Förvånande vilken negativ syn många har om elcykel/emtb. haha
Om det är bakåtsträvande, jantelag eller typiskt "svenskt" vet jag inte men sorgligt är det iaf!. NVV tolkning är lite som drönarbeslutet i vintras, helt åt helsike naturligtvis men här är även en del av folket emot vilket är konstigt.
Förstör miljön....om det är något som förstör så är det all form av åkande. Skulle gärna vilja se dokumenterade effekter av emtb i skog. Om det nu är så (som det påstås) att fler ger sig ut....jag då är det ju bara bra men det är inte elcykeln som är problemet, det är åkandet.
Har provat emtb och har nu beställt en. Vilket underbart fordon. Perfekt o pendla med, ultimat för att dra cykelvagn långa sträckor/uppförs, roligt på stigen när det blir brant mm mm. Det som är härligt är att den hjälper ju till! Man kommer längre utan att svettas ihjäl. Visst det går även bra utan en elmotor...men det gick även bra att kriga med pil och båge förr i tiden...saker utvecklas.
Märkligt att många här och på andra håll ska haka upp sig på tolkningar om att det är en "motor"cykel. Pinsamt. Det är en cykel punkt.
Kan inte påstå att jag är en aktiv mtb åkare men efter att ha läst de "få" trådar och inlägg på FB (Upplever att det tabu att prata om det, och jag tror faktiskt att folk undviker ämnet pga det) så är det helt enkelt sorgligt, faktiskt förvånad.
Läste ett inlägg där någon frågade om det var tabu att dyka upp på en emtb. Folk skulle se ner på en, att man fuskar, att man inte svettas lika mycket osv osv...vilket är väldigt infantilt. Finns det människor som tycker så på riktigt?
Efter att ha snöat in mig i olika forum/grupper från utlandet så ligger Sverige, som vanligt, lite efter....