Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Troligen är det betydligt färre än 1% av jordens cyklister som renoverar sina kassetter.kais01 sa:har man klart för sig hur man renoverar kassetter kan man slita lite mer på kedjan, men inte gärna mer än 1%.
Har du provat att vaxa kedjan, Squirt t ex?konscious sa:Skämt? Det är en verklighet! kombinationen heter Kedja och MTB XCM vs landsväg.
1% då är 3000kr kassetten rökt inom 10 mil
Murdock sa:Har du provat att vaxa kedjan, Squirt t ex?konscious sa:Skämt? Det är en verklighet! kombinationen heter Kedja och MTB XCM vs landsväg.
MikeeSouth sa:Nybörjarfråga. Hur mäter man detta?
Murdock sa:Har du provat att vaxa kedjan, Squirt t ex?konscious sa:Skämt? Det är en verklighet! kombinationen heter Kedja och MTB XCM vs landsväg.
Örjan Lax sa:Troligen är det betydligt färre än 1% av jordens cyklister som renoverar sina kassetter.kais01 sa:har man klart för sig hur man renoverar kassetter kan man slita lite mer på kedjan, men inte gärna mer än 1%.
Eller mha tumstock:1888 sa:MikeeSouth sa:Nybörjarfråga. Hur mäter man detta?
Enklast med en kedjemätare typ
https://www.bikester.se
Finns flera med olika mätområden.
xzbatt sa:Är det bara jag som har problemet på Eagle att min kedja kuggar över under hård belastning på vissa drev med ny kedja på begagnad kassett?
På min förra cykel så tänkte jag att jag skulle förlänga livslängden på kassetten genom att byta kedja frekvent (max 50mil) och innan kedjan var 0,5 sliten, trots att kedjan var fräsch vid bytet så lirade inte drivlinan bra. Samma problem uppstod då jag hade två hjulset med olika slitna kassetter.
Nu på nya cykeln tänker jag istället bara köra samma kassett och kedja tills det blir skrot och byta i par.
Nu förstår jag inte. Vax förhindrar att drivlinan blir så skitig, vilket borde innebära längre livslängd - förutsatt att du håller efter oftare genom att torka av efter en tur och lägga på nytt när det behövs.NickPick sa:Murdock sa:Har du provat att vaxa kedjan, Squirt t ex?konscious sa:Skämt? Det är en verklighet! kombinationen heter Kedja och MTB XCM vs landsväg.
Squirt förkortar snarare än förlänger livslängden, men drivlinan håller dig ganska ren och fin iaf ?
Angående slitaget så låter miltalen rimlig jämfört med mina mätningar. Vi som inte kör 7delat och renoverar kassetter med Dremel kanske kan kosta på oss en kedja nån gång ibland. Blir billigare än en fin och dyr kassett många gånger om.
Bengt-re sa:xzbatt sa:Är det bara jag som har problemet på Eagle att min kedja kuggar över under hård belastning på vissa drev med ny kedja på begagnad kassett?
På min förra cykel så tänkte jag att jag skulle förlänga livslängden på kassetten genom att byta kedja frekvent (max 50mil) och innan kedjan var 0,5 sliten, trots att kedjan var fräsch vid bytet så lirade inte drivlinan bra. Samma problem uppstod då jag hade två hjulset med olika slitna kassetter.
Nu på nya cykeln tänker jag istället bara köra samma kassett och kedja tills det blir skrot och byta i par.
Det brukar ju annars vara tecknet på att det är läge att byta kassett att det kuggar över med ny kedja.
konscious sa:Bengt-re sa:xzbatt sa:Är det bara jag som har problemet på Eagle att min kedja kuggar över under hård belastning på vissa drev med ny kedja på begagnad kassett?
Det brukar ju annars vara tecknet på att det är läge att byta kassett att det kuggar över med ny kedja.
Precis, med Eagle kassetterna är det extremt viktigt att byta kedja bara man har tänkt tanken är min erfarenhet.
Det var bättre med XX1 tyckte jag.
Bengt-re sa:xzbatt sa:Är det bara jag som har problemet på Eagle att min kedja kuggar över under hård belastning på vissa drev med ny kedja på begagnad kassett?
konscious sa:lvg runt 250-300 mil.
Salabaladala sa:konscious sa:lvg runt 250-300 mil.
Oj. Vad använder du för kedja och smörj? Jag har legat på 160 i snitt nu i sommar och då kör jag bara solskensåkning.
xzbatt sa:Är det bara jag som har problemet på Eagle att min kedja kuggar över under hård belastning på vissa drev med ny kedja på begagnad kassett?
Spacekitty sa:Varifrån kommer den här informationen om att man ska byta kedjor för 11/12 delat redan vid 0,5%? Det siffran har jag hört i flera år, en riktig forumsanning för alla (utom kais01). Jag har själv bytt enligt det. Tillverkare av kedjemätare brukar skriva ut det i sina instruktioner.
Pga anledning i annat ärende, läste jag nyss igenom user manual för Etap AXS och Eagle AXS. Båda rekommenderar byte Innan 0,8%.
”Replace your chain before 0.8% elongation to limit wear and maintain performance to the cassette and chain ring.”.
Jag borde läsa igenom sådana oftare och noggrannare, kanske står det bra och viktig information i dom ?
Spacekitty sa:Varifrån kommer den här informationen om att man ska byta kedjor för 11/12 delat redan vid 0,5%? Det siffran har jag hört i flera år, en riktig forumsanning för alla (utom kais01). Jag har själv bytt enligt det. Tillverkare av kedjemätare brukar skriva ut det i sina instruktioner.
Pga anledning i annat ärende, läste jag nyss igenom user manual för Etap AXS och Eagle AXS. Båda rekommenderar byte Innan 0,8%.
”Replace your chain before 0.8% elongation to limit wear and maintain performance to the cassette and chain ring.”.
Jag borde läsa igenom sådana oftare och noggrannare, kanske står det bra och viktig information i dom ?