Någon som känner igen knäskadan?

pyre

Ny medlem
Jag har fått problem med mitt knä och det verkar inte gå över trots vila och diverse salvor. Från början kom smärtan mitt på knäskålen men har nu förflyttat sig till övre insidan av knät. Vilar jag 1-3 veckor så försvinner smärtan helt och återvänder i princip efter en timmes cykling och den blir alltid värre dagen efter. Då kan jag få rejält ont när jag går i trappor och knät känns instabilt och ger ifrån sig lite knak när jag böjer på det.

Jag slog i knät ganska hårt i ett klippblock i somras men kände ingen smärta efter den sedvanliga "aj-satans-helvete-ramsan" sen kan jag eventuellt ha vridit knät vid ett annat tillfälle men kan inte alls säkert säga att något av detta ligger bakom skadan.

Finns det någon som haft något liknande och har en idé om vad detta är? Jag har bokat tid hos läkare för undersökning men det är först om två veckor så jag vill undersöka lite på egen hand. Vad för behandling och hur lång rehab kan det bli på detta om nu någon vet vad det är för sorts skada? Just nu känns mitt deltagande i SUB 9 högst osäkert :/

Jag tror inte det är så enkelt den här gången, tyvärr. Jag har rullat runt 1000 mil med samma sadelhöjd utan att få ont. Det är först efter jag slog i knät det började.

Är du säker på att smärtans uppkomst är relaterad till klippblockshändelsen? Kan det vara så att det bara råkade dyka upp precis i den vevan? Ibland kan knäproblem försvinna med ordentligt stretchande, men det där knakandet tycker jag låter oroväckande och jag misstänker att du nog får avvakta läkarbesöket och hoppas att det kan ge klarhet i problemet.

Kan du bedriva någon annan form av träning, t.ex. simning utan att få problem? I så fall kanske det kan vara ett sätt att åtminstone hålla igång hjärt-lungmaskineriet lite tills du kan komma igång med cyklandet igen.

I mina öron låter det som om du fått en skada invärtes på ditt knä vilket nu i efterhand har skapat en broskbit, vilket den kan ge upphov det det där ljudet du upplever.
Smärtan i samband med detta är att broskknölen ligger emot någon nerv alt. muskel.

Råder dig till att uppsöka läkare för att få detta kontrollerat t ex via röntgen.

Har en bekant som krascha med sin MC för ett par år sedan. Ont i båda knän vid krasch, försvann efter en tid men kom tillbaka efter ca 1 år och då fick man operera bort broskbitar från insidan av knäskålen.

pyre skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har fått problem med mitt knä och det verkar
> inte gå över trots vila och diverse salvor.

Det kan mycket väl vara så att du har fel inställningar på cykeln, och även fast du vilar och blir bra igen så återuppstår dom när du sätter dig på samma gamla cykel igen.

En bodygeometry-fit? kanske vore bra? Cykloteket erbjuder en sådan för 1800 spänn eller vad det nu är det kostar, det tar nån timme eller liknande. De ställer in sadelhöjd, sadelvinkel, sadelposition, styrets höjd, styrstammens längd(rekommendationer antar jag), klossarna under fötterna som gör en hel del för knäna... Dom kompenserar alla inställningarna mot dina mått och hur pass smidig du är, ett ben kanske är längre än det andra och då fixar dom inställningar för detta etc. Rätta inställningar på cykeln hjälper både dig att effektivisera varje tramptag men även så att du inte sliter ut knäna i onödan med en sne knärörelse etc. Jag är själv intresserad även ifall jag inte känner av några kroppförslitningar.

Läs mer här: http://www.cykloteket.se/CM.aspx?CMID=90

GoranS, det är det som är problemet, jag vet inte om det var den händelsen som utlöst detta men det är det enda jag kommer på som kan ligga bakom.

JockeS, det var intressant. Din teori är exakt samma som jag själv har. Eftersom smärtan vandrat från mitten på knät till insidan så kanske broskbiten har flyttat sig och kilat sig fast på just det stället. Hur lång rehab hade din kompis efter den operationen?

STIZZE, det är med 99% säkerhet inte inställningsrelaterat, det är svårt att förklara men jag känner att något är trasigt i knät och smärtan kommer när jag böjer knät, alltså även utanför cyklingen.

jag tror att det handlar om en kombination av överansträngning och stelhet + ev lite obalans i muskelstyrka. jag hade liknande problem efter en månads uppehåll i somras. försökte ta det lite lugnt i början (om ont = sluta direkt), lätta växlar och överdriven stretching (rumpa, baksida/framsida lår, utsida lår). är något starkare i ena framsida lår och det tänkte jag försöka bota i vinter på gymmet.

// R

pyre skrev:
-------------------------------------------------------
> STIZZE, det är med 99% säkerhet inte
> inställningsrelaterat, det är svårt att
> förklara men jag känner att något är trasigt i
> knät och smärtan kommer när jag böjer knät,
> alltså även utanför cyklingen.

Det kan va trasigt p.g.a inställningarna, så uteslut det inte. Men du känner bäst själv, konsultera dock en sportläkare med erfarenhet av cyklister för bäst svar.

Hade samma problem med mitt vänstra knä kunde inte cykla mer än ca en halv timme innan det blev sjukt. Värst är det om det blir kallt. Men om jag har varmt om knä och så har jag bytt till crankbrothers pedaler och stretchar lårmuskeln så har smärtan försvunnit!

Knän är jordens sämsta uppfinning, trots tusentals år av evolution.

Jag dras själv med knäproblem sedan ett ultralöpningslopp förra året. Efter loppet så har jag kört hela vårdkedjan, med Artrokliniken, sjukgymnastik, naprapater etc. Jag är dessvärre inte helt bra i mitt knä men det är bättre än för ett år sedan. Min knäskada påminner lite om din men det är omöjligt att fastställa vad det är utan en fullständig utredning med exempelvis magnetresonans och annan kunnig personal.

Det man kan säga är att om knät inte hakar upp sig eller låser sig så borde det inte vara en helt söndertrasad minisk, vilket är bra, om det däremot rasslar och är instabilt så kan det vara bråskbitar som lossnat. Operation blir inte alltid bra utan det bästa är i de flesta fall att börja med ett riktigt rehabprogram (efter utredning givetvis) och börja stretcha riktigt - framförallt hamstringmuskulaturen. Jag är själv otroligt stel och försöker stretcha så gott jag kan och skulle jag inte göra det så skulle jag ta mig fram i gipsvagga.

En annan sak som jag har märkt är att kroppen har en tendens att lura ens egen diagnostik. En smärta i exempelvis höften kan ha att göra med just ett trasigt knä på grund av att kroppen kompenserar muskelanvändning för att avlasta det trasiga (ömande) området. Så det är alltså viktigt att ha ett öppet sinne var problemet sitter så att man inte fixerar sig vid att det just är knät när det kanske kan vara en låsning ryggslutet. Knäskålen kan också upplevas som att den sitter i fel position och att det knakar från den just på grund av att exempelvis höftböjaren är dåligt stretchad och att detta påverkar knäskålens position. Så mitt tips efter att ha snurrat i den där karusellen är att titta på alla tänkbara stretchövningar för löparknä, hopparknä och hamstring samtidigt som du går till din lokala vårdcentral där du ser till att beskriva din situation för allmänläkaren på ett så bra sätt som möjligt. Visa att du är så pass insatt att han eller hon aldrig kommer att kunna dribbla bort dig och kräv en remiss till en idrottsläkare. Vitsen med remiss är att det blir mycket billigare att gå via vårdkedjan än att gå direkt till en idrottsläkare (som iofs tar kortare tid).

Lycka till!

Det är svårt med knäproblem,jag har själv ont i det vänstra knät, och smärtan vandra lite, så det blir lite defust så som du beskriver ditt problem, hur gammal är du? man behöver inte vara gammal för att få Artos det kan vara det du har.

Hej.
Jag är precis hemkommen från en korsbandsoperation och jag måste säga att jag känner igen symptomerna. I mitt fall var det en sträckning i knät under en fotbollsmatch som gjorde att det främre korsbandet slets delvist av. Jag kände instabilitet i knät samt att det smärtade när jag översträckte och knackade då den trasiga delen kom i kläm i knät. Men jag hoppas inte det är detta för din skull. utan något enklare som en överansträngning eller någon irritation.
Men det enda säkra sättet att veta detta är med magnetrönteg och i värsta fall en artroskopi (så fick jag reda på den slutgiltiga domen över mitt knä) då magnetröntgenanalysen var inte 100%.

Lycka till iaf.

Får tacka för alla svar och idéer. Jag känner igen en del av det du skriver, floors. Om jag lyfter knät i högläge och sedan släpper ner det så knakar det till 2-3 ggr i ryggen låter det som, så det kan säkert vara något av det som spökar.

andersen, jag är 31 år så man får hoppas att jag har ett par år kvar än :-) Är väl bara att invänta läkarbesöket antar jag och hoppas på att det är något relativt simpelt.

Med extra reservation för min extrema okunskap:

Men det låter på din beskrivning som brosk, som många redan varit inne på.

Brorsan kraschade knät i en betongsugga på cykel i 50 knyck för en massa år sedan. Smärta, instabilitet och knak dras han fortfarande med och den stora orsaken var just broskbitar bakom knäskålen. Operation ett par vändor för att få bort dem.

Din smäll låter just inte lika jävlig som hans, då han gick med gips och jävelskap ett halvår eller något, men likartat verkar det likväl.

Tillbaka
Topp