manslennstrand sa:
Jag har kommit drygt 2/3-delar in i boken. Första anblick är att den är otroligt underbyggd av fakta och den blir, framför allt i början, väldigt detaljerad med många sidor fakta. Jag känner att jag behöver fokus när jag läser den, typ som när man pluggar. Jag läser för att jag vill lära och komma ihåg.
Den går bra att använda som referens genom att slå upp avsnitt man är intresserad av också. Boken är rätt tung och stor men samtidigt lite sladdrig med mjuka pärmar. Det kan ses som en petitess, men om man ligger i sängen och läser som jag gjorde i början, blir det tungt efter ett tag.
Jag är uteslutande MTB-cyklist, men tycker att även LVG-avsnitten ger mig en fördjupning i cykling som är intressant. Boken kan bitvis bli aningen teoretisk med många "svåra" uttryck och biologiska termer om muskler, celler, gener och ämnen som gör att man behöver fokus för att hänga med.
Det rör ju sig om så lite pengar, så står du i begrepp att köpa boken är det bara att slå till. Ett komplement till boken är cykelträning.se, dit man får inloggningsuppgifter tryckta i pärmen på boken. Där finns ytterligare filmer och förklaringar kring det som beskrivs i boken och är ett riktigt bra extra tillägg.
/Måns
Jag tänkte det var läge med en uppdatering, nu när jag faktiskt betat av resterande delar av boken jag hade kvar.
Det är inget som direkt förändrats från min tidigare uppfattning, annat än att jag kanske känner att det är något som saknas ändå. Som sagt är boken otroligt välskriven och underbyggd med fakta och även om det just myllrar av fakta i princip överallt hade jag nog velat ha lite mer hands-on träningsupplägg eller liknande.
Nu känner jag att jag bör gå tillbaka för att kolla vissa delar igen och om jag missat något. Visst, det står en massa skrivet om både träningsupplägg och återhämtning, men det passade inte rakt av mig. Jag kommer nog använda boken som referens framöver och som uppslagsverk i komplement till andra källor.
/Måns