Någon som arbetar som Cykelbud?

Wasterboy

Ny medlem
Är sugen på att försöka hitta ett jobb som cykelbud. Är det någon som arbetar eller har arbetat som det och kan ge mig lite info om hur det är och vilken typ av fysik som krävs? :D

/Daniel

Har varit. Slutade för två år sedan. Hade då kört i 4 år. Tips?? Ja.. några bra kläder för alla väder, en bra väska. Cykel m bra bromsar då det titt som tätt behövs. Och fri tillgång till mat för du kommer att höja din förbränning rejält och ständigt vara hungrig. / o

Hej,
Har jobbat som cykelbud och som dispatch (den som sköter radiokommunikationen med cyklisterna). Det gjorde jag på GrönaBudet i Stockholm under mitten av 90-talet. Men jag tror att kraven på en budcyklist är ungefär detsamma idag.

Är du hyfsat tränad så kommer din kropp att anpassa sig till de fysiska belastningarna. Det handlar mera om att ha rätt inställning, att ha "idrottsmannens psyke". Föreslår att du provar några dagar. Du märker snabbt om du trivs att arbeta i trafiken och om ditt lokalsinnet är det rätta. Att köra mer än 4 hela dagar/vecka kan vara tufft vintertid. Det är ett riktigt kul jobb som jag absolut rekommenderar. Det finns bara en nackdel, som cykelbud blir du inte miljonär. Det är mer som betald träning.

Hillis

Håller fullkomligt med föregående talare. Du behöver inte alltför mycket fysik (två-tre månaders jävlaranamma och du har fått upp fysiken ordentligt) eller lokalkännedom (ge det en månad och du kommer känna till stammisarna och de flesta andra gator) så länge du har viljan.
Du kan stå för allt eller inget av utrustningen beroende på vilken firma du jobbar för, och lönen är (som Hillis sa) kanske inte alltför mycket att jubla över. Har du dock haft en bra månad så känns det inte helt fel när det trillar in ca. 20 000 på kontot. Som rookie kommer du dock landa någonstans kring tiotusenkronorsstrecket.