nån som har tips på snygg och bra bakskärm för mtb

daniel80

Medlem
tjena tänkte kolla om nån har tips på nån bakskärm till mtb som är både snygg och bra gärna nån man fäster på sadelstolpen och gärna med nått snabbfäste

kom med förslag

Bra är mudhugger. Sådana man fäster i sadelstolpen har jag aldrig provat en som satt bra och faktiskt gjorde nytta. Crud Catcher kom närmast.

Snygg ligger väl i funktionen snarare än att det faktiskt är snyggt.

Rattnalle sa:
Bra är mudhugger. Sådana man fäster i sadelstolpen har jag aldrig provat en som satt bra och faktiskt gjorde nytta. Crud Catcher kom närmast.

Snygg ligger väl i funktionen snarare än att det faktiskt är snyggt.

jo men man vill ändå att det ska se bra ut ?

beställde crud race pac nu så får hoppas det blir bra såg iaf hyfsat okej ut

Bilagor

• crud-racepac-black.jpg
    crud-racepac-black.jpg
    8.8 KB · Besök: 256
Senast ändrad:
Tyvärr finns det inga skärmar till mtb som är både bra och snygga.
Det närmsta man kommer är nog SKS Bluemels. (Enligt mig)

Dom där hade jag och de är inte direkt anpassade för fullgung och dropper. Kommer ta i bakdäcket vid komprimering av dämparen. För HT funkar de helt ok..

Ultralite sa:
Dom där hade jag och de är inte direkt anpassade för fullgung och dropper. Kommer ta i bakdäcket vid komprimering av dämparen. För HT funkar de helt ok..

okeej tackar för svaret

har precis fått hem min orbea alma h20 -2020 vilket är en hardtail så hoppas bakstänkan funkar bra

den främre vet ja inte om den passar då ramen är lite tjockare där men den främre ingick var paket med både fram o bakskärm o har ändå beställt en marsh guard skärm till fram

Bilagor

• 20200117_170637.jpg
    20200117_170637.jpg
    291.7 KB · Besök: 716
XXL säljer skärmar från SKS för några hundralappar. Framskärmen har snabbfäste och även bak. Skitfula i svart och grått dock.

Mudhugger är grym annars.

NickPick sa:
XXL säljer skärmar från SKS för några hundralappar. Framskärmen har snabbfäste och även bak. Skitfula i svart och grått dock.

Mudhugger är grym annars.

tackar för svaret

aa jag såg dom när jag var där men jag ville ha tag i en helsvart skärm så blev att beställa crud race pac paketet från wiggle

Svårt att tipsa någon som skapar tråd, och 40 minuter senare redan har beställt grejer ?‍♂️?. Blir nog bra ??

Valhalla_ sa:
daniel80 sa:
NickPick sa:
Svårt att tipsa någon som skapar tråd, och 40 minuter senare redan har beställt grejer ?‍♂️?. Blir nog bra ??

hahaha aa det vart lite väl snabbt inhandlat lite adhd ryck i handlar tarmen ????

Det där känner man igen!

Själv har jag en sån här skärm. Den funkar bra. :-D

aa bra skydd för bakdämparn iaf kanske inte så mkt skydd för o bli sprutlackerad på ryggen ???

daniel80 sa:
Valhalla_ sa:
daniel80 sa:
NickPick sa:

hahaha aa det vart lite väl snabbt inhandlat lite adhd ryck i handlar tarmen ????

Det där känner man igen!

aa bra skydd för bakdämparn iaf kanske inte så mkt skydd för o bli sprutlackerad på ryggen ???

Jag tycker bättre om att bli sprutlackerad än att ha stänkor på min hoj. Jag har inte ens den där lilla böjda enduro-plastbiten på framgaffeln som är så populärt i dagsläget. :-)

Valhalla_ sa:
daniel80 sa:
Valhalla_ sa:
daniel80 sa:
NickPick sa:

Det där känner man igen!

Jag tycker bättre om att bli sprutlackerad än att ha stänkor på min hoj. Jag har inte ens den där lilla böjda enduro-plastbiten på framgaffeln som är så populärt i dagsläget. :-)

aa okeej jo får väl se om jag också stör mej på hur det ser ut men ska testa med liten enduro stänka fram o bakstänkan som är på bilden högre upp i tråden iaf o se

Luzen sa:
Om du vill skydda dig mot stänk både bak och fram är jag rädd du valt fel hobby.

Alla som provat Mudhugger vet att du har fel:-) Ja, man får alltid lite stänk i arslet och på ryggen ändå eftersom man hänger ut bakom hojen då och då, men skillnaden med och utan Mudhugger är en faktor hundra ungefär. Fantastiskt att slippa cykla omkring som om man bajsat på sig bara för att det är blött på marken.

R0200053_2.jpg

Nej, det är inte vackert, men det är ännu fulare (och töntigare) med lerigt arsel;-)
Framstänkan är från RRP och när det är som jävligast brukar jag komplettera med en stänkplatta på underröret också. Då slipper man bajs på vattenflaskan, vilket är trevligt.

Makten sa:
Luzen sa:
Om du vill skydda dig mot stänk både bak och fram är jag rädd du valt fel hobby.

Alla som provat Mudhugger vet att du har fel:-) Ja, man får alltid lite stänk i arslet och på ryggen ändå eftersom man hänger ut bakom hojen då och då, men skillnaden med och utan Mudhugger är en faktor hundra ungefär. Fantastiskt att slippa cykla omkring som om man bajsat på sig bara för att det är blött på marken.

Nej, det är inte vackert, men det är ännu fulare (och töntigare) med lerigt arsel;-)
Framstänkan är från RRP och när det är som jävligast brukar jag komplettera med en stänkplatta på underröret också. Då slipper man bajs på vattenflaskan, vilket är trevligt.

Holy moly... Mina ögon !! Föredrar bajsröv!!

Valhalla_ sa:

Obegripligt. Man ser ju inte cykeln när man själv cyklar. Ett genomblött arsel känner man däremot hela tiden och det suger, särskilt om det är +1°C ute. Men varsågod, om du föredrar plåga och nesa framför att cykeln tillfälligt är lite fulare annars... :-)

om de e så manligt me bajsröv då man åker offroad varför sitter de då alltid skärmar på motocrossar o enduro-mc ??

daniel80 sa:
haha ja jo man får säkert räkna med en del men tänkte man kunde försöka få bort en del av det iaf
Varför? Man måste ju ändå tvätta alla kläder efter en runda. Stänkskärmen fram har man för att slippa få stänk i ögonen, inte för att slippa bli allmänt kladdig.

Makten sa:
Valhalla_ sa:

Obegripligt. Man ser ju inte cykeln när man själv cyklar. Ett genomblött arsel känner man däremot hela tiden och det suger, särskilt om det är +1°C ute. Men varsågod, om du föredrar plåga och nesa framför att cykeln tillfälligt är lite fulare annars... :-)
Ja inte heller jag förstår hur någon aktivt kan välja att cykla utan någon slags skärm vintertid.

om det är bara egna rumpan som skall skyddas räcker en ass-saver långt.

klipper man lätt till av den plastbit som ofta följer med när man köper mtb-däck

Raggamuffin sa:
Lingon sa:
darkforce sa:
om de e så manligt me bajsröv då man åker offroad varför sitter de då alltid skärmar på motocrossar o enduro-mc ??
Därför det är bara fjollor som kör mx och enduro?

Det är lite skillnad på grussprutet.
Mtb körs väl mest av pensionerade mc-förare där kroppen sagt ifrån?
Ni är nog i minoritet. Vi andra förstod vad som var roligt från början ;-)

Makten sa:
Luzen sa:

Om man bara cyklar ensam så.. men inga skärmar skyddar mot sprutet från cykeln framför. Ass-saver räcker långt mot lerig röv.

Jag har aldrig velat cykla så nära den framför att det stänket är ett problem.

Jag föredrar ju helt klart skärmar mot inga skärmar när det är blött men samtidigt bryr jag mig inte så mycket om att bli blöt så har inte orkat senaste vintrarna även om det ligger en mudhugger någonstans. Det är egentligen en ganska påtaglig komforhöjare..

Tur att man är på dösidan, så man kan ha skärmarna på när dom behövs. ?

Bilagor

• 20200119_085714.jpg
    20200119_085714.jpg
    546.9 KB · Besök: 2,191
Fendor bendor, finns i bred version för mtb.

Jag flyttar runt min på alla cyklar.
Krävs väl en bromsbrygga för fendor bendor? Jag är inte säker på om Alma har det.

Jag köpte en ass saver modell större till min MTB men har inte testat ännu.

Ass saver Win Wing för gravel borde funka hyggligt på en MTB, den är iaf sjukt bra till min gravel under sommaren.

Krävs väl en bromsbrygga för fendor bendor? Jag är inte säker på om Alma har det.

Jag köpte en ass saver modell större till min MTB men har inte testat ännu.

Ass saver Win Wing för gravel borde funka hyggligt på en MTB, den är iaf sjukt bra till min gravel under sommaren.
Spänn åt kring sadelröret. Min slår aldrig i bromsbryggan.

Tillbaka
Topp