någon som vet/använder tillskott (ej olagliga)

Ingen som tänkt på att yoghurt blir lika löst som mjölk om man vispar det mycket?? Vad händer inte då med en stavmixer???

slutsats: VArför inte bara blanda proteinpulvret med vatten eller mjölk och dricka upp det och skippa alla experiment...

Jag brukar köra Sunmaid som återhätmning, ibland om jag cyklat riktigt lång blir det en macka med honug på. Man ska INTE äta proteiner direkt efter träning ju! Det sabbar återhämtiningen!

Fairings "Sloow Protein" (mintchoklad) utblandat i mjölk direkt efter nästan alla träningar. Jag käkar extra protein för att minimera muskelnedbrytningen då jag ligger på kaloriunderskott i viktminskningssyfte. Som en bonus tycker jag det känns som om återhämtningen går snabbare.

Jag har valt "Sloow Protein" just för att det innehåller långsamt kasein-protein istället för snabbt vassle-protein som de flesta andra pulver. Mjölken jag blandar pulvret i innehåller ju i alla fall vassle-protein för den där "kicken" direkt efter träningen (plus kolhydrater i form av mjölksocker för att ytterligare förbättra återhämtningen, plus kalcium som sägs vara positivt vid viktminskning). 6-7 dl mjölk blir ju 250+ kCal, men det är det värt smakmässigt.

Dessutom stoppar jag i mig multivitaminer (Vitamineral från Apoteket) och Omega-3 (från ICA).

/Daniel

Var har du hört det?

Det jag hört är att man bör blanda i lite proteiner, helst vassleprotein, för att motverka muskelnedbrytningen!? Det här med muskelnedbrytning kan ju iofs vara en myt precis som mycket annat i träningsvärden.

Men jaja, jag brukar blanda dextropur + vassleprotein + mjölk och dra i mig direkt när jag kommer in efter passet. Tycker att återhämtninen blir lite bättre men det kan ju iofs vara en placebo.

kentkreitler skrev:
-------------------------------------------------------
> Man ska INTE äta proteiner
> direkt efter träning ju! Det sabbar
> återhämtiningen!

Well protein försämrar upptaget av kolhydrater ju, sänker GI = långsammare upptag. Alltså bör man FÖRST dra i sig en renodlad kolisdrink och vänta en sisådär halvtimme med proteinet! Verkar väl rimligt va?

jag tycker inte man ska stressa upp sig för mycket om protein förstör återhämtningen. I teorin kanske proteinet saktar ner kolhydraterna, men i verkligheten tror att de gör nytta. Det är ju inte rocket-science direkt. Ät nåt efter träning så ska det nog gå bra. Juice, macka, gainer, banan. Ja vad som helst egentligen. Bara man äter nåt.
Det viktigaste är det man äter under hela dagen, varje dag.
/J

Tillbaka
Topp