Nån som cyclat USA:s västkust?

Balans

Ny medlem
Jag undrar om någon cyklat längs USA:s västkust från kanadensiska till mexikanska gränsen eller liknande. Erfarenheter? Var hittar man mer info? Hur lång tid behöver man på ett ungegär?

Senast redigerad av en moderator:
Har cyklat en tur utanför San Diego plus i Palm Springs men inga längre turer.

Jag la in en fråga på socaltrailriders.org och fick bra svar, sen finns det väl lokala forum på mtbr också. Runt San Diego verkar det finns gott om bra cykling, försök kom upp i bergen. Kanske självklart men det är lite svalare och lite roligare.

Kanske ska säga att det var MTB för min del men man såg förvånansvärt mycket lvg cyklister ute runt SD.

EDIT: Tur att man läser frågan... Jaja, se det som ett bonustips;)

Jag cyklade i somras från San Francisco till Santa Cruz längs HW1. Eftersom det oftast är nordanvind vill man cykla just så som du skriver. Vi hade medvind hela vägen och jag höll på att köra omkull en gång pga stark vind och sand på vägen. Ganska kul var det iaf :)

Yesyes, har cyklat kusten längs Oregon och California två gånger, det är en supertur!! Första gången blev det San Fransisco till Vancouver - lite jobbigt med motvind hela tiden, Andra gången körde jag Seattle till SF - medvind är skönt. Den tog ca tre veckor, det fanns massor med små coola campingplater, Micro-breweries, Redwood-träd, sanddyner, coola cyklister, fikaställen, små balla städer, enorm natur och utsikt, måste vara en av världens bästa cykeltripper !

Lite bilder..

Bilagor

• PCH_004_1.jpg
    PCH_004_1.jpg
    86.9 KB · Besök: 63
  • PCH_018_1.jpg
    PCH_018_1.jpg
    50.8 KB · Besök: 61
  • PCH_019_1.jpg
    PCH_019_1.jpg
    46.1 KB · Besök: 59
  • PCH_025_1.jpg
    PCH_025_1.jpg
    43.2 KB · Besök: 56
  • PCH_027_1.jpg
    PCH_027_1.jpg
    50.7 KB · Besök: 58
  • PCH_061_1.jpg
    PCH_061_1.jpg
    57.4 KB · Besök: 60
  • PCH_074_1.jpg
    PCH_074_1.jpg
    54.3 KB · Besök: 64
  • PCH_103_1.jpg
    PCH_103_1.jpg
    36.8 KB · Besök: 65
  • PCH_104_1.jpg
    PCH_104_1.jpg
    44.4 KB · Besök: 59
  • PCH_113_1.jpg
    PCH_113_1.jpg
    56.7 KB · Besök: 58
  • PCH_148_1.jpg
    PCH_148_1.jpg
    57.1 KB · Besök: 58
Shit, nu fick jag inte bara gåshud över hela kroppen, jag fick det i ansiktet också. Vilken miljö. Man tänker sig aldrig USA på det sättet. Mer bilder, tack. :o)

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Och white trash i pickup trucks som kastar
> ölflaskor på en och skriker "Get off the fucking
> road!"...?

Hahahaha... Det får mig osökt att tänka på den svenska tjejen som cyklade genom Afrika.

smiley skrev:
> Shit, nu fick jag inte bara gåshud över hela
> kroppen, jag fick det i ansiktet också. Vilken
> miljö. Man tänker sig aldrig USA på det
> sättet. Mer bilder, tack. :o)

Daglig utsikt vid ett av mina USA-boenden.

3276082160_20e6d193d0.jpg

När vi ändå är inne på ämnet USA, ngn som har tips på östkusten? Gärna även ngt som är nåbart från New York.

Har för mig att ngn sa ngt om att det skulle gå att cykla i New Jersey, stämmer det?

//M

Monglo skrev:
> När vi ändå är inne på ämnet USA, ngn som
> har tips på östkusten? Gärna även ngt som är
> nåbart från New York.
>
> Har för mig att ngn sa ngt om att det skulle gå
> att cykla i New Jersey, stämmer det?
>
> //M

Upstate New York vimlar av bra mtb leder. Både XC och DH. Det mesta nåbart med lokaltåg (där man cykel tillåts). Kolla upp tåge från Porth Authority etc (42'd street). Du kan även frakta cykel på T-banan.

Hunter mountain kan vara värt att kolla som ett exempel. Men överlag så vimlar det med bra ställen i norra NY (staten NY alltså, inte staden).

Rippa skrev:
> Upstate New York vimlar av bra mtb leder. Både XC
> och DH. Det mesta nåbart med lokaltåg (där man
> cykel tillåts). Kolla upp tåge från Porth
> Authority etc (42'd street). Du kan även frakta
> cykel på T-banan.
>
> Hunter mountain kan vara värt att kolla som ett
> exempel. Men överlag så vimlar det med bra
> ställen i norra NY (staten NY alltså, inte
> staden).

Hurra! Lokaltåg borde väl innebära att det inte är allt för långt bort... Dags att börja bekanta sig med kartan! :)

Monglo skrev:
> När vi ändå är inne på ämnet USA, ngn som
> har tips på östkusten? Gärna även ngt som är
> nåbart från New York.
>
> Har för mig att ngn sa ngt om att det skulle gå
> att cykla i New Jersey, stämmer det?
>
> //M

Det går alldeles utmärkt att köra över George Washington till NJ. Nordöstra NJ har bra områden att köra i, södra NJ är ok, men väldigt platt och lite tråkigt.

Det enda som är jobbigt med NJ är traffiken... men man blir rätt van efter ett tag, räkna dock med att du kommer att köras på ett par gånger per år (eftersom traffiken mer eller mindre står still så är det inga farter och därför inte mer än lite skrubbsår, repor på ramen etc.)

audiojan skrev:

> Det går alldeles utmärkt att köra över George
> Washington till NJ. Nordöstra NJ har bra områden
> att köra i, södra NJ är ok, men väldigt platt
> och lite tråkigt.
>
> Det enda som är jobbigt med NJ är traffiken...
> men man blir rätt van efter ett tag, räkna dock
> med att du kommer att köras på ett par gånger
> per år (eftersom traffiken mer eller mindre står
> still så är det inga farter och därför inte
> mer än lite skrubbsår, repor på ramen etc.)

Oki, har du tips på andra trevliga ställen annars? (Skog alltså, inte räserfräser).

//M

Hängde Rippa möjligen runt Mavericks?

Rippa skrev:
> Daglig utsikt vid ett av mina USA-boenden.

Vill du cykla stig eller vag? Langs kusten eller uppe i bergen?

Vissa partier av WA, OR och CA kusten ar valdigt fina men mycker av Hwy 1 ar valdigt traffikerad och itne nagot jag skulle rekommendera trots platserna. Kolla hellre rutter langre in i lander, genom bergen, tex John Muir Trail som ar en del av Pacific Crest Trail som loper hela vagen fran Canada till Mexico.

twingate skrev:
> Vill du cykla stig eller vag? Langs kusten eller
> uppe i bergen?
>
> Vissa partier av WA, OR och CA kusten ar valdigt
> fina men mycker av Hwy 1 ar valdigt traffikerad
> och itne nagot jag skulle rekommendera trots
> platserna. Kolla hellre rutter langre in i lander,
> genom bergen, tex John Muir Trail som ar en del av
> Pacific Crest Trail som loper hela vagen fran
> Canada till Mexico.

Bara intresserad av stig. XC och DH.

Det är väl en 250-300 mil från Seattle till San Diego om man cyklar. Räknar man 10 mil/dag och några turist/vilodagar, så handlar det om 5-7 veckor kanske, plus att man ska ta sig dit, fixa cykel/utrustning, och efteråt ta sig hem. En vecka till då, kanske.

Hur många har så lång semester att offra på det? Räknar man sen med 250-300 kr/dygn för mat och boende, så är det kanske 10-15 tusen där. Plus resan, och då blir det väl lika mycket till.

Jävligt dyrt, jävligt mycket tid, och en kraftig anticykliststämning hos bilisterna. Väger det verkligen upp lite fin utsikt?

geologen skrev:
> Det är väl en 250-300 mil från Seattle till San
> Diego om man cyklar. Räknar man 10 mil/dag och
> några turist/vilodagar, så handlar det om 5-7
> veckor kanske, plus att man ska ta sig dit, fixa
> cykel/utrustning, och efteråt ta sig hem. En
> vecka till då, kanske.
>
> Hur många har så lång semester att offra på
> det? Räknar man sen med 250-300 kr/dygn för mat
> och boende, så är det kanske 10-15 tusen där.
> Plus resan, och då blir det väl lika mycket
> till.
>
> Jävligt dyrt, jävligt mycket tid, och en kraftig
> anticykliststämning hos bilisterna. Väger det
> verkligen upp lite fin utsikt?

Nu låter du som min pappa. Det här verkar ju knappast vara någon extremt far out resa som att ro runt jorden eller så. Vill man verkligen göra något sådant här och inte har ett jobb som betalar nog för att man skall kunna spara ihop kosing till en 10 veckors resa på cykel i tält och/eller inte kan få ledigt för att göra det är det nog dags att fundera över sin arbetssituation och sina prioriteringar. Arbetar gör man för att kunna leva och slaveriet avskaffades för länge sedan.

Är ditt jobb så förträffligt att du helt enkelt inte tycker att det är värt att lägga 10 veckor av ditt liv och en del av dina besparingar på något annat är det bara att buga sig och säga grattis du är en av de få som jobbar med exakt det de fyller sina drömmar med.

Körde LA -> SF i September, grymt fint och förhållandevis gott om cyklister (mest racer) och cykelfält på vägarna. Så illa är det nog inte att vara cyklist i Kalifornien. Vete tusan om man får cykla på de bästa delarna av HW 1 men dessa kan dock samtidigt vara lite cykelovänliga eftersom det är smala vägar, breda bilar och svindyra campingar/motell. Man borde väl kunna smygtälta i någon skog/strand iofs.

6-8 veckor ledigt borde väl inte vara omöjligt om man gör det mitt i sommaren och har sparad semester/tar tjänstledigt någon vecka. Åk!

Jag pluggar - jag har ingen semester (sommaren innebär jobb för att klara ekonomin). Men jag menar mer allmänt. 20 000 kr för en semester är sjukt mycket pengar, tycker jag. Och det skulle jag tycka även om jag tjänade en miljon om året.

Det är nog ganska få förunnat att kunna ta ut två månaders semester i ett sträck under sommaren. De flesta får nog vara riktigt nöjda med att få ut ens alla sina fem veckor i sträck.

Det är oftast så att har man tid så har man inga pengar (arbetslös), och har man pengar så har man ingen tid (jobbar).

Grundproblemet är väl att jag tycker tillfälliga upplevelser är så flyktiga att jag har svårt för att betala mer än symboliska summor för dem. Nån tusenlapp kan väl gå an, men sen räcker det, liksom.
Jag köper hellre en pryl som jag har glädje och/eller nytta av i flera år.
Jag har lagt sammanlagt kanske 100 000 kr på cyklar, cykelrelaterade prylar och cykling under fem års tid, så nog hade jag kunnat lagt 20 000 kr på en jävla cykeltur i teorin, men aldrig i praktiken.

geologen: Jag tycker du förminskar värdet av en upplevelse. Prylar är trots allt förgängliga, en stor upplevelse bär du med dig genom livet!

Man väljer sin livsstil. De flesta som jag känner som gjort något liknande accepterar avkall på annat. Ett par bodde på sin segelbåt i Göteborg i två år för att ha råd att segla till Sydamerika. Folk bor i andra hand och tar tjänstledigt/säger upp sig. Personligen är jag tråkig medelsvensson och får nöja mig med familjesemester...

geologen skrev:
> 20 000 kr för en semester är
> sjukt mycket pengar, tycker jag. Och det skulle
> jag tycka även om jag tjänade en miljon om
> året.

Det tror jag faktiskt inte att du skulle tycka. Medelsvensson verkar iaf inte tycka det är något problem att åka till Grekland i en vecka och spendera 10 000:- eller 20 000:- för ett par veckor i Thailand. Tjänar du en mille per år blir det 83k i månaden, 50k efter skatt kanske? Att lägga 40% av en månadslön för 6-8 veckors semester verkar ju nästan sjukligt snålt i jämförelse.

> Det är nog ganska få förunnat att kunna ta ut
> två månaders semester i ett sträck under
> sommaren. De flesta får nog vara riktigt nöjda
> med att få ut ens alla sina fem veckor i
> sträck.

Tvärtom tror jag nog att en majoritet skulle kunna ordna 6-8 veckor ledigt om man planerar tillräckligt långt i förväg. 6 veckor är inga problem alls - 7-8 kräver något mer framförhållning. Funkar inte det har jag hört om folk som skrivit under kontrakt där man tar ut minimalt med semester under ett par år och endast under lågsäsong för att sedan kunna ta ut lång sammanhängande semester (då snackar vi om 3 månader eller mer). Man kan ta ut lite sparad föräldraledighet, byta till en mer samarbetsvillig arbetsgivare, bli lärare, etc. If there is a will there is a way...

Att stanna vid den kanadensiska gränsen är lite som att snubbla på mållinjen tycker jag ;-)

Jag tipsar på Highway 101 (Sunshine coast) och/eller Highway 99 (Sea to Sky). Har inte cyklat dem, men det är grymt fint natur.

desmo skrev:
> geologen: Jag tycker du förminskar värdet av en
> upplevelse. Prylar är trots allt förgängliga,
> en stor upplevelse bär du med dig genom livet!

Kanske har jag dåligt minne då, men för mig är upplevelsen förbi när den tar slut. Därför betyder de så lite för mig.

desmo skrev:
> geologen: Jag tycker du förminskar värdet av en
> upplevelse. Prylar är trots allt förgängliga,
> en stor upplevelse bär du med dig genom livet!

Oj, vad bra talat. +1 på den.

För min del har resandet varit något av det mest berikande jag har gjort. Hade ingen att resa med under många år, så jag valde att resa själv istället för att avstå. Inte lika avslappnande och avkopplande att resa själv, men det stärker självförtroendet något enormt att göra det.

geologen skrev:
> Kanske har jag dåligt minne då, men för mig är
> upplevelsen förbi när den tar slut. Därför
> betyder de så lite för mig.

Det har jag svårt att tro att den är för en så reflekterande person som du.

Whoa-Whoa, jag har som sagt kört Norra biten av Pacific Coast Hwy två gånger, och nu börjar jag bli mkt sugen på en gång till.... Det var iochförsig ett tag sen, klart det var en del trafik ibland, inte så farligt, och inga ilskna typer alls, det är nog mkt värre i Sth! Inte så dyrt heller, flygbiljett + campingavgifter, och nästan alla campingställen hade billiga "Hike-and-Bike" områden för bara några dollar. Käket kan man handla i butiker - inget extra mot hemma! Och Seattle - SF tar 3 veckor, no problem!

Jag tycker det är ett suveränt äventyr, lite utmaning, det ger en massa inspiration och träning och förväntningar några månader innan, sen när man kommer hem kan man gå runt och vara nöjd med sig själv några månader till, -> 3v semester ger flera mån qul !!

Har gjort en hel del andra utl-turer, samma erfarenhet varje gång, det ballaste var nog när jag flög t/r Japan, och cyklade / campade runt i 6 veckor... Yes, Gambatte !!

Bilagor

• PCH_018_1.jpg
    PCH_018_1.jpg
    41.2 KB · Besök: 47
Jag skulle faktiskt helst av allt skippa semester helt mot att vara ledig varje fredag från slutet av mars till september. Blir ungefär samma antal dagar ledigt. Jag mår bättre av långhelg varje vecka än flera veckors semester.

Jag o min flickvan har bilat runt en hel del nar vi bode i SF. Bade kort norrut till Vancouver och soderut till Big Sur langs Hwy 1. Mycket fint som sagt men nagot jag verkligen rekommenderar ar att man aker in i landet och utforskar bergen. Lassen, Crater Lake, vulkan-landskapen oster om Mt Shasta, Lake Tahoe , Mt Hood, Yosemite, mm ar valdigt spannande. Om man undviker hogsesong ( ak i Augusti-September) sa ar det inte heller lika mycket folk som vid kusten. Finns gott om nationalparker och annat med extremt bra XC.

Jag har bott ett år i San Diego nu, alla mina rundor går längs 101:an. Cykelbana så långt jag har kört hittils! På helgerna möter säkert hundra cyklister (ingen överdrift). Visst jänkarna har noll respekt för sporten och bilister är inte lika snälla som hemma, men jag kan inte annat än rekommendera en långtur längs västkusten!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp