När blir det för kallt för dig (att cykla)?

Fistarn

Ny medlem
Nå? Hardcore och kör året runt eller stämplar du ut vid första minusgraden?
Vore kul att höra hur de andra happycyklisterna gör.

När det börjar närma sig -25 blir turerna inte så långvariga.

rr24.jpg

Hatar kyla.

Jag kör på hela vintern, men jag har aldrig råkat ut för 25 minusgrader. Dock har jag åkt längdskidor i -32 och det gick också.

Det är dags att sätta på dubb på landsvägscykeln, fick släpp på framhjulet i 35 km/h i tisdags.

MVH
Magnus

Kallt
IMG_20130116_103519-711811.jpg

Men vackert
IMG_20130116_105625-732724.jpg

28 km på 1:11 och mellan 10 och 15 grader kallt.

Senast ändrad:
Runt -17 till -18 grader numera när jag blivit äldre och mera kräsen, när man var mindre var man ute och cyklade även om det var -25 till -30. Jag antar att det har med blodcirkulationen att göra, är väl inte lika tränad längre så mina händer fryser sönder mycket tidigare.

Cyklade igår och då hade vi -5. Körde intervall i backe. Fick ordentligt ont i luftrören. Är ändå norrlänning. Jag är nog betydligt klenare nu (40+) än för i tiden......

Vid långpendling får det ju helst vara över -15, men allt går om man har rätt kläder och andningsstrut
Skogshojning sällan om det är kallare än runt noll. Vintertid är det 100% skidåkning förutom pendling

När jag nått årets distansmål och det är råkallt o blött ;)
Annars är det nog ca 7 grader minus vid start.
Pendlar inte, utan bara motionscyklar.

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror dom flesta hellre cyklar när det är sol
> och snö och -5 än att det är +5 och dimma, regn
> och lera.

Jag känner mig ganska oberörd av vädret. +5, dimma och lera har sin charm. -5 sol och snö har sin charm. Pannlampscykling har sin charm. +25, sol och vindstilla har sin charm.

Det finns liksom inget dåligt väder (klyshigt jag vet..), det ger bara olika förutsättningar. Det är ju roligt att cykla jämt tycker jag.

Har pendlat någon gång (ca 40 minuter) i -33 men det var inte så jävla roligt. Mest onödigt. Att köra en timme eller så i -20 går bra och ett par timmar kan jag nog stå ut i -15. Men numera har jag blivit bekvämare och väljer helst trainer när det blir kallare än -10. Träningen blir ändå rätt kass när man knappt hålls vid liv pga kylan.

Vid påtvingad cykelpendling 2,5 mil enkel en hel vinter vek jag mig vid -15 på crossen .
Fick åka buss 1 månad och komma för sent till jobbet i Februari då det hela månaden var kallare .
Dist på mtb funkar till -20 i värsta fall utan att frysa ihjäl men då håller jag mig hemikring .

M

-35 hittills. Men då blir det mer en utmaning än nåt annat. -20 funkar rätt bra utan större bök.

Airtrim är en fantastisk uppfinning för att rädda luftrören vid minusgrader. Har ännu inte hittat någon lägre gräns, men tycker cyklarna blir sega när tempen krymper under -15ºC.

När skrev:
> Nu, men jag kör skiten ur alla över 60 ändå;)

Alla , verkligen ?

42Hz skrev:
> När det börjar närma sig -25 blir turerna inte
> så långvariga.

Där går min smärtgräns också. Det har sin tjusning, men den är som sagt, kortvarig!

Fördelen är att man får se ut som Wassberg efter en sväng samt vara vackert dekorerad med frost ?

Bilagor

• IMG_405685481463649_1.jpg
    IMG_405685481463649_1.jpg
    131.3 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
För mig är det vindstyrka, väglag och väder som är mycket viktigare faktorer än lufttemperaturen.
Minns jag rätt var det en bit under 10 minus som kallast en vinterrunda. Men det var torrt på marken, helt stilla och sol bakom tunna molnstrimmor. Inga problem. Men regnar det är det misär redan vid 15 plusgrader på en distansrunda.

Vid -15 -> -20 blir displayen på kameran seg och batteritiden (på kameran) försvagas, annars är det inga problem att pendla.

-20?
Längtar faktiskt efter lute riktig vinter nu! Jobbpendling i februari 2013:

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    230.3 KB · Besök: 52
Vid runt -20 blir navväxlade pendlarhojjen trög och cykelovillig. Men nu finns tillgång till uppvärmt cykelrum så det ska lösa sig om kylan kryper på. Är bara navet rumstempererat vid start så brukar det hålla sig ok så länge det är på rull.

Som redan nämnts så beror det ju på så mycket mer än bara temperaturen. -25 behöver nödvändigtvis inte kännas överdrivet kallt (om man inte som jag hade tappat bort handskarna och inte brydde sig om att leta utan cyklade ner på stan för att köpa nya, det nöp lite ;-)
Torr luft, vindstilla och du behöver inte ha överdrivet mycket på sig.

När jag bodde i norr så åkte jag ner för att hälsa på en kompis i uppsala, samma ytterkläder och frös som en gris trots att man kom från -23 till +3. Så extremt olika köldeffekt.

Misärväder är väl annars tätt fallande blötsnö och motvind. Temp spelar ingen roll.

Har bara vardagscyklat i -25 °C ungefär. Bara trevligt, men då var det inga långa turer (5-10 km omkring i staden). I alla fall här i Uppsala brukar det kallaste vädret sammanfalla med vindstilla och klar himmel, så det är ofta rätt njutbart.

Kallaste "sporttur" var nog en träningstur t/r Uppsala - Rimbo vintern 2012. Då var det ungefär -15 °C, och framåt hemresan mot kvällen hade både camelback (med isolerad slang) och flaskor börjat frysa lite väl mycket. Delvis även tårna.

Skulle vara spännande att prova att köra med velomobil i seriösa minusgrader (har bara varit ute i -10 °C hittils med sådan). Det brukar bli mysigt varmt även på vintern inne i velomobil när cyklisten rör sig (jag brukar sällan handskar till exempel) och så länge en tittar ut med bara ögonen och tvärtom håller nos och mun "inomhus" under locket borde det ge avsevärt varmare och stilla andningsluft också ...

Många hårdhudade hrårdingar i tråden, själv tippar jag på att jag viker mig vid ~10 minus. Iaf vad gäller pendlandet, det kompakta mörkret är nog så knäckande - ska man dessutom bli stelfrusen också?
Iofs är det vackert och ljust när det kommer snö, men jag bor i Sthlm.. så nej.

(Disclaimer: tror jag)

Tillbaka
Topp