Någon som testat "The Ultimate MTB Workout Program"

Hej Bogey,

Träna på gymmet är inte raketforksning (oavsett vad vissa säger). Det enda han vill göra är att tjäna lite cash på dig(inget fel med det egentligen) men jag skulle ta det han säger med en stor nypa salt.

Har du gymkort?

Vad vill du uppnå med din styrke/ gym träning?

Hur mycket tid vill du/ kan du lägga ner på gymmet?

Om du vill kan du svara på frågorna så kan jag ge dig lite tips på program/övningar

/Steven

Bogey skrev:
-------------------------------------------------------
> eller vad ni tror om den...

Lägg pengarna på dubbdäck istället!
Om du tar dig till Rutvik kan du få låna den här boken, det finns lite styrketräningstips för MTB i den.
mtb_fitness.jpg ht=240

/Magnus

Nej jag tänkte snarare om något visste innehållet... har ej planerat köpa den :)

Jag lägger ganska stor vikt på min träning, har kört en träning ganska lik Max-OT hittills men nu efter en träningspaus på ca 1 månad är det dags att börja lägga upp inför cyklingen... min idé är mycket fria vikter och övningar som involverar stora muskelgrupper som är relativt normala i rörelsen.

Det jag försöker undvika är övningar som involverar maskiner men har kommit till ett stopp då det gäller övre delen av ryggen, skuldror och de stora musklerna längs sidorna.
Träningsprogrammet som jag kommit fram till finns nedan.

Dag 1
Kondition
Dag 2
Benböj
Utfall
Frivändning
Brutalbänk
Sit-ups, på boll
Brygga
Dag 3
Armhävningar, Bred
Armhävningar, Smal
Dips
2-bänk-dips
Tricepspress
Dag 4
Kondition
Dag 5
rygglyft i ställning
Dag 6
Kondition
Dag 7
Vila

Hjälp med ryggövningarna önskas!

Tack!

Knäböj är världens bästa övning.

Sen hittade jag denna sidan en gång:

http://home.hia.no/~stephens/mtbplan.htm

Verkar stå rätt mycket tänkvärt där, mest om konditionsträning och intervaller, men också om styrketräning. Om det senare sägs väl undgefär: Fria vikter, träna tungt, träna inte säsongsorienterat(lås in dig i gymet på vintern för att sen bara köra kondition på sommaren).

Hej igen Pär,

Det är inget fel med det du gör egentligen men jag skulle nog säga att den saknar variation och "röd tråd"

Om syftet med din träning är att blir en mer uttålig och starkare cyklist måste du börja tänka i andra banor.

Ditt program är bra men den riktar sig mot nån som inte ha ett specifikt mål med sin träning. Inspirerad väldigt mycket av "Body builders". Det finns en enorm skillnad mellan body buildar träning och "styrketräning". Tyvärr har BB tagit över inom gym världen.

Jag skulle rekomendera 1-2 dagar i månaden med 4-6 "tunga basövningar" där du kör max 6 rep x 3 (tex Knäböj, Marklyft, Clean & Jerk, Rod, Bänkpress och förtynda chins)

Andra dagar på gymmet rekomenderar jag dig att jobba med sk Work capacity, cirkel träning eller pyramid träning (du ska bara välja den ena). Din tid på gymmet ska aldrig överskrida 25-30 min (dvs själva passet).

Lägg alltid upp ett 4 veckors program. Efter du har kört 2 perioder så byter du övningar och träningsrutinerna. Under tiden ska du alltid sträva efter att öka intensiteten på dina träningar.

Om du gymmar så mycket så kommer du aldrig hinna cykla ;o)

/S

Senast redigerad av en moderator:
Har väl tidigare inte haft något direkt mål tidigare med min träning utan mer allmän träning bara men nu vill jag satsa helhjärtat på cyklingen.

Jag har också varit inne mycket på muskelbyggande men detta kan ju självklart vara helt fel inriktning...

Försökte ta micke s träningsguide vid skapandet av mitt träningsprogram.

Läste lite kvickt om både cirkel och pyramid och tror att cirkel "is the way to go".

Konditionen var planerad att bytas ut till cykling så fort bar mark visat sig i terrängen.

Det jag vill ha ut från cyklingen och förträningen är 100% till cyklingen, kondition, rundtramp och stabilitet på cykeln. Men jag vill inte tappa överkroppen för det.

cirkel kan väl köras med alla former av övningar? eller är det bara rena kroppsövningar som situps pullups och likn.?

tack.

Bogey skrev:

> Hjälp med ryggövningarna önskas!
>

Marklyft är en bra ryggövning för styrka och massa. Om den gör dig till en bättre cyklist, eller inte, vågar jag inte uttala mig om.

Men om du säger cykler så måste det vara fullt möjligt att köra mitt schema bara att göra om det lite...

Kanske:

Underkropp med bål #1

10 Benböj
12 Utfall (6 varje ben)
20 rygglyft i ställning
20 situps

Underkropp med bål #2

12 Utfall (6 varje ben)
10 Deadlifts
20 rygglyft på matta
20 benlyft

Överkropp #1

15 Armhävningar, Bred
15 Dips
15 Skivstångsrodd (stående)
10 pull-ups

du har inte lust å komma med lite exempel?
tack!

Kör du den Daner?

5min på 1min vila 3x
1min/station = 5 stationer/runda

Sen är passet slut alltså? som jag förstod det?
17minuters träningspass... Jag ska läsa genom hela PDF:en men du får jättegärna utveckla lite mer.

Tack!

Jag har mjukstartat/fegstartat med crossfit sedan några veckor, men har inte tillgång till all utrustning, så det blir en hel del som utelämnas. Airsquats, pushups, pullups, burpees och sprints är dock ingen problem.

Just denna workout (Fight Gone Bad) går som du beskriver och tar inte mer tid än så, men man räknar poang och skriver upp allting på en Whiteboard och jamförar både med varandra och med tidigare resultat. Detta sätter press.

Detta är bara en av flera dussin kombinationer av övningar som kallas Workout of the Day (WOD), och det är meningen att Crossfit ska göras vid sidan om dina andra intresser, vad dem må vara.

Senaste 3 dagars WODs har varit:

WEDNESDAY 080402

Five rounds for time of:
30 Glute-ham sit-ups
25 Back extensions

Post time to comments.

Compare to 070902.

---

TUESDAY 080401

Four rounds, each for time of:
800 meter run

Rest as needed between efforts.

Post times for each round to comments.

---

MONDAY 080331

"Fran"

Three rounds, 21-15- and 9 reps, for time of:
95 pound Thruster
Pull-ups

Post time to comments.

Jag har mjukstartat/fegstartat med crossfit sedan ett par månader, men har inte tillgång till all utrustning, så det blir en hel del som utelämnas. Airsquats, pushups, pullups, burpees och sprints är dock ingen problem.

Just denna workout (Fight Gone Bad) går som du beskriver och tar inte mer tid än så, men man räknar poang och skriver upp allting på en Whiteboard och jamförar både med varandra och med tidigare resultat. Detta sätter press.

Detta är bara en av flera dussin kombinationer av övningar som kallas Workout of the Day (WOD), och det är meningen att Crossfit ska göras vid sidan om dina andra intresser, vad dem må vara.

Senaste 3 dagars WODs har varit:

WEDNESDAY 080402

Five rounds for time of:
30 Glute-ham sit-ups
25 Back extensions

Post time to comments.

Compare to 070902.

---

TUESDAY 080401

Four rounds, each for time of:
800 meter run

Rest as needed between efforts.

Post times for each round to comments.

---

MONDAY 080331

"Fran"

Three rounds, 21-15- and 9 reps, for time of:
95 pound Thruster
Pull-ups

Post time to comments.

---

Det blir inte tråkigt iaf...

Hello all you bike freaks!

Vissa av dessa övningar är kanske inte själklara men googla så kan ni se vad jag menar. En bra hemsida är www.rosstraining.com

Dessa program är framför allt "designad" som en komplement till de som träna fighting tex boxning, brottning, jiu jitsu, judo osv. Själv har jag nyligen hittat tjusningen med cykling men tycker att dessa program hjälper även min cykling och cykling hjälper min fighting :o)

Day 1

Work capacity (Bygger på att du ska kunne utföra mer "jobb" under en given tid)

Alternativ 1: 100 burbees under 10 minuter (jag har en hat kärlek förhållande tll denna övning)

Alternativ 2: 100 dumbell snatch för tid (byt hand efter 5 reps)

Alternativ 3: 200 Sledgehammer swings for time (man behöver en slägga och däck dock men är en av de bästa träningsredskap jag har)

Alternativ4: 100 Armhäviningar + 200 knäböj för tid

Välj bara ena alternativ och Om ni tycker det är för lätt öka antalet/vikten om det är för svårt så minskar ni istället.

Day 2

Strenth work out

5 rep dumbell snatch (per arm)
5 rep dumbell swing( mellan benen) (en hantell i varje hand)
5 Deadlift
5 chins

Allt ska köras utan vila. Repetera 3-5 gånger med en 1-2 vila emelan ronden.

Avsluta med en sk " finisher" tex Farmers walk, Roman chair(vet ej vad den heter på svenska), sandbag hold, rodd maskinen osv

Day 3

Running

5 x 400m
5 x 200m
5 x 100m

Avsluta med magövningar (ej crunches)

Exempel

10 Russian twists
10 V-Ups
10 Sit upp med benen helt raka på golvet
10 ben lift eller häng lyft
1 minut plankan

Allt ska köras utan vila. Repetera 3-5 ggr

Jag tror stenhårt att det räcker med detta som komplement till "din" sport. Mer än så då gå du miste om tid i sadeln, ringen eller mattan. Underskatta inte dessa program. De är som vi säger "short and sweet" förutom den sista som jag tycker är värst. Tanken med dessa är att hjälpa till att öka intesiteten.

Train hard, fight easy ;o)..... måste gälla för cykling också

/Steven

Fredrik S skrev:
> Marklyft är en bra ryggövning för styrka och
> massa.

Jag körde marklyft ett tag tills dess att ägaren på gymet där jag tränar berättade att under sin tid som gymägare hade alla incidenter där folk skadat sig inträffat när dom tränat just marklyft. Därför avrådde från att köra den övningen, annat än väldigt lätt i så fall (typ 20 reps eller fler).

Det finns säkert folk (ikl. experter) som är av en annan åsikt och jag är inte rätt person att argumentera mot att köra övningen, men efter att jag fick detta berättat för mig så ville i alla fall inte jag ta några risker och fortsätta med marklyft.

Sorry Jocke men jag håller inte med. Marklyft är kung bland styrketräningsövningar. Väldigt få övningar är så kompletta och bygger styrka som klassisk marklyft

Citat från West side powerhouse " A man than can't lift 2-3 times his weight of the floor is not a real man" hahaha

Men alvarligt nu, med rätt teknik och lite träning så är marklyft ofarlig. Det är en fantastisk övning som ALLA bör köra 1-2 ggr i månaden.

Från "The CrossFit Journal", September 1, 2002
http://www.crossfit.com/journal/library/cfjissue1_Sep02.pdf

How To Get Kicked Out Of Your Gym In Ten Days Or Less!

Day 1
Bring your own music – use a boom box – and turn it up to inspiration levels and start working out. ACDC’s “Thunderstruck” should do the trick.

Day 2
Set up a circuit like one of the typical CrossFit “Workouts of the Day” and put a sign up at each
station advising others that this equipment is reserved for accurate timing of your effort.

Day 3
While practicing the Olympic lifts drop a max load from overhead. This may do it right here.

Day 4
Find a twenty-inch platform and perform box jumps. Try three sets of two minutes of max jumps.
Bizarrely, this one irks the shit out of most gym management.

Day 5
Take a pair of dumbbells out into the parking lot to do walking lunges. You may be accused of theft.

Day 6
Bring several powerlifting buddies to do some super heavy deadlifts. Don’t forget to grunt, scream, and use chalk!

Day 7
If the gym has support poles climb them. If not find something to climb; sling a rope over a beam or rafters, attach some climbing holds to the wall and use them. You won’t get to the climbing part if you need to attach anything. You may get stopped at the door coming in with a twenty-five foot coil of two-inch rope.

Day 8
Workout with your shirt off. If you don’t get a reaction have your girlfriend or wife take hers off.

Day 9
Walk on your hands, or do handstand push-ups or some other basic gymnastics stuff.

Day 10
If you’ve gotten this far, this one is the clincher. Record your efforts by writing them on the wall. If after day ten you are still allowed in, you belong to a great gym. Let us know where it is; we’ll feature it on our site. If you’re asked to leave before or during this experiment it’s time to clean out the garage!

Folk får nackskådor från en vanlig sit up, ska man avråda folk från det också? :o)

För att inte tala om hur många som skadar sig från att cykla....

Några förslag...

100 pushups och 200 knäboj inom 10 minuter är för mycket tid.

Om man kör air squats som man ser i video på Crossfit så blir det ungefär 70-75 per minut. Pushups kan gå lite snabbare, ungefär 45-50 per 30 sekunder. Jag brukar köra 50 air squats, 50 pushups och 50 air squats varje morgon innan frukost och det tar under 2:30. Målsättningen är att göra en minut var av air squats, pushups, pullups och air squats igen för att börja dagen.

Burpees börjar och slutar stående. Om man vill bli snabb blir det nästan som man skjuter fötterna ut backåt och ramlar från stående till en pushup, bara för att studsa tillbaks upp och hoppa. Kolla på videon här: http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_Burpees.wmv

Burpee/Muscle Up combon är ingen nybörjar grej, men burpee/pullup är lite lättare. Även så, 100 st i 10 minuter är en utmaning: http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_AmundsonGIJane.mov

30 muscle ups for time rekommenderas ej för nybörjare, det var bara en demonstrationsvideo.

jo, men sen har jag inte tillgång till att göra muscle ups heller... så de går bort ;)

Körde iaf detta idag:
10st vet ej vad de heter men man tar ganska smalt grepp på stången drar rakt upp utan att flippa handlederna upp till hakan (samma som på Fight Gone Bad filmen du skickade först, vad heter de?). sedan ner, en armhävning på stången och så repetera.
15st bänkpress
3 rundor, jag å polaren dog iaf ;)
Man tappar kraft ganska fort... första omgången tog vi inte tid men andra körde jag på 1,44 tredje på 2,12.

Sedan armhävningar tills kroppen inte orkade längre :)

Diggar denna sortens träning... grymt träningspass iaf. ;)

tackar!

Joakim Quensel skrev:
> Fredrik S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marklyft är en bra ryggövning för styrka och
> > massa.
>
> Jag körde marklyft ett tag tills dess att ägaren
> på gymet där jag tränar berättade att under
> sin tid som gymägare hade alla incidenter där
> folk skadat sig inträffat när dom tränat just
> marklyft. Därför avrådde från att köra den
> övningen, annat än väldigt lätt i så fall
> (typ 20 reps eller fler).
>
> Det finns säkert folk (ikl. experter) som är av
> en annan åsikt och jag är inte rätt person att
> argumentera mot att köra övningen, men efter att
> jag fick detta berättat för mig så ville i alla
> fall inte jag ta några risker och fortsätta med
> marklyft.

Gymägaren har rätt i att det tyvärr inte är helt ovanligt att folk skadar sig när de kör marklyft. Detta är dock inte övningens fel, utan beror på att de som skadar sig inte har bemödat sig om att lära in korrekt teknik innan de börjat lasta på för mycket vikt.

Marklyft är kungen av alla styrketräningsövningar, men det är viktigt att man aldrig kör tyngre än att man kan använda perfekt teknik.

Tillbaka
Topp