Nån som läst Cykelträning av Fredrik Eriksson?

Jag har kommit drygt 2/3-delar in i boken. Första anblick är att den är otroligt underbyggd av fakta och den blir, framför allt i början, väldigt detaljerad med många sidor fakta. Jag känner att jag behöver fokus när jag läser den, typ som när man pluggar. Jag läser för att jag vill lära och komma ihåg.

Den går bra att använda som referens genom att slå upp avsnitt man är intresserad av också. Boken är rätt tung och stor men samtidigt lite sladdrig med mjuka pärmar. Det kan ses som en petitess, men om man ligger i sängen och läser som jag gjorde i början, blir det tungt efter ett tag.

Jag är uteslutande MTB-cyklist, men tycker att även LVG-avsnitten ger mig en fördjupning i cykling som är intressant. Boken kan bitvis bli aningen teoretisk med många "svåra" uttryck och biologiska termer om muskler, celler, gener och ämnen som gör att man behöver fokus för att hänga med.

Det rör ju sig om så lite pengar, så står du i begrepp att köpa boken är det bara att slå till. Ett komplement till boken är cykelträning.se, dit man får inloggningsuppgifter tryckta i pärmen på boken. Där finns ytterligare filmer och förklaringar kring det som beskrivs i boken och är ett riktigt bra extra tillägg.

/Måns

manslennstrand sa:
Jag har kommit drygt 2/3-delar in i boken. Första anblick är att den är otroligt underbyggd av fakta och den blir, framför allt i början, väldigt detaljerad med många sidor fakta. Jag känner att jag behöver fokus när jag läser den, typ som när man pluggar. Jag läser för att jag vill lära och komma ihåg.

Den går bra att använda som referens genom att slå upp avsnitt man är intresserad av också. Boken är rätt tung och stor men samtidigt lite sladdrig med mjuka pärmar. Det kan ses som en petitess, men om man ligger i sängen och läser som jag gjorde i början, blir det tungt efter ett tag.

Jag är uteslutande MTB-cyklist, men tycker att även LVG-avsnitten ger mig en fördjupning i cykling som är intressant. Boken kan bitvis bli aningen teoretisk med många "svåra" uttryck och biologiska termer om muskler, celler, gener och ämnen som gör att man behöver fokus för att hänga med.

Det rör ju sig om så lite pengar, så står du i begrepp att köpa boken är det bara att slå till. Ett komplement till boken är cykelträning.se, dit man får inloggningsuppgifter tryckta i pärmen på boken. Där finns ytterligare filmer och förklaringar kring det som beskrivs i boken och är ett riktigt bra extra tillägg.

/Måns

Stort tack för bra input Måns, inte mycket att fundera på med andra ord :)

Den verkar intressant, nackdelen är väl att man får svart på vitt att man måste överge dom trivsamma mellanmjölkspassen.

Tack @manslennstrand för bra recension!

jonas-ni sa:
JT sa:
jonas-ni sa:
Vad hände för dig när du klickat på 'köp'?

Boken läggs till i varukorgen? Tro mig, det går att köpa boken där. Jag har handlat den där och även handlat andra böcker där tidigare.

Tack för hjälpen. Fast det där är inget för mig.

Att handla på nätet?

Böcker som trycks i mindre upplagor skulle nog inte vara möjliga att släppa om man inte hade näthandel till hjälp. Det är dyrt och krångligare om man ska frakta ut böckerna till butiker och chansen att den skulle finnas i en butik nära dig lär vara rätt liten.

Om man är strikt emot näthandel så tror jag att framtida konsumtion kommer att upplevas som rätt jobbig.

Senast ändrad:
manslennstrand sa:

/Måns

Jag tänkte det var läge med en uppdatering, nu när jag faktiskt betat av resterande delar av boken jag hade kvar.

Det är inget som direkt förändrats från min tidigare uppfattning, annat än att jag kanske känner att det är något som saknas ändå. Som sagt är boken otroligt välskriven och underbyggd med fakta och även om det just myllrar av fakta i princip överallt hade jag nog velat ha lite mer hands-on träningsupplägg eller liknande.

Nu känner jag att jag bör gå tillbaka för att kolla vissa delar igen och om jag missat något. Visst, det står en massa skrivet om både träningsupplägg och återhämtning, men det passade inte rakt av mig. Jag kommer nog använda boken som referens framöver och som uppslagsverk i komplement till andra källor.

/Måns

Jag har inte läst boken och är nog förbi det stadium när den skulle göra någon större nytta (tiden, den räcker inte till!), men jag har god erfarenhet av författaren och framför allt hans första stapplande steg som tävlingscyklist. Jag var under en period semiofficiell ledare för cykelklubbens ungdoms/motions-träningsgrupp (ingen annan ville och jag var alltid ute och nötte). På ett pass dök det upp en ganska knubbig och lite kalvig grabb i tolvårsåldern som precis slutat med sin gamla sport och ville testa något nytt. När hösten kom och det blev kallt och regnigt så var det till slut bara Fredrik och jag som var ute och körde, men han stod där och väntade varenda gång, utan undantag. Han var otroligt envis och när det var strax över 0 och regnet vräkte ner och Gulan bara var en lerflod så vevade han på, obevekligt, med stål i blicken. Lite längre, lite snabbare. Det tog inte så många säsonger innan han körde ifrån mig.

Noggrannheten förstår jag också. Jag pluggade på universitetet då och Fredrik ringde ofta och frågade om saker som låg långt över hans nivå i skolan och frågorna haglade tills han var nöjd, detalj efter detalj. Det var riktigt roligt och utmanande och jag blev inte det minsta förvånad när Fredrik seglade upp i Sverigeeliten eller när jag såg (eller snarare hörde) hur detaljerat genomarbetad boken är. Jag har nog aldrig stött på en så fokuserad person och då har jag ändå hållit på med både elitidrott, både själv och som ledare, och forskning på högsta nivå.

Kudos Fredrik, det var roligt i skogen!

manslennstrand sa:
manslennstrand sa:

/Måns

Jag tänkte det var läge med en uppdatering, nu när jag faktiskt betat av resterande delar av boken jag hade kvar.

Det är inget som direkt förändrats från min tidigare uppfattning, annat än att jag kanske känner att det är något som saknas ändå. Som sagt är boken otroligt välskriven och underbyggd med fakta och även om det just myllrar av fakta i princip överallt hade jag nog velat ha lite mer hands-on träningsupplägg eller liknande.

Nu känner jag att jag bör gå tillbaka för att kolla vissa delar igen och om jag missat något. Visst, det står en massa skrivet om både träningsupplägg och återhämtning, men det passade inte rakt av mig. Jag kommer nog använda boken som referens framöver och som uppslagsverk i komplement till andra källor.

/Måns

Det här är väldigt intressant för det är nog just det här jag är ute efter, mera konkreta tips om träningsupplägg, olika typer av pass och så vidare. Fakta är intressant och nyttigt men kanske inte det jag söker efter i första hand.
Tack ännu en gång för bra input.

Tillbaka
Topp