Någon som köper el MTB?

Någon som köper el MTB?
Förvånande vilken negativ syn många har om elcykel/emtb. haha
Om det är bakåtsträvande, jantelag eller typiskt "svenskt" vet jag inte men sorgligt är det iaf!. NVV tolkning är lite som drönarbeslutet i vintras, helt åt helsike naturligtvis men här är även en del av folket emot vilket är konstigt.

Förstör miljön....om det är något som förstör så är det all form av åkande. Skulle gärna vilja se dokumenterade effekter av emtb i skog. Om det nu är så (som det påstås) att fler ger sig ut....jag då är det ju bara bra men det är inte elcykeln som är problemet, det är åkandet.

Har provat emtb och har nu beställt en. Vilket underbart fordon. Perfekt o pendla med, ultimat för att dra cykelvagn långa sträckor/uppförs, roligt på stigen när det blir brant mm mm. Det som är härligt är att den hjälper ju till! Man kommer längre utan att svettas ihjäl. Visst det går även bra utan en elmotor...men det gick även bra att kriga med pil och båge förr i tiden...saker utvecklas.

Märkligt att många här och på andra håll ska haka upp sig på tolkningar om att det är en "motor"cykel. Pinsamt. Det är en cykel punkt.

Kan inte påstå att jag är en aktiv mtb åkare men efter att ha läst de "få" trådar och inlägg på FB (Upplever att det tabu att prata om det, och jag tror faktiskt att folk undviker ämnet pga det) så är det helt enkelt sorgligt, faktiskt förvånad.
Läste ett inlägg där någon frågade om det var tabu att dyka upp på en emtb. Folk skulle se ner på en, att man fuskar, att man inte svettas lika mycket osv osv...vilket är väldigt infantilt. Finns det människor som tycker så på riktigt?

Efter att ha snöat in mig i olika forum/grupper från utlandet så ligger Sverige, som vanligt, lite efter....

Senast ändrad:
Någon som köper el MTB?
Loftberg sa:
Hur kommer det sig att alla som förespråkar el-mtb, rullar med 'jag är inte en aktiv mtb-åkare, men...'?

Skål!

Jag gör det iaf. Kommer tillbaka då o då vid tex köp av ny cykel. Det går upp och ner helt enkelt.
Ville bara dela med mig av min reflektion kring diskussionen som verkar vara ett het ämne;)

Jag hoppas på en öppnare klimat och en mer positiv synsätt i framtiden;)

Någon som köper el MTB?
Bland många dumheter är det ändå tramset om att det skulle vara så typiskt svenskt att vara emot elmoppe som är allra fånigast, jantelag etc. bu bu. Förutom att Sverige har rätt speciella förhållanden med allemansrätt, har du någon känsla för hur debatten ser ut i exempelvis Nordamerika?

Någon som köper el MTB?
Om det nu är förbjudet så finns det väl inte mkt att orda om?

Bryt lagen eller följ den, men försök inte rättfärdiga ditt lagbrott med "jag tycker" - det håller inte.

Någon som köper el MTB?
Kan inte påstå att jag är jätte insatt där nej. Vi är ju ett litet land så det är klart det finns betydligt mer information om ebikes i USA/UK Tyskland bla. Hade dock inte förväntat mig att det forum som jag anser vara störst i sverige (detta såklart) skulle vara så "anti". Det kanske inte är så men det är det intrycket jag har fått.

Så debattmässigt så kan jag inte jämföra eller ge mig in på hur det ser ut i olika länder. Det kanske inte har blivit tillräckligt stort här än men det ändras nog med tiden.

Senast ändrad:
Någon som köper el MTB?
Muyfa666 sa:

Bryt lagen eller följ den, men försök inte rättfärdiga ditt lagbrott med "jag tycker" - det håller inte.

Nja. Jag reflekterar om klimatet kring ämnet, och just ett negativt sådant. Sen är det väl helt ok att diskutera el-mtb ändå eller?

Någon som köper el MTB?
Johncon sa:
Muyfa666 sa:

Nja. Jag reflekterar om klimatet kring ämnet, och just ett negativt sådant. Sen är det väl helt ok att diskutera el-mtb ändå eller?

Självklart. Jag motsäger mig inte diskussion i sig, och är för egen del inte förespråkare för varken eller. Tycker dock att egna tolkningar av regler och bestämmelser känns som djupt vatten. Att ingen åkt dit är ju inte detsamma som att det är ok.

Någon som köper el MTB?
Bra med en öppen diskussion:)!
Jag är inte aktiv mer än att jag åker då och då. Följer vissa grupper på FB på mitt flöde osv. Faktum är att många ställen är otroligt nedslitna pga mtb spår i skogar t.ex vissa ställen i Stockholm. Orsakat av "vanliga" mtb och inte elcyklar för det är sannolikt ett fåtal som äger en sådan idag.

Kände faktiskt inte till NVV ärendet föräns idag. Men kan tycka (vissa) för en konstig debatt. "du får inte cykla för du förstör mer än jag" typ. Absolut regler och lagar..men vi vet alla att det är vanligt sådana beslut tas av personer som inte är insatta eller som för egen agenda.
Ett exempel är Datainspektionen och dess tolkning av lagen. Som visade sig vara helt fel och ändrades efteråt.

Ha det gött därute!

Någon som köper el MTB?
Johncon sa:
Kan inte påstå att jag är jätte insatt där nej. Vi är ju ett litet land så det är klart det finns betydligt mer information om ebikes i USA/UK Tyskland bla. Hade dock inte förväntat mig att det forum som jag anser vara störst i sverige (detta såklart) skulle vara så "anti". Det kanske inte är så men det är det intrycket jag har fått.

Så debattmässigt så kan jag inte jämföra eller ge mig in på hur det ser ut i olika länder. Det kanske inte har blivit tillräckligt stort här än men det ändras nog med tiden.

Både på tyskspråkiga och engelskspråkiga forum upplever jag en betydligt större aversion mot el-mtb än i Sverige. Det finns en stor oro.

Jag tror det delvis grundas i att det i grunden finns mer konflikter mellan vandrare och mtb-cyklister och att markägarförhållanden är radikalt annorlunda. I Tyskland och USA verkar det också mer vanligt med effektstarka el-mtb vilket förstärker problemen.

Det som kommer "ändras med tiden" i Sverige är sannolikt inskränkningar i allemansrätten. Ett bra sätt att starta en anti-diskussion är just att "tycka" att Naturvårdsverket har fel och hävda sin egen rätt att köra elcykel i naturen.

Det är kul att du nämner drönare. Förr var det en rejäl tröskel att börja flyga fjärrstyrt flyg, de som inte hade koll rensades ut automatiskt. Idag kan vem som helst kontrollera dem utan förkunskaper vilket leder till fler incidenter.

Samma sak gäller e-mtb; den fart man får upp kräver mångårig träning för en konventionell cyklist och de träningstimmarna ger massa erfarenhet. Oron bland de tyskspråkiga handlar mycket om att balansen rubbas.

Någon som köper el MTB?
Ah intressant! Inget nytt under solen med andra ord :) USA är betydligt hårdare (på ett bra sätt) med sina naturparker är min erfarenhet från att ha vandrat där, att det är striktare med mtb och emtb förvånar mig inte. Dock så finns det ett stort intresse och forum/grupper.
Detta, precis som drönare kan man jämföra med mycket annat historiskt alla tycker olika/lika osv och det med all rätt. Tur att vi inte lever i Nordkorea:)

Med "Tycka" så menar du någon annan? hehe jag vet inte vad jag tycker än. Jag vet dock vad vanligt mtb åstadkommer i naturen. Det är en annan debatt just skillnader i slit mellan vanligt och el- assistans mtb.

Någon som köper el MTB?
människor fascineras av det som är nytt, men blir också skrämda. cykeln har en lång historia av detta, vi kan börja med dressinen som kom för nu exakt 200 år sedan; inom några år var dom förbjudna i ett betydande antal städer. så det finns ömma tår därute. rädslan (ett adekvat ord i sammanhanget) för skivor bland landsvägsåkare är senaste exemplet.

när det gäller el-mtb tror jag det bland oss åkare finns en föreställning om att det är onödigt. man tar sig fram hur bra som helst ändå. ungefär som man skulle sätta motor på längdskidorna. man tar bort själva kvintessensen av åkandet. lite fusk tycker man säkert också, men mest onödigt.

men på slalomskidorna skulle ett liknande koncept kunna ersätta liften, och ingen skulle tycka det var konstigt. på liknande sätt passar el-mtb bättre på en dh-cykel.

Någon som köper el MTB?
Jag är i grunden för el-cykel. Man behöver dock skilja på olika användningsområden. Ingen förespråkar att man sätter sig på en cross på allmänna stigar, men få protesterar mot att det får rulla en Yamaha R1 på vägen trots att den senare kan närma sig 300 km/h...

En el-cykel är en utveckling för att prestera mer på vägen. Orka cykla istället för att ta bilen eller klara av att cykla trots att åldern gör att kroppen inte klarar en vanlig cykel längre.

Att sätta sig på en emtb för att man inte orkar träna till sig erfarenhet och muskelmassa blir bara farligt och stör som flera tidigare sagt balansen bland dem som använder spåren. Det kan i förlängningen leda till att alla cykling blir förbjuden på flera ställen eftersom (precis som du själv säger) de som fattar beslut är dåligt insatta.

Någon som köper el MTB?
Edarion sa:
Att sätta sig på en emtb för att man inte orkar träna till sig erfarenhet och muskelmassa blir bara farligt och stör som flera tidigare sagt balansen bland dem som använder spåren. Det kan i förlängningen leda till att alla cykling blir förbjuden på flera ställen eftersom (precis som du själv säger) de som fattar beslut är dåligt insatta.

Och här börjar vi väl närma oss pudelns kärna. Med mer effekt i ekipaget kommer också ett större ansvar. Det är inte jante utan helt vanligt sunt förnuft.

Någon som köper el MTB?
Edarion sa:
Jag är i grunden för el-cykel. Man behöver dock skilja på olika användningsområden. Ingen förespråkar att man sätter sig på en cross på allmänna stigar, men få protesterar mot att det får rulla en Yamaha R1 på vägen trots att den senare kan närma sig 300 km/h...

En el-cykel är en utveckling för att prestera mer på vägen. Orka cykla istället för att ta bilen eller klara av att cykla trots att åldern gör att kroppen inte klarar en vanlig cykel längre.

+1 Äntligen nåt klokt (dvs någon som tycker ungefär som jag :-)

Någon som köper el MTB?
Problemet med battericyklar är inte att de sliter mer på stigar eller stör andra användare i skogen i större utsträckning än vanliga mtb.
Problemet är istället just det faktum som gör elmtb roliga enligt dess förespråkare - det går att köra längre sträckor eller fler utförsåk per cykeltillfälle.
Detta gör att stiganvändningen kommer öka markant per cyklist vilket ger mer stigslitage och irritation hos folk som redan nu stör sig på cyklar i skogen.

I storstadsområdena kommer detta med största sannolikhet leda till inskränkningar för cykling i skogen om många börjar köra elmtb. I övriga landet kommer troligen ingen bry sig öht.

Någon som köper el MTB?
Edarion sa:

Ja, alla som skaffar emtb är ju nybörjare som aldrig tidigare suttit på en cykel, än mindre en mtb. Glöm inte att de dessutom är lata och tjocka...

Någon som köper el MTB?
ForesterGuy sa:
Edarion sa:

Ja, alla som skaffar emtb är ju nybörjare som aldrig tidigare suttit på en cykel, än mindre en mtb. Glöm inte att de dessutom är lata och tjocka...

Det blir bara fånigt när du citerar halva edarions inlägg.

Någon som köper el MTB?
ceel sa:
ForesterGuy sa:
Edarion sa:

Jag citerade de relevanta delarna.

Någon som köper el MTB?
haggqvist sa:
Problemet med battericyklar är inte att de sliter mer på stigar eller stör andra användare i skogen i större utsträckning än vanliga mtb.
Problemet är istället just det faktum som gör elmtb roliga enligt dess förespråkare - det går att köra längre sträckor eller fler utförsåk per cykeltillfälle.
Detta gör att stiganvändningen kommer öka markant per cyklist vilket ger mer stigslitage och irritation hos folk som redan nu stör sig på cyklar i skogen.

I storstadsområdena kommer detta med största sannolikhet leda till inskränkningar för cykling i skogen om många börjar köra elmtb. I övriga landet kommer troligen ingen bry sig öht.

Det resonemanget håller bara om det finns ett ställe att cykla på i hela världen. Med en e-mtb kan man upptäcka nya ställen att cykla på som ligger längre bort eller där man tidigare undvek att cykla för att det var för jobbigt, till exempel mindre slalombackar och berg som inte har sittlift igång på sommaren. Jag tror det är ett storstadsproblem du beskriver men samtidigt har jag svårt att tro att många som bor i en stad köper e-mtb's.

Någon som köper el MTB?
alla stigar som växer igen är allmänt sett över sverige ett betydligt större problem än det överslitage som sker på sina ställen

Någon som köper el MTB?
haggqvist sa:

Lösningen är att förbjuda storstäder.

Någon som köper el MTB?
ForesterGuy sa:
ceel sa:
ForesterGuy sa:
Edarion sa:

Nej, du trollade och tramsade. Inget i edarions inlägg indikerade att han menade ALLA som skaffar e-mtb.

Någon som köper el MTB?
ceel sa:
ForesterGuy sa:
ceel sa:
ForesterGuy sa:
Edarion sa:

Nej, du trollade och tramsade. Inget i edarions inlägg indikerade att han menade ALLA som skaffar e-mtb.

Det där är ju några av de argument som brukar rapas upp här på "Sveriges trevligaste" cykelforum...
Fast emtb är ju mopeder och har inte här att göra...

Tillbaka
Topp