Nån mer än jag?

Nån mer än jag?
vid 3.de turen så lossnade hållaren till oket, efter det så har jag oljud och vibrationer. firman där jag lämnat in den verkar inte hitta nåt. dom har gjort ett antal justeringar. Vid den sista så lades det en bricka på oket, provcyklade då. då försvann det dom första 3/4 bromsnigarna. sen var det så igen. det uppkommer om man har lite fart och det är bakbromsen är på gränsen till att låsa

Nån mer än jag?
Känns som att du skulle ha något löst. Det som hade hänt han som jag servade var att ena bromsklossen hade ramlat loss när han cyklade.

Kolla så att inget är löst i bromsen/hjulet.

Nån mer än jag?
Då säger du bara: Bevisa det! Under garantitiden är det upp till butiken/generalagenten att bevisa att du gjort fel. Du ber dom visa på att den är krokig och inte bara går på vad dom säger.

Nån mer än jag?
Han sa att han skulle kontakta Scott och att dom isf skulle skicka cykeln, så justnu känner jag bara att jag vill kolla själv för att kolla vad jag själv tycker. jag har hela tiden sagt att det uppkommit efter att oket lossnat. Vad jag tycker är lite lamt är att om så skulle vara fallet att det är krökt så är det en jävla skitcykel som inte tål att cyklas på. jag har cyklat jävligt försiktigt, för jag är för feg på gott och ont hehe. Om den desstuom skullle vara krokig så stor ändå ord mot ord jag har inte rämlat eller kastat cykeln för att den skall kunna ha blivit böjd/slagen/krokig.

Nån mer än jag?
Hej

Har oljud som kommer ifrån bakbromsen på min scale 50 har varit inne med cykeln hos min åf och försökkt få åtgärdat. Oljudet var borta när jag lämnade affärn och cyklade hem. Vid nästa tur var oljudet tillbaks. Pratade med cykelhandlarn igen sa att jag inte var nöjd ,frågade vad som hade gjorts dom hade centrerat oket. Inget fel på bromsverkan dock. Cykelhandlarn säger dock att vissa oljud kan förekomma från skivbromsar , tycker dock att det är märkligt att det låter från bromsen fast jag inte använder den.

Nån mer än jag?
Självklart kan det komma ljud från bromsen även då man inte använder den. räcker att tex skivan är lite skev så den tar i belägget på ett ställe osv... men en axel ska man bannemig inte kunna kröka om man kör lugnt.

Nån mer än jag?
även om axeln nu mot förmodan skulle vara krökt borde väl oket gå att justera till endå iom att skivan sitter i navet. en krökt axel borde väl "bara" ge konstig sned justering inte vobblande skiva!? eller tänker jag fel. låter ju mer troligt med en skev skiva, men det borde ju handlaren kunna fixa utan större problem?

Nån mer än jag?
Har kollat allt idag lagringen i navet, plockat ur belägg rengjort dom från viss "glasering" ( den har ju inte vart använd sen sist och då var det ganska blött:) )samt rengöring av skivan. efter dessa åtgärder så försvann det helt ett tag, för att sennare komma tillbaka med en något mildare variant än tidigare. jag tänker nu ta ett par turer för att se vad som händer. Klossarna hade en något ojämn slitning som jag åtgärdat. Men tycker ändå att det är konstigt att det uppkommit när oket lossnat.

Nån mer än jag?
Jag har heller inget fel på bromsverkan. den är helt tyst när bromsen inte används, det är när man har lite fart och det uppkommer precis innan man låser hjulet.

Nån mer än jag?
Vet inte hur vanligt det är med skeva bromsskivor men om dom nu skulle råka vara det så borde det ju kännas när man bromsar precis som på en bil.
Har hört många som säger att oljudet kan försvinna när man in en del skit mellan bromsarna har inte heller haft min scott så länge.

Nån mer än jag?
låter lite dumt men vattnet smörjer dina bromsar, därför dom tystnar tillfälligt. Självklart kan nya samt äldre skivbromsar låta men utan att ha hört dom med egna öron så är det svårt att säga om det är något som är fel. Hoppas du får ordning på allt.

Nån mer än jag?
det låter typ som om klossarra hugger i ventileringen i skivan, men skit samma jag skall iaf ta ett par repar så får vi se, mina åtgärder har iaf gjort det bättre om ej helt 100

Tillbaka
Topp