Nån som har koll på Swecup Enduro 2022?

Putte1981

Aktiv medlem
Är det nån som sitter på information angåeende deltävlingarna, hade velat köra hela serien iår, men verkar inte finnas någon tävlings kalender, hade ju vart gott o veta datum för lite planering.

Gravity sidan har inga uppdateringar vad jag kan hitta.

e rejs pepp!!

Är det nån som sitter på information angåeende deltävlingarna, hade velat köra hela serien iår, men verkar inte finnas någon tävlings kalender, hade ju vart gott o veta datum för lite planering.

Gravity sidan har inga uppdateringar vad jag kan hitta.

e rejs pepp!!
Hade oxå velat köra åtminstone ett par turist-race i år. Hoppas på lite nyheter snart!

Men visst ska det köras en ESS deltävling I år I Göteborg delsjön som inte tillhör swecup ? .

Tycker det börjar bli rörigt med alla dessa event.

Gissar att det blev lite grus i maskineriet iom att SCF inte förnyade avtalet med Adrian som hållt i både cup och gravity-delarna inom förbundet. Han kanske inte är pepp på att fortsätta göra det jobbet på ideell basis gentemot scf när de inte vill betala hans lön...
Adrian var mer ansvarig för landslagen i enduro och DH, han hade extremt lite med själva arrangerandet av cupen att göra (enligt mig som medarrangör av en tävling). Nu är Malin Lindgren tävlingsansvarig på SCF och håller i taktpinnen kring endurocupen ihop med en specifik grengrupp. Och hennes track record inom cyklingen är ju hyfsat odiskutabelt.

Men, det ska vara ett möte den 17/1 med dom olika arrangörerna så efter det kan det komma lite nyheter och mer info.

Det ska vara ett möte om SweCup Gravity i mitten på januari, efter det borde det bli lite mer klarhet i hur det blir 2022.

Jag hittar inte mer än Göteborgsendurot och Arvika i tävlingskalendern, men det är inte helt lätt att söka efter specifika grentävlingar där så det kan finnas fler anmälda.

Planen i Göteborg är just nu en deltävling under SweCup Gravity i slutet av april, i Lackarebäck.

En annan intressant fråga är om det kommer att arrangeras en E-MTB klass på riktigt. det testades ju i Isaberg och med tanke på hur många E-Enduros man ser ute i skogarna nu finns det säkert ett stort intresse för en hel komplett serie i stället för bara någon enstaka tävling som provklass :-)

En annan intressant fråga är om det kommer att arrangeras en E-MTB klass på riktigt. det testades ju i Isaberg och med tanke på hur många E-Enduros man ser ute i skogarna nu finns det säkert ett stort intresse för en hel komplett serie i stället för bara någon enstaka tävling som provklass :-)
Absolut! EWS-E har ju blivit populärt i Europa så visst måste det finnas ett intresse även här i Sverige?

Detta kom i fredags:

SWE Cup Enduro 2022
24 april: #1 Enduro SWE Cup sprint Göteborg (Ny arrangör 2022).
29 maj: #2 Enduro SWE Cup Arvika.
Datum ej klart: #2 Enduro SWE Cup Åre.
Datum ej klart: #4 Enduro SWE Cup Östersund (Ny arrangör 2022).
10-11 september: #5 Enduro SWE Cup, Falun.
Datum ej klart: #6 Enduro SWE Cup sprint Stockholm (Ny arrangör 2022).
2 oktober: #7 FINAL Enduro SWE Cup, Isaberg.

Vad skiljer enduro med elmoppe? Kör man dubbla antalet sträckor eller vad är vitsen?
Saxat från https://www.enduroworldseries.com/ews-events/ewse/

"The EWS-E races will embody the core values of the existing EWS races - they’ll still feature challenging terrain in spectacular locations, but will be held on separate trails from the traditional EWS races. This bold new format will see riders pushed to the limit on both downhill and specially designed technical climbing special stages. And that’s not the only difference - for the first time in enduro, the Liaison Stages will take on a pivotal role in the race, as times are kept deliberately tight and will feature more singletrack than ever before. Failure to make it through the liaisons on time will result in penalties. "

Saxat från https://www.enduroworldseries.com/ews-events/ewse/

"The EWS-E races will embody the core values of the existing EWS races - they’ll still feature challenging terrain in spectacular locations, but will be held on separate trails from the traditional EWS races. This bold new format will see riders pushed to the limit on both downhill and specially designed technical climbing special stages. And that’s not the only difference - for the first time in enduro, the Liaison Stages will take on a pivotal role in the race, as times are kept deliberately tight and will feature more singletrack than ever before. Failure to make it through the liaisons on time will result in penalties. "

Kan ju förstå poängen i alperna där klättringarna är tuffare, men här skulle det vara stidcykling upp då och enduro ner typ? Blir typ en tävling i vem som har störst batteri då och kan gasa hårdast

Kan ju förstå poängen i alperna där klättringarna är tuffare, men här skulle det vara stidcykling upp då och enduro ner typ? Blir typ en tävling i vem som har störst batteri då och kan gasa hårdast
Jag har för mig att i den "test"-tävlingen som var i Isaberg (swe cup), så var det ingen tidtagning uppförs på ngt sätt. Men tanken är väl att ta tid uppför oxå o till viss del göra teknisk klättring till en del av tävlingen.

Hur många batterier man får använda vet jag faktiskt inte men klart är att det är fler än ett i varje fall. Det är dock standard-motorer så det är ju inte bara att gasa, det handlar oxå om hushållning o väldigt mkt om egna krafter oxå. Senaste racet i Ligurien verkade visst vara ett riktigt mandomsprov o på gränsen till för tufft för många.

Sorry, sitter inte så mkt på kunskap men jag tänkte sätta mig in i det när säsongen drar igång. Populärt är det i varje fall!

Edit: Återigen saxat från samma ställe:

Outline rules:​

• We will use EWS, EWS100 concept for pro/am in EWS-E and replace the EWS80 with EWS-E50.
  • EWS-E100 racers will need a minium of 2 batteries. EWS-E50 racers will be able to complete to course with only one battery (50% of the course)
  • Races will be 8-14 special stages per day including 1 or 2 very short very technical climb as a special stage (Power Stages)
  • Same as EWS enduro rules, all special stages are timed and all special stages count towards the final time and therefore race result
  • The course will be 3 loops (minimum of 2 different loops) with 2-5 special stages in each loop. Each loop will take about 1hr - 1:30hr to complete and with about 1000m climbing. So total bike riding time in a 1 day race will be circa 4hr and 3,000m climbing.
  • Liaison times will be very tight, so we will award many small penalties for late starters, this is to bring the liaison into the race
  • Each loop will be split with a 30 minute rest in the paddock (for battery change or charging, mechanical assistance and athlete recovery)
  • We will use our Queen Stage concept in EWS . Power Stages will carry bonus series points
  • There will be no technical restrictions on batteries etc as we believe technology needs maximum opportunity to innovate and grow and it’s already moving at a very fast rate
  • All bikes must be limited to EU regulations for e-bike/pedelec (25kmph)
  • Walk function allowed but only in factory settings

Jag har för mig att i den "test"-tävlingen som var i Isaberg (swe cup), så var det ingen tidtagning uppförs på ngt sätt. Men tanken är väl att ta tid uppför oxå o till viss del göra teknisk klättring till en del av tävlingen.

Hur många batterier man får använda vet jag faktiskt inte men klart är att det är fler än ett i varje fall. Det är dock standard-motorer så det är ju inte bara att gasa, det handlar oxå om hushållning o väldigt mkt om egna krafter oxå. Senaste racet i Ligurien verkade visst vara ett riktigt mandomsprov o på gränsen till för tufft för många.

Sorry, sitter inte så mkt på kunskap men jag tänkte sätta mig in i det när säsongen drar igång. Populärt är det i varje fall!

Edit: Återigen saxat från samma ställe:

Outline rules:​

• We will use EWS, EWS100 concept for pro/am in EWS-E and replace the EWS80 with EWS-E50.
  • EWS-E100 racers will need a minium of 2 batteries. EWS-E50 racers will be able to complete to course with only one battery (50% of the course)
  • Races will be 8-14 special stages per day including 1 or 2 very short very technical climb as a special stage (Power Stages)
  • Same as EWS enduro rules, all special stages are timed and all special stages count towards the final time and therefore race result
  • The course will be 3 loops (minimum of 2 different loops) with 2-5 special stages in each loop. Each loop will take about 1hr - 1:30hr to complete and with about 1000m climbing. So total bike riding time in a 1 day race will be circa 4hr and 3,000m climbing.
  • Liaison times will be very tight, so we will award many small penalties for late starters, this is to bring the liaison into the race
  • Each loop will be split with a 30 minute rest in the paddock (for battery change or charging, mechanical assistance and athlete recovery)
  • We will use our Queen Stage concept in EWS . Power Stages will carry bonus series points
  • There will be no technical restrictions on batteries etc as we believe technology needs maximum opportunity to innovate and grow and it’s already moving at a very fast rate
  • All bikes must be limited to EU regulations for e-bike/pedelec (25kmph)
  • Walk function allowed but only in factory settings
Öppnar ju upp för att leta sig en e-bike med mycket wh och stora batterier ?

Jag vet att det finns en regelverk på hur stor motor det får vara men det verkar ju skilja rätt rejält i verkligheten.

Det här kanske är en vinnare https://www.blocket.se/annons/skane/stealth_b_52_emb_varsting_/99259527

Senast ändrad:
Ingen information eller anmälningslänk än...., man skulle ju vilja ha lite mera information snart.

SWE MTB GRAVITY - Göteborg - Firefox Developer Edition_2022-02-28_12-47-00.jpg

Ingen information eller anmälningslänk än...., man skulle ju vilja ha lite mera information snart.

Visa bilaga 541737
Det jobbas febrilt i bakgrunden.
Och det kommer info inom väldigt kort.
Sitter med detaljer angående vårt event i Stockholm nu och det laddades upp i den officiella kalendern idag.

Men som sagt, till -23 måste all info vara uppe betydligt tidigare.

:censored:

Det jobbas febrilt i bakgrunden.
Och det kommer info inom väldigt kort.
Sitter med detaljer angående vårt event i Stockholm nu och det laddades upp i den officiella kalendern idag.

Men som sagt, till -23 måste all info vara uppe betydligt tidigare.

:censored:

Tack för informationen , förstår att det jobbas hektiskt för att få allt klart ?.

Hade för mig att jag såg att Åre skulle vara med i år igen, men ingen info om det på swemtbgravity? Nån som vet nått?

Nu verkar man kunna anmäla sig till Göteborgsendurot
-> Motion http://www.swecyclingonline.se/tavling/46082
-> Tävling http://www.swecyclingonline.se/tavling/46081

Men när jag försöker anmäla mig i motion så lyckas jag inte skapa en användare för min mejladress finns inte i systemet (no shit). Står att man ska kontakta sin klubb men jag har ingen klubbtillhörighet (och har fått för mig att man inte behöver det till just motion). Nåt jag missat?

Nu verkar man kunna anmäla sig till Göteborgsendurot
-> Motion http://www.swecyclingonline.se/tavling/46082
-> Tävling http://www.swecyclingonline.se/tavling/46081

Men när jag försöker anmäla mig i motion så lyckas jag inte skapa en användare för min mejladress finns inte i systemet (no shit). Står att man ska kontakta sin klubb men jag har ingen klubbtillhörighet (och har fått för mig att man inte behöver det till just motion). Nåt jag missat?

När man väljer motion så får man endå frågan om man vill registrera license, där ska du ta nej.

Jag kommer till denna sida om jag trycker på ”Anmälan”, hittar inget om att ej registrera licens.

Bilagor

• 79942786-CFAC-4609-B5E1-188173FA8DC7.png
    79942786-CFAC-4609-B5E1-188173FA8DC7.png
    24.3 KB · Besök: 55
Tjenare. kikade på Göteborgsenduron nu till helgen. Det står i PM att man skall kunna ta sig runt med medhavd karta/gps/trailforks om det saknas markeringar. Är det så att terrängen är så svårnavigerad runt där eller är detta bara ett extra förtydligande?

Tjenare. kikade på Göteborgsenduron nu till helgen. Det står i PM att man skall kunna ta sig runt med medhavd karta/gps/trailforks om det saknas markeringar. Är det så att terrängen är så svårnavigerad runt där eller är detta bara ett extra förtydligande?
Jag har svårt att tro att det kommer vara något bekymmer att hitta rätt under dagen. Området är inte jättestort och med 300 andra cyklister som ska ta sig runt samma slinga lär man kunna ta rygg ifall man hamnar snett

Om det är någon eller några som ska rulla igenom sträckorna imorgon (ska köra motion lång) så får ni gärna hojta till. Aldrig cyklat i området så lär mest stå och peka en telefon åt nåt håll och försöka klura ut vart Trailforks vill ta mig.

Medelmåtta motionär utan dödslängtan, så ni vet förutsättningarna :).

Jag när fortfarande en förhoppning om att lyckas ta mig dit imorrn eftermiddag, men det är mycket som måste klaffa. Är tyvärr inte mycket till guide då jag bara varit i Lackarebäck ett par gånger och känner mig rätt vilse där.

Troligtvis gott om folk på plats så bara att ta rygg på nån som verkar veta vad dom gör, eller iaf var dom är. Kan ju vara värt att prata lite med dem först.

Jag kommer att ta mig dit o testa några sträckor med min dirtjumper. Räcker 2.8 i tryck? Har babyolja i bromsen så det går att låsa hjulet då o då under rätt förutsättningar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp