Någon som provat Scott Genius?

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
Någon som har några tankar kring Scott Genius. Kollade just in en på vår LBS. Eller har provat? Klart intressant. Den har horstlänk men i övrigt verkar det vara en ny egen design, dämparen dras utåt istället för att tryckas ihop.

Per

Dum fråga: I och med att dämparen dras ut så borde den ju bli "antiprogressiv", eller? Alltså progressiv åt andra hållet om ni fattar vad jag menar.
Är länkaget konstruerat så att detta inte påverkar hjulet, dvs så att hjulfjädringen blir någorlunda linjär?

f

feffemannen skrev:

> Är länkaget konstruerat så att detta inte påverkar hjulet, dvs
> så att hjulfjädringen blir någorlunda linjär?

Vet ej. Frågetecknen hopar sig. Antar att riktningen inte har någon betydelse för progressionen. Tycker det ser ut som klart intressant ingengörskonst och det är lite kul att den inte härstammar från USA som ju annars är helt dominerande på FS-ramar.

Jag ska få prova en longtravel variant för en episk tur i Lunsen april. Återkommer med en rapport då.

Per

Det som skiljer dämparen ifrån vanliga är att den i normalläge (opåverkad) är "ihoptryckt". Dvs att kompressionkammaren sitter på andra sidan kolven jämfört med en normal. Har man bara samma tryck och volym som en "vanlig" så består även egenskaperna. En likvärdig volym innebär att ytterdiametern på dämparen ökas för att kompensera kolvstångens area.. Men egenskaperna förändras inte..

Kul att Scott gör lite "riktiga" länkage till sist. Tycker också att den verkar intressant. Bra också att ha rejält med justeringsmöjlighet i sadelhöjd, det får man ju ofta offra annars.

Fast rent generellt är jag motståndigare till udda lösningar som är svåra/dyra att byta ut när man har sönder dem, bakdämparen här är ju ett praktexempel (som om min 184-millimeters bakdämpare vore lätt att byta ut).

Sedan är det ju lite trist att, som på så många andra ramar, ha dämparen och dess stackars glidbussningar i det värsta lersprutet.

Jag har gjort dålig research; vad är longtravel på denna?

erik h skrev:

> Jag har gjort dålig research; vad är longtravel på denna?

Den finns i två varianter den ena med 85 mm den andra med 120 mm slagländ. Det var den senare jag kallade "longtravel." Instämmer i undran om lersprutet. Det kommer att hamna direkt på dämparens pistong.

Per

Kommer med all förmodan att sitta på en Genius MC-20 nästa vecka och förhoppningsvis resten av säsongen.

Skillnaden på RC (racing concept) och MC (marathon concept) är förutom slaglängd också geometrin. RC kortare topprör = mer upprätt sittställning samt ram material (det är scandium i race ramen). Känns som att MC är ett mer "robust" alternativ - mindre race och mer trailbike.

Återkommer med komentarer när det är premiär cyklat.

Bor i Uppsala - Per skulle du vara sugen på att visa Lunsen spåren nån gång i vår?

//
Hampus

Se där en Uppsalabo till, vad kul :-) Skulle gärna vilja hänga på den visningen om Per har lust att vara guide och om det är OK för dig Hampus att jag följer med??

Bosse också boende i Uppsala

Hampo skrev:

> Bor i Uppsala - Per skulle du vara sugen på att visa Lunsen
> spåren nån gång i vår?

Gärna vid tillfälle. Sänd mig en mail perlowdin@hotmail.com

För övrigt det finns ett gäng som brukar hoja på onsdagar kl 18, fast skidföret tillfälligt satt stopp för det. På <https://www.mtb.signal.uu.se> finns en anslagstavla. Det finns också en informell email-lista som man kan använda om man söker sällskap för en vända.

Hade tänkt åka ut ikväll, hade laddat batterierna o s v, men känslan att alla stigar sannolikt skulle vara blöta o isiga i förening med kallt duggregn gjorde att vi fastnade i soffan : (

Per

mytomspunnen skrev:

>Körde inte han som vann VM i långlopp (marathon) på en genius??

Jo det stämmer! Det var Thomas Frischknecht som körde på en sådan under VM i långlopp under sommaren 2003.
Minns jag inte fel så kom han på 11:e plats på "vanliga" VM i XC då han också körde en EPIC.

Inte för att märka ord men det borde vart en Genius kanske och inte EPIC..? :)
Och sen borde det väl vara RC som har längre topprör om nu den ska vara racigare?

Ojoj, verkar vara på mitt ordmärkarhumör idag.. :) Men inget illa ment..

Ja visst e det så - RC har längre topp rör och längre bb-seattube vilket gör den lite högre och ger en mer racig position.

Tillbaka
Topp