen... Det är lite paradoxalt; Man är som mest stressad i början, innan man har riktig koll. Men det är inte förrän man har riktig kolla man kan börja pressa hårt utan att vara nära döden VARJE gång man blåser ett rödljus... Med tiden blir man ganska bra på att se "linjerna" genom trafiken, och vad andra kommer göra, tillsynes helt plötsligt.
Den stressen som till slut fick mig på knä är att man inte riktigt vet hur mycket pengar man får i slutet av månaden och att mna inte kan styra helt över det, eftersom man är beroende av att trafikledaren ger en jobb.

Vad gör man mellan jobben? Beror på årstid och person, men generllt sett: inte mycket!

trots att jag är gammal gubbe lockas jag ibland av idéen att prova köra som cykelbud bara för att nån gång ha gjort det. fast firmorna kanske inte vill ha bekväma fabröder som bara vill jobba då de vill. har ju annat jobb, men det kan jag styra det liiite, så det finns luckor. nån gubbe därute som extraknäcker som bud?

robbanf: Jag hade bott i Södertälje i tjugo år när jag hamnade på Box. Jag kunde inte mer än de största gatorna (vilket man om inte annat kan lära sig på en kväll om bara viljan finns) och var tvungen att stå med kartbok för att lista ut vad som egentligen var vad av Norrmalmstorg, Stureplan och Odenplan.
Med andra ord inga som helst problem!

På övriga punkter så håller jag med Freeskier Man lär sig successivt att klämma sig igenom vid rödljusen innan man en vacker dag blir tagen av polisen, för att sedan börja om med att våga. Man är aldrig så feg som efter att ha fått en böteslapp (eller möjligen en förbannat ordentlig vurpa)
Och mellan jobben försöker man sova, läsa City/Metro eller snacka skit med andra på kö. Hade tänkt ta med mig min gameboy eller en bok någon gång, men jag har hittills inte blivit SÅ uttråkat så att jag verkligen känt att det behövts. Finns alltid någon att prata med vid Stureplan/Sahlénhuset.

Superape: Ingen gubbe som 'extraknäcker', däremot en slitvarg på en bit över 40 som mig veterligen har hållit i +12 år. Gubbighet behöver alltså inte vara ett minus.

Okej, det låter bra. Jag kan läsa karta bra och har rätt bra lokalsinne (norr och söder och det) så det borde inte vara några problem.

Är alla cykelbud kompisar oavsett firma så man kan snacka med vem som helst eller finns det nån rivalitet mellan dom?

Undrar hur det känns efter första veckan, man lär nog vara rätt seg i benen...

Finns ingen som helst anledning till rivalitet. Om marknadsföring och kundraggande sköttes av cyklisterna själva så kanske det hade varit annorlunda, men som det är nu så är vi ju ett gäng som gör exakt samma jobb, bara att vi har olika företagsnamn på kläderna (På Box ligger fö. cyklarna på samma kanal på radion som MCbuden, vilket leder till att man har en hel del gemensamt med dom också). Så huruvida du kommer överrens med dom andra buden är helt upp till dig själv.
Jag har heller inte märkt så mycket översittarfasoner (att racka ned på rookies eller folk som inte kan så mycket om cyklandet, dit jag väl får räkna mig) utan det är en skön stämning överlag. Utöver det så blir det också en hel del krogkvällar och gettogethers (oavsett budfirma eller typ av tvåhjuling)

Senast redigerad av en moderator:
Tyvärr är jobbet jekyll länkar till ovan redan tillsatt så där blev det inget. Om någon känner till nån ledig tjänst så får ni gärna meddela mig.

>nån gubbe därute som extraknäcker som bud?

Det nämndes en medelålder på 20 i tråden. Jag är dubbelt så gammal
och har nu budat ett halvår i Göteborg. Man måste ha cyklat en del
innan förstås, men efter ett par veckor vänjer sig kroppen.

Det är nog ganska olika mellan arbetsgivarna. På PEX i gbg har vi
timlön, jobbar 8h / dag och får (låna) cyklar av jobbet. De andra
budfirmorna som har cyklister heter Box och PickUp. Totalt är vi ett
dussin i stan. Hang outen är Kopparmärra och 7Eleven på Västra Hamngatan.
Bara att komma fram och fråga. Ingen (märkbar) rivalitet mellan buden.

Att gå in och extraknäcka tror jag är svårt/omöjligt om man inte tidigare
varit heltidare. Man brukar alltid börja med att cykla med ett bud under
en dag för att få känna på hur det är innan man börjar jobba.

/johan

cyclepro skrev:
> Har varit. Slutade för två år sedan. Hade då kört
> i 4 år. Tips?? Ja.. några bra kläder för alla
> väder, en bra väska. Cykel m bra bromsar då det
> titt som tätt behövs. Och fri tillgång till mat
> för du kommer att höja din förbränning rejält och
> ständigt vara hungrig. / o

Kläder ska väl arbetsköparen stå för?
Väska ska väl arbetsköparen stå för?
Cykel med bromsar ska väl arbetssköparen stå för?
Bränslet att driva fordonet ska väl arbetsköparen stå för?

Johan S skrev:
> Kläder ska väl arbetsköparen stå för?
> Väska ska väl arbetsköparen stå för?
> Cykel med bromsar ska väl arbetssköparen stå för?
> Bränslet att driva fordonet ska väl arbetsköparen
> stå för?
>

Du glömde:
"Att utföra själva arbetet ska väl arbetsköparen stå för?" :-)

/Magnus

Hur gör ni med cykeln när ni levererar, ta med in eller låsa fast?
Hur mycket får godset väga?

"som cykelbud blir di inte miljonär". Haha...ja, det gäller ju kanske inte minst om man jobbar på en viss firma, haha. Eller hur Hillis?

Jag körde för en firma för fyra år sedan...då lassade de på en hur tunga bud som helst, jag fick till exempel köra en massa fullproppade pärmar för en fucking revisor. De kör nån töntig grej som skall vara macho eller nåt, men får man sånt skit kan man be dem att beställa taxi, så gör firman det. En kollega fick cykla med en julgran över västerbron, haha. Sen var det några muppar på nåt stammis-ställe som beställde pizza flera gånger och det känns ju inte så kul att behöva traska med cykeln för att man kånkar på 7 pizzor. Men när det upprepades var jag förberedd och lade ner alla pizzorna i en svart sopsäck som jag langade upp på disken....därefter beställde de pizzabilbud. Nån jävla måtta får det ju vara, hoho.

Fredro skrev:
> > Hur gör ni med cykeln när ni levererar, ta med
> in eller låsa fast?

Beror på var osv, använd omdömet! ;-)

> Hur mycket får godset väga?
>
Hur mycke vill bära?
Dom flesta ordermottagare e bra på att avgöra vem som ska köra vad. Men två A4 kartonger kör man ibland...
Man får avgöra lite själv på plats om man klarar det eller inte, se förra svaret!

Guldragge: Beställa taxi? Du körde alltså på GB... Nuförtiden finns det inga rena cykelbudfirmor i stockholm, så får man inte med det skickar dom fram en bil.
Jäklar, nu kommer det fram lite minnen om GB... HAHAHAHAHAHAHAH julgran....HAHAHAHA

Tillbaka
Topp