När blir det för kallt för dig (att cykla)?

+1

Dalecarlia skrev:
-------------------------------------------------------
> Fredrik80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror dom flesta hellre cyklar när det är
> sol
> > och snö och -5 än att det är +5 och dimma,
> regn
> > och lera.
>
> Jag känner mig ganska oberörd av vädret. +5,
> dimma och lera har sin charm. -5 sol och snö har
> sin charm. Pannlampscykling har sin charm. +25,
> sol och vindstilla har sin charm.
>
> Det finns liksom inget dåligt väder (klyshigt
> jag vet..), det ger bara olika förutsättningar.
> Det är ju roligt att cykla jämt tycker jag.

Hardcore med de som klarar -20 eller kallare. Gör det inte ont i luftrören undrar jag ifall man kör schysst tempo/flås?

Har nog inte cyklat i lägre temperatur än -25°, men då har det aldrig varit fråga om att bli i närheten av andfådd eller svettig. Tjocka täckbrallor och björnmössa (utan hjälm) med balaclava under funkar riktigt bra. Kängor på fötterna såklart, och tumvantar modell jättetjocka.

Jag har betydligt större problem att klä mig vettigt kring nollan, som nu, om man inte ska cykla långsamt. K*ken fryser man om efter en halvtimme och tummarna domnar bort oavsett vad jag har på händerna om det inte ska bli för bylsigt för att ha kontroll över bromsar och växlar. Mössan under hjälmen blir blöt och kall, och magen förvandlas till is på nolltid.

-32 är kallaste jag cyklat i. Då frös handskarna fast i lock-on ringarna på handtagen och halsduken som skyddade ansiktet var en kompakt isklump efter 25minuters stigcykling.
Växlarna kärvade ihop helt och V-bromsarnas klossar tappade all bromsförmåga. Men jag själv hade inga större problem förutom att det sved något djävulskt i näsborrarna. Och familjejuvelerna hade gärna haft ett extra lager tyg men annars funkade långkalsonger,cargopants,kängor,fleecetröja,windstopper och hanskar,mössa,halsduk perfekt.
Cykeln gav upp innan mig. Då kände man sig lite stolt.

Nu är man lite mer frusen av sig och håller sig helst hemma om det går under -20.

Cyklade fyra mil, i -25 till - 30grader. Det var inte roligt efter en stund. Jag var för varmt klädd upptill, medan händer och fötter frös. Fick inte sluta trampa, för då tog inte baknavet som det skulle. På hemvägen kändes det hela otäckt.

På frågan NÄR det blir för kallt, undrar jag också! Den här vintern ter sig bara fjaskig, än så länge.

Det känns som om fixie skulle vara den perfekta extremvintercykeln. Inget frihjul som kan bråka. Inga växlar som får problem med vajrar/höljen som fryser. :)

johan44 skrev:
> fast med en airtrim så kan vem som helst köra
> intervaller i -25, men det kanske är fusk?

Njae, beror ju på hur känsliga luftrör man har. Värmeväxlare är ju inte helt fel om man lider av köldastma.

Någonstans mellan -10 och -15 försvinner allt trevligt med cykelpendling för mig.
Under -15 får jag problem med fartvinden och andningen om jag inte cyklar toklångsamt.
Annan utomhuscykling än pendling upphör vid ungefär -5.

Har tidigare aldrig varit för kallt för mig att cykla, men nu på ålderns höst när kroppen börjar bli lite sliten så gör jag uppehåll med cykling ute mellan dec-feb. istället lite trainer/spinning :)

geologen skrev:
> Det känns som om fixie skulle vara den perfekta
> extremvintercykeln. Inget frihjul som kan bråka.
> Inga växlar som får problem med vajrar/höljen
> som fryser. :)

Fixie i snö tycker jag är sjukt bra.

Johan A skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det känns som om fixie skulle vara den
> perfekta
> > extremvintercykeln. Inget frihjul som kan
> bråka.
> > Inga växlar som får problem med
> vajrar/höljen
> > som fryser. :)
>
> Fixie i snö tycker jag är sjukt bra.

Sjukt bra när man måste reglera farten på is också.

Tillbaka
Topp